Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
25-09-2012 kl. 23:11
Og med det kørselsmønster ville jeg IKKE trække den længere end et år - mindst en gang om året hvis den kun kører småture.
Og Quickpot m/m kan fint anbefales - de klarer et service lige så fint som et autoriseret, som ovenstående indlæg fint illustrerer.
Mvh C S
www.e-bil.dk
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
26-09-2012 kl. 05:44
en god lang tur (Kbh- Århus) og retur hver weekend, og så kun 1-2 småture ind i mellem det tager bilen absolut ikke skade af.
Men med de relativt få km om året, vil jeg give Jan ret i at det er en fejlinvevestering rent økonomisk.
Jeg vil dog give de 2 herre ret i at et olieskift hvert år er anbefalelsværdigt, og det kan gøres af en hver mekaniker.
Hilsen Lars
H P
bruger siden
06-01-2004
26-09-2012 kl. 08:17
Ulempen ved Quickpot, frem for et autoiseret værksted er:
1. reservedelens kvalitet, nogle uoriginale dele er i præcis samme kvalitet som de originale, den ikke alle, jeg kender selv en mekanikker som til sin egen bil købte en udstødning meget billigt, den gamle havde holdt i 6 år, den nye knækkede midt over efter 18 måneder.
2. Enig med Jan, ja alle og enhver idiot kan tappe olien af bilen og sætte nyt filter på, men hvad med fejlsøgning, den autoriserede mekanikker kommer på kursus flere uger årligt, har de sidste nye informationer fra fabrikken, og kan trække på importøren under fejlsøgning. I visse tilfælde kan Quickpot bruge 10 timer på at finde en fejl, og havde du kørt til Peugeot, så kunne de have løst problemet på 10 minutter.
Din bil tager ikke skade af discountservice, men hvis du en dag får et problem, så opdager du forskellen på en 18-årig mekanikerlærling, der kun skifter udstødninger og olie til dagligt og der erfrane serviceteknikker, som har været på kursus i netop din bil, og som ikke laver andet 8-timer dagligt.
@ Jan, jeg vil vædde på at du ikke er mekanikker, når du udtaler dig sådan, kan du nævne en branche hvor det er ligegyldigt om man er dygtig og har stor erfaring i det man laver?
Profil slettet
26-09-2012 kl. 09:30
Johannes Øe skrev:
Tak for svarene
Ved godt at diesel ikke lige passer til mønsteret, men vi fik den tilbudt af noget familie til den pris en forhandler ville byde. Det er dog kun hver 2/3 weekend vi tager en længere tur. Til gengæld står den tit stille i hele perioden mellem.
Jeg vil køre den til en af de billige steder så. Peugeot vil ikke udlevere serviceplanen, så jeg er lidt usikker på om der er nogle ting man bare skal have tjekket / udskiftet. Specielt fordi det er dielsel ?
Eller om jeg bare kan nøjes med Olieskift + diverse kontrolpunkter ?
mvh
Johannes
Smid mig en besked på www.e-bil.dk - så kan du få en kopi af serviceplanen for netop din bil. Jeg har samme brugernavn derinde.
Så kan du se hvad der bliver tjekket på bilen til de enkelte service.
Mvh C S
www.e-bil.dk
T i
bruger siden
17-06-2006
26-09-2012 kl. 22:42
Ved en aktuel fejl ville jeg måske overveje det autoriserede værksted, især hvis det er lidt mere kompliceret
Profil slettet
04-11-2012 kl. 10:19
Quickpot er som udgangspunkt et udmærket sted at få lavet service. Dog skal man være opmærksom på at de sværger til deres egne "Quick-service 1-2-3" .
Her bliver der - for service 1 og 2`s vedkommende - lavet et afmålt service hvor deres egne intervaller, materialer herunder olie bliver anvendt.
Det er ikke specielt heldigt lige i dit tilfælde da olie på en common-rail diesel i dag er er en videnskab.
Hvis man skal undgå koks og slam i dyser, EGR og i olierør-systemet ved turbo`en, så skal der bruges en low-saps olie som ( for PSA`s vedkommende) bliver lavet af TOTAL.
Altså:
Den Shell-helix som QuickPot anvender er en helt ok helsyntetisk olie som stort set alle benzinbiler kører fint på, men jeg ville ikke bruge den til en Peugeot diesel !
Så:
a/ Brug det autoriserede Peugeot værksted eller
b/ Brug AutoMester som også har adgang til det "rigtige " oliespecifikationer
c/ Brug QuickPot - men KUN i forbindelse med Quick Service 3
Desuden:
Med dit kørselsmønster - som for så vidt er ok - skal du bruge et bell-add dieseladditiv, hvor du fylder et par skefulde additiv i tanken i forbindelse med påfyldning af brændstof.
Det vil din motor have rigtig godt af - netop når den ikke dagligt bliver kørt helt driftsvarm.
http://www.belladd.dk/Additiv-og-MellemRens/NY-FORMULERING-Diesel-Additiv.html
Dette indlæg blev 04-11-2012 10:27 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
Profil slettet
07-11-2012 kl. 14:57
Det har som jeg skev med oliens evne til at smøre uden at udskille koks og slam.
Derfor navnet "low saps" olie ...Det er en hel videnskab - se blot her :
http://www.rundtombilen.dk/shop/motorolie-3s.html
Om det skal være TOTAL til PSA ( og ELF til Renault ) ved jeg ikke, men olierne er udviklet specielt til PSA`s motorer.
De er hos www.rundtombilen.dk ikke dyrere end de alm helsyntetiske olier som man kan købe i Harald Nyborg eller Bilka - så derfor er der SLET ikke noget argument til at undlade den rigtige olie !! :-)
Det er denne du skal bruge
http://www.rundtombilen.dk/shop/total-quartz-ineo-250p.html
( som jeg selv medbringer til mit værksted )
Her kan du også bestille Bell-add`s produkter
http://www.rundtombilen.dk/shop/bell-add-diesel-359p.html
Dette indlæg blev 07-11-2012 15:01 redigeret af dets forfatter.