Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

11-01-2012 kl. 19:22

Nå men lidt tålmodighed skal der ogå til, selvom det kan være svært. Jeg skal ikke turde sige om de 115hk tdci ikke fungere optimalt, men jeg kan fortælle lidt om hvordan man gør. Har selv haft C-max godt nok kun 90hk, men forhandler sagde da jeg hentede den, at det var godt hvis jeg lige tog en tur op ad motorvejen en 4-600km i et stræk. og iøvrigt kørte lidt frisk i den de første 10.000km. Under tilkørslen oplevede jeg også snit på 14,5km/l. Den kom til at gå 17,5km/L. Der har det sidste stykke tid været meget blæst og regn, og denne form for vejr skaber kulde omkring motor, så drifts temperatur tar lang tid at opnå. Diesel køre kortere på literen om vinteren. Men husk de målte værdier fra fabrik er med 1 person i bil, og ingen vind. Slå lidt koldt vand i blodet. Den skal nok komme til at køre længere på literen..De første 10-20km du køre i diesel efter kold start, køre den nok ikke mere end 12km/l, så der skal jo hentes noget for at den kommer op i gennemsnit. jeg kørte tit en lille omvej når jeg var ude at køre, så der kom nogle km på motoren. Sørg for at den køre en halv time ad gangen som et minimum i tilkørsels fasen. ja det koster lidt ekstra i brændstof, men sådan er det, gør det også i benzinbil under tilkørsel.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

11-01-2012 kl. 20:46

Forstår godt din evt fustration. men tit og ofte handler det om køre måde, dæktryk, vind og vejr, temperartur forhold, hvor mange man er i bilen, hvor længe man køre ad gangen. Er ret sikker på at i din instruktionsbog står der på de opgivne fabrikstal, at de er på 1/3 kørsel, 2/3 landevej...Hvis du insistere og tror på at noget er galt, ja så kan du jo evt få den testet på et Bosch diesel værksted, og evt optimere den. Jeg trækker normalt ca 4 fra det opgivne fabrikstal, så plejer det at passe, hvis man ellers har kørt den rigtigt til. der er en anden ting vedr. den psa motor der sidder i...Den kan ikke have ligeså meget oile i sig som andre, og nogle påstår at man gør sig selv en tjeneste ved at skift oile hver 10.000km, eller påfylde, dette skulle også hjælp på brændstof økonomien. Den psa motor der sidder i er som sådan en fin og følsom sag. kør evt kun i 4 gear i byen....hvis den køre i for højt gear, bliver forbrændning dårlig, og du spare intet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

11-01-2012 kl. 23:27

Tror som regel det er førerens kørestil der afgør brændstofforbruget, især med nyere motorer som virker ret nøjeregnende med kørestil.

Der skal skiftes gear ved meget lave omdrejninger, køres forudseende uden opbremsninger/overhalinger, helst langt ved relativ lav hastighed etc.

Kører selv i underkanten af 200km om dagen, mest på hovedvej, med lidt by og motorvej (kører dog ikke C Max).
Ved selv relativ små ændringer fra 80-85km/t stort set uden overhalinger til 95-100km/t med nogle overhalinger går bilen fra at køre omkring 10-15% længere end opgivet til at gå omkring 20% kortere end opgivet.

Derudover kan jeg også se at der, hvor den for alvor kører langt på literen, er når den er blevet helt varm og selv om kølevandet hurtigt er varmt, kan man se at den optimale brændstoføkonomi indtræffer noget senere, måske først efter 20-25 km, så umiddelbart tror kun lige at din motor når at komme på optimal driftstemperatur, hvis du kun kører 25km

Dette indlæg blev 11-01-2012 23:29 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

12-01-2012 kl. 07:58

Tjaaa, hvis du kører 50 kilometer og de 40 er på motorvej, så er det jo ikke "blandet kørsel" du foretager dig, så skal du kigge på hvad bilen kører ved motorvejshastighed.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

