Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

29-03-2012 kl. 09:25

Der er efterhånden mange regler - og ligeså mange fordomme om hvordan man skal køre en moderne dieselbil.
"Kør grønt" har jo meget med brændstof-forbruget og CO2 udledninger at gøre. Her gælder reglerne:

1/ find det "optimale omdrejningsområde" ( frit anslået 1700-2100 omdrejninger) og kør mest muligt i det interval
2/ Accelerer kvikt op til det øverste del af det "optimale omdrejningsområde" og skift til højere gear
3/ Ved jævn og forholdsvis lav fart - kør gerne i et endnu lavere omdrejningsområde - måske 50-60km/t i 5. gear.

Nu har total-økonomien i en dieselbil ikke kun med brændstoføkonomien at gøre, for hvis du kører slavisk som ovenfor nævnt, så vil du uden tvivl få nogle problemer med koks og slam ved dyser og EGR-ventilen. Du vil måske endda få problemer med at partikelfilteret kokser så meget at det har svært ved at re-generere.
Desuden har kobling og især svinghjul ikke specielt godt af at sejtrække for meget omkring det område hvor momentet er størst.

Jeg kører selv rimelig grønt - men sørger for at "hamre" den igennem ved 2500-3000 omdrejninger en gang om dagen.
Ved meget lav hastighed vælger jeg desuden at lade motoren "rotere" lidt mere . Gearer en gang ned og kører hellere ved 2200 omdr end ved 1500 omdr. Skifteindikatoren lyser lystigt i min ClioIII 1,5dCi - men det vælger jeg altså at overse - blot mit valg.
I øvrigt :
Ligeledes skal bremserne i øvrigt have tæsk min en enkelt gang om dagen, fordi for meget morfar-kørsel kan betyde at de gror helt fast.

God fornøjelse med diesel-slæden :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

29-03-2012 kl. 09:41

Lave omdrejninger er nøglen! Skift gear ved lave omdrejninger, ved lav hastighed og lav belastning, kør i højt gear.
Langt hen ad vejen med enig med Per, men mener måske ikke at behovet for at "hamre" og "tæske" er så stort som han lægger op til.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

29-03-2012 kl. 10:55

T l skrev:
Lave omdrejninger er nøglen! Skift gear ved lave omdrejninger, ved lav hastighed og lav belastning, kør i højt gear.
Langt hen ad vejen med enig med Per, men mener måske ikke at behovet for at "hamre" og "tæske" er så stort som han lægger op til.


Overdrivelse fremmer forståelsen ...:-))

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

29-03-2012 kl. 11:29

Husk lave hastigheder på motorvej holder økonomien: 110 og derunder for at køre rigtigt lang :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

29-03-2012 kl. 14:01

C S skrev:
Husk lave hastigheder på motorvej holder økonomien: 110 og derunder for at køre rigtigt lang :-)


Eller bliv hjemme.............= nul forbrug

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

30-03-2012 kl. 12:06

J L skrev:


ok er det anden eller tredie gang du kommer med det nøjagtige samme svar til folk som netop spørger ind til hvordan man måske, kan køre en lille smule grønt...?


OK - skal ikke gentage sig. Undskyld.
Egentlig blot en lille kommentar til mere væsentlige kommentarer om, at man kører længere på literen ved 90 end ved 110.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

30-03-2012 kl. 12:33

Lars Mortensen skrev:
OK - skal ikke gentage sig. Undskyld.
Egentlig blot en lille kommentar til mere væsentlige kommentarer om, at man kører længere på literen ved 90 end ved 110.

Og hvad er der i vejen ved det?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

30-03-2012 kl. 13:08

For højt gear ved bykørsel er NO GO, lad den ligge i det gear hvor den stadig trækker godt fremad når du gir gas. Må ikke sejtrække.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

30-03-2012 kl. 20:29

Hvis du satser på økokørsel skal bilen køres med meget lave omdrejninger.
Ikke nødvendigvis så den lyder "forpint" konstant, men hvis det er med konstant lav belastning skal man køre med helt lave omdrejninger og med et omdrejningstal der er under det område hvor momentet er højt....

Dette indlæg blev 30-03-2012 20:30 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

19-04-2012 kl. 15:52

Fatih A skrev:
Det nemt nok, at køre grønt. I hvert fald grønt nok for mig. min personlige holdning til økobilisterne er at det fint at man skal spare på brændstoffet, men man skal ikke ødelægge bilen ved det. så det jo lige fedt. Et godt råd, du sparer ikke særlig meget ved brændstof, men ved forsikring, service og vedligeholdelse. (:

Hvis du kører i byen så accelere op til det du nu må kører 50,60 eller 70 km/t. og spring nu eksempelvis 3 gear så du tager 1 til at sætte igang, 2 op til 50-60 også bare 4 gear. Synes selv 5 gear er lidt overdrevet da jeg føler motoren dør.

hvis du kører ned af bakke, så kan du skifte gear før end du plejer og kører du op af en bakke så skifter du gear senere end du plejer. (:

På motorvejen kører man længst med fartpilot på 110 km/t - lavere hastighed er da til gene for andre mennesker og HUSK nu for guds skylds uanset hvor hurtig eller langsom I kører så hold til højre hvis I har mulighed for det!

Endnu engang, det er min holdning og erfaring (:

mvh.
Fatih

Jeg er dybt uenig i at man er til gene hvis man kører under 110. Lastbiler osv ligger mellem 90 og 100, så det kan man nemt køre uden at være til gene, hvis man, som du så rigtigt nævner, husker at holde til højre. Der er generelt en udbredt tendens i Danmark til, at visse folk tror at 130-140 er mindstehastigheden på motorvejen, og at alle skal vige bort for dem, når de kommer blæsende. Specielt på 3. sporede motorvej er begge dele problematisk, da danskerne simpelthen ikke aner hvordan man kører på det.

Og en anden ting - du nævner at man ikke sparer særligt meget på brændstof. Der er jeg også uenig, da jeg kører ca. 70000-75000 km om året, og så gør det stor forskel om min dieselkværn kører 24-25 ved 95/110, eller 18 ved 130/140.

Nu til mine egne erfaringer:
I en benziner er det 5. gear ved 50, og motorbremse så meget så muligt. Også i dieselbiler, men der er 5. gear ikke optimalt. Ingen hårde accelerationer, og skift så tidligt som muligt.

Fartpiloten er en dejlig gode, og helt ideal at anvende på motorvejen og ellers flad vej, men det er mest økonomisk at slå den fra ved en større bakke, da den vil holde farten, altså bremse ved nedkørsel på bakke, og accelere op af bakken. Så ved at slå den fra kan du udnytte tyngdekraften, få lidt ekstra fart på ned, og miste tilpas meget fart, at du fx kan fortsætte med 90 for enden af bakken. Ved 90 er det der bilen kører længst på literen.

Læs trafikken, og undgå at hold stille ved lyskryds. Jeg korser mig hver gang jeg møder nogen tonse op til et lyskryds, for at hugge bremsen i lige inden den skifter til grønt. Motorbrems så længe du kan - jeg plejer helt ned til 2. gear og skridtgang hvis der ikke er grønt. Og så kommer man endda hurtigere fra start, end dem der holder stille. Men husk dog at motioner dine bremser engang imellem - lav en hård opbremsning eller to på en motorvejsafkørsel, så dine bremser ikke ruster eller bliver slidt skæve.

Ens kørselsmønster er selvfølgelig også afhængig af hvor langt man kører på literen, og ren bykørsel trækker meget ned i ens gns forbrug. Så tænk lige over det en ekstra gang hvis du overvejer at smutte til bageren i bilen ;-)

Husk også at være ekstra varsom når motoren er kold, og at dieselmotoren er ca en god halv times kørsel om at blive gennemvarm, og dermed et godt stykke tid før den kører langt på literen. Og korte ture er døden for en diesel, både forbrugs- og motormæssigt.

Hold motoren ren, pas service, og undgå unødig vægt i bilen. Sørg også for at give din dieselmotor nogle tæsk engang imellem, så den ikke soder til. Pump evt. dine dæk lidt ekstra, så rullemodstanden bliver mindre. Men det kan give dårligere vejgreb i vådt føre, og uhensigtmæssigt/forkert dækslid.

