Bilbasen Forum
Indlæg slettet
H P
bruger siden
06-01-2004
17-08-2009 kl. 15:23
Pyha, sikke en historie, umiddelbart så har du jo prøvet at sikre dig, jeg har bare svært ved at forstå at FDM som jo er billisternes vagthund er "flinke" ved forhandlerne når de bestiller en FDM-attest som du antyder.
vedr. forliget, så skriver du: " Jeg kan ikke acceptere forliget, da jeg taber på det og Lindholm ikke sætter noget som helst til. Tværtimod. Ikke nok med jeg har haft et rigtig råddent halvt år, men jeg skal også betale for det. Det nægter jeg simpelthen. (Det er nu blevet til over 1 år) "
Hvis du har kørt i bilen i 1 år nu, så er det vel heller ikke urimeligt at du betaler en km.pris for det i forbindelse med et forlig.
Hvis det var mig, så havde jeg nok opgivet og solgt bilen og købt en anden.
Held og lykke
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
17-08-2009 kl. 15:37
1. Det er svært for os at vurdere om din utilfredshed er berettiget når du ikke beskriver fejlene samt bilens mærke, alder mm. Men jeg forstår dog også primært dit indlæg mest af alt som et suk imod forhandleren og procesen du har været igennem, mere end om at vi skal tage stilling til hvem der har ret.
2. Ud fra din beskrivelse virker det vel som om FDM har fået forhandlet et kompromis frem, hvilket vel godt kan tænkes at være en sober løsning for begge parter. Da du som sagt ikke beskriver fejlenes karakter er det svært at vurdere om du er berettiget til at ophæve købet iflg købeloven, så muligvis har FDM gjort et ok arbejde som sådan.
3. Din anke imod bilklage.dk virker berettiget. Under alle omstændigheder synes jeg det er yderst relevant med en analyse af det relativt nye bilklage.dk. Jeg synes du skulle kontakte et af de store dagblade og høre om de ikke kunne være interesseret i at anaylsere dette nærmere - sådan helt generelt - uden nødvendigvis at have fokus på din sag alene. Som du er inde på kan man diskutere hvad man kan bruge et ankenævn til, når det ikke har nogen hjemmel til at effektuere de beslutninger som de træffer. PÅ den måde virker det lidt ligesom Lejernes LO som efter min mening (også) er tidsspilde for en utilfreds lejer.
Profil slettet
22-08-2009 kl. 23:32
Det er kun hvis man kigger dem dybt i øjnene inden man køber og lader dem vide at hvis tingene ikke er som de skal være og ikke bliver rettet, ja så kunne det jo være at forretningen er lagt ned dagen efter....så skal de nok rette ind (for dårligt)
Mener ikke at det burde være nødvendig, men er det til tider . De vil gerne tjene masser af penge, men vil ikke ta ansvar når de skal. Mener ikke at man kan holde på sine kunder i længden hvis man praktisere denne adfærd.
Håber at du kommer godt ud af dette år, og at sagen løser sig.
Mvh
Profil slettet
23-08-2009 kl. 00:06
Fdm har altid været en tynd kop te - når der skal handles bliver det ofte til tomme ord. Jeg taler af erfaring - fik eksempelvis skiftet bremseskiver og klodser for og bag efter kun 5.000 km. Bedrageri ! Blev rasende og bad Fdm om hjælp. Fik en sludder for en sladder - "det kan ikke svare sig", "glem det" osv.
Vær myreflittig med pennen og skriv hvor og når du kan komme til !
Giv ikke op før du får ret !
Mon Lindholm har en kommentar ?
René Valin
bruger siden
01-02-2004
24-08-2009 kl. 08:05
René Valin
bruger siden
01-02-2004
26-08-2009 kl. 21:56
Hans Henrik M
bruger siden
01-03-2007
06-09-2009 kl. 07:57
Selv har jeg fået udført et par biltests hvor jeg har været tilstede, og jeg må sige at jeg har mistet respekten for hvad denne test kan afsløre af trælse fejl som du oplever. Jeg siger ikke at de kun går rundt om bilen og sparker lidt til dækkene, men langt hen ad vejen kan man som interesseret bilkøber afsløre samme fejl som et testcenter.
