Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Profil slettet
19-07-2009 kl. 08:58
Jeg har selv en 2001 - 2.2td.
Jeg kører ca. 10.000 på 1 liter olie.
Mon ikke den forklaring du har fået er for at trække tiden så garantiperioden løber ud??
Jeg ville kræve at en uvildig mekaniker laver en motortest på den, for det olieforbrug du taler om er da helt ude i skoven.
Selvom den mangler 1 liter olie skal forbruget jo ikke stige af den grund.
Jeg kører ca. 10.000 på 1 liter olie.
Mon ikke den forklaring du har fået er for at trække tiden så garantiperioden løber ud??
Jeg ville kræve at en uvildig mekaniker laver en motortest på den, for det olieforbrug du taler om er da helt ude i skoven.
Selvom den mangler 1 liter olie skal forbruget jo ikke stige af den grund.
Profil slettet
19-07-2009 kl. 09:29
Jeg tilslutter mig de svar du har fået på dit indlæg...motoren må seriøst være på randen af et sammenbrud. Få derfor bilen afleveret til forhandleren med det samme og forlang at få motoren grundig analyseret og testet. Accepter ikke en sludder for en sladder. Du har 2 års reklamationsret iflg. købeloven. I din konkrete sag gælder den 6 måneders formodningsfrist.
Nedenfor er Forbrugerrådets beskrivelse af reklamationsret:
I følge købeloven, kan du reklamere over dit produkt i 24 måneder. Du kan altså klage over dit produkt, hvis du, op til 2 år efter købet finder fejl og mangler, som ikke skyldes slid eller uagtsomt brug. Det betyder, at hvis din vare går i stykker, så kan du gå til sælger i to år og bede om at få skaden udbedret.
Købeloven opererer med en formodningsfrist, som gælder de første seks måneder efter købet. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet. Du er derfor ekstra godt stillet i de første 6 måneder efter købet.
Nedenfor er Forbrugerrådets beskrivelse af reklamationsret:
I følge købeloven, kan du reklamere over dit produkt i 24 måneder. Du kan altså klage over dit produkt, hvis du, op til 2 år efter købet finder fejl og mangler, som ikke skyldes slid eller uagtsomt brug. Det betyder, at hvis din vare går i stykker, så kan du gå til sælger i to år og bede om at få skaden udbedret.
Købeloven opererer med en formodningsfrist, som gælder de første seks måneder efter købet. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet. Du er derfor ekstra godt stillet i de første 6 måneder efter købet.
Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004
23-07-2009 kl. 15:04
Jeg tror I snakker lidt forbi hinanden,på en Toyota er der en GUL olielampe som lyser ved lav oliestand (når der mangler ca 1 liter),er der kun påfyldt 4,2 liter på en motor som kræver 5,2 liter,vil denne lampe hurtigt begynde at lyse,men der er ingen umiddelbar fare,der skal bare påfyldes en sjat olie,så slukker den igen,er det derimod den RØDE olielampe som lyser,er jeg enig i at det er helt galt med motoren.