Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

23-10-2012 kl. 20:36

Der er mange meninger om dette emne og jeg er tilhænger af vinterdæk!

hvorfor vinterdæk?

Fordi at gummiblandingen er blødere og har flere lameller som griber bedre fat i vejbanen og leder sne og ren bedre væk fra dækket.

Et sommerdæk mister sin gode evne når temp. kommer under 7 grader, så selv om det er tørt vejr, så er vinterdækket bedre ved lavere temp. end sommerdækket.

Nogle mener at man ikke har behov for vinterdæk når man bor i byen? det gør jeg og selv sidste vinter hvor der nærmest ikke faldt noget sne, er vores p-plads umulig at komme ud af hvis man ikke har vinterdæk på og selv om man køre 3000 - 5000 km årligt, så skal det da lige passe at den dag man skal noget vigtigt, så mega sneer det, så hvorfor ikke smide vinterdæk på din bil som sikkert har været dyr og som er det eneste som har kontakt med vejen eller al sneen som ligger oven på vejbanen.

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

23-10-2012 kl. 21:21

Sommerdæk kan til nød anvendes på bar/tør vej om vinteren.

Så snart der er sjap/sne/is på vejen er vinterdæk det eneste rigtige!

Så medmindre du uden problemer helt kan undlade at køre bil, hvis der skulle blive glat, skal du have vinterdæk.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

23-10-2012 kl. 22:35

Henrik Birgren skrev:
........ hvis du køber vinterdæk - ikke når at slide 2 sæt dæk op inden for rimelig tid - og så er vinterdækkene altså en falsk tryghed for gamle vinterdæk står ikke bedre fast end sommerdæk. ....


Man skifter jo til nye dæk efter ca. 5 år uanset slid, så ja der spildes lidt hvis de ikke er slidt op, men er det risikoen værd for at spare nogle få tusinde over 5 år?



og så holde mig væk fra snestorme og isglatte veje - men holder du dig til byerne er der jo altså oftest saltet så vi mest taler om våde veje. ..............

Det er bare ikke godt nok, medmindre du er vejrgud som har fuldstændig styr på vejrudvikling etc! Enten lader man bilen stå hvis der er dårligt føre ellers køber man de rigtige dæk. Alt andet er den direkte vej til at man er til fare for både sig selv og andre!

Helårsdæk er en dårlig løsning, de er som du siger generelt halvringe under alle forhold

Dette indlæg blev 23-10-2012 22:37 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

23-10-2012 kl. 23:13

Henrik@
Vi er enige om at man kan undlade vinterdæk, forudsat at man så ikke kører i dårligt føre. Det er bare de færreste der rent faktisk kan dette i praksis.

Derudover skal man selvfølgelig købe dæk i god kvalitet, da mange af lavpris dækkene virkelig kan være ringe

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

24-10-2012 kl. 01:58

Hej Jens.


Dejligt med ny bil, men selvom du måske ikke køre meget vil jeg anbefale dig at købe 4stk originale stål fælge med vinter dæk på. Vinterdæk er ikke bare vinterdæk, der er mange dårlige mærker på marked. Til små biler anbefaler jeg continetal ts 800, og lidt større Continental ts 830. Noget af det bedste på marked og de støjer minimalt og er rigtig gode på regnvåde veje sne og is, men alligevel kør efter forholdende.


har læst de andre bemærkninger, og vil komme med fakta omkring vejr vind og temperartur. Når vi når ned på 7 grader udendørs er det at den blødere gummiblanding virker på vejen med vinterdæk. Sommerdæk bliver mere stive i gummi jo koldere det bliver. Selv ved ca 5.6grader varme kan det for sommerdæk være glat hvis vejbanen er våd, enten af regn eller fedtet af blade. Eks hvis temperartur udendørs siger 8-10grader og det blæser med en kølig vind, kan det for dækkene som er i fart blive til 2-5 grader. Altså Chill faktor kan spille ind. Og temperartur kan svinge en del fra lokalområde og eks ud på åben lande eller motorvej.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Engers Gregersen

Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005

24-10-2012 kl. 08:10

mads Andersen skrev:
Der er mange meninger om dette emne og jeg er tilhænger af vinterdæk!

Et sommerdæk mister sin gode evne når temp. kommer under 7 grader, så selv om det er tørt vejr, så er vinterdækket bedre ved lavere temp. end sommerdækket.

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

Det med sommerdæk og stivhed i gummiblandingen i kulde er vist nogle år siden.

Sommerdæk er stadig lidt bedre ifht bremselængde etc om vinteren og i frostvejr -- men markant (markant) ringere, hvis der er is og sne.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

24-10-2012 kl. 08:27

Vinterdæk er uden tvivl at anbefale.
Men hvis man bor i København, så ved at at lige så snart det første snefnug er at se på himlen, så falder farten i trafikken fra de normale 25-35 km/t ned til 10-15, på de gode dage vel at mærke, så går det nok an at køre på sommerdæk i den danske vinter :-)
Henrik har helt ret, verden er ikke sort og hvid.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

24-10-2012 kl. 09:39

Der er heller ikke meget sikkerhed gemt i de helårsdæk de bruger i klippet, hva?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Engers Gregersen

Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005

24-10-2012 kl. 11:14

T l skrev:
Sommerdæk kan til nød anvendes på bar/tør vej om vinteren.