Hvis jeg skulle købe bil i den dyrere ende eller f.eks, en frikørt taxa, så ville jeg aldrig stole på at en FDM test vil kunne afsløre alvorlige fejl. Det ville blot være en form for undskyldning for at kunne købe lidt god samvittighed (læs ansvarsfraskrivelse). Jeg ville istedet kræve/betale for en undersøgelse hos autoriseret værksted.
PS. Er selv medlem i FDM
H P
bruger siden
06-01-2004
06-09-2009 kl. 09:43
Hvad er gennemsnitsalderen iøvrigt på FDM-testcentrene 55+ ??
De blev udlært da VW lancerede Golf i 1974 :-)
Profil slettet
08-09-2009 kl. 13:51
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
16-09-2009 kl. 23:29
1. Arbejdsgange og procedure er så komplicerede at det (som bevist i denne tråd) tager +6 måneder af få afgjort selv en simpel sag. Det er jo netop hele ideen med bilklage.dk at der skal opnåes en HURTIG afgørelse, så man evt hurtigt kan komme videre med sagen i det juridiske system hvis nødvendigt.
2. FDM' har gentagne gange vist sig at have interessekonflikter i nævnet - som regel til skade for forbrugeren
3. Formodningsreglen anvendes øjensynligt ikke til forbrugerens fordel, tværtimod virker det ud fra nævnets afgørelser hidtil, som om en FDM attest fratager forhandleren al efterfølgende ansvar. Dette er ikke i overensstemmelse med retspraksis på andre forbrugerområder så vidt jeg kan se.
4. Nævnets afgørelse har ingen retsmæssig virkning. De sorte får i branchen er komplet ligeglade med nævnets afgørelse. Mange andre forhandlere tillægger ikke sagerne nogen større bevågenhed fordi det "blot" er enkeltsager uden nævneværdig konsekvens (om nogen) for deres forretning.
Kort sagt: posen mangler i den grad at blive rystet!!
Her er mine forslag:
1. Arbejdsprocessen forsimples og svarfrister forkortes betydeligt, således at målet for normal sagsbehandlingstid er max 6 uger (i stedet for 6 måneder).
2. Alle forhandlere under DAF betinger sit medlemskab af at leve op til nævnets afgørelse indenfor de rammer hvor nævnet kan afgøre sager. Dvs større sager skal selvsagt fortsat kunne køres via det alm retssystem. Lever en forhandler ikke op til nævnets afgørelse, tildeles en advarsel, ved efterfølgende tilsvarende sager, med eksklusion fra DAF. For god ordens skyld: vi løser det ikke med smileyordninger og lign. Dem har vi nok af allerede!
3. Nævnets sammensætning revurderes.
4. Nævnets sammensætning skal til enhver tid være kendt af begge parter.
Egentligt synes jeg ikke det er så svært...Lad os bede til at Carina Christensen læser med herinde.
Sidst rettet: 16/9-09
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
22-09-2009 kl. 11:13
Også interessant om ikke Basta stiller det lange tidsforløb i din sag op på skærmen så man kan se hvor grotesk tungt arbejdsgangen er og i direkte modstrid med tankegangen. Grundlæggende handler nævnet jo bare om hurtigt at sætte nogle kloge mennesker ned ved et bord omkring en kop kaffe og tage en beslutning, så der ikke bruges urimeligt administration og tid set i forhold til sagens størrelser, så alle parter kan komme videre...
Profil slettet
22-09-2009 kl. 15:02
René Valin
bruger siden
01-02-2004
23-09-2009 kl. 10:41
Glæder mig til at se Basta og høre om ikke der kan komme lidt fokus på alle de brodne kar der er i bilforhandler kredse.
Et lille råd til dig Gert når du skal ud og have købt en anden bil, ( når Lindholm har taget din nuværende retur) så kig forbi Sand jensen biler i Silkeborg. De overholder alle købelovens bestemmelser og hvis man har en klage, bliver der taget hånd om det med det samme!!!! Det er til dato det mest seriøse bilhus jeg har handlet med!!!! Men held og lykke med dine fremtidige bil handler!
Jan Feld
bruger siden
30-04-2006
29-06-2012 kl. 14:54
Jeg havde godt læst nogle af de historier der var skrevet om dette firma, men troede ikke på at det kunne forekomme i Danmark. Men måtte sande andet.
Til andre som vil handle biler hos Per Christensen Automobiler kan jeg kun anbefale at i går alt igennem om mangler på bilen og alt skal skrives ned. Husk vat kontrollere om der er alle nøgler med også til det aftagelige træk.
Husk at kontrollere om hvilke dæk/fælge i får med.
Jeg har nu haft FDM på banen og Per Christensen Automobiler er fuldstændige kolde og vil ikke levere hvad der bør følge med bilen, en orginal ekstra nøgle. FDM har dog fået firmaet til at betale nøglen til trækket.
Alt har taget en krig af få ordnet og alligevel har Per Christensen Automobiler taget sig den tid de nu menere de skal bruge.
SÅ er det muligt så find et andet sted at handle.
Jan Feld
bruger siden
30-04-2006
29-06-2012 kl. 14:56
Jan Winnicki skrev:
Jeg er desværre også en af dem som har handlet bil hos Per Christensen Automobiler på Slotsherrensvej i rødovre.
Jeg havde godt læst nogle af de historier der var skrevet om dette firma, men troede ikke på at det kunne forekomme i Danmark. Men måtte sande andet.
Til andre som vil handle biler hos Per Christensen Automobiler kan jeg kun anbefale at i går alt igennem om mangler på bilen og alt skal skrives ned. Husk vat kontrollere om der er alle nøgler med også til det aftagelige træk.
Husk at kontrollere om hvilke dæk/fælge i får med.
Jeg har nu haft FDM på banen og Per Christensen Automobiler er fuldstændige kolde og vil ikke levere hvad der bør følge med bilen, en orginal ekstra nøgle. FDM har dog fået firmaet til at betale nøglen til trækket.
Alt har taget en krig af få ordnet og alligevel har Per Christensen Automobiler taget sig den tid de nu menere de skal bruge.
SÅ er det muligt så find et andet sted at handle.
Jeg har nu sendt sagen til bilklage.dk. Så må jeg se hvad der kommer ud af det?
Profil slettet
01-07-2012 kl. 16:20
Jeg har lige startet en side hvor bilforhandlere og værksteder der snyder deres kunder bliver skrevet på en offentlig tilgængelig liste, da bilbranchen alle dage har været noget broget og det synes jeg der skal gøres noget ved.
Så hvis alle fortalte havd de havde af gode og dårlige erfaringer, så skulle vi nok hurtigt få sorteret de useriøse bilforhandlere og værksteder fra.
Alle er velkomne til at skrive til mig hvis de er blevet dårligt eller rigtig godt behandlet af en bilforhandler eller et værksted.
Gå ind på siden og skriv om både gode og dårlige oplevelser med bilforhandlere eller værksteder.
Ideen er at få samlet det hele et sted, så vi alle kan gavne af andres oplevelser.
Har selv haft en meget dårlig oplevelse hos Kia Ishøj - Car Special, som man kan læse om på siden og det var det, der førte til at siden blev oprettet.
Hilsen
www.bilforhandlereogmoral.dk
Profil slettet
01-07-2012 kl. 16:42
Sanne Pilgaard skrev:
Hej Alle.
Jeg har lige startet en side hvor bilforhandlere og værksteder der snyder deres kunder bliver skrevet på en offentlig tilgængelig liste, da bilbranchen alle dage har været noget broget og det synes jeg der skal gøres noget ved.
Så hvis alle fortalte havd de havde af gode og dårlige erfaringer, så skulle vi nok hurtigt få sorteret de useriøse bilforhandlere og værksteder fra.
Alle er velkomne til at skrive til mig hvis de er blevet dårligt eller rigtig godt behandlet af en bilforhandler eller et værksted.
Gå ind på siden og skriv om både gode og dårlige oplevelser med bilforhandlere eller værksteder.
Ideen er at få samlet det hele et sted, så vi alle kan gavne af andres oplevelser.
