Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
25-10-2012 kl. 21:48
Man har i en sportslig situation nemmere ved at ramme apex, da man har større kontrol over hvor hjulene er på et givent tidspunkt, mens et mere dovent styretøj giver en lidt mere fad fornemmelse når man kører, og bump, sten m/m mærkes ikke i rattet.
Kører man langt på motorvej er sidstnævnte at foretrække, da man skal lave færre korrektioner på rattet mens man kører, da den nærmest kører som på skinner.
Jeg foretrækker dog en mellemting - specielt biler med variabel servo hvor følsomheden skifter efter hastigheden, eller hvor man kan vælge "sport", "normal" og "komfort". Fx som det system Alfa kalder "DNA". Det virker fantastisk, og giver en fin blanding af det hele.
Mvh C S
www.e-bil.dk
H P
bruger siden
06-01-2004
26-10-2012 kl. 09:00
En hård affjedring giver god føling med vejen, som er en fordel når man kører sportsligt, og en blød een af slagsen giver god komfort, man kan ikke sige at det ene er bedre end det andet.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
26-10-2012 kl. 11:40
Jeg mener at langt de fleste, hvis ikke alle, har variabel servostyring, så servoen virker meget lidt, eller slet ikke ved højere hastigheder, 90-100km/t og der over. Det er med til bla. at give retningsstabilitet.
Alfa er så nogle af dem der også laver korte eller nedgearede tandstænger. Dvs. at man kun kan dreje rattet 1½-2 omgange fra yderste venstre til yderste højre. Det giver endnu bedre "sportslig feeling", men i dagligdagen er det noget forpulet *** at køre med. Det er meget anstrengene og kan give usikre køreegenskaber på ujævne veje med højere hastigheder. Jeg prøvede selv en kundebil, en Alfa 156 med 2.5 V6 motoren, og ved 140 ud af en landevej, blev jeg simpelthen nødt til at sætte farten ned, da bilen var meget svær at styre.
Benny Due
bruger siden
09-10-2003
26-10-2012 kl. 21:19
Jannik Christensen skrev:
Som nævnt er et direkte styretøj med til at give en mere sportslig fornemmelse i bilen, og når man kører bilen igennem skarpe sving, har man bedre kontrol.
Jeg mener at langt de fleste, hvis ikke alle, har variabel servostyring, så servoen virker meget lidt, eller slet ikke ved højere hastigheder, 90-100km/t og der over. Det er med til bla. at give retningsstabilitet.
Alfa er så nogle af dem der også laver korte eller nedgearede tandstænger. Dvs. at man kun kan dreje rattet 1½-2 omgange fra yderste venstre til yderste højre. Det giver endnu bedre "sportslig feeling", men i dagligdagen er det noget forpulet *** at køre med. Det er meget anstrengene og kan give usikre køreegenskaber på ujævne veje med højere hastigheder. Jeg prøvede selv en kundebil, en Alfa 156 med 2.5 V6 motoren, og ved 140 ud af en landevej, blev jeg simpelthen nødt til at sætte farten ned, da bilen var meget svær at styre.
Det er måske heller ikke så tosset at sætte farten ned hvis man kører 140 på en landevej, og så i en kundebil!!