Bilbasen Forum
Indlæg slettet
H P
bruger siden
06-01-2004
09-01-2012 kl. 08:29
Staten mister faktisk ikke penge på leasing, i stedet for man betaler hele afgiften på een gang, så betales den månedsvis.
Hen over bilens levetid bliver det samme provenu til staten, fordelen for leasingselskaberne er at de har ikke afskrivning på afgiften, men kun på bilen, defor er leasing en fordel på dyre biler.
Typisk, så kører en firmaleasingbil i 3 år, i bilens første 6måneder betales 2 procent i afgift pr. Måned, derefter 1 procent, frem til bilen er 3 år. Bilen afleveres derefter tilbage, nu står den uden afgift, hvis den igen skal sælges til en privat, skal der betales afgift (præcis ligessom hvis du køber en bil i Tyskland).
Der hvor det uretfærdige kommer ind, syntes jeg, er hvorfor kan private ikke købe på samme vilkår, det er en konkurencefordel for leasing.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
09-01-2012 kl. 08:49
H P
bruger siden
06-01-2004
09-01-2012 kl. 10:13
Jesper Eriksen skrev:
Hej Joakim,
interessant indlæg. Som privatperson er jeg positiv over for leasing - jeg har selv haft leaset en Honda i 2 år - da det giver flere muligheder og en større konkurrence blandt forhandlerne/mærkerne. Det er dog bekymrende for hele bilmarkedet, hvordan leasing (også erhvervsleasing, flex m.m.) underminerer brugtbilpriserne, og dermed giver store værditab for ejerne af bilerne. Hvis nogen er i tvivl, så prøv en gang at søge på 2 år gamle Honda Accord, Honda Civic, Nissan Qashqai og flere. Personligt turde jeg ikke købe en ny til over 250.000 kr., da mit værditab på bilen vil blive stort pga. de mange leasingbiler.
Jeg kan ikke helt vurdere, hvor meget staten går glip af, men artikler siger, at det er i mia. kr. klassen. Mest af alt synes jeg, at det er unfair for forhandlere, der skal sælge biler til en højere pris, end når importørerne sælger til leasing selskaber og andre.
Staten går altså ikke glip af penge, de kommer ind senere, hen over bilens levetid i DK.
H P
bruger siden
06-01-2004
09-01-2012 kl. 17:23
Joakim S skrev:
Hej Henrik
Tak for et godt og nuanceret svar. Så lærte jeg også noget i dag:-)
Imidlertid er der noget jeg gerne vil spørge dig om - altså hvis du ved det:-)
Der var en sag vedr. vores nuværende statsminister for nogle måneder siden, hvor hun blev kritiseret for at have leaset en bil i udlandet - eller gennem en udenlandsk ud-leaser (er det ikke det det hedder?)
Hvis Helle Thorning kan lease en bil i udlandet - så kan alle vel, og så mister staten vel indkomster på denne måde ?
Hej Joakim.
Ja, det kan alle, MEN hvis bilen skal køre i DK, så kommer der 2% i reg. afgift pr. måned.
Det er jo hele "humlen" i det her, alle kan konkurerre frit om Leasing i DK, det er primært derfor loven er lavet. Danmark stod foran et sagsanlæg i EU, for at beskytte eget marked.
Fleggaard Leasing ligger jo i Tyskland, og de har ret mange Danske kunder. Det er kun fordi det er statsministeren at sagen bliver blæst op.
H P
bruger siden
06-01-2004
14-01-2012 kl. 15:05
Vedrørende mindstebeskatningen på firmabiler er vi helt enige, det er simpelthen uretfærdigt, brugere af firmabiler får en stor fordel iforhold til andre.
Det har dog intet at gøre med om staten mister penge på leasing eller ej. Det ville nemt kunne ændres, man skal simpelthen lave en ny lov om mindstebeskatningen, den kunne feks. Blive bundet op på bilens listepris.
Hvis du Leaser en bil, så betaler du 2procent i afgift om måneden i 6måneder, derefter falder prisen til 1 procent, efter 3år er prisen nede på 0,5 procent.
Hvis du køber, eller leaser en bil, og beholder den i hele bilens levetid, feks 15år, som er gennnemsnitslevetiden for en bil, så kommer du faktisk til at betale mere i reg.afgift hvis den er leaset.
Der kan selvfølgelig være enkelte perioder hvor leasing måske vil være lidt billigere, men det er forholdsvist små forskydninger der er tale om.
Mange såkaldte kloge hoveder, har forudset at leasing vil blive kæmpestort, men privatleasing udgør stadig kun ca. 5 procent af markedet i DK.
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
16-01-2012 kl. 18:21
Hvorvidt man anser dette som et problem eller ej må først og fremmest være et spørgsmål om din holdning til et "passende" afgiftsniveau som helhed.
Hvis du mener at staten skal tjene flere penge på at danskerne forbruger varer i form af moms og afgifter på alt lige fra sukker til biler, så er det et problem ja.
Personligt synes jeg leasing er positivt, også selv om dette så skaber det samme provenue for staten som ved almindelig køb, da det konkret bidrager til at en bilejer ikke skal ud og låne en masse penge for at købe et transportmiddel, men i stedet løbende betaler for brugen gennem leasingafgiften.
Grundlæggende er det jo dybt godnat at alle bilejere skal ned i banken og oprette et billån for at kunne transportere sig fra A til B. De eneste vindere er banken som langt nemmere kan presse lille Hr Jensen ift renten og ift alle låneomkostninger. Større modspillere for banken i form af leasingselskaberne vil med garanti give bedre betingelser for dig som bilkøber i den sidste ende. Og det element som også giver leasingselskaberne deres økonomiske berettigelse.
Derudover er det også positivt at det ikke er den enkelte bilejer som i samme omfang tager risikoen for værditab men at det overlades til de professionelle.
Derudover er jeg overbevist om at dette er vejen imod det endelig opgør med det danske afgiftssystem hvilket jeg igen hilser velkomment så vi kan få fornyet bilparken istedet for at køre rundt i 10-12 år gamle biler fordi vi ikke har råd til at finansiere dem.
Hvis ellers EU overlever :-), så tror jeg krav derfra bliver kickstarten på det. De trængte lande i øjeblikket er jo (bortset fra Grækenland) netop de lande som er bilproducerende og med et behov for at liberalisere alle eksportmuligheder maksimalt. At vores skatteminister skulle komme først med en reform af afgiftssystemet virker derimod desværre usandsynligt uanset at han har varslet præcist dette.
Dette indlæg blev 16-01-2012 18:28 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
16-01-2012 kl. 22:49
Jeg er ikke enig, det er korrekt at statens provenu falder, ret meget endda i øjeblikket, det skyldes at folk køber mindre biler, snart halvdelen af nyindregisterede biler kommer fra den mindste klasse, der er kun en 20-25.000 i afgift pr. Bil. Biler i jobklassen ( Ford Mondeo, Passat mm) de sælges slet ikke til private, og derfor "mister" staten mange penge. Derudover koster " demobilsfinten" også mange penge i provenu.
Vi er enige om at "forholdsmæssig afgift" som det hedder er en god ide, det er bare konkurenceforvridende at det kun er leasingselskaberne der må lege med det, hvorfor ikke gøre det helt frit ?
Hvis registeringsafgiften bliver nedsat eller fjernes helt, så tvivler jeg Iøvrigt på at bilparkens alder vil ændre sig væsentligt, der er mange lande i Europa som ikke kører med afgifter på biler, som stadig har en bilpark, på alder med Danmarks, feks. Sverige.
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
19-01-2012 kl. 11:14
"Ifølge beregninger fra bilforhandler-organisationen DAF mistede staten alene fra 2008 til 2009 4 mia. kr. i registreringsafgifter pga. leasing. Det bekræftes af Skat, og alt tyder på, at beløbet vil stige i de kommende år, da leasingmarkedet vokser hastigt og ifølge Danmarks Statistisk nu udgør 30 pct. af salget af nye personbiler."
Herfra
http://bil.guide.dk/Staten%20taber%20mia.%20p%C3%A5%20billeasing_2245918
Jamen, jeg så da gerne alle biler handles fra forhandleren med forhandleravance men uden registreringsafgift og vi så betaler en løbende afgift pr måned for brugen af den til staten.
Jeg kan love dig for at det vil få folk til at opgrade deres bil til en nyere model :-)
Dette indlæg blev 19-01-2012 11:18 redigeret af dets forfatter.