Det lyder nok af mange ting, og det kan være man skal ændre en del vaner, men jeg har benyttet mig af disse ting i mange år efterhånden, og jeg har i gennemsnit altid kørt ca. 4-5 mere på literen, end bilen er opgivet til. Selv konen ligger og kører et go

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

19-04-2012 kl. 16:28

Altså CS
Jeg håber sgu at dit liv er lidt mere spændende end det lyder ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

19-04-2012 kl. 16:30

H P skrev:
Altså CS
Jeg håber sgu at dit liv er lidt mere spændende end det lyder ;-)

Det lyder utroligt tørt når man opstiller det sort på hvidt, men i praksis er der ikke den store forskel ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

19-04-2012 kl. 16:32

Er som sådan enig i C S's svar. Men for meget "rasteplads" trækker gennemsnit ned .-) Stor griner..


Nu tror jeg ikke det er Jaguaren C S køre økokørsel i.

Dette indlæg blev 19-04-2012 16:33 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

19-04-2012 kl. 16:44

T Nielsen skrev:
Er som sådan enig i C S's svar. Men for meget "rasteplads" trækker gennemsnit ned .-) Stor griner..


Nu tror jeg ikke det er Jaguaren C S køre økokørsel i.

Haha, kabinen skal da være være varm når man betjener en passager :-)

E-typen får nogle tæsk, så der ligger gns. forbrug over 5 tanke på ca 4 km/l. Lidt sjovt skal man da ha', og en V 12'er skal ikke skiftes tidligt ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

23-04-2012 kl. 05:52

Fatih A skrev:

Hej C SJeg antog bare at de fleste kørte omkring 15-20.000 km. Der synes jeg ikke man kan mærke så stor forskel på prisen på brændstof. Det er så da min bil i byen kører ca 9 i byen og 12 på motorvejen.

Ved dit tilfælde kan jeg dog godt forstå det :)




Ved 15-20.000km om året er der ikke nogen økonomisk og slet ikke miljømæssig gevinst ved at køre diesel.

Jo mere man kører jo mere spare man ( dog skal man ikke køre unødigt)
Der er god økonomi i at køre foruseende, med konstant fart, og lade bilen "rulle"farten af sig ved afkørsler, mod kryds og rundkørsler etc. og så bremse ordentligt når det er nødvendigt. På den måde holder bremsen også længere.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

23-04-2012 kl. 21:13

JG B skrev:
......
så til 110 eller 130 økonomi i min bil målt over en hel tank diesel har det næsten ikk noget at sige om jeg 110 på en dansk motorvej eller om jeg kører 150 på en tysk motorvej det er kun 0,3 km/l i forskæl. så jeg kører normalt 130 plus minus en 10 stykker på motorvej, og det der koster mig mest brænstof er dem der ligger i venstre sporet på motorvejen som nægter at trække ind til højre hvor de hører til når der kommer en som kører stækere end dem...

Det må være en meget speciel bil du har, stort set uden vindmodstand etc. (Knight Rider eller ;-) )
Forskellen på at køre 110km/t og 150 km/t er ihvertfald temmelig voldsom i de biler de fleste af os andre kører rundt i. Et (meget) løst gæt er at man normalt minimum vil opleve 20-30% højere forbrug ved 150km/t i forhold til 110km/t

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

23-04-2012 kl. 21:19

@ CS

Jo flere der kører langsomt på motorvejen jo mindre fremkommelighed. I tæt trafik skaber lastbiler og andre langsomtkørende hurtigt propper i trafikken.
Personligt mener jeg at motorvejen er for de "hurtigtkørende". Dette skal ikke forstås som om man altid mindst skal køre 130km/t (evt. plus moms).
Men hvis man ønsker at køre 80-90km/t kunne man passende finde en hovedvej istedet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

24-04-2012 kl. 13:10

Rune Jensen skrev:
Du skriver godt nok en del, og meget af det er bare ganske enkelt farligt, forkert og ulovligt. Jeg synes at folk skal overveje deres råd om de stemmer overens med den resterende verden og de regler der er.

Du virker som en der IKKE observerer sine omgivelser og kun ser frem ad. Hvis du brugte dine spejle noget mere og alm. sund fornuft så ville du være en noget bedre billist, både for dine omgivelser, din bil og dig selv.

Hårde accelerationer er BETYDELIG bedre rent brændstof økonomisk, og rent trafikalt. En sløv acceleration betyder at du forsinker anden trafik end dig selv (ja der findes andre på danske veje, loven siger man skal sørge for at holde trafikken kørende og ikke stillestående) plus at jo hurtigere du er oppe på den hastighed der anbefales så kan man hurtigere komme ned i den gearing som der er mest optimal.


Samme med kørelse op til et lyskryds. Der er IGEN andre på danske veje, og der findes folk som kører bag dig også (ville du opdage ved brug af spejle) og når ma

Der er vi så uenige, og din holdning er meget typisk for det jeg mener er totalt forkert ved den danske holdning til at køre bil. Folk tænker kun på at komme frem hurtigst muligt, og jeg benytter mig hele tiden af spejle og orientering, så jeg ved jeg ikke er til gene. Der skal være plads til alle, og ikke kun dem der vil ræse afsted.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

24-04-2012 kl. 20:31

Martin Sølby skrev:
Arh det er ikke helt sandt!
Kapaciteten på en given vej falder med øget hastighed. I hvertfald hvis vi fast holder en tommelfingerregl om at bremseafstanden mål i meter skal være lig den aktuelle hastighed.
Så hvis alle ønsker at køre 130 og der ikke er plads til bremseafstand må opstår der en flaskehalse=kø et andet sted.
Hvilket også er grunden til at der er intiligente hastighedtavler motorring 3 omkring KBH.

For det første er det jo en rent teoretisk betragtning du fremhæver, hvor alle køre samme hastighed.
Nu er jeg ikke trafikforsker, men så vidt jeg kan regne ud vil den simple beregning du opstiller give en uændret trafikmængde pr. tid:
Hvis du fordobler hastigheden kan der kun være det halve antal biler på en given strækning (pga. fordoblet afstand) til gengæld er de kun på den givne strækning den halve tid, så der kan kan afvikles samme antal biler over en given periode.


Derudover så er der jo ikke denne teoretiske situation vi taler om. Det vi taler om er en situation hvor trafikstrømmen kører med x km/t. Jo flere køretøjer der så kører med eksempelvis x minus 40-50km/t betyder propper/yo-yo kørsel, med skiftende hastigheder, skiftende afstande, opbremsninger etc. hvilket betyder at gennemsnithastigheden nedsættes, sikkerheden bliver forringet etc.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

24-04-2012 kl. 20:52

JG B skrev:
hmm det ville være en dejlig ting hvis folk på motorvejen ville holde til højre der er mange af dem der kører 110 der mener at de skal ligge og spærre ude i venstre sporet på motorvejen. det er bare så træls når man kommer med 130 og en sjat og ikk kan komme forbi der ligger en der tror han ejer vejen.

så til 110 eller 130 økonomi i min bil målt over en hel tank diesel har det næsten ikk noget at sige om jeg 110 på en dansk motorvej eller om jeg kører 150 på en tysk motorvej det er kun 0,3 km/l i forskæl. så jeg kører normalt 130 plus minus en 10 stykker på motorvej, og det der koster mig mest brænstof er dem der ligger i venstre sporet på motorvejen som nægter at trække ind til højre hvor de hører til når der kommer en som kører stækere end dem...

Lig mærke til det jeg har markeret i dit citat. En der tror han ejer hele vejen. Det er vidst dig der gør det, hvis du kommer blæsende med 130+ og regner med at alt og alle flytter sig for dig, fordi du er rigtig sej og kører hurtigt...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

26-04-2012 kl. 17:33

Hvis det stod til mig, så ville alle motorveje være udstyret med intelligente hastighedstavler. Jeg kører fra Næstved til Glostrup hver dag, kører på sydmotorvejen ca. kl 6 og jeg synes det kan være vildt stressende, da jeg er en af mange, som kører 110km/t, men det er næsten umuligt pga. mængden af lastbiler/folk der kører 80-90, og folk der absolut skal køre 130-140. Derfor kunne det være smart med intelligente tavler, så hastigheden kunne hedde 110 i myldretiden (6 - 9), og så ellers 130 i tidsrummet uden for.

Alternativt kunne man ændre loven, så det hedder maks. 110km/t på motorvej, men 130km/t hvor det er muligt. Dvs. en der kører 110 og skal overhale en lastbil, skal ikke vige for den der kører 130. Eller noget i den stil.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

26-04-2012 kl. 19:53

Jannik Christensen skrev:
Hvis det stod til mig, så ville alle motorveje være udstyret med intelligente hastighedstavler. Jeg kører fra Næstved til Glostrup hver dag, kører på sydmotorvejen ca. kl 6 og jeg synes det kan være vildt stressende, da jeg er en af mange, som kører 110km/t, men det er næsten umuligt pga. mængden af lastbiler/folk der kører 80-90, og folk der absolut skal køre 130-140. Derfor kunne det være smart med intelligente tavler, så hastigheden kunne hedde 110 i myldretiden (6 - 9), og så ellers 130 i tidsrummet uden for.

