Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
12-02-2009 kl. 07:27
Du skal som udgangspunkt nægte at betale. !! Og derforuden tage kontakt til FDM igen, du skal ringe til København, spørge om en Allan Skov, han har erfaring med dette velkendte problem angående svage Hdi koblinger.
Jeg selv lige fået skiftet kobling på min Airvan 2.0 Hdi 136 Hk, bilen er godt 3 år gammel, ca 97000 km på klokken da problemet opstod.
Der er selvfølgelige kun mig selv til at betale dette........men jeg er meget kritisk overfor, at disse koblinger ikke kan klare flere kilometer, end tilfældet er.
Du er bestemt inde på noget af det rigtige vedr. evt for svag fjeder på trykpladen.
Men måske kan det også skyldes selve lamel skiven, der for nemt bliver glasagtig hård på overfladen, og dermed ikke kan overføre det voldsomme momment, som en moderne diesel bil har.
Mvh Kim
Profil slettet
14-02-2009 kl. 00:47
Jeg finder det også højest besynderligt, at en moderne original "kvalitetskobling" af mærket LUC, på min 307 airvan, ikke holder til flere km, end tilfældet er.
Jeg er selv 39 år, og har ligesom du haft andre biler før. De seneste 2 var også Peugeot'er, og de rundede ca 380000 km på klokken, før end jeg skilte mig af med dem. Og koblingproblemer har jeg heller aldrig kendt til før end nu.
Endvidere når jeg taler med mekanikere, som er på alder med du & jeg, så er der mange som er på min side, og flere som siger, at bilfabrikkerne's kvalitet er faldene, at tingene kun lige er konstrueret, til det de skal holde til, indenfor deres begrænsede 2 -3 års garanti periode.
Som jeg skrev i sidste indlæg, ring til FDM i København. Den person ved navn, "Allan Skov", som jeg snakkede med, sagde at disse problemer med svage Hdi koblinger, er de begyndt med at have fokus på, endvidere at FDM allerede har haft afprøvning af en Hdi kobling i en anden bil........hvor koblingen ej heller kunne holde.
Disse resultater er forelagt importøren, så det bliver spændende, at høre hvad importøren / Peugeot kommer frem med af løsning. ??
Jo mere, som jeg har førhørt mig rundt omkring, blandt mekanikere & andre fagfolk, angående svage Hdi koblinger......så er det ikke kun Peugeot, som har problemer. Men måske at udviklingen af koblinger, ikke har fulgt den genrelle udvikling, mht at disel motoren er blevet meget kraftfuldt og har et enormt højt moment.
Men et eller andet sted køber jeg ikke helt denne forklaring, idet jeg selv er udannet håndværker "smed" .!! Så jeg ved udmærket, at tingene genrelt er ligeså GODE / MANGELFULDE, som de er blevet konstrueret til at være.
Så derfor gider jeg ej heller høre på Peugeot's dumme & dårlige forklaringer.
Jeg har trykfjedrene under mistanke, for ikke at være stærke nok. !!! Anlægsfladen på trykpladen bliver måske ikke ved med at være plan, igennem koblingens levetid. !!!
Og selve lamelskiven er måske ej heller optimal. !! Bla tendens til glas agtig hård overflade.......som gør at den bare vil glide rundt på anlægsfladen, på tryksiden.
En uafhængig koblings specialist, som jeg snakkede med inden, jeg fik min kobling udskiftet, pegede netop på disse problemer.
Jeg vil i nær fremtid aflægge ham en visit igen, for at vise den gl