Så snart der er sjap/sne/is på vejen er vinterdæk det eneste rigtige!

Så medmindre du uden problemer helt kan undlade at køre bil, hvis der skulle blive glat, skal du have vinterdæk.

Det er altså ikke rigtigt.

Sommerdæk er marginalt bedre på både tør og våd vej også i en alm. kold dag.
Men vinterdæk er MEGET bedre på isede og snefyldte veje.

Så sommerdæk er 5 % 95 % af tiden, mens vinterdæk er 100 % bedre 5 % af tiden.

Den sikkerhedsmæssige gevinst kan jo være svær at beregne, hvis der er uheld, der kunne være undgået ved at folk havde kørt med sommerdæk på en januardag med plus 3 og regn.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Peter Jørgensen

Peter Jørgensen
bruger siden
15-08-2006

24-10-2012 kl. 22:33

ole edslev skrev:
Jeg vil skifte mine 7 år gamle vinterdæk, for de der bliver sagt at de bliver for gamle.

Normalt bruger jeg 205-60-16, men FDM siger at Continental 205- 55- 16 er de bedste foran de andre, så jeg vil forsøge at sætte dem på i stedet for Michelin Pilot

Billigste pris er 845 x 4 plus montering 4 x 125, men så kan de sikkert også holde i 7 år igen.

Jeg kan fortælle at jeg har været rigtig glad for Vinterdæk, de pløjede lige igennem sneen, hvor andre måtte give op. også i glat føre har jeg set andre der ikke kunne komme frem.

Jeg kører Peugeot 407 2004

Hvorfor vil du ændre dimensionen på dækket, når du kan få Continentaldækket i den rigtige størrelse?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Engers Gregersen

Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005

24-10-2012 kl. 23:41

Det er lidt sjovt, at "autoriteterne" mener noget forskelligt.

Færdselsstyrelsen mener, at sommerdæk er bedst under de fleste forhold:
http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/ECE810195/vinterdaek-kan-give-falsk-tryghed/

FDM og "Rådet for større dæksikkerhed" mener det modsatte:
http://www.dbfr.dk/wss/index.asp?page=9271

Det sjove så, at bag rådet med det officielle navn gemmer sig en sammenslutning af, tada: dækforhandlerne og dækproducenter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

25-10-2012 kl. 00:19

Så vidt jeg kan se ligger Trafikstyrelsens tidligere udmelding, 3-4 år tilbage.
Så et andet sted noget med en hollandsk undersøgelse der viser at de nyeste vinterdæk er mindst ligeså gode som sommerdæk på våd (og kold) vej, sommerdækkene er kun marginalt bedre på tør vej.
Så der er i min verden ingen tvivl om at vinterdæk er det rigtige, hvis man har et kørselsbehov på hverdags plan om vinteren.

Den der med at der stort set ikke er sne/sjap på vejene om vinteren?
Passer ikke lige med min opfattelse af vinteren de seneste år.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Engers Gregersen

Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005

25-10-2012 kl. 20:35

jesper christiansen skrev:

færdselsstyrelsens test er ikke opdateret,de er mellem 6 og 12 år gamle,sagt på en anden måde,så vælger færdselsstyrelsen at se bort fra de sidste 6-12 års udvikling af dæk,og det gælder jo begge typer.


Noget helt andet er så færdselsstyrelsens egne biler,til de folk som kører rundt og kontrollere de danske synshaller,de har sørme vinterdæk på.

Jeg kører selv med vinterdæk (altså om vinteren), og vil ikke sige, at man skal lade være. Og det er jo også hvad færdselsstyrelsen og alle andre mener.

Med mindre man altså faktisk kun bruger bilen til turen til Bilka og Ikea, og kan lade den stå de dage, det sner.

Det er her vandene deles. Fordi sommerdæk måske er lidt bedre uden sne, men meget værre med sne. Men det er dog også bedre at køre 'lidt galt' med vinterdæk på tørre veje (altså ikke at kunne stoppe helt) end at køre 'meget galt' med sommerdæk på isede veje (og miste kontrollen helt). Derfor skal man da bruge vinterdækkene, med mindre man faktisk ikke kører i snevejr eller i morgen/aftentimerne hvor der kan være mest iset.