Alternativt kunne man ændre loven, så det hedder maks. 110km/t på motorvej, men 130km/t hvor det er muligt. Dvs. en der kører 110 og skal overhale en lastbil, skal ikke vige for den der kører 130. Eller noget i den stil.

Det lyder rigtig fornuftigt! Generelt er det så lidt tid der bliver sparet, og så meget mere brændstof der bliver sparet, ved at køre 110.

Mht de intelligente tavler så kører jeg dagligt Frederikshavn-Århus, og jeg må indrømme at det er skønt at de er kommet op ved Aalborg. Dog forstår jeg ikke helt altid deres skiltning, da de nogle gange viser 110-50-110-110-90 over en strækning på 3-4 km. Men det har nok bare været begyndervanskeligheder, og nu virker de upåklageligt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

27-04-2012 kl. 05:51

JG B skrev:
hmm det ville være en dejlig ting hvis folk på motorvejen ville holde til højre der er mange af dem der kører 110 der mener at de skal ligge og spærre ude i venstre sporet på motorvejen. det er bare så træls når man kommer med 130 og en sjat og ikk kan komme forbi der ligger en der tror han ejer vejen.



Der er åbenbart nogle der mener at deres tid på motorvejen er mere vigtig end alle andres, og sikkerheden...

Forleden morgen kørte jeg udenom en lastbil ved Kolding, og da derkørte en lastbil ca 200m længere henne og der ikke tilsyneladende kom nogen lige bag mig, blev jeg liggende i yderbanen.
Da jeg igen chekkede mit spejl kom der en bil i megethøj fart og inden jeg nåede at reagerer kørte han inden om og forbi mig ud i yderbanen igen og væk.
Jeg tænkte på om han havde nået at blive i yderbanen hvis jeg var trukket ind da jeg så ham, da det hele gik temmelig stærkt.

Fartbegrænsningen er på det sted 110 kmt, og det var min fart også. Jeg mener ikke at man bare skal blive i yderbanen og sænke trafikken hvis man kører langsommere end hastighedsbegrænsningen, men på den anden side skal man heller ikke bare flytte sig for lovovertrædere.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Brian Kielberg

Brian Kielberg
bruger siden
25-07-2004

27-04-2012 kl. 08:12



Fartbegrænsningen er på det sted 110 kmt, og det var min fart også. Jeg mener ikke at man bare skal blive i yderbanen og sænke trafikken hvis man kører langsommere end hastighedsbegrænsningen, men på den anden side skal man heller ikke bare flytte sig for lovovertrædere.

Hilsen Lars

Du er så selbestaltet politi ;-)

Er enig det er vandvittigt at køre så stærkt, men det er ikke dit problem. Du skal ifølge fædselsloven holde til højre altid hvor muligt !!!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

27-04-2012 kl. 16:29

Lars Christensen skrev:
Der er åbenbart nogle der mener at deres tid på motorvejen er mere vigtig end alle andres, og sikkerheden...

Forleden morgen kørte jeg udenom en lastbil ved Kolding, og da derkørte en lastbil ca 200m længere henne og der ikke tilsyneladende kom nogen lige bag mig, blev jeg liggende i yderbanen.
Da jeg igen chekkede mit spejl kom der en bil i megethøj fart og inden jeg nåede at reagerer kørte han inden om og forbi mig ud i yderbanen igen og væk.
Jeg tænkte på om han havde nået at blive i yderbanen hvis jeg var trukket ind da jeg så ham, da det hele gik temmelig stærkt.

Fartbegrænsningen er på det sted 110 kmt, og det var min fart også. Jeg mener ikke at man bare skal blive i yderbanen og sænke trafikken hvis man kører langsommere end hastighedsbegrænsningen, men på den anden side skal man heller ikke bare flytte sig for lovovertrædere.

Hilsen Lars

Enig, jeg oplever det faktisk tit, selvom mit speedometer viser 130, er der tit en eller anden klovn der absolut skal køre 131.131532 og når der så kommer en lastbil, ja så har man to valg; bliv liggende i overhalingen og genere bagvedkørende, eller træk ind og brems ned bag lastbilen. Jeg ved godt hvad jeg vælger.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

28-04-2012 kl. 10:25

Hvis i læser mit indlæg rigtigt så trækker jeg som regel også ind til højre, men man skal ikke for enhver pris give plads til lovovertrædere.
Hvis det at trække ind til højre nedfører at jeg skal sænke farten fra de tilladte 110 km/t til ca 80km/t for at give plads til en cder mener at 130+ er nødvendigt, så siger loven at han skal blive bagved til der er plads til ham.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

28-04-2012 kl. 13:37

J L skrev:
Jeg støtter dig fuldt ud Lars....
Tanken om at man skal bryde loven for at andre skal ha lov til at bryde loven er en syg tanke...
Hvis jeg kører 110 kmt i en overhaling af 3 lastbiler der kører 90kmt så kunne jeg ikke i min vildeste fantasi drømme om at sætte farten op til feks 130kmt og så trække ind og ned på 110 igen.....Perverst at folk iøvrigt synes at man leger politi når man overholder fartgrænsen...Det sætter da tingene lidt i perspektiv...

Jeg kan ikke være mere enig... Så kan de få lov til at ligge og blinke alt det de vil bagved, eller skælde ud her på forum. Danskerne er generelt utroligt dårlige til at vise hensyn i trafikken, holde sig i den rigtige bane, og har generelt nogle rigtig dårlige vaner i trafikken.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

28-04-2012 kl. 22:23

søren shneider skrev:
der er vist mange noget ældre og lidt senile brugere herinde. marchhastigheden på motorvej plejer at være ca. 150-160. det eneste der gør det farligt er dem med blød hat og økokørsel der tror man må ligge i yderspor med 110-130. fordi loven siger det.

Forhåbentlig anvender du ironi, ellers burde en som dig miste kortet med det samme. Idioter der har den holdning at de kan ligge med 150-160 og tror at de ejer hele vejen, og tror de er de bedste bilister i verden. Forhåbentlig slår du kun dig selv ihjel i din bil, og ikke en uskyldig der følger reglerne!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

29-04-2012 kl. 11:09

C S skrev:
Forhåbentlig anvender du ironi, ellers burde en som dig miste kortet med det samme. Idioter der har den holdning at de kan ligge med 150-160 og tror at de ejer hele vejen, og tror de er de bedste bilister i verden. Forhåbentlig slår du kun dig selv ihjel i din bil, og ikke en uskyldig der følger reglerne!

Jeg tror såmænd ikke han er ironisk. Der vil altid være nogen der aldrig bliver klogere.
Vi skal alle tage hensyn til hinanden, hvad enten vi kører stærkt, eller langsomt.
Jeg synes så det er dem der kører stærkt, som er dårligst til at tage hensyn.
Ikke kun til os langsomtkørende, men også til deres ligesindede.
Jeg ser dem tit køre lige i røven af hinanden, med 110-120-130-140 km/t,
og jeg forstår det ikke. Har folk glemt alt om bremselængde, eller er de bare ligeglade? Der sker dagligt uheld pga for tæt kørsel. Folk blir slået ihejl af det.
Men fuck det. bare vi er hjemme 5 min før de andre...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

29-04-2012 kl. 15:13

Jess har efter min menign fat im det rigtige: Se dig godt for inden du skifter vognbane, og lad være med at være til gene for andre (hvis det er muligt),
giv evt. lidt ekstra gas for at få overhalingen overstået hurtigere.

I det tilfælde jeg beskrev tidligere, var der fuldstændig fri bane bagfra da jeg trak ud til overhaling (mindst 500m til nærmeste bagfra kommende) alligevel blev jeg overrasket da der pludselig dukkede en meget hurtigkørende bil op og kørte inden om.
Hvad var der sket hvis jeg var trukket ind da jeg opdagede ham? var han da allerede begyndt at trække indenom så der kunne ske en ulykke?

Hvad ville der være sket hvis jeg havde givet gas for at komme hurtigere forbi lastbilen? Havde der så været nok plads til at IDIOTEN kunne komme ud igen, eller ville der ske en ulykke?

Jeg har ikke det fjerneste imod at andre vælger at køre hurtigere end mig, og jeg giver også gerne plads til dem, hvis jeg ikke selv skal bremse op for dem eller udsætte mig selv for fare, men jeg har ingen respekt for idioter der tilsidesætter lov og andre menneskers liv, for at komme først frem.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg