Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

14-11-2012 kl. 10:06

Ja, det er ufatteligt, at man af "energisparehensyn" har indført noget så tåbeligt.
Nu har vi alle vænnet os til, at bilen starter med lys på, og så er vi pludselig kastet tilbage til starten med kørelys, hvor mange kørte rundt med en gul post-it lap på rattet med teksten "husk lys" !

Vi burde alle ved køb af disse fejlbehæftede biler bede om at få det ændret inden levering.

Jeg overvejer af sparehensyn at få justeret mine blinklys, så de ikke blinker hurtigere end lige netop lovens minimumskrav.......jeg kunne selvfølgelig også bare undlade at bruge dem............nå nej, det er jo ulovligt (som at køre uden baglys i regn og dis) !

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

14-11-2012 kl. 10:59

Enig Martin :-)

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

14-11-2012 kl. 11:54

Lars Mortensen skrev:
Ja, det er ufatteligt, at man af "energisparehensyn" har indført noget så tåbeligt.
Nu har vi alle vænnet os til, at bilen starter med lys på, og så er vi pludselig kastet tilbage til starten med kørelys, hvor mange kørte rundt med en gul post-it lap på rattet med teksten "husk lys" !

Vi burde alle ved køb af disse fejlbehæftede biler bede om at få det ændret inden levering.

Jeg overvejer af sparehensyn at få justeret mine blinklys, så de ikke blinker hurtigere end lige netop lovens minimumskrav.......jeg kunne selvfølgelig også bare undlade at bruge dem............nå nej, det er jo ulovligt (som at køre uden baglys i regn og dis) !

"Vi burde alle ved køb af disse fejlbehæftede biler bede om at få det ændret inden levering."

Nej, prøv nu lige at holde skæg og snot hver for sig.

Det er LOVEN om kørelys der ligger til grund for bilernes indstilling af lyset, det har altså ikke noget med fejl på bilen at gøre.
Mange biler har en "auto"- funktion som gør at lyset automatisk tænder når det bliver mørkt, men ikke alle, typisk minibilerne er den slags sparet væk på.

Hvis der skal gøres noget, så skal loven ændres til også at omfatte baglygterne.

Brian Kielberg

Brian Kielberg
bruger siden
25-07-2004

14-11-2012 kl. 12:49

H P skrev:
"Vi burde alle ved køb af disse fejlbehæftede biler bede om at få det ændret inden levering."

Nej, prøv nu lige at holde skæg og snot hver for sig.

Det er LOVEN om kørelys der ligger til grund for bilernes indstilling af lyset, det har altså ikke noget med fejl på bilen at gøre.
Mange biler har en "auto"- funktion som gør at lyset automatisk tænder når det bliver mørkt, men ikke alle, typisk minibilerne er den slags sparet væk på.

Hvis der skal gøres noget, så skal loven ændres til også at omfatte baglygterne.

Tjo eller at det er et krav at bilerne har lyssensor, dvs auto funktion!!!
Kan det tænkes at de der glemmer korrekt lys i dag er de samme som før kørelys blev lov, dvs havde bilen ikke haft en eller anden form for kørelys havde de været helt mørkelagt. Der er altså stadig, desværre, mange der kører og sover og glemmer at tænke sig om i trafikken.

Det er og har altid været chauførens ansvar at have korrekt lygteføring.

Dette indlæg blev 14-11-2012 12:53 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

14-11-2012 kl. 15:24

Hvor langt er det lige en bil køre længere på literen med baglygterne slukket? det er jo LED og mit bud er 0,0000001 km mere på en liter brændstof :-(

Problemet er også tilstede i P-kældere og tunneler :-(

Jeg frygter også at der vil ske ulykker på den bekostning...desværre.

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

15-11-2012 kl. 05:44

Nu vi er ved baglys der er sparet væk, og det kan vi vel alle være enige om er lidt pjat, så er kontrollampen for sprungne åærer som i min 17år gamle bil åbenbart også sparet væk. Der er i hvert fald mange der kører rundt med kun 1 lygte tændt, og det mener jeg er mere farligt.

Hilsen Lars

Profil slettet

Profil slettet

04-12-2012 kl. 15:49

Det er sværre at se en bil i mørke som ikke har tændt sit lys end hvis der er lys på bilen, det siger selv selv.

Det du skriver er noget vås Thomas, for selvfølgelig kan man se bilen, tit er det bare forsent og der opstår en farlig situation.

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

09-01-2013 kl. 22:29

Korrekt lygteføring er førerens ansvar, Om sommeren kører jeg altid med "front kørelys", om vinteren er det sjældent, min bil kan begge dele - almindeligt kørelys og daytime-running lights..

De nye eu regler er implementeret. Dette bevirker at der i EU ikke længere sælges biler uden kørelys. Betydelig skridt frem for sikkerheden.

I biler udstyret med det omtalte system, er frontbelysningen af en type med lavere strømforbrug - samtidig er baglyset slukket. Dette kan være en betragtelig energi besparelse, når man tager en EU bilpark (250 mill biler) i betragtning.

Alternativt kan naturligvis anvendes LED kørelys, men ville det ændre forholdet omkring korrekt lygteføring markant? Føreren skal stadig skifte selv. Dette løses bedst ved at producenterne, som tidligere nævnt, gør lyssensor til standard.

Som trådstarter påpeger - så lad os alle være enige om at lygterne skal huskes, og indstilles korrekt.

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

10-01-2013 kl. 01:48

Hvis alle de lande hvor ikke kørelys er/var lovpligtigt nu bruger det, resultere det manglende baglys nok mere i en reduktion af merforbruget end en besparelse.

Jeg er også selv en af dem der synger med på sangen om, at den potentielle besparelse ved slukket baglys, ikke står mål med den risiko der er for uheld, hvor uoplyste bagender er involveret.

Med venlig hilsen Kim

Profil slettet

Profil slettet

10-01-2013 kl. 18:48

Morten Bach Madsen skrev:
går netop og kigger på biler.. Hundai i20 er indtil videre vores favorit.
Kan se den har noget der hedder auto light control. Kunne det var sådan en feature at den selv tænder nærlyset når det bliver mørkt ?

Det er lige netop det det er og det virker fremragende.

Profil slettet

Profil slettet

10-01-2013 kl. 20:21

Jeg har sikkert vendet mig til tændte baglygter og jeg synes at det er en utrolig dårlig ide at have sit baglys slukket, jeg ville kun købe en ny bil hvis man kan ændre det så de er tændt hele tiden, så meget spare man sgu heller ikke i brændstof.

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

Profil slettet

Profil slettet

10-01-2013 kl. 20:38

Morten Bach Madsen skrev:
jamen vil det sige at lyset bagpå er slukket helt i dagslys. Så der kun er LED kørelys foran og ingenting bagpå ?

Virker dette i praksis ?

Hvad meget overskydede og mørke dag osv ?

Jeg kører selv med det på en i30. Forhandeleren påpegede selv at man lige skulle være opmærksom på om det nu også tændte i netop de tilfælde du nævner.
Det gør det fint, nogle gange endda for ofte. Ligeledes tænder tænder det fint i tuneller etc.

Generelt synes jeg også at det er lidt pjat at baglyset ikke tænder, men jeg er godt tilfreds med LED kørelyset.