Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
04-11-2011 kl. 17:32
De fleste køre på stålfælge og det er 110 % sikkert.
De er også billigere i indkøb end Alu.
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
04-11-2011 kl. 18:53
De billige fælge Hr. Hansen sælger er naturligvis ikke lakeret godt, samtidig er de så dårligt lavet at de er ligeså tunge som en stålfælg men har en lavere styrke.
Profil slettet
04-11-2011 kl. 19:38
Andreas Søndberg skrev:
Jeg lytter til T-Hansen, men om jeg tror på hvad en 13 årig fortæller mig er en helt anden sag - som jeg skriver så er differencen i mit tilfælde kun 400,- totalt. Altså et sæt med dæk og fælge på alu koster 400,- mere end på stål.
Kalder du mig lige en 13 årige ?
Henrik V.
bruger siden
14-04-2005
04-11-2011 kl. 20:37
Andreas Søndberg skrev:
Hejsa.
Jeg skal have vinterhjul på min bil. Jeg har fået fat i ContiWinterContact TS 830 dæk, og skulle så til at bestille fælge.
Jeg kører i en Caddy 1,6 TDI 2012, og ringede til forhandleren. Han anbefalede stålfælge, da alu kan "bruse" op af salt f.eks. Så ringede jeg til T-hansen for at spørge om de solgte stålfælge, hvortil han svarede at det måtte jeg aldrig sætte på min bil, da alu er meget stærkere mm.
Så nu er jeg lidt forvirret :) Jeg stoler naturligvis 100% på min forhandler. Men jeg hælder nok en anelse mest til alu, pga. look’et. Men jeg gider ikke bøvle med dem. Så hvis jeg skal vaske dem med en tandbørste 4 gange dagligt så køber jeg stål...
Hvad er bedst til vinterbrug (hvis man kan sige det)?
Prismæssigt så er stålfælge kun ca. 400,- billigere i det totale regnestykke.
Jeg er til alu.
Købte Dezent-alufælge til mine vinterdæk for 2½ år siden, da prisforskellen var minimal. Så det er altså ikke dyre fælge, men de har virket upåklageligt. De ser stadig nye ud, dog er der en lille bitte navkapsel af plast, hvor et logoklistermærke har løsnet sig....
Så hvis ikke du laver store ridser i alu, tror jeg de holder sig meget pænere.
Jeg har set en del stålfælge, der i løbet af få sæsoner bobler/ruster. Så de skal i hvert fald vaskes grundigt, hvis de skal forblive intakte.
Dog er det vist vigtigere med en momentnøgle og efterspænding til alu.
Jeg har ikke fortrudt alu.
Hvis du sætter kapsler på stål, kan du tabe dem i en snedrive.
På åbne alufælge kan man også nemmere holde øje med at man får bremset de bagerste skiver ordentlig fri for rust.
mvh.
Profil slettet
05-11-2011 kl. 18:08
Andreas Søndberg skrev:
Var det dig jeg snakkede med? :) Er ikke ude på at fornærme nogen, så det må du undskylde hvis du føler dig ramt :)
Tak for jeres svar. Jeg er dog stadig i tvivl. Der er jo for og imod. De alu fælge jeg tænker på er dem der hedder RS-01 fra T-Hansen.
For mig tænker jeg at fordele ved alu er at det er nemmere at få skyllet salt osv af delene inde i hjulet (bremser, skiver osv.). Men stål kan man jo ikke komme til at skylle det af.
Ja jeg følte mig ramt, når jeg skriver at du ikke skal lytte til T-Hansen og du derefter skriver: Jeg lytter til T-Hansen, men om jeg tror på hvad en 13 årig fortæller mig er en helt anden sag.
Hvordan skal jeg tolke det anderledes ?