Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
31-01-2012 kl. 09:43
Men som udgangspunkt er det bedst, hvis de fleste ture man tager i en diesel er forholdsvis lange, altså så bilen kan blive rigtigt driftsvarm. Dvs mindst 25 km. Så undgår du at dieselpartikelfilter soder til, da den så burde kunne nå at rense sig selv.
Hvis du f.eks. kører til og fra arbejde hver dag, og du har f.eks 40 km hver vej. Det ville være helt ideelt for bilen. Så kan den sagtens klare de der småture til Brugsen osv.
Men hvis du derimod kun har 10 km på arbejde, så er risikoen for at den soder til ret stor. Du kommer ikke i nærheden af det antal km/l bilen er opgivet til, og chancen for hyppigere og dyrere værkstedsbesøg er markant større.
Men hvis nu at det forholder sig sådan, bør man overveje meget seriøst om man ikke skulle indføre en god lang søndagstur. Så kan det nemmere forsvares med en diesel.
Så jeg vil da halt klart råde folk til at tænke grundigt over hvilket kørselsbehov de har, inden de beslutter om det skal være Benzin eller diesel. Og især i disse dage hvor Benzinmotorer kører meget længere på literen vha downsizing og turbo.
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
31-01-2012 kl. 11:32
H P
bruger siden
06-01-2004
31-01-2012 kl. 14:06
Der er nok en del "hysteri" i debatten, EGR-ventilen kan sagtens gå i stykker på feks. en Taxa som kører hele tiden, det er nærmere kvaliteten på delen end kørselsmønsteret, mener jeg.
Min nabo er gået på pension for en del år siden, de har i mange år kørt i en lille Lupo 3L, med til købmanden og tilbage igen, den kører faktisk stadig uden problemer.
Jeg tvivler på at diesel er så "farligt" som der siges.
Jeg sidder lige og ser på priserne på en serviceaftale til Citroen, der er priserne på benzin og diesel faktisk det samme uanset om det er 2 eller 5 år og om det er 45.000 eller 195.000km , hvis diesel var så farligt, så var der nok en prisforskel her tænker jeg.
Gert Smed
bruger siden
13-08-2007
31-01-2012 kl. 14:47
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
31-01-2012 kl. 15:31
T i
bruger siden
17-06-2006
31-01-2012 kl. 17:07
ole edslev skrev:
7 gode Dieselråd
Her er syv gode råd om, hvordan du kan mindske brændstofforbruget til gavn for miljøet og din økonomi.
Hold omdrejningerne
Kør på motorvej
På motorvejen får du for alvor mange kilometer pr. liter diesel. Kører du 110-130 km/t kører dieselmotoren ved kun 1800-2200 omdrejninger, afhængigt af model. Hold hastigheden konstant, det betaler sig.
Undgå at geare ned
Kør ikke bilen ud i gearene
Brug rigtig diesel
Undgå chiptuning
Undgå den kolde motor
Det er jo generelt ok råd,(selvom der efter min mening findes bedre råd, der fokuserer på kørestil).
Men rådet om at køre på motorvej med 110-130km/t for at køre langt på literen er helt i hegnet.
Skal man køre langt på literen er konstant fart en rigtig god ide, men farten skal være meget lavere end på motorvejen.
Landevejskørsel er der hvor biler kører længst, ved konstant fart på eksempelvis 80-90km/t på større landeveje.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
31-01-2012 kl. 21:55