Har selv haft en meget dårlig oplevelse hos Kia Ishøj - Car Special, som man kan læse om på siden og det var det, der førte til at siden blev oprettet.
Hilsen
www.bilforhandlereogmoral.dk
Nu har jeg læst din historie, og nu har I jo overskredet serviceintervallet, og I fik ikke noget på skrift, så det er nok lige drastisk nok ligefrem at oprette en side, istedet for at feje for egen dør først.... Hvorfor blev bilen ikke taget til et andet uvildigt værksted i første omgang?
Mvh C S
www.e-bil.dk
T i
bruger siden
17-06-2006
01-07-2012 kl. 20:52
Sanne Pilgaard skrev:
Hej Alle.
Jeg har lige startet en side hvor bilforhandlere og værksteder der snyder deres kunder bliver skrevet på en offentlig tilgængelig liste, da bilbranchen alle dage har været noget broget og det synes jeg der skal gøres noget ved.
Så hvis alle fortalte havd de havde af gode og dårlige erfaringer, så skulle vi nok hurtigt få sorteret de useriøse bilforhandlere og værksteder fra.
Alle er velkomne til at skrive til mig hvis de er blevet dårligt eller rigtig godt behandlet af en bilforhandler eller et værksted.
Gå ind på siden og skriv om både gode og dårlige oplevelser med bilforhandlere eller værksteder.
Ideen er at få samlet det hele et sted, så vi alle kan gavne af andres oplevelser.
Har selv haft en meget dårlig oplevelse hos Kia Ishøj - Car Special, som man kan læse om på siden og det var det, der førte til at siden blev oprettet.
Hilsen
www.bilforhandlereogmoral.dk
Forstår ikke helt at man som forbruger mener man kan trække "uvidenheds-kortet" og så er det værkstedets skyld?
I har kørt langt over et serviceinterval, ikke 100km, ikke 500km, men 5000 (fem tusind!!) km.
Man har altså også selv pligt til at følge lidt med!
Men er egentlig ikke sikker på at værkstedet kan frasige sig ansvar for tandstang etc. Det er jo ikke noget som er gået i stykker fordi det ikke er serviceret til tiden, det ville jeg nok undersøge nærmere.
Mht. jeres side synes jeg jeres historie er meget tynd, så jeg ville undlade at hænge værkstedet ud....
Profil slettet
02-07-2012 kl. 08:06
C S skrev:
Nu har jeg læst din historie, og nu har I jo overskredet serviceintervallet, og I fik ikke noget på skrift, så det er nok lige drastisk nok ligefrem at oprette en side, istedet for at feje for egen dør først.... Hvorfor blev bilen ikke taget til et andet uvildigt værksted i første omgang?
Mvh C S
www.e-bil.dk
Hej C S.
Ja, vi er helt enige om at service intervallet var overskredet, og at det er, vores egen skyld, men hvis du har læst hele historien, så kan du også læse dig til at det ikke er det, der har gjort , at jeg føler mig så dårligt behandlet, det er det faktum, at de overhovedet ikke nævner det for mig at garantien nu er bortfaldet..
Jeg gjorde ved det sidste, meget dyre, service opmærksom på en mislyd når jeg drejede, men fik af vide, at det var fordi , jeg skulle have lavet en 4- hjulsudmåling, hvilket jeg fik gjort ved NDI, og det viste, at der intet var galt. De havde allerede sagt, at hvis ikke det var det, så var det nok fordi, det var en stor bil,"store biler siger lyde" fik jeg af vide, og naiv som jeg var, så troede jeg jo på dem, det var jo et autoriseret værksted.
Året efter viser det sig ved en hurtig (under 1 time) gennemgang hos anden KIA forhandler, at den mislyd faktisk var et hul i styrehuset, så olien løb ud og når tandstangen så bliver tør fordi der ikke er mere olie, så siger den lige præcis den lyd.
Det kunne KIA ikke finde ud af, at finde, på en hel dag.
Det koster en ny tandstang, og alene tandstangen koster kr. 10.000,- og så skal arbejdslønnen oveni.
