Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

25-11-2011 kl. 13:48

K S skrev:
Det afhænger af versionen. Der er versioner med Saab, Opel og Fiat-motor. Sidstnævnte er dieselversionen.

Vær opmærksom på, at Saab er i betalingsstandsning og ualmindeligt tæt på en konkurs. Produktionen har stået stille siden foråret.

9-3 er en gl. og utidssvarende Opel Vectra-platform. Det kan godt blive svært at sælge den til en rimelig pris om nogle år.....

Alle GM's turbo motorer er udviklet af SAAB. Dieslerne er fra Fiat, men har fået en ordentlig omgang. sÅ Køb du bare en SAAB 9-3, priserne er gode og GM overtager alt hvad der hedder reservedelslevering og garanti hvis fabrikken lukker, hvad der ikke er meget som taler for den gør. Priserne er rigtigt gode nu. Jeg handlede selv da det krisen krasede sidst for 2 år siden og har stort set ikke haft noget værditab.
Derudover kører den lysår bedre end noget der nogensinde er trillet ud af Rüsselheim :-). Du vil alligevel blive så glad for den at du ikke skiller dig af med den de næste mange år.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

25-11-2011 kl. 17:24

K S skrev:
Det er ihvertfald den historie, Saab-entusiasterne ynder at fortælle ;-)

Faktum er, at dieselmotoren er fra Fiat - og bortset fra de minimale tilpasninger, som alle fabrikker laver, når de monterer en motor i en bil, så er den lig motoren i Fiat, Alfa m.fl. - og det er ikke noget at være ked af, da det er en fin motor.

Hvad angår køreegenskaber og undervogn, var Bilmagasinet ikke imponeret for 3 år siden http://bilmagasinet.dk/article/25292-saab-9-3-turbo-x - og bilen er ikke blevet mere tidssvarende siden.

Hvad angår Saabs overlevelse, hænger den i en ualmindeligt tynd tråd. Et par kinesiske firmaer overvejer at købe konkursboet, men GM (som har vetoret) er imod.
Endnu engang må medarbejderne undvære deres løn:

http://di.se/Artiklar/2011/11/25/252033/Inga-Saabloner-i-dag/?sr=23&tr=296480&rlt=0

Saab har oparbejdet en gigantisk gæld, produktionen har stået stille i mere end et halvt år, og intet tyder på, at de kommer op igen - og jo længere tid, der går, jo sværere bliver det, da leverandørerne har mistet tilliden efter mange måneder uden betaling, og forhandlerene opsiger deres kontrakter.
Reservedelsproduktionen skulle, som Jakob skriver, være sikret en række år frem, men det er ikke givet, at det bliver nemt eller billigt at få serviceret og repareret bilen.

Jeg ville derfor betragte anskaffelsen af en Saab som et særdeles risikabelt køb i den nuværende situation - foruden at bilen er en forældet konstruktion.

Alle GM's turbo benzinere stammer fra Holdens' 2.2 L. Alle er tilpasset og ombygget af SAAB. Ligesom alt GM's 4 hjulstræk teknologi. Dieslen er fra FIAT. På TTID'en, som med sine 180 HK / 400 Nm er en af A Klassens stærkeste er både blok og topstykke kraftigt modificeret. Bortset fra det er FIAT pænt skarpe til diesel motorer. Youngman og Pangdang ønsker at købe hele SAAB, det er der så krise med GM om i øjeblikket på grund af de tekniske licencer til de nuværende modeller. Nu har ret i at det ikke ser for lyst ud. Det er ikke gælden som var problemet, men restancer til leverandører,som jo egentligt også er en slags gæld. Men vi taler altså om et beløb på 150 mill euro, ikke alverden i den store finansverden. Men det ændrer jo ikke på at de er godt og grundigt på r.... lige nu.
Man kan altid finde både positive og negative anmeldelser, men både bilmagasinet og FDM tilrådede at købe under sidste krise, pga de gode priser.
Med hensyn til service, er der mange gode uautoriserede SAAB specialister, vi er ikke mange som benytter de autoriserede da man i den grad bliver flået.


Personligt har vi i familien besluttet at skyde den 9-3 af vi har, selvom den kun lige er kørt til (190000 Km) og købe en fabriksny såfremt fabrikken lukker. Så er vi da kørende de næste 10-12 år uden problemer :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

22-01-2012 kl. 09:42

Peter Boe skrev:
. Omvendt kunne man vel også forestille sig, at et hæderkronet mærke som Saab netop vil holde en fornuftig brugtpris, hvis de ikke kan fås fra ny længere. Måske bliver det endda et samlerobjekt ;o)


Det er en meget god pointe. Normalt vil en kvalitetsting - uanset om man snakket bil, brugskunst eller møbeldesign - ikke falde i værdi når producenten ikke er i stand til at leverere længere. Udbud - efterspørgsel eller ?

Jeg kunne da faktisk forestille mig at de 9-3 og 9-5`ere der stadig står jomfruelige fabriksnye på et centrallager et eller andet sted godt blive opkøbt af liebhavere. Samtidig vil velholdte brugtvognseksemplarer blive nyklassikere.

Men det kræver nok tilmodighed - for på kort sigt følger en lang periode med usikkerhed - mismod og faldende salgstal i SAAB bilparken

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg