Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
14-02-2012 kl. 22:25
På en reparation er der altid mindst 2 års reklamationsret
Jeg har da fået kulance i Brønderslev, selv om bilen er købt et andet sted. Men Brønderslev har selvfølgelig også haft alle service på bilen
H P
bruger siden
06-01-2004
14-02-2012 kl. 22:50
Husk på der er ret stor forskel på de 2 ting.
Om det så er god service, er så en helt anden ting.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
15-02-2012 kl. 10:55
En bekendt af mig købte opel insignia med alt i udstyr og glas/sol/tag. Flot bil men lortet gik fra hinanden op til flere gange også glas taget gik fra i limningen og var utæt..Pas på med at spare de forkerte steder. Det kan give store problemer. Mit råd er nok sælg den bil igen..er sikkert ikke sidste gang den går i stykker.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
15-02-2012 kl. 12:09
Narj ved nu ikke hvor sur den var .-) men problemet kan jo være stort for den enkelte , hvis og når det er svært at få det lavet under gareanti eller andet. Syns også glastag er en fed detalje, men knap så fed hvis det bliver utæt eller på anden måde går istykker..Det du siger med at man kan leve med det...ja hvis man er typen der i forvejen ved der kan være problemer, og set op i mod prisen. Men tror ikke det er alle...
Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
H P
bruger siden
06-01-2004
15-02-2012 kl. 14:52
Peder Vang Pedersen skrev:
Men selvom der kun er ½ års garanti er der stadig 2 års reklamationsret totalt.
Jeg havde reklameret og fastholdt at fejlen ikke bør opstå så tidligt og det må være en konstruktionsfejl, især når den tidligere er gået i stykker
Altså Peter, Hvis du skal kunne bruge den reklamationsret til noget som helst, så skal du kunne BEVISE at fejlen var tilstede da du afhentede bilen efter den oprindeligt rep, og det er sgu ikke nemt, vel ?
Fordi lamellerne på en 407ér går i stykker 2 gange, så er der altså ikke nødvendigvis tale om en "konstruktionsfejl", hvis nu at 75-80% af ALLE biler med glastag, har dette problem. SÅ kan man tale om en fejl i selve konstruktionen.
Jeg forstår din harme, men rent juridisk har du en dårlig sag.
H P
bruger siden
06-01-2004
16-02-2012 kl. 07:54
Derefter kan de godt nøjes med at give REKLAMATIONSRET på en rep.
Ud fra det du skriver JL, så er Kia tvunget til at give 7 års garanti på alle deres reperationer, uanset bilens alder ? Nej vel.
Jeg ønsker på ingen måde at forsvare Peugeots håndtering af sagen, men rent juridisk kan jeg ikke se at de har gjort noget galt.
H P
bruger siden
06-01-2004
16-02-2012 kl. 13:09
Anders Jørgensen skrev:
Jeg tror det er rigtigt, at der ikke er 7 nye års garanti, hvis en gearkasse udskiftes efter 6 år. Jeg er dog ret sikker på der er 2 års reklamationsret efter købeloven på gearkassen, selv om det går ud over de oprindelige 7 år. Ligesom jeg er ret sikker på, der er 2 års reklamationsret på dette lameltag, hvis det er samme defekt som tidligere.
I denne sag vil jeg tro man ser på, at lameltaget forventes at kunne holde i det meste af bilens levetid, hvorfor jeg ikke tror der bliver problemer med at vinde sagen om at få udskiftet den tidligere udskiftede ting ved lameltaget på Peugeuts regning, da den (igen) er defekt inden for 2 år. Problemet er bare, at det er op ad bakke når sælger/mekaniker er ligeglade med købeloven og en sag som denne vindes nok ikke før FDM, Kontant eller andre går ind i den, da det jo ikke er noget man vil køre en retsag på.
Nu syntes jeg godt nok at den her debat kører i ring, Anders.
Efter 6 måneder er reklamationsretten, stort set, værdiløs (som jeg tidligere har skrevet), da bevisbyrden ligger på ejeren.
Det kan godt være at du og jeg forventer at et lameltag monteret i en dyr bil skal holde i 16 år (gennemsnitlig levetid for en bil i DK) men det kan du ikke bruge til en skid.. undskyld pind, rent juridisk.
Jeg er ret sikker på at et af Danmarks mest solgte bilmærker nok skal overholde loven, til gængæld tvivler jeg på at du har forstået hvad købeloven dækker.
Du får altså ikke mere ret, selvom du "truer" med ombudsmanden, menneskerettighedskommisionen, FDM eller Kontant.
Peugeot har tilbudt at betale 1/2-delen af regningen, det ville jeg tage imod hvis det var mig, og så nyde den lækre bil istedet.