Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

01-10-2010 kl. 07:01

Det er rigtigt at en tandrem skal skiftes, men det behøver ikke være dyrt.

En kæde er aldeles ikke vedligeholdelsesfri. forstået på den måde at den smørres af motorolien, og det er derfor endnu mere vigtigt at bruge en god olie, og holde øje med at der er nok af den.
En tør kæde kan knække, og det er mindst lige så dyrt som hvis det var tandremmen.

Det er sjovt som mange gåe op i prisen på et tandremskift, for man spekulerer ikke på prisen når de 15" hjul skal skiftes ud med 17" Alu med brede lavprofildæk.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

01-10-2010 kl. 14:23

Det er rigtigt at man har hørt om mange flere med knækket tandrem end med knækket kæde, det skyldes ikke at kæder ALDRIG knækker, men at der er langt flere biler med tandrem.

Jeg mener blot at ens bilvalg ikke skal være afhængig af om bilen har kæde eller rem.
Jeg vil hellere køre i en lækker bil med tandrem end i en ringere bil bare fordi den har kædetræk.

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

01-10-2010 kl. 22:42

Som K S rigtig nok skriver barges tandremmen stadig i stor stil, primært i europæiske biler.

Det skyldes at forkammerkæden også har nogle væsentlige ulemper, herunder forøget mekanisk støj, større energitab, højere vægt og måske mest relevant højere produktionspris.

Man er i øvrigt naiv hvis man tror en kæde aldrig skal skiftes, den holder bare længere end en rem.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

02-10-2010 kl. 01:58

Helt klart kæde...Jeg tror ikke det er for sjov skyld mv. at bmw og andre bruger det. tænker at omkostninger ved ikke at bruge kæde, er alt for store, især for brugeren, men så sandelig også bil producentens ry.

mvh

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

02-10-2010 kl. 17:21

Det er helt ok. Mener også min mondeo V6 har kæde, men er ikke sikker på om dette gælder samtlige ford modeller

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

03-10-2010 kl. 12:40

Min bror kører i en Mondeo 2,0 TDCI 4½ år gammel ca 255Tkm, men på motor nr 2, fordi kæden sprang, og det ikke kunne betale sig at repererer.

Pointe: det kan også være dyrt med kæde, de kan også gå i stykker.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

04-10-2010 kl. 17:49

Ja så var "den" der igen igen. Der er normalt ingen problemer med kæde, meen kommer squ godt nok an på hvem producent er af kæde, og hvordan vedligeholdelses kravene er til kæden. typisk at vi igen ser Ford som en aktør hvor kæden ikke holder, men det er ikke kun kæden der smutter i ford, tro mig, det er generelt en bil lavet af billige komponenter mv. Det eneste ford har rimelig styr på er undervogn, alt andet er noget bras. Der hvor det ikke er noget bras, har de eks. fået/købt sig til en motor hos Volvo. men de har ikke meget forstand på at sætte de rigtige ting sammen. idet de skal laves så billigt som muligt, og får stumper og komponenter andre steder fra. Køre selv ford desværre....

Niels A. Jakobsen

Niels A. Jakobsen
bruger siden
10-11-2006

04-10-2010 kl. 18:09

Hej Carsten
Du skal selvfølgelig købe en bil med så få reparations udgifter som mulig.
Derfor køb en bil med kæde, det er da ikke tilfældig at BMW vælger kæde.
BMW er da ikke interesseret i at deres kunder skal have udgifter til udskiftning af den lede tandrem i tide og utide.
Som for eksempel tandremmen knækker, strammehjuls fjeder knækker og tandremmen hopper mange tænder over. Stemplet banker op i ventilerne som er ude af takt. PRIS 26500 kr eller en anden motor. LORT.!!!
Vælg en brugt BMW 320D E90 årg. 2005 til 190000 kr så er du kørende med kæde til 1 MILLION km.
Hilsen Niels

Dette indlæg blev 04-10-2010 18:13 redigeret af dets forfatter.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

05-10-2010 kl. 17:42

Tjae du siger selvfølgelig noget der...Hmm ja s har jeg mødt for mange mandags modeller. Men dem skal der jo også være nogle der render ind i. Havde på et tidspunkt en ældre mondeo fra midt 90, den fejlede aldrig noget. men de 2 sidste ford har jo nok været i en klasse for sig.

Mvh

Z S

Z S
bruger siden
23-01-2005

20-11-2010 kl. 09:17

Disse kommentarer er lavet af folk der ikke ejer bil med kæde eller kender ikke til nyere biler med kæde. Desuden jeg har aldrig læst så mange ukorrekte svar. NEJ man kan ikke høre kæden larme. NEJ den skal ikke serviceres (BMW). NEJ bilen er ikke langsommere af det ejer en (E91 320i) kører fra alt med tilsvarende 2.0L motor.

Fakta er: Kæde = Dyr i produktion/udvikling(producenter tjener ikke på service)

Rem: Billig og udvikle/producere (producenter/værksteder tjener kassen /findes ofte på billigere biler)

Profil slettet

Profil slettet

20-11-2010 kl. 14:41

En den nye Skoda Superb 140 hk CR TDI med kæde?

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

05-05-2015 kl. 07:09

Der er du heldig Flemming.

Vi har en Superb 1,8 TSI med kæde.

Og vi var ved aut. værksted for at få dem til at lytte til kædetøjet flere gange og hver gang fik svaret at den ikke fejlede noget. Til sidst virkede det som om værkstedet var træt af at høre på os, så de tilbød at skifte kæden for 10.000. Og dette på trods af de 3 gange på de sidste 14 dage havde sagt den ikke fejlede noget.

Idet den ikke "fejlede" noget valgte vi ikke at tage en udgift på 10.000.

6 dage efter sidste besøg hos Skoda, stod den af i indkørslen.

Det kosted en ny hugger motor til samlet 30.000 fremfor en sprit ny fra SKoda.

PT er jeg af den opfattelse jeg ikke skal have VAG igen, og med 2 biler i husstanden og 30-35 år til jeg skal have min sidste bil, så må VAG altså vinke farvel til en betragtelig indtægt fra en ellers inkarneret VAG mand fremadrettet.
Om jeg når at ændre mening, det vides ikke pt.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

05-05-2015 kl. 13:42

Hej KS "ny"

Den har gået 1000 km mindre end den første(152000). doner bil var skadet.

Der blev skiftet kæde og strammer ved byttet.

Ja uaut. værksted, men fulgt interval så rigeligt.

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

05-05-2015 kl. 16:57

.

Dette indlæg blev 05-05-2015 17:01 redigeret af dets forfatter.

emil stenberg

emil stenberg
bruger siden
19-03-2007

10-08-2018 kl. 20:19

hej har en 520 d som fik skifte kærer for 40000 km siden men nu har motoren sat sig jeg har få oplyst at en ventil er knækket hvad kan det være årsag til det ?