Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

05-06-2012 kl. 10:51

Jeg har selv en 2,0 TDI, og jeg har lige skiftet olien første gang efter 15.000 km. Og så skifter værkstedet ved 30.000 km. Så jeg skifter selv hver anden gang.

Nogle vil mene at det er penge ud af vinduet, men de forskellige fabrikanter er netop ved at nedjustere de lange serviceintervaller, så der ikke er så langt mellem dem, som der var en overgang. Så jeg vil mene det er en god idé, istedet for at vente til 30.000 km.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-06-2012 kl. 12:39

lars sørensen skrev:
Gælder dette også benzinmotorer med longlife serviceintervaller?

Jeg har en Audi 2.0 TFSI og der kan godt gå 2 år mellem olieskift.

Hvad er en rimelig pris for skift hver 15.000 km?

Jeg kan desværre ikke selv rode med den slags.

2 år er lige vel rigeligt - det ender som det rene tjære! Men du skal regne med prisen for den olie du vælger + filtre + en timeløn. Så det koster ikke alverden. Du kan evt. selv købe olie og filtre meget billigere på nettet, selv tage det med på værkstedet, og spare en del der.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-06-2012 kl. 12:47

@ Lars Sørensne: Lige et par priser: http://www.quickpot.dk/olieskift.aspx

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

05-06-2012 kl. 21:27

En nyere Audi eller VW, Skoda eller Seat for den sags skyld holder også selv øje med om et olieskift er påkrævet.
Når det er sagt mener jeg som flrer andre at det godt kan betale sig at skifte ved 15.000km i stedet for eks 30.000, i hvert fald hvis man har planer om at beholde bilen i mange år.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-06-2012 kl. 22:27

Jeg istemmer koret der synes det er en god ide :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

06-06-2012 kl. 11:01

Fabrikanterne konkurrerer på prisen og her er service intervallerne en stor del af kagen. Da man begyndte på de lange serviceintervaller var flere mærker, heriblandt SAAB og AUDI ramt af oil sludge, med motorhaverier til følge. Dette var en direkte konsekvens af de lange skifteintervaller.
Med mindre man kører rigtigt mange varme km, kunne aldrig finde på at køre mere end 15000 mellem skiftene, specielt ikke med en moderne trykladet motor. Man kan købe rigtigt meget olie, for det som det koster at skifte en turbo.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

06-06-2012 kl. 19:49

der er mandags motorer og de skal køres rigtigt til-men man giver alle motor samme service ,det er for dårligt ,jo mere utæte stempelringe jo sortere olie og andre probl ,hvis motor ikke bruger olie er den ok og olie bliver ikke så farvet af forbrændt olie mm,men olie skift og stempel i service dur ikke for de motorer,de skal køres uden oliekift til de ikke bruger olie,derfor har nogle probl og andre ikke efter min mening ,

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

16-06-2012 kl. 14:25

Christian Haugaard skrev:

Det skulle vel aldrig være den med 170 hk. Så kan jeg nemlig godt forstå olien er SORT.

Nedenstående er citat fra VAGCARS:




"Jeg har efterhånden rodet en del med min BMN motor fra 07. Den ultra korte version er: Hvis du gerne vil have en 170 hestes version, så er mit råd; spar lidt mere sammen og find en commonrail fra slutningen af 08, de har alle 4 cifre i motorkoden, den står flere steder på bilen, men det er ikke sikkert at en uautoriseret forhandler ved, hvad du taler om Det nemmeste er at kigge i servicebogen, hvor der de vigtgste koder er angivet, ellers findes den f.eks. på skjoldet omkring tandremmen.

Jeg har efterhånden rodet en del med min BMN motor, efter at have skiftet en del tandempumper og flere sæt dyser, samt et komplet topstykke (alt sammen nye originale dele), må jeg sammen med et meget kompetent værksted konkludere, at den motor blander olie i brændstoffet uanset, hvordan man bærer sig ad. Det betyder, at dyserne kokser til med nedsat ydelse til følge. Det er også derfor at de færreste 170 hestes med Siemens dyser smider 170 heste, når de har kørt over 50 Tkm.

Vi har taget brændstofprøver af mange forskellige 170 hestes med Siemens dyser, og ikke fundet nogen med brændstof uden olie!

Med en 170 hestes følger der desuden altid et partikelfilter, hvilket er det helt rigtige for miljøet, men det giver desværre en masse problemer på den motor. Den kører ikke særlig pænt når den regenererer og det gør den oftere og oftere, hvis filteret skal arbejde med en masse os fra den olie, der blandes i brændstoffet. Sååååeee køb enten en 140 hestes uden partikelfilter eller en commonrail fra slutningen af 08. Det er mit råd. Forvent i øvrigt ikke et bedre bundtræk i en 170 hestes end i en 140 hestes. Fra tomgang til 2000 omdr. er der mere skub i en 140 hestes uden partikelfilter, fra 2000 omdr. kommer den større turbo i en 170 hestes til sin ret (specielt, hvis du besøger Rittersport )

Med til historien hører også, at min egen med nye dele kører fint, og jeg må så leve med, at dyserne skal renses i et ultralydsbad efter 40 eller 50 Tkm fordi bilen begynder at mangle ydelse."

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

16-06-2012 kl. 14:36

gert møller skrev:


hej
jeg tror at du mener brænstof i olien ,omvendt kan vel ikke lade sig gøre,men årsag er vel utætte stempelringe som er sodet til ved brug af forkert motorolie mm.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg