Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
19-08-2012 kl. 09:56
Jeg har selv haft et par A6'ere fra den årgang, og det er vigtigt at sørge for at den ikke et slidt indenfor. Det syntes jeg de årgange har let ved.
Gå dog efter 2.0 benzineren, 1,6'ern er simpelthen alt for sløv.
Mvh C S
www.e-bil.dk
Profil slettet
19-08-2012 kl. 10:36
Det sidste kan du selv se på nettet hvis du har reg. nr.
http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/Din-bil/Gode-raad-om-kilometertal-for-brugte-biler.aspx
Mvh
Mads Andersen - www.e-bil.dk
Profil slettet
19-08-2012 kl. 14:43
Du må endelig ikke have for høje tanker om Audi, det kan K S ikke lide.
Profil slettet
19-08-2012 kl. 15:46
Der er vist nogle brugere der bør se sig om efter en anden legeplads.
Profil slettet
19-08-2012 kl. 16:52
ole NIELSEN skrev:
Sjovt nok , er det altid Skodafolk der mener at en Skoda er det samme som en Audi eller VW, man hører aldrig det omvendte
Det skal jeg da være den første til at erkende det er Ole, selvom jeg har to nye VW'er i garagen, og ejer flere Audi'er :-) Tilmed er Skoda bedre til at rustbeskytte end VW.
Mvh C S
www.e-bil.dk
Dette indlæg blev 19-08-2012 16:56 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
19-08-2012 kl. 19:24
jeg har dog haft en Felicia og den kørte godt, den var sådan lidt gammeldags, men den havde sin charme, det eneste jeg savnede var servo og en føre dør der kunne lukkes op i frostvejr.
Så hvis du overvejer en Octavia? så køb en Felicia, den er langt bedre og billigere :-)
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
20-08-2012 kl. 21:36
En bil er andet end en motor og en gearkasse, men hvis en Skoda-ejer syntes han har fået en billig Audi, så fred være med ham.
Til ole NIELSEN: Jaguar har faktisk bygget biler på Fordplatform, og med Fordmotor, så jo man kan vel godt kalde sin Ford for en Jaguar.
Til Michael: Jeg vil give C S ret i at du bør vælge en A4 med 2,0l motor, og hvis du passer på den så er de næste 2-300.000 ikke noget problem, men det ville det heller ikke være i en WV eller Skoda med den motor.
Hilsen Lars
Profil slettet
20-08-2012 kl. 22:00
Lars Christensen skrev:
Sjovt nok tror nogle at fordi nogle få motorer går igen i både Skoda, WV og Audi så er de 3 biler ens.
En bil er andet end en motor og en gearkasse, men hvis en Skoda-ejer syntes han har fået en billig Audi, så fred være med ham.
Til ole NIELSEN: Jaguar har faktisk bygget biler på Fordplatform, og med Fordmotor, så jo man kan vel godt kalde sin Ford for en Jaguar.
Til Michael: Jeg vil give C S ret i at du bør vælge en A4 med 2,0l motor, og hvis du passer på den så er de næste 2-300.000 ikke noget problem, men det ville det heller ikke være i en WV eller Skoda med den motor.
Hilsen Lars
Nu er det jo ikke kun motorer de deler - fx deler Golf undervogn/basis med Octavia og A3, og store dele af interiørdelene er mere eller mindre direkte hentet på tværs af modeller.
Mvh C S
www.e-bil.dk
Profil slettet
20-08-2012 kl. 22:28
K S skrev:
Hvis du tror, at det blot drejer sig om nogle motorer, har du ikke fulgt med. Platform, drivlinie, elektronik m.m. går igen på tværs - derfor led f.eks. Passat, A4 og A6 også af de samme bremseproblemer og fejl på forhjulsophæng i en tidligere generation.
Så kort og godt: Al væsentlig elektronik og mekanik med betydning for driftsikkerhed og slidstyrke går igen på tværs af de 4 mærker i VAG, når vi taler modeller op til (og til dels med) A6.
Phaeton deler vel egentlig platform med A8?
Mvh C S
www.e-bil.dk
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
21-08-2012 kl. 05:52
Michael Wolstrup skrev:
Tak for de gode råd! Kan se at indlægget også gav anledning til en rask diskussion, så det er jo super ;) Det endte med en 2.0, efter en prøvetur var der ingen tvivl, så nu kan jeg se frem til en MEGET lang uge, mens bilen bliver klargjort og synet :)
Først og fremmest tillykke med nyerhvervelsen, jeg håber du bliver glad for bilen selvom nogle mener du bare har købt en smykket Skaod.
At biler deler platform og noget teknik gør ikke bilerne ens.....
En platform kan sagtens danne basis for flere biler med forskellig hjulafstand ig opsætning.
WV-koncernen råder over mere end 100 motor/gearkassekombinationer, og fordi man kan få en Superb med 2,0tdi, som er indstigningsmodellen i en A6, så bliver de 2 biler ikke ens.
Bilernes opsætning og dermed køreegenskaber er ikke ens.
Bilernes interiør, sæder ect. og dermed komfort er ikke ens.
Jeg er godt klar over at mange dele også væsentlige, går igen i flere af modellerne, det gør bare at en Skoda i dag regnes for en god bil, og en Audi A6 kan fås til ca 600.000kr i indstigning.
Til sammenligning kostede min A6 ca 650.000 fra ny i 1995.
Jeg mener bare at man skal gøre plads til de forskelligheder der er mellem de forskellige mærker indenfor WV-koncernen.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
21-08-2012 kl. 21:41
K S skrev:
Selvfølgelig kan du få bilerne til at opleves forskelligt. Det er blot ikke, hvad det drejer sig om her. Der blev spurgt om, hvor mange km en Audi kan køre før den er for slidt - underforstået, at en dyr luksusbil må kunne tåle at køre flere km end en "hverdagsbil". Det er blot ikke tilfældet med Audi, da den jo netop er baseret på teknik fra hverdagsbiler og derfor ikke er mere slidstærk end disse. Pointen er, at kvalitetsmæssigt er der ingen forskel mellem mærkerne (pånær evt. forskelle i interiørkvalitet).
Jeg har på intet tidspunkt hævdet at Audi var bedre kvalitet end hverken WV eller Skoda, men disse to biler holder også snildt 4-500.000km hvis de bliver passet.
Der er så åbenbatr nogle der er gode til procentregning og altid finder den laveste fællesnævner.
Tror du ikke at nogle gange er det WV og Skoda der nyder godt af slægtskabet med Audi i stedet for omvendt.
Du skriver tit om hverdagsbiler/leverpostegsbiler, men i mine øjne er en BMW 1serie eller 3serie lige så meget hverdagsleverposteg som mange andre.
Hilsen Lars
Profil slettet
21-08-2012 kl. 21:46
Dette indlæg blev 21-08-2012 21:47 redigeret af dets forfatter.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
21-08-2012 kl. 22:02
mads Andersen skrev:
Bor du nord for København ;-) der hvor jeg bor er en 3serie ikke en hverdagsbil, det er nok nærmere alle mærker som er min. 10 år gamle...hehe
Nej jeg bor ikke nord for København, og det var heller ikke ment son om at det var allemans eje, men mere som at de ikke holder bedre end så mange andre biler.
Som du selv nævner så er det ikke noget problem for nærmest en hvilken som helst bil at blive 10 år
Man hører ikke så tit om problemer med en BMW, men det behover ikke betyde at det er bedre kvalitet, men når man tænker på det samlede antal solgte BMW på et år, så er det jo ikke flere end andre mærker sælger at en enkelt model om måneden.
For øvrigt er det ikke mig der har fundet på udtrykket "hverdagsbiler", men nogle mener at det dækker alt der ikke er baghjulstrukket.
Hilsen Lars
Profil slettet
21-08-2012 kl. 22:05
80 % af alle nye BMW er leaset og der er service inkl. jo så de bliver også passet og plejet.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
22-08-2012 kl. 18:10
Fordi jeg mener at de mindre BMW-modeller ikke er væsentlig bedre end mange andre biler i den prisklasse, så skal man straks blande Mercedes til den dobbelte pris ind i billedet.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
23-08-2012 kl. 05:48
K S skrev:
Al grundlæggende teknik er identisk med Skoda/VW - så forvent ikke at bilen er mere slidstærk fordi den har et dyrere logo.
1.6 er ganske rigtigt meget bovlam til bilen og den lave gearing giver for meget støj.
Dette er dit første indlæg i denne tråd.
Du forholder dig ikke til hvor langt en A4 mugligvis kan køre, men kommer straks med dit sædvanlige om at en Audi og en Skoda er samme bil.
Senere samme dag skriver du endnu et nedsættende indlæg om Audi, uden at komme ind på hvor mange km man kan forvente.
Næste dag d. 20. skriver jeg mit første indlæg i denne tråd, hvor jeg netop giver udtryk for at en A4 2,0 med 150.000km ikke bør bekymre, da den sagtens kan klare 2-300.000km mere.
Jeg syntes du selv skal læse tråden igennem igen, og så se hvem der blander tingene sammen.
Som jeg tidligere har skrevet i denne tråd, så er det ikke mig der har fundet på udtrykket "Hverdagsbiler" eller "leverpostegsbiler" hvor man sidestiller alt fra 80.000kr til ca 600.000kr bare der ikke står Mercedes eller BMW på bagsmækken.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
23-08-2012 kl. 21:15
K S skrev:
Jeg forholder mig i høj grad til, hvor langt en A4 kan køre: Som alle andre "hverdagsbiler". At du ikke bryder dig om, at en A4 sidestilles med de biler, den deler sin konstruktion og teknik med, er i denne sammenhæng irrelevant. Faktum er, at den ikke er mere slidstærk end disse, selv om den er dyrere.
Jeg har nu gennemset tråden igen, og jeg kan ikke se et eneste sted hvor du forholder dig til hvorvidt der er problener med en A4 med 150.000km på bagen.
I stedet bliver du ved med dine hverdagsbiler hvad det så er for nogle. (Det kommer vel an på pengepungen).