Jeg har på skrift fra ejeren Michael Skou, at hvis det blot var mig, der var ejeren, så havde vi fundet ud af det, men det var jo mig, der var ejer af bilen, da jeg i 2011 gjorde opmærksom på fejlen, så derfor mener jeg, at det er et meget dårligt værksted, når man ikke kan finde sådan en fejl på bilen.
Og havde Kia blot fortalt mig at der ikke længere var garanti på min bil, så havde jeg aldrig solgt bilen videre med det sidste års garanti, men da KIA Ishøj - Car Special, ikke bruger god kunderservice, oplysningspligt og ikke ejer moral og etik, så oplyste man mig ikke om det.
Så jeg mener at jeg er i min gode ret til at føle at jeg er blevet taget godt og grundigt i r.... af KIA Ishøj - Car Special.
Siden har jeg lavet, da jeg efterhånden er træt af at læse og høre om alle de bilforhandlere og værksteder, som ikke ejer moral og etik og undgår oplysningspligt overfor sine kunder.
Men jeg har også lavet en liste på siden, hvor man kan skrive om sine gode erfaringer, da der nemlig også er rigtig mange gode bilforhandlere og værksteder i Danmark, og historierne om dem skal også frem.
Ligesom jeg synes at at det ville være rigtig godt med input fra andre brugere om hvor det er billigt at få lavet service, købe dæk, få skiftet dæk eller andre tilng vedr. vedligeholdelse af en bil og på den måde kan andre brugere drage nytte af informationen og spare nogle penge.
Hilsen
Sanne Pilgaard
Profil slettet
02-07-2012 kl. 08:18
T l skrev:
Forstår ikke helt at man som forbruger mener man kan trække "uvidenheds-kortet" og så er det værkstedets skyld?
I har kørt langt over et serviceinterval, ikke 100km, ikke 500km, men 5000 (fem tusind!!) km.
Man har altså også selv pligt til at følge lidt med!
Men er egentlig ikke sikker på at værkstedet kan frasige sig ansvar for tandstang etc. Det er jo ikke noget som er gået i stykker fordi det ikke er serviceret til tiden, det ville jeg nok undersøge nærmere.
Mht. jeres side synes jeg jeres historie er meget tynd, så jeg ville undlade at hænge værkstedet ud....
Hej T I.
Lad mig fortælle hvorfor jeg trækker "uvidenheds-kortet", som du vælger at kalde det.
Jeg går overhovedet ikke op i biler og har ikke forstand på dem, men troede at jeg var i gode hænder, da det jo var et autoriseret værksted jeg kom hos, så hvis der var noget, så var jeg da sikker på at så havde de da sagt det, men nej for de har ikke pligt til at oplyse mig om det, og det er jeg meget sur over for oplysningspligt burde der være i alle brancher.
Og nej jeg er ikke sur over at garantien var væk fordi jeg havde kørt ikke bare 100km, ikke 500km, men 5000 (fem tusind!!) over service, jeg er sur over at de intet nævnte, men blot udførte et rigtigt dårligt service (de fandt jo ikke den kæmpe fejl der var med tandstangen, eller også så vælger de ikke at oplyse det, det kan de jo faktisk), stempler min servicebog og tager imod betaling, uden at sige noget som helst. Hvor blev kundeservice af, oplysningspligten, moralen og etiken??
Jeg har på skrift fra ejeren Michael Skou, at hvis det blot var mig, der var ejeren, så havde vi fundet ud af det, men det var jo mig, der var ejer af bilen, da jeg i 2011 gjorde opmærksom på fejlen, så derfor mener jeg, at det er et meget dårligt værksted, når man ikke kan finde sådan en fejl på bilen. og man endvidere ikke vil anderkende at fejlen jo rent faktisk var der i 2011.
Så nej jeg synes ikke min historie er tynd, jeg mener at de burde skamme sig over at behandle loyale kunder, som han kalde mig i en af sine mails til mig, på den måde.
Men jeg har også lavet en liste på siden, hvor man kan skrive om sine gode erfaringer, da der nemlig også er rigtig mange gode bilforhandlere og værksteder i Danmark, og historierne om dem skal også frem.
Ligesom jeg synes at at det ville være rigtig godt med input fra andre brugere om hvor det er billigt at få lavet service, købe dæk, få skiftet dæk eller andre tilng vedr. vedligeholdelse af en bil og på den måde kan andre brugere drage nytte af informationen og spare nogle penge.
Med venlig hilsen
Sanne
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
03-07-2012 kl. 09:55
Profil slettet
03-07-2012 kl. 15:21
Hilsen
Sanne
Dette indlæg blev 03-07-2012 19:55 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
03-07-2012 kl. 17:34
Sanne Pilgaard skrev:
Hej T I.
Lad mig fortælle hvorfor jeg trækker "uvidenheds-kortet", som du vælger at kalde det.
Jeg går overhovedet ikke op i biler og har ikke forstand på dem, men troede at jeg var i gode hænder, da det jo var et autoriseret værksted jeg kom hos, så hvis der var noget, så var jeg da sikker på at så havde de da sagt det, men nej for de har ikke pligt til at oplyse mig om det, og det er jeg meget sur over for oplysningspligt burde der være i alle brancher.
Og nej jeg er ikke sur over at garantien var væk fordi jeg havde kørt ikke bare 100km, ikke 500km, men 5000 (fem tusind!!) over service, jeg er sur over at de intet nævnte, men blot udførte et rigtigt dårligt service (de fandt jo ikke den kæmpe fejl der var med tandstangen, eller også så vælger de ikke at oplyse det, det kan de jo faktisk), stempler min servicebog og tager imod betaling, uden at sige noget som helst. Hvor blev kundeservice af, oplysningspligten, moralen og etiken??
Jeg har på skrift fra ejeren Michael Skou, at hvis det blot var mig, der var ejeren, så havde vi fundet ud af det, men det var jo mig, der var ejer af bilen, da jeg i 2011 gjorde opmærksom på fejlen, så derfor mener jeg, at det er et meget dårligt værksted, når man ikke kan finde sådan en fejl på bilen. og man endvidere ikke vil anderkende at fejlen jo rent faktisk var der i 2011.
Så nej jeg synes ikke min historie er tynd, jeg mener at de burde skamme sig over at behandle loyale kunder, som han kalde mig i en af sine mails til mig, på den måde.
Men jeg har også lavet en liste på siden, hvor man kan skrive om sine gode erfaringer, da der nemlig også er rigtig mange gode bilforhandlere og værksteder i Danmark, og historierne om dem skal også frem.
Ligesom jeg synes at at det ville være rigtig godt med input fra andre brugere om hvor det er billigt at få lavet service, købe dæk, få skiftet dæk eller andre tilng vedr. vedligeholdelse af en bil og på den måde kan andre brugere drage nytte af informationen og spare nogle penge.
Med venlig hilsen
Sanne
Stadig meget tynd historie og grundlag for at hænge forhandleren ud!
Det er dig der ikke følger med og forventer at forhandleren skal "holde dig i hånden" når du overskrider serviceintervaller og lover garanti til en ny køber, selvom du selv har overtrådt betingelserne for garantien.
Det er også fuldstændig normalt at forhandleren ikke bare overfører den goodwill en trofast kunde har opbygget til en ny kunde som han måske aldrig ser igen. Især når det drejer sig om misligeholdte garantiforhold!
Det eneste hvor du evt. kan have ret er tandstangen. Men hvem ved om fejlen var synlig på det tidspunkt? Der kan jo ske meget på et år. Så måske har værkstedet gjort hvad de kunne, måske ikke. Men at du bare giver dem skylden for både dine fejl og uopdagede fejl på bilen er for tyndt.
Du har efter min mening intet grundlag for at hænge dem ud på nettet.....
Så mener stadig du trækker "uvidenhedskortet" og giver skylden til andre....
Ps.
Er i øvrigt altid på forbrugerens side, hvis der er tvivl om ansvaret, da forhandleren er den professionelle. Men her mener jeg ikke at der er meget at komme efter (tandstangen kan jo kun blive gæt) Så når du farer ud med bål og brand og beskyldninger mod sælger er der ikke meget sympati.
Dette indlæg blev 03-07-2012 17:37 redigeret af dets forfatter.