Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
28-07-2012 kl. 11:18
Så jeg ville nok kigge på dit kørselsmønster istedet - hold farten på maks 110 på motorvejen, og du kommer nemt over de 20 km/l.
Du er over i diesel med dit kørselsbehov, og den vil hurtigt have kørt mange km med dit budget. Og der kan potentiel komme mange reperationer på en "ny" brugt bil, da du ikke kender slidstanden på de enkelt sliddele - det gør du på din egen.
Så jeg ville i din situation beholde din fine bil, og kigge på kørselsmønstret istedet - så vil den også kunne køre langt på literen. For høj fart på motorvej og over 20 km/l hænger IKKE sammen.
Mvh C S
www.e-bil.dk
Profil slettet
28-07-2012 kl. 11:43
De fleste biler i det prisleje vil også skulle have service for hver 15.000 km - eller skal du op i en nyere VW'er eller Skoda der kører på longlife olie - derfor olieskift hver. 30.000 km. Men så skal du hæve dig budget væsentligt... Så om du ofrer 100.000 på en ny bil, vil du stadig stå med en bil der skal serviceres lige tit. Og for 100k kan du få mange service på Audi'en.
Så mit råd vil være at finde billigere service - evt. få det ordnet i Tyskland, når du nu har muligheden for det. De er meget mere serviceminded i Tyskland, og så er regningen kun på det halve.
Mvh C S
www.e-bil.dk
Profil slettet
28-07-2012 kl. 13:31
Så med så få dele der egentlig bliver skiftet, vil du ikke spare specielt meget ved skift til et andet mærke - husk nu at du stadigvæk skal bruge 100k på købet af en ny bil, og for de penge kan du servicere Audi'en mange gange. Og har du lige fået skiftet større sliddele som bremser osv., så er du godt kørende længe. Ved en brug bil kan du risikere at de skal skiftes om kort tid, og så er der yderligere udgifter.
Mvh C S
www.e-bil.dk
Profil slettet
28-07-2012 kl. 13:40
Janine Berger skrev:
Jeg har også hørt at det skulle være billiger i tyskland. Men hvis jeg skal være helt ærlig, så er det pt. ikke timelønnen på værkstedet der vejer tungest når jeg får lavet service, hvis du forstår hvor jeg vil hen med det... :)
Okay, altså ifølge den smarte instruktionsbog så kan bilen sagtens benytte long life, men kloge hoveder siger at det er bedre at få skiftet olie hver 15.000 km, fremfor at benytte long life?
Og ja er longlife i sig selv ikke også næsten ligeså dyrt som at få skiftet almindeligt olie to gange om året?
Det kan være i har ret. Jeg havde bare en ide om at jeg burde kunne få en bil i den klasse, hvor servicedelene ikke koster ligeså meget som til en audi.
Lad os høre hvad sådan et service koster dig, for det lyder til at være en dyr post.
Andreas Appel
bruger siden
06-02-2010
28-07-2012 kl. 15:31
Det skulle være muligt at finde en 3-4 år gammel skoda fabia TDI inden for dit budget. så vidt jeg husker er der 30.000km imellem service på den.
Men det er jo en bil som er en klasse mindre end din audi, og der er også en del mindre prestige i logoet.
Profil slettet
28-07-2012 kl. 17:56
Og jo - servicedelene som filtre, olie er det samme der bliver benyttet. Og jo, de hører under VAG-koncernen, så dele bliver brugt på tværs af mærker/modeller. Men jeg tror ikke en Skoda er billigere i dele end Audi'en - eller en hvilken som helst anden brugtbil for den sags skyld.
Så som jeg har sagt før, så tror jeg næppe det bliver billigere med en anden bil - så hellere skifte til LongLife olie.
Så for mig er der to valg: Hæv budgettet så der er råd til en ny/nyere bil, eller behold den nuværende. Med så lave serviceomkostninger du har nu, vil du med 99% sikkerhed ikke sidde billigere i en anden bil til den pris.
Så må du enten kunne få lavet service billigere på dine Tysklands-ture - men du siger at timelønnen ikke gør noget? Nu er disse jo indberegnet i serviceprisen, og dette udgør en stor del af prisen. Og delene er billigere i Tyskland, samt skiftet af dem.
Mvh C S
www.e-bil.dk
Profil slettet
28-07-2012 kl. 18:04
Janine Berger skrev:
Altså de 100k jeg ville købe en anden bil for, er de 100 k jeg får ud af at sælge audien.
Jamen jeg giver gennemsnitligt 2500 kr for service og jeg får det som sagt 2-3 gange om året, og så kommer de andre sliddele oveni. Det er ikke så lidt i mit budget i hvert fald. Jeg når mindst en lille service og en stor service årligt + hvad der ellers kan komme.
Det er godt nok en jungle ude på bilmarkedet. Det vigtigste for mig er bare at det virkelig skal kunne betale sig at skifte bilen.
Min tanke er jo også at audien nu har ramt de 215.000 km, og den bliver 10 år i år. Den bliver jo ikke yngre og km tallet bliver ikke lavere.
Men det er selvfølgelig rigtig der også skal skiftes sliddelene på en evt. anden bil.
Som de andre skriver, det alm service lyder ikke til at være dyrt, men hvilke
udgifter har der ellers været?
Hvis du har fået lavet dyre ting, som f.eks ny kobling, så kan det måske være,
at du efterhånden har fået skiftet mange dele, så den kan køre langt endnu?
For 215.000 km er jo ikke specielt langt, for et køretøj der bliver holdt
regelmæssig service på.