Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

26-07-2012 kl. 19:49

Det er ikke et unormalt problem at Aygo, C1 og 107 hurtigt tager livet af deres katalysator - en hurtig søgning giver mange resultater:

http://www.fdm.dk/debat/ny-katalysator-paa-aygo

http://www.toyotaextreme.dk/debse.asp?id=2375131&ForumID=1

Og der er mange flere eksempler.

Nu er garantien jo for længst udløbet på din bil, så jeg tror næppe den bliver taget pr. kulance, så du er nok nødt til at bide i det sure æble og betale regningen. Jeg mener at katten koster ca. 4000 kr, så det er ikke alverden, selvom det er ærgelige penge.

Nu er det jo en billig bil, og udstødningen har, på de småbiler jeg har set, været ret spinkle og tynde. Et sted skal der jo spares for at holde prisen nede.

Men hør med din forhandler om hvad chancerne for kulance er - det må siges at være unormalt - og med dit kørselsmønster kan det, som du selv nævner, ikke være ufordampet kondens.

Mvh C S
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

26-07-2012 kl. 22:16

AKsel Nielsen skrev:
Skal ha skiftet Katalysatoren i min C1. Er normalt glad for bilen, men må indrømme min glæde for bilen og mærket Citroen er faldet en del efter det der er sket.

Bilen er ca 3 en halv år gammel og har kørt 83000km. Det der er sket er at stykket mellem Katalysator og manifolden er rustet igennem ! Har fået et vide det er er pga af metallet er ALT for tyndt i det område, så jeg er åbenbart ikke den eneste det er sket for ?

Kan det virkelig passe at efter kun 3 en halv år, skal der komme så stor en regning på bilen allerede ? Normalt har jeg ikke noget imod at betale for sliddele, men dette er jo ikke pga af slid. Det er pga af elendig kvalitet !

Kører ikke små ture. Omkring de 70km om dagen eller mere, da jeg har et stykke vej til arbejde. Så det er ikke fordi der har kunnet danne sig kondens, pga af små ture.

Er der ikke andet at gøre end og bide i det sure æble og betale regningen ? Eller er der noget jeg kan gøre i denne her situation.

Citroën er ikke fejlfri - langt fra, i nogle tilfælde, men lige præcis C1 er (som du sikkert ved) en fælles bil imellem Toyota og PSA (Peugeot/Citroën), hvor forskellene udelukkende ligger i logoer og nogle små designmæsseige forskelle på karosseriet.

Måske (og kun måske) du kan være heldig at forhandler/værksted vil søge importøren om kulance, hvis du har været trofast kunde ved aut. værksted.

Tjekkede forøvrigt lige prisen på en original kat/manifold, og den koster sgu 8800,- inkl. moms... av... Jeg håber på lidt velvilje fra værkstedet. Måske den kan findes uoriginal.

Håber du finder en god løsning

Vh Anders

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

27-07-2012 kl. 10:32

Hvis det udelukkende er STYKKET imellem kat og manifold, så kan selv en middelmådig mekanikker svejse det sammen igen med et stykke metal (i tykkere kvalitet), det vil holde i årevis.

8800,- ?? Måske skal du købe en helt ny bil som reservedele, den koster ca. 49.000,- uden afgift ;-) (deri ligger nok også forklaringen på hvorfor visse dele er lidt "tynde" i metallet)

P.S Jeg har aldrig hørt om kulance på en 3 1/2 år gammel udstødning, desværre.

Profil slettet

Profil slettet

27-07-2012 kl. 10:54

jeg var inde og kigge på citroëns service side. Det er jo også den suverænt dyreste løsning, og prisen var for den samlede enhed :-)

Hvis du har fundet delen billigere selv, og har en bror, der kan hjælpe, så går det jo nok, selvom det selvfølgelig er surt...

Vh Anders

Profil slettet

Profil slettet

31-07-2012 kl. 18:37

Det var da heldigvis en lykkelig slutning på historien :-)

Men jeg syntes da det er pudsigt at de ligefrem ikke troede på dig med at bilen ikke har overholdt service - bliver dette ikke logget et sted?

Men du slap hvertfald billigt - endda 4k syntes jeg er en yderst fin pris for en udstødning, selvom den ikke er original!

Mvh C S
www.e-bil.dk