Om det rent tekniske, som jeg forstår det:
Udviklingen ser ud til at være gået hurtigt, når det gælder gummi - så sommerdæk ikke bliver stive ved lave temperaturer. Men selve mønstret på dækket er jo en afvejning af forskellige hensyn, hvor et dæk kan vælge at prioritere forskellige ting, og derfor aldrig bliver godt til alt. Et dæk designet til at stå fast på sne og is vil derfor pr definition være dårligere på våde veje og omvendt. Dæk helt uden mønster er jo perfekte til at stå på en tør vej, mens sommerdæk er lavet med riller langs køreretningen ud mod kanten for at lede regnvandet væk, og vinterdæk er lavet for at kunne stå fast med nærmest rudeformet mønster.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Engers Gregersen

Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005

25-10-2012 kl. 20:42

Men omvendt, hvis de nye vinterdæk er lige så gode som sommerdæk på tørre og våde veje, skal vi så bare ikke køre med dem året rundt ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

25-10-2012 kl. 21:11

Johannes Gregersen skrev:
Men omvendt, hvis de nye vinterdæk er lige så gode som sommerdæk på tørre og våde veje, skal vi så bare ikke køre med dem året rundt ;-)

De nye vinterdæk er såvidt jeg har forstået "næsten lige så gode" (som sommerdæk) på tør og kold vej, på våd vej lige så gode og på sne/sjap etc. meget bedre.
Men alt dette er jo under forudsætning af at der er koldt (5 graders "varme").
Ved højere temperaturer er sommerdækkende bedst.

Men hvis der var max 5 graders varme året rundt, med en del nedbør, ville det nok være udmærket at køre på vinterdæk året rundt ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

26-10-2012 kl. 16:59

Sidste vinter var ikke slem, men det var den forrige, man glemmer hurtigt hvor slemt det var, får jeg kan da huske at vi skulle til Hillerød juleaften i kraftigt snevejr hvor de anbefalede i radioen at blive inde. Der var jeg da ret glad for mine vinterdæk, især på den isdækkende landevej vi kørte på til sidst ( ja min søster bor på landet )

men hvorfor skal vi altid diskuter dette? vi kan jo blive enige om at bilen bruger ca. 2 sæt dæk på 3-4 år, om du så køber 2 x sommerdæk eller 1 x sommer og 1 x vinter giver vel det samme på bundlinjen?

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

26-10-2012 kl. 18:58

Det er også det de "kloge" siger, al hvis man har et lille kørselsbehov eller bor i byen, så kan du godt undvære vinterdæk, men om igen, det skulle da lige passe at den dag man skal køre langt, eks. i forbindelse med julen, så ligger der 1 meter sne :-(

Men hvis man går meget op i udgifter til bilen? så var der mange ting man ikke ville betale til, eks. al ekstra udstyr, alufælge m.v. da du aldrig får de penge hjem igen ved et salg.

Du kan dog sælge dine gamle vinterdæk for alt mellem 500 - 2000 kr efter årgang og stand. så får man da lidt af udgiften hjem ;-)

Mvh
Mads A.
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

26-10-2012 kl. 22:58

Jan Gregersen skrev:
Vi har kun 2 dage om året med dårligt føre.
De seneste 2 vintre har været hårde, der har vi været helt oppe omkring 5 dage.

Det er ikke mange dage der reelt er brug for et vinterdæk.


Er du kombineret statistiker, meteorolog og spåmand?

Der er langt mere end et par dage om året hvor vinterdæk er en god ide. Allerede med en smule rim på vejen er sommerdækkene "på glat is", ligesom ved lidt sjap etc.
Det er ikke kun når der er faldet 20cm sne man skal have vinterdæk på...

Dette indlæg blev 27-10-2012 10:05 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

27-10-2012 kl. 13:25

Altså jeg ved godt det er et slags debat forum, men kan nu ikke lade være med at trække på smilebåndet nu. Folkens i plejer da at være helt fremme i gear på så at sige alt med biler .-) Tænker lidt på at ingen har kommenteret mit svar på indlæg højere oppe....Ikke at man skal gøre dette, men tjek dog lige fakta enten via fdm eller andre test kører/organisationer. Der er også vidioer på nettet hvor man kan se forskellen på sommer og vinter hjul i den kolde tid.


Jens lad os sige det sådan....nu du har købt ny bil som jo koster sikkert en del penge, vil du være godt tjent med at smide alt imellem 4-6000kr på 4 stk komplette vinterhjul. Så du evt ikke pludselig står en dag og er gledet sidelæns ind i eks en parkeret bil pga koldt våd eller glat vej. For så ærger du dig gul og grøn. I mine yngre år brugte jeg heller aldrig vinterdæk, men sikke en forskel når man drejer, styre og bremser, når temp er nede under 7 grader og det eks regner eller ligger rim på vejbanen. .Har du råd skal du gøre det, ellers pas meget på!!


Obs: Vinterdæk er nogle af de dæk der bliver udviklet mest i disse år. Det med at de er opbygget i blokke er gameldags. Mange af kvalitets dækkene kommer med sildebens mønster, og køre ala sommerdæk. På med vinterdæk når ude temp om aften og nat nærmer sig de 7plus grader, og sommer dæk når ude temp i april når stabilt leje på ca 7-8 grader.


Og Mads har ret !!! på bundlinien giver det ca samme resultat på kroner øre med både sommer og vinterhjul...Et dæk skal skiftes når det er 5-6år også selv om det ikke er slidt. Gummiet i dæk bliver nedbrudt inden for denne tidsramme.


Mvh

Dette indlæg blev 27-10-2012 13:36 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg