Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007
14-10-2010 kl. 14:19
Omkredsen på dækkene fra 106 er 3,5 % mindre end dine nuværende og dermed for små til din bil. Desværre.
http://www.alloywheels.com/tyrecalc.asp
http://www.alloywheels.com/tyrecalc.asp
Profil slettet
14-10-2010 kl. 14:31
Hej Mehmet.
Du skal være opmærksom på 4 ting. :
1/ Omkredsen af et 165`er dæk er 3,47% mindre end det originale 155`er. Det er helt lovligt, men husk på at nedgearingen betyder en fejlvisning på dit speedometer samt et lidt større brændstofforbrug.
2/ Krydsmålet – sammenlignes ved simpel måling på ny og gammel fælg.
3/ Centerhul på fælgen - sammenlignes ved simpel måling på ny og gammel fælg
4/ ET-tal. Findes oftest på fælgen lige ved navhullet. Tallet viser i praksis hvor langt midt af hjulet I profil sidder fra nav`et. I praksis påvirker ET tallet sporvidden, og det er vigtigt at det ikke afviger meget i forhold til gammel fælg, da fælgen ellers kan gå på skærmkanter eller bremsekalibre.
Men som Ole skriver: Prøv i praksis om det passer – gerne en tur hvor alle fire hjul monteres og hvor fuld ratudslag prøves for at se om der er ”frigang” alle steder.
Du skal være opmærksom på 4 ting. :
1/ Omkredsen af et 165`er dæk er 3,47% mindre end det originale 155`er. Det er helt lovligt, men husk på at nedgearingen betyder en fejlvisning på dit speedometer samt et lidt større brændstofforbrug.
2/ Krydsmålet – sammenlignes ved simpel måling på ny og gammel fælg.
3/ Centerhul på fælgen - sammenlignes ved simpel måling på ny og gammel fælg
4/ ET-tal. Findes oftest på fælgen lige ved navhullet. Tallet viser i praksis hvor langt midt af hjulet I profil sidder fra nav`et. I praksis påvirker ET tallet sporvidden, og det er vigtigt at det ikke afviger meget i forhold til gammel fælg, da fælgen ellers kan gå på skærmkanter eller bremsekalibre.
Men som Ole skriver: Prøv i praksis om det passer – gerne en tur hvor alle fire hjul monteres og hvor fuld ratudslag prøves for at se om der er ”frigang” alle steder.