28-01-2012 kl. 17:44

Til Hans Jørgen


Ja de 30km/l er nok målt på køre computeren. Har præsteret 27km/l i C-max 90hk tdci, men en tænksom opgave. men den er opgivet til 27km/l ved 80-90km/t. Ellers lå forbruget på ca 17,5 km/l i gennemsnit. En diesel skal køre lidt frisk de første 10.000km, ellers ender man med dårlig brænding i motor.Man SKAL IKKE begynde at køre øko kørsel når den ikke er kørt til. Iøvrigt skal den ha frisk kørsel indimellem og nogle ture på motorvej for at egr ventil ikke soder til..En god ide at tilføje ADD bell i tanken en gang om året.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

29-01-2012 kl. 14:32

Ja i skulle bare vide hvad en smule blæst kan gøre ved brændstof økonomi...Nogen siger også at der kan være op til en liter til forskel når man tanker...Men jeg syns at ved normalt blandet kørsel er det fint med 17-18km/l...og blandet kørsel er jo noget andet end instruktionsbogen siger....den siger 1/3 bykørsel og 2/3 landevej. Så måler vi det helt nøjagtigt op ville vi også ramme de opgivelser der er beskrevet. Husk at de opgivelser er med en føre på ca 68kg og uden klima tændt osv. Så de tal i normalt rammer er ganske pæne !!!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lasse Holmstrøm

Lasse Holmstrøm
bruger siden
03-05-2007

30-08-2015 kl. 19:57

Som gammel bilsælger har jeg personligt, talt flere kunder fra netop den kombination, som du ejer Mogens.

Som der er skrevet i et af de nye indlæg, er kombinationen med mindre turbomotore og større biler noget rigtigt rod.

Jeg har selv haft en 1,6 115hk diesel focus 3 og derefter en 2,0 diesel 140hk
jeg har uden sammenligning været gladest for den sidste. som jeg i øvrigt kører 1,5km længere i pr. liter.
2,0 er opgivet til 19,6 og kører 18-18,5km/l. 1,6'eren kørte ikke en dag over 17 og var opgivet over 22.

Hele mit indlæg kan man koge ned til, at har du eller vil ha en stor bil, så SKAL du have en motor der kan klare det. Det samme hvis du kun kører motorvej eller kører hvor der er meget kuperet. Så er den 1,6'er alt for lille uanset hvad sælgeren eller tallene siger. Det gælder inden for alle mærker

Næste bil er i øvrigt en 2,0 diesel cmax, da der er et barn på vej.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johannes Engers Gregersen

Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005

31-08-2015 kl. 10:26

hemmeligheden er vel momentet, ikke volumen ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lasse Holmstrøm

Lasse Holmstrøm
bruger siden
03-05-2007

31-08-2015 kl. 12:40

Bare lige for, at vi ikke går forbi hinanden, så er min sammenligning taget på samme bilmodel, årgang og samme motorgeneration. Jeg sammenligner altså motore med lige moderne teknik og ikke en nyere version som du skriver i dit eksempel, som afgjort ikke er det samme som jeg skriver.
Og nej det er ikke en gammel måde,at tro at en større motor bedre kan klare en større trækkeopgave. Det er en gammeldags at tro en sprit ny 1.6 kan klare det samme som en 1.6 for 20 år siden.
Men de store motore har altid været bedre til f.eks at håndtere ekstra vægt.
Jeg er lige kørt til Skagen(ca. 500km) med næsten fuld oppakning og har klaret det på 20km/l. Ganske imponerende.
Har taget samme tur, godt nok med lidt mere oppakning, men den klarede det på 15km/l.
De mindre motore er bare mere følsomme overfor vægt. Og for at kigge på det originale problem, så er en 1.6'er bare en for lille motor til en C-max grand netop pga vægten.

Dette indlæg blev 31-08-2015 12:57 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg