Bilbasen Forum
Indlæg slettet
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
11-01-2012 kl. 19:22
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
11-01-2012 kl. 20:46
T i
bruger siden
17-06-2006
11-01-2012 kl. 23:27
Der skal skiftes gear ved meget lave omdrejninger, køres forudseende uden opbremsninger/overhalinger, helst langt ved relativ lav hastighed etc.
Kører selv i underkanten af 200km om dagen, mest på hovedvej, med lidt by og motorvej (kører dog ikke C Max).
Ved selv relativ små ændringer fra 80-85km/t stort set uden overhalinger til 95-100km/t med nogle overhalinger går bilen fra at køre omkring 10-15% længere end opgivet til at gå omkring 20% kortere end opgivet.
Derudover kan jeg også se at der, hvor den for alvor kører langt på literen, er når den er blevet helt varm og selv om kølevandet hurtigt er varmt, kan man se at den optimale brændstoføkonomi indtræffer noget senere, måske først efter 20-25 km, så umiddelbart tror kun lige at din motor når at komme på optimal driftstemperatur, hvis du kun kører 25km
Dette indlæg blev 11-01-2012 23:29 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
12-01-2012 kl. 07:58
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
28-01-2012 kl. 17:44
Ja de 30km/l er nok målt på køre computeren. Har præsteret 27km/l i C-max 90hk tdci, men en tænksom opgave. men den er opgivet til 27km/l ved 80-90km/t. Ellers lå forbruget på ca 17,5 km/l i gennemsnit. En diesel skal køre lidt frisk de første 10.000km, ellers ender man med dårlig brænding i motor.Man SKAL IKKE begynde at køre øko kørsel når den ikke er kørt til. Iøvrigt skal den ha frisk kørsel indimellem og nogle ture på motorvej for at egr ventil ikke soder til..En god ide at tilføje ADD bell i tanken en gang om året.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
29-01-2012 kl. 14:32
Lasse Holmstrøm
bruger siden
03-05-2007
30-08-2015 kl. 19:57
Som der er skrevet i et af de nye indlæg, er kombinationen med mindre turbomotore og større biler noget rigtigt rod.
Jeg har selv haft en 1,6 115hk diesel focus 3 og derefter en 2,0 diesel 140hk
jeg har uden sammenligning været gladest for den sidste. som jeg i øvrigt kører 1,5km længere i pr. liter.
2,0 er opgivet til 19,6 og kører 18-18,5km/l. 1,6'eren kørte ikke en dag over 17 og var opgivet over 22.
Hele mit indlæg kan man koge ned til, at har du eller vil ha en stor bil, så SKAL du have en motor der kan klare det. Det samme hvis du kun kører motorvej eller kører hvor der er meget kuperet. Så er den 1,6'er alt for lille uanset hvad sælgeren eller tallene siger. Det gælder inden for alle mærker
Næste bil er i øvrigt en 2,0 diesel cmax, da der er et barn på vej.
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
Lasse Holmstrøm
bruger siden
03-05-2007
31-08-2015 kl. 12:40
Og nej det er ikke en gammel måde,at tro at en større motor bedre kan klare en større trækkeopgave. Det er en gammeldags at tro en sprit ny 1.6 kan klare det samme som en 1.6 for 20 år siden.
Men de store motore har altid været bedre til f.eks at håndtere ekstra vægt.
Jeg er lige kørt til Skagen(ca. 500km) med næsten fuld oppakning og har klaret det på 20km/l. Ganske imponerende.
Har taget samme tur, godt nok med lidt mere oppakning, men den klarede det på 15km/l.
De mindre motore er bare mere følsomme overfor vægt. Og for at kigge på det originale problem, så er en 1.6'er bare en for lille motor til en C-max grand netop pga vægten.
Dette indlæg blev 31-08-2015 12:57 redigeret af dets forfatter.