Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

16-01-2012 kl. 21:24

Hvis den er ved at være godt tilsodet, ville en Bell-add være tiltrængt! Men det bedste for motoren ville være en tur på motorvejen i 3. gear, masser af omdrejninger og fart. Gør det i en halv times tid, og motoren vil brænde meget af det sod der er i motoren af.

25.000 km om året i en dieselbil syntes jeg er lidt i underkanten, og 28 km pr vej, er kun lige nok til at bilen bliver varmet ordentligt igennem. For at forhindre det i fremtiden vil en gang om ugen hvor den bliver blæst igennem på motorvejen være nok til at holde motoren ren :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

16-01-2012 kl. 21:28

Det lyder som en god ide med noget dyserens (Bell-Add eller lignende) til at putte i tanken. Jeg kører i en Citroën med samme motor, og mit værksted putter det i ved hvert service. Man kan selv gøre det oftere, hvis man synes

Betingelserne for diesel er fine nok, men hvis det meste af din køretur foregår ved lave omdrejninger kan det godt give en gang sod på sigt

Som du selv skriver er det en god ide med nogle omdrejninger og nogle friske accelerationer med fuld gas (med gennemvarm motor!). Der er mange som er dumpet i røggastesten, og som er bestået efter en rask tur på motorvejen i 3. eller 4. gear. Kan også huske at min gamle 2,0 hdi uden filter kunne sende en ordentlig sort sky ud af udstødningen ved fuld gas, når man havde kørt økokørsel igennem en periode :-)

Vh Anders

EDIT: C S kom mig i forkøbet :-)

Dette indlæg blev 16-01-2012 21:29 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

17-01-2012 kl. 17:28

Renault´s fremragende diesel motorer soder aldrig til.

Peugeot 207 er en fin lille bil men næste gang bør du købe en Clio eller Megane.

Se gerne mere her: www.renault.dk

Lige nu kan du få en god byttepris for din 207 ved køb af en ny Renault!

Profil slettet

Profil slettet

27-04-2012 kl. 19:20

ole edslev skrev:
Jeg synes jeg har god erfaring med Diesel Peugeot 407 2.0 HDI Dec. 04, jeg har nu kørt ca 150.000 km på ca. 8 år, det giver ca. 19.000km om året, vi er rigtig godt tilfreds med bilen og vi er glade for varmen selvom man siger Diesel ikke bliver ret hurtigt varm, den er faktisk varm hurtigt, det er bare dejlig, selvom at vi kun har kørt ca. 10 km på nogle få indkøb her i byen. Det hjælper også til med varmen i sæderne.

407 2,0 HDI dec 2004
Skrevet d. 20-07-11 09:28

Da jeg skulle ud med bilen, ville jeg se om den kunne hakke i motoren igen, men det var ikke muligt, den kørte godt som den plejer.

Så ville Peugeot ikke gøre noget, når der ikke var noget og når det ikke stod i Displayet, så var det bare spild af tid.
De mente at den havde regenereret, det er aldrig sket før på 143.000km, men jo ældre filteret var så skulle det renses oftere.
Næste gang det skete skulle jeg give motoren mere gas og køre i et lavere gear, for at rense filteret

Nu nævner du igen det med at bilen er hurtigt varm, men faktum er at den er monteret med tilskudsvarme, så kølvandet bliver hurtigt varmt. Og varmt kølvand er ikke lig med varm olie. Der går en god halv times kørsel før den er varm.

Profil slettet

Profil slettet

27-04-2012 kl. 21:44

Emil Nielsen skrev:
Det går altså ikke en halv time før en diesel bliver varm, det er lidt overdrevent.
Hvis en diesel bil først blev varm efter en halv time, så ville der være langt færre diesel biler på de danske veje.

Nu har jeg olie-temp måler i min bil, og der går ca 25-30 minutter før den er driftsvarm og længere tid om vinteren, altså før at olien er gennemvarm. Kølvandsmåleren er altid varm efter fp minutters køsel.. Og det er ikke lige noget folk tænker over - det samme med at den soder til hvis man kører for få km og for korte ture.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

28-04-2012 kl. 08:15

Altså CS
Jeg er den lykkelige ejer af en C5 1,6 HDi som også har en olietempereturmåler, når jeg har kørt ca. 20 kilometer,eller ca. 15 minutters kørsel, så står måleren på samme sted uanset om jeg stopper eller fortsætter til sydtyskland. Det er åbenbart ikke ALLE dieselbiler der pinedød skal køre en halv time før olien er varm.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

29-04-2012 kl. 15:44

J L skrev:
nu er 1,6 HDI jo kendt for ikke at indeholde alt for meget smøreolie, kan det ha noget med det at gøre?

Min gamle A6ér har 5 l motorolie og den er efter olietemperaturmåleren varm efter ca 15-20 km

I følge kørecomputeren har den kørt de første 14-16 km på den første l diesel, mit gennemsnit på en tankfuld ligger omkring 18 km/l.

Det jeg vil fortælle er at det ikke er alle dieselbiler der bruger enormt meget brændstof på korte ture, og det er heller ikke alle dieselbiler der er evigheder om at blive driftvarm.

Hilsen Lars

Profil slettet

Profil slettet

29-04-2012 kl. 18:51

J L skrev:
lad os regne med 14 og så -10% på køre computeren det er ca 12,5 km på den første liter diesel...det er heller ikke møj.
Det jeg vil fortælle det er at en ny moderne diesel udvikler ikke meget varme og det er måske derfor der er nogle der oplever lang tid til driftsvarme?

Det er korrekt, en moderne dieselmotor er utroligt effektiv, så det tager lang tid at få den varm, samt opretholde. Jeg har prøvet i en Focus diesel at kølevandsmåleren rent faktisk bevægede sig langsomt nedad, mens man holdt i kø/for lang lyskryds

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

29-04-2012 kl. 20:16

J L skrev:
lad os regne med 14 og så -10% på køre computeren det er ca 12,5 km på den første liter diesel...det er heller ikke møj.
Det jeg vil fortælle det er at en ny moderne diesel udvikler ikke meget varme og det er måske derfor der er nogle der oplever lang tid til driftsvarme?

De 14-16 km på den første liter er ikke udmålt på computeren, men målt på deciliterforbruget og km-tæller.
Min computer viser et gannamsnit på de seneste 1000km på 5,3 l/100km og ved sidste tankning var udregningen 1008km og påtanket til fuld tank 53,6 liter diesel, så jeg vil mene at min 17 år gamle kørecomputer viser rimelig rigtig.

Hilsen Lars

Profil slettet

Profil slettet

05-10-2012 kl. 14:41

RVS http://www.rvs-tec.dk/ der køber jag alt rens og div tilsætninger til dieselmotor , husk køre ikke alt for meget økokørsel den soder bare til , køre hellere med nogle omdrejninger når den er varm og gerne gi noget gas i 1ste og 2 gear det holder skidtet ude af motoren.
tuning glem bare alt om chip tuning , mange skræk historie handler nemlig om div dieselbiler der har været chippet , men det nævner de sjældent.
jeg personligt er fuldstændig ligeglad med om den køre 25 km/l eller 28km/l , jeg køre nok rimelig frisk selvom jeg køre diesel.
Mange øko bilister , dem der ikke kommer over 2500.omdr risikere at de skal tappe olie af bilen da olie niveuet stiger og det er så fordi man har et forkerte køselsmønster og burde nok havde en benzinbil istedet.

Profil slettet

Profil slettet

05-10-2012 kl. 21:31

Palle Jensen skrev:
RVS http://www.rvs-tec.dk/ der køber jag alt rens og div tilsætninger til dieselmotor , husk køre ikke alt for meget økokørsel den soder bare til , køre hellere med nogle omdrejninger når den er varm og gerne gi noget gas i 1ste og 2 gear det holder skidtet ude af motoren.
tuning glem bare alt om chip tuning , mange skræk historie handler nemlig om div dieselbiler der har været chippet , men det nævner de sjældent.
jeg personligt er fuldstændig ligeglad med om den køre 25 km/l eller 28km/l , jeg køre nok rimelig frisk selvom jeg køre diesel.
Mange øko bilister , dem der ikke kommer over 2500.omdr risikere at de skal tappe olie af bilen da olie niveuet stiger og det er så fordi man har et forkerte køselsmønster og burde nok havde en benzinbil istedet.

Hvordan kan olieniveauet stige?