Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
12-02-2013 kl. 08:02
Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005
12-02-2013 kl. 09:41
Profil slettet
12-02-2013 kl. 09:46
Man kan selvfølgelig hoppe med på vognen og skifte bundkar (som forøvrigt er i restordre langt ud i fremtiden), men 1,4 hdi og 2,0 hdi kører også med dette bundkar uden de samme problemer.
Men det er nok værd at spørge ind til de filtre i olierøret.
Hvis du trænger til mere meningsudveksling og vejledende/vildledende læsning:
http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/90/38966.page#332952
Profil slettet
12-02-2013 kl. 10:27
Jeg er enig med AR omkring bundkarret.
Der er gået "religion" i om man tror et nyt bundkar hjælper. Men hvis det hjælper på nattesøvnen, så er de 1500 kr nok givet fornuftigt ud :-))
Jeg ville starte et andet sted i dine sko :
1/ Servicebogen er det første der skal undersøges. Den skal som minimum have fået olieskift/service for hver 20000 km. Det er - som andre nævner - fornuftigt at nedsætte serviceinterval til 10-15000 km. fremadrettet
2/ Der skal ubetinget bruges Total Quarz Ineo helsyntetisk motorolie ( anbefalet af PSA ) idet denne olie hindrer soden i at danne koks ved varme temparaturer.
3/ Der skal skiftes banjobolt ved olietilførslen til turbo`en idet den "nye" type banjobolt har et aftageligt filter. Olietilførselsrøret bliver ret varmt da det ligger tæt op af katalysator, så koksdannelse her er ret normalt - kald det konstruktionsfejl ?
4/ Flammeskiverne til dyserne skal checket og evt udskiftes da utætte dyser også danner koks. I uheldigste fald kan dyserne "brænde fast" til topstykket.... og så snakker vi altså reperation i en helt anden boldgade !!
Jeg står i øvrigt i samme situation som dig, da jeg - helt intetanende om disse problemer - købte en C4 1,6 hdi for mindre end ½ år siden.
Den er 7 år gammel og har ikke haft antydning af problemer - bank-bank-bank . Jeg har ikke skiftet bundkar og gør det heller ikke men kører til service i næste uge v 15000 km efter sidste skifte. Jeg har bedt dem skifte banjobolt og er spændt på om de kan konstatere koks omkring dyser og banjobolt .
Dette indlæg blev 12-02-2013 10:30 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
12-02-2013 kl. 10:39
Rigtigt, der kører mange biler rundt med den motor, men man må konstatere at præcis den motor er nemmere at ødelægge end andre, hvis man ikke er omhyggelig med servicering. Og mon ikke det gælder flere af de nye downsizede små-motorer med relativt høj ydelse. Bare et gæt.
Uden anden sammenligning, så kører en af mine venner en gammel volvo V70 med ca. 400.000 på klokken, som han flere gange har glemt at fylde olie på. Først når den er begyndt at tikke voldsomt fra ventilerne har han skyndt sig at købe 3 liter olie og fylde på. De første to liter bliver som regel brugt på at oliestanden kan nå op til oliepinden igen :-/. Til sammenligning er den SAMLEDE oliekapacitet på 1,6 hdi 3,75 liter....
Derefter kører den gamle volvo videre igen som om intet var hændt.
Tror IKKE man skal lave det nummer med en moderne TDI/tdci/hdi/tsi/dci/m.m.
Profil slettet
12-02-2013 kl. 10:50
Jess Madsen skrev:
Hej igen
Tak for de gode tilbagemeldinger - det er virkelig fedt !
Jeg skal måske lige gøre opmærksom på, at der er tale om en fabriksny bil (2012).
vh
Jess
Jamen så har du jo muligheden for at forkæle den fra dag 1 :-)
så vil jeg ikke være så bekymret. Tillykke med bilen.
Profil slettet
12-02-2013 kl. 12:01
VAG's 2,0 tdi 16v (pumpe-dyse) fra 00'erne er også berygtet for fejl og nedbrud, men der kører garanteret også mange rundt, som aldrig har nogen problemer.
Jeg kunne heller ikke drømme om ikke at tjekke olie, samt få serviceret til tiden.
PS.
Volvo-historien var bare for at beskrive hvor tolerant en relativt ukompliceret småfordrukken benzinmotor fra 90'erne kan være...
Jeg tror nu ikke den konkrete bil har et direkte alarmerende olieforbrug alderen og km taget i betragtning (og især ikke i forhold til hvad visse mærker kalder normalt - også på nye biler), men hvis man glemmer at tjekke olie imellem service, så...
Profil slettet
12-02-2013 kl. 12:34
...og så er "ikke direkte alarmerende" ikke det samme som "normalt". Jeg synes også det er til den høje side - det kan også være at hans værksted bruger en superduper High performance olie, som godt kan finde på (groft sagt) at løbe lige igennem ældre motorer. Hvad ved jeg - ville egentlig slet ikke diskutere Volvo og olieforbrug i den venlige trådstarters Peugeot-tråd, men jeg faldt i... :-)
Dette indlæg blev 12-02-2013 12:34 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
13-02-2013 kl. 20:36
K S skrev:
Vil du lige skrive et link til den statistik, du baserer din skråsikre holdning på?
Selvfølgelig sat i relation til de millioner af motorer, der er solgt?
Du er sq sjov KS, den ene tråd vil du gerne se statistikker og den anden tråd forsøger du at bortforklare en statistik, men jeg fatter ikke du gider at bruge din tid på gentage dig selv så mange gange, folk der har de fordomme bliver sq ikke klogere(vil ikke eller KAN ikke) vælg selv.
Profil slettet
14-02-2013 kl. 20:05
For det andet, så ved mange ikke hvordan en turbo skal behandles, man skal lade bilen køre i tomgang i 10-20 sek. inden man slukker bilen, ellers bliver turboen ikke smurt og så brænder den af indenfor kort tid. Derfor oplever mange problemer med at deres turbo kun holder 1-2-3 år.
Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
14-02-2013 kl. 20:26
Profil slettet
14-02-2013 kl. 20:38
Profil slettet
14-02-2013 kl. 21:08
mads Andersen skrev:
For det første kan jeg ikke forstille mig at en HDI motor fra 1992 er samme konstruktion som en HDI motor fra 2013.
For det andet, så ved mange ikke hvordan en turbo skal behandles, man skal lade bilen køre i tomgang i 10-20 sek. inden man slukker bilen, ellers bliver turboen ikke smurt og så brænder den af indenfor kort tid. Derfor oplever mange problemer med at deres turbo kun holder 1-2-3 år.
Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk
Det kan du være helt sikker på. Hdi fandtes slet ikke i 1992. Den første hdi (2,0 hdi med 90 eller 110 hk) kom ca. i slutningen af 90'erne i bl.a. Peugeot 306/406 og Citroën Xantia/Berlingo/Xsara.
Præcis den motor har forøvrigt vist sig at være særdeles slidstærk.