Jeg har desværre ikke hverken ejet eller prøvekørt samtlige bilmodeller på markedet, jeg har nemlig både et arbejde og en familie der skal passes, så det meste af min viden har jeg fra diverse anmeldelser og test.
Jeg er godt klar over at alverdens motorjournalister er inkomprtente og i lommen på WV, så når de tester BMW vs Audi, og Audien vinder eller kører lige op med BMWen så er det løgn.
Jeg ved godt at en A4 ikke er teknisk bedre end en Passat, men fordi bilerne har forhjulstræk er det ikke ensbetydende med at de er dårligere biler.
Du skriver selv at det ikke kommer an på hvad der står på bagsmækken, men hvad der er under blikket.
Det vil så sige at de BMW der kører med PSA´s 1,6 diesel er en dårligere BMW.
Og når Toyota begynder at kører med BMW-motor så rykker Toyota op i Premiumklassen eller hvad?
Til Michael.
Hvornår skal du hente din nye bil?
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
25-08-2012 kl. 11:55
Dette antal km kan de fleste klare men kommer vi over 400.000 så er det de Tyske mærker der dominerer.
Audi og BMW har hver en bil til salg med over 500.000 mens der er ca dobbelt så mange Audier med +400.000km
Mercedes har langt flest biler med mange km, flere med mere end 600.000.
Det eneste mærke jeg fandt med +700.000 var WV.
Med denne hurtige undersøgelse vil jeg påstå at selvom BMW er lavet bedre end mange andre biler så holder den åbenbart ikke meget længere.
Konklusion: man skal ikke være bange for en bil med 150.000km, hvis blot den er passet (servicebog i orden)
Man skal vælge bil udfra hjertet og derefter hvad ens pengepung formår, så bliver man mest glad for sin bil.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
27-08-2012 kl. 05:43
K S skrev:
Du blander tingene sammen på kryds og tværs og læser ikke, hvad der står.
Eks.:
Jeg udtaler mig ikke om forhjulstræk vs. baghjulstræk - alligevel blander du det ind.
Du får at vide, at hele platformen er identisk - alligevel fortsætter med at skrive som om det kun var motoren. Det handler om langt mere end motoren - det er hele den grundlæggende konstruktion, platformen, samt drivlinie, elektronik, bremser m.m.
(PS. BMW kører ikke med PSA-diesel - men de ejer Mini, der pt. ikke deler teknik med BMW - men som bruger PSA-diesel (og PSA bruger samme benzinmotor).)
Biljournalister skriver om oplevelsen ved en fabriksny bil - ikke om langtidsholdbarheden.
Hvis bilerne er identiske så forstår jeg ikke hvorfor der er så stor forskel på akselafstand og sporvidde som der er. Men du ved jo bedre.
Med hensyn til holdbarheden så er der ved en gennemgang på BB intet der tyder på at en BMW holder længere end mange andre biler,
Jeg fandt flere WV med mange flere km end BMW. Derfor kan BMW godt være en meget lækrere bil at køre, men det er en helt anden snak.
Hilsen Lars
Profil slettet
27-08-2012 kl. 10:31
Diskusionen kan forsætte uendeligt og vi bliver aldrig enige
Profil slettet
27-08-2012 kl. 11:06
E T skrev:
Hold jer nu til tråden og ud fra hvad der bliver spurgt til
Diskusionen kan forsætte uendeligt og vi bliver aldrig enige
Hørt!
Denne diskussion har stået på i årevis - ofte med KS som deltager (de seneste år her på bilbasen, og før det på FDM's forumside, inden FDM redesignede hele deres hjemmeside). Det er jo næsten et fast fuldtidsarbejde at skulle overbevise den tungnemme omverden om rigtigheden i ens udsagn ;-)
Fred være med det, jeg ved godt at det er sådan det forholder sig (altså det med komponent-deling i VAG-koncernen).
Trådstarter har iøvrigt truffet sit valg for en uges tid siden - mon ikke han får sin nye brugte bil ca. idag? Og tillykke med det. Han er glad, og det er sgu det vigtigste :-)
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
27-08-2012 kl. 19:14
Om Audi A4 deler platform, motor og gearkasse med en Passat der også nemt kører 4-500.000km er i dette tilfælde irellevant.
Det jeg opponerer imod er at hver gang der er nogen der spørger til en Audi, så er standartsvaret fra K S. at det kun er en WV/Skoda/Seat og ikke andet en en hverdagsbil.
Hvorimod en BMW der ikke beviseligt holder til flere km eller flere år er en helt anden klasse og meget bedre end alle andre biler under 600.000kr, uanset hvilken BMW det drejer sig om.
Kan vi da ikke blive enige om at de fleste biler i den størrelse er bygget til at køre 3-4-500.00km, hvis de bliver passet?
En Audi skiller sig ud fra familieskabet ved at der er kælet mere for detaljen, nøjagtig som det er tilfældet med BMW og andre dyre biler
Et hurtigt kig på BB viser at der er 63 BMW til salg med mere end 300.000km hvorimod der er 95 Audier.
Der er 42 BMW ældre end 20 år imod 67 Audier, så drop det med at BMW er bedre bykket og en klasse over.
Hilsen Lars