Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
16-11-2011 kl. 21:38
Har du iøvrigt regnet det ordentligt igennem. Jeg har selv lige haft samme dilemma.
Jeg kører også i en mindre økonomisk benzinbil fra 2006 og kører 40000 om året. Men den er betalt og værditabet er til at overse. Hvis jeg køber en nyere diesel, skal jeg pludseligt til at betale afdrag, forrente større værditab etc. For mig kan det ikke betale sig,
Jeg ved godt at den umiddelbare besparelse på brændstof virker tillokkende, men den er kun en lille del af regnestykket
/Jakob
Serg H
bruger siden
27-11-2004
16-11-2011 kl. 22:49
Du får en 1.6HDI , mindre udstyr, mangel på plads i bag, ektra regning på diesel service. Sådan Peugeot falder hurtigere i værdier end din Mondeo.
H P
bruger siden
06-01-2004
17-11-2011 kl. 11:25
Nej da, han er nok bare ikke klogere.
Jeg har haft en Citroen med samme motor i 6 år nu, det ville i givet fald betyde at jeg har skullet have ofret 195.000,- på den ??
Bilen har nu kørt 190.000km og den har kun fået service og lidt sliddele.
En pudsig ting er iøvrigt at en Citroen har 10 års interval på tandremmen og Peugeot har 5 på SAMME MOTOR ?
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
17-11-2011 kl. 13:49
En forhandler ville måske kunne få mellem 85-95.000 for bilen.
Så jeg vil tro at du skal finde ca 40-50.000 kr for at få den Peugeot.
Det er også en slags penge, som kan bruges til ret mange liter brændstof.
Med dit kørselsbehov er det ca 4 år du kan køre i din nuværende bil, før det begynder så småt at kunne betale sig at have skiftet.
Profil slettet
17-11-2011 kl. 22:48
Skal til en start siges at jeg selv kører en citroen med 1,6 hdi med partikelfilter, og har endnu ikke haft motorproblemer - til gengæld holdt min kobling/udrykkerleje kun til knap 100K km. Jeg kører en del lange ture, og den får en omgang dyserens i tanken ved hvert service.
Derfor spidser jeg også ører/øjne, når jeg hører noget om denne motor.
Nogle af de potentielle fejlkilder er:
utætte flammeskiver/dysepakninger - ikke nødvendigvis dyrt, bortset fra at dyserne kan sidde ubehjælpeligt fast i topstykket, og så har vi balladen.
EGR ventil (denne potentielle fejl deler den med mange andre dieselmotorer)
Det man nok skal være mest opmærksom på er at motoren kun har en oliekapacitet på godt og vel 3,5 liter. Da Peugeot i starten havde 30.000 km service interval kombineret med en anden type olie, resulterede det i at olien ikke længere kunne optage motorens "affaldsstoffer", som så kunne resultere i bl.a. tilstoppede smøreforbindelser til turboladeren. Intervallet blev senere sat ned til 20.000 km (vistnok endda 15.000 på de nyeste peugeot modeller med den motor) og olien skiftet til en longlife type.
Som et ekstra lille kuriosum er bundkarret konstrueret sådan at al olien har svært ved at løbe af, når bundproppen er fjernet, så bilen skal stå ekstra længe og dryppe af ved olieskift for at undgå at den nye olie bliver slammet til med det samme. Mener endda at nogle mærker foreskriver at bundkarret afmonteres og rengøres ved faste intervaller.
Jeg forsøger ikke at male fanden på væggen, og det er en rar motor at køre med, som også kan køre langt på literen. Den har nok bare desværre potentialet til at blive et dyrt bekendtskab, hvis man er uheldig.
Vh Anders
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
15-12-2011 kl. 17:04
Jeg syns det er mange penge at sætte til på V6'eren. men tror ikke du får budt mere end jeg, altså de ca 50.000,-. men du får absolut ikke bedre bil ved at skifte. Rygter siger at man skal passe på med at købe disse 407 brugt. Problemet med V6 er den høje grønne afgift. men den køre ligeså langt på literen som en alm 2,0 4cyl ford. jeg køre ca 10km/l om vinteren og 12,8km/l om sommeren, endda ved 120km/t. Så måske skal du køre forden ned.