Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Christian Bjerg

Christian Bjerg
bruger siden
21-03-2006

27-11-2011 kl. 11:21

Hvad ønsker du? At din BMW ser godt ud og krydres med flotte store hjul i 18 eller 19 tommer. Eller at bibeholde en relativ god komfort ved at køre på 16 eller 17 tommer. Uanset hvad, bør du købe org. BMW fælge eller et meget anerkendt fælgefirma ala BBS. Billige dæk og fælge ville jeg gå langt uden om, når du nu har investeret i den mest velkørende bil i sin klasse :-).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Christian Bjerg

Christian Bjerg
bruger siden
21-03-2006

27-11-2011 kl. 12:09

Ja det har det. :-)

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

27-11-2011 kl. 18:04

Reno Keglberg skrev:
Har det nogen indflydelse på bilens køreegenskaber at montere større hjul?

Jo større hjulene(fælgene) er jo mindre er højden på dækket, dette gør bilen mere følsom for ujævnheder i vejen, men det er ikke sikkert at man lægger mærke til det i en bil som BMW, men i en billig bil vil det kunne mærkes.

Hilsen Lars

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

02-12-2011 kl. 14:27

Lars Christensen skrev:
Jo større hjulene(fælgene) er jo mindre er højden på dækket, dette gør bilen mere følsom for ujævnheder i vejen, men det er ikke sikkert at man lægger mærke til det i en bil som BMW, men i en billig bil vil det kunne mærkes.

Hilsen Lars

Altså Lars :-)

Når du sætter større hjul på en bil, så bliver affjedringen hårdere, præcis som du skriver, men kan du forklare mig hvorfor at man ikke lægger mærke til det når man køber en DYR bil ??

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

02-12-2011 kl. 14:38

Min personlige holdning (andre har helt sikkert en anden):
At gå fra f.eks. 15" til 17" på en bil som din, vil klart gøre bilen mere retningsstabil, ligesom den vil have lidt bedre vejgreb.
Men alt over 17" har ingen gavnlig effekt på køreegenskaberne. Det gør der imod bilen hårdere og mindre komfortabel at køre. Måske forringer det endda køreegenskaberne.
Så hvis du alligevel vælger f.eks. 18" eller 19" fælge, så skal du gøre det alene fordi, at du synes, at det gavner bilens udseende. Det synes jeg så iøvrigt heller ikke at det gør, da det i mine øjne blot får bilen til at se mere "Brian-agtig" ud (undskyld udtrykket).
Det korte svar - Jeg ville vælge 17" til din bil.

Jeg kan iøvrigt anbefale at tjekke www.bigwheels.dk, som jeg har gode erfaringer med.
Deres udvalg er fint, og priserne er gode. Og så kan man vælge mellem mange forskellige dæk til sine fælge.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

02-12-2011 kl. 14:59

Jeg ved iøvrigt godt, at mange har den opfattelse, at:
Større fælge = Lavere dæk = Bedre vejgreb.

Men så sort/hvid er verden bare ikke.
Teorien holder et stykke, men den optimale dækhøjde, når vi alene tænker vejgreb, ligger nok omkring en 35-profil. Afhænger selvfølgelig også af dækbredde, fælgestørrelse, dæktype, og meget andet.
Tænker man komfort ind i billedet, skal vi selvfølgelig op i en endnu højere profil.

Man kan iøvrigt se en forklaring / et bevis for det her:
http://www.streetfire.net/video/top-gear-australia-season-2-episode-2_part-1_702835.htm

Top Gear Australia smider en australsk muskelbil rundt på deres testbane.
Første på de standardmonterede 22" fælge.
Herefter skifter de til nogle 20" fælge, som uden videre skærer flere sekunder af omgangstiden. Alene pga. "nedgraderingen" fra 22" til 20" fælge.

Da denne bil jo er skabt til større hjul end den nævnte BMW 118, så svarer det sikkert stort set til at gå fra 19" til 17" på BMW'en.