Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

18-01-2012 kl. 12:41

Hej Martin

Har en Honda med originalt Xenon. De lyser langt bedre end halogen-lys, så det kan jeg klart anbefale - både ud fra et komfort, men også ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt.

Kørelyset/positionslyset på min bil er via xenon-lamperne, hvor andre mærker vælger at bruge de forreste tågelygter som kørelys (eksempelvis VAG-koncernen).

Jeg har spurgt på et Honda værksted, hvor lang levetid der er på pærerne, og om der derfor ud fra et økonomisk synspunkt, kunne være en idé at bruge tågelygterne som kørelys. Men iflg. Honda har de kun oplevet meget få pæreskift, så de så ingen grund til at ændre noget.

Og hvis jeg skulle bruge Dronningens ordvalg, så synes jeg i øvrigt også det ser "dum-smart" ud at køre med tågelygterne tændt, så nu kører jeg med xenon, koste hvad det koste vil.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

18-01-2012 kl. 13:38

Det komme an på hvilken model du kigger på. FDM (tror jeg, ellers var det et af de andre bilmagasiner)) lavede en test for noget tid siden og her var resultatet meget forskelligt ift. hvor stor 'gevindsten' var sammenlignet med samme model med Halogenpærer.

Vi havde i 2 år en Volvo S40 med Xenon som også blev brugt til kørelys og her skiftede vi ikke pærer i den tid vi havde den. (den var 1 år gammel , da vi købte den)

På Volvoen var jeg ikke i tvivl om at det var en kæmpe gevinst. Nærlyset rent længdemæssigt svarede til en mellemting mellem det korte og lange lys på vores nuværende biler med halogen. Udover det lyste de bare mere op. Det lange lys var helt suverænt. Det savner jeg.

Den eneste ulempe jeg kan se var at det var dyrt at reparere. Vi havde et utæt lygteglas, hvilket betød en regning til 3500 hvor der var givet 20% i rabat og ingen arbejdsløn. Det dækkede over ny elektronik til den ene lygte samt ny software.

Dette indlæg blev 18-01-2012 13:39 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

20-01-2012 kl. 18:44

Det er nu ikke kun VW og Mercedes der ikke har positionslyset tændt bag på i dag timerne det er der også andre mærker der ikke har, men enig det er ikke særlig hensigtsmæssigt for folk glemmer at tænde det alm lys, i mørkningen og når sigtbarheden er dålig. På min fra Vag koncernen bruges xenon også til fjernlys, sammen med fjernlygterne og jeg syntes det giver et fantstisk lys, med hensyn til at tågelygterne bruges til kørelys er det fuldt lovlig hvis de er dæmpet 60%. Min har kørt 200000km og mekanikeren siger at det sagtens kan være de xenon pærer har siddet i fra bilen var ny.

Dette indlæg blev 20-01-2012 18:45 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

21-01-2012 kl. 09:11

Ja de er alle de steder man ikke lige regner med :-), selv en mørk søndag aften på en P plads med fotovognen, men du har jo selv svaret på det, tåge lygter må kun være tændt når der er dårlig sigtbarhed såsom tåge, når tågelygterne bruges som kørelys skal de være slukket i lygtetændingd tiden, med mindre der selvfølgelig er tåge :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

21-01-2012 kl. 22:24

Ja det ville være rart om folk ville holde til højre det skaber mange farlige situationer :-(, jeg må indrømme er ikke helt med på det med 60% dæmpning, men værkstedet sagde til mig at hvis jeg ville bruge tågelys som kørelys ville de blive dæmpet 60% for at det var lovligt, jeg ville have det lavet for at spare lidt på xenon, bilen er en Vw Touran.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg