Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

31-01-2012 kl. 09:43

Nu er det ikke helt så slemt som du beskriver det. Ved godt at overdrivelse fremmer forståelsen.

Men som udgangspunkt er det bedst, hvis de fleste ture man tager i en diesel er forholdsvis lange, altså så bilen kan blive rigtigt driftsvarm. Dvs mindst 25 km. Så undgår du at dieselpartikelfilter soder til, da den så burde kunne nå at rense sig selv.
Hvis du f.eks. kører til og fra arbejde hver dag, og du har f.eks 40 km hver vej. Det ville være helt ideelt for bilen. Så kan den sagtens klare de der småture til Brugsen osv.

Men hvis du derimod kun har 10 km på arbejde, så er risikoen for at den soder til ret stor. Du kommer ikke i nærheden af det antal km/l bilen er opgivet til, og chancen for hyppigere og dyrere værkstedsbesøg er markant større.
Men hvis nu at det forholder sig sådan, bør man overveje meget seriøst om man ikke skulle indføre en god lang søndagstur. Så kan det nemmere forsvares med en diesel.

Så jeg vil da halt klart råde folk til at tænke grundigt over hvilket kørselsbehov de har, inden de beslutter om det skal være Benzin eller diesel. Og især i disse dage hvor Benzinmotorer kører meget længere på literen vha downsizing og turbo.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

bruger siden
11-12-2004

31-01-2012 kl. 09:45

JL. Du har fuldstændigt ret.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

31-01-2012 kl. 11:32

Nej der er ikke et entydigt svar. Kommer også an på gearingen på bilen. Eks dem med kun 5 gear, kan det være svært at finde passende gear i byen, men der vil jeg anbefale 3 eller4 gear alt efter literydelse. Eks havede jeg C-max med 5 gear. Den skulle max have 3gear i byen, men dette hjalp også på økonomien. Men man skal forsøge sig lidt. Nu kommer det hele igen også an på hvilken motor det er og hvilke dyser der sidder i, om det hele spiller max, hvilket meget ikke gør, især ikke de lidt billigere biler. Men et dejligt træk har diesel bilerne..Man siger også at dem med partikel filter har nemmere ved at sode til hvis det er små ture..Et godt råd er at købe sin bil fra ny eller næsten ny, og så sælge den efter en 3-4år. Der siger de kloge at der nemmere kan opstå problemer med motor dyser filter mv.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

31-01-2012 kl. 14:06

Meget spændende og relevant spørgsmål.

Der er nok en del "hysteri" i debatten, EGR-ventilen kan sagtens gå i stykker på feks. en Taxa som kører hele tiden, det er nærmere kvaliteten på delen end kørselsmønsteret, mener jeg.

Min nabo er gået på pension for en del år siden, de har i mange år kørt i en lille Lupo 3L, med til købmanden og tilbage igen, den kører faktisk stadig uden problemer.

Jeg tvivler på at diesel er så "farligt" som der siges.

Jeg sidder lige og ser på priserne på en serviceaftale til Citroen, der er priserne på benzin og diesel faktisk det samme uanset om det er 2 eller 5 år og om det er 45.000 eller 195.000km , hvis diesel var så farligt, så var der nok en prisforskel her tænker jeg.

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

31-01-2012 kl. 14:47

Min forhenværende bil fra 1999 havde EGR ventil det var en Peugeot 806 2,1 TD 12V fik den koblet fra fordi der var meget bøvl med den, har også ejet en Xantia 2,0 HDI fra 2000 som fik skiftet EGR ventil kort tid efter jeg købte den, den kunne ikke kobles fra. så EGR må efterhånden være en gammel opfindelse.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

31-01-2012 kl. 15:31

Ja det er ikke nemt at vide hvad man skal tro...Men jeg ved at der bliver snakket i krogene ved automobil org og forhandler, vedr det faktum at dyserne er for ringe og brændstoffet for urent. Har en bekendt som køre mange km i et hug hver dag. En C3 1,4hdi, den køre da super af en lille diesel med 70hk, men er blevet renset et par gange ved dyser. Værkstedet siger at de får mange ind som er tilsodet, både langturs biler og biler med korte ture..Tidligere har der været indlæg her med mondeo diesel som fik nye dyser, vist importeret fra UK, hvorfor ved jeg ikke. Men de virker og soder ikke til. Kostede vist også lidt mere end alm pris..Man snakker meget om at Bmw er en af de bedste til at lave diesel motorer, og udvikle. De koster jo en del mere end alm diesel motorere, men har det noget på sig, at hvis man bruger de rigtige materialer og ingeniører, så slipper man om ved disse tilbagevendene problemer stillinger ang diesel. Har selv kørt 320d af den nye slags. Hmm må sige at det køre vanvittigt godt. Den kan køre som en benziner, og sikke et træk den leverer og km/l. Men jeg vil nok altid have i baghovedet hvis og når jeg køber diesel igen, at det kan gå galt med dertil følgende rep på ca 25.000,- hvis det går hårdt for sig. Men diesel køre super.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

31-01-2012 kl. 17:07

ole edslev skrev:
7 gode Dieselråd

Her er syv gode råd om, hvordan du kan mindske brændstofforbruget til gavn for miljøet og din økonomi.

Hold omdrejningerne

Kør på motorvej
På motorvejen får du for alvor mange kilometer pr. liter diesel. Kører du 110-130 km/t kører dieselmotoren ved kun 1800-2200 omdrejninger, afhængigt af model. Hold hastigheden konstant, det betaler sig.

Undgå at geare ned

Kør ikke bilen ud i gearene

Brug rigtig diesel

Undgå chiptuning

Undgå den kolde motor

Det er jo generelt ok råd,(selvom der efter min mening findes bedre råd, der fokuserer på kørestil).

Men rådet om at køre på motorvej med 110-130km/t for at køre langt på literen er helt i hegnet.
Skal man køre langt på literen er konstant fart en rigtig god ide, men farten skal være meget lavere end på motorvejen.
Landevejskørsel er der hvor biler kører længst, ved konstant fart på eksempelvis 80-90km/t på større landeveje.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

31-01-2012 kl. 21:55

jeg aner ikke hvilke dele de bruger, men bilen køre skisme da godt, og koster jo en halv arm. Så ud fra dette vil jeg gå ud fra at kvaliteten osv muligvis er en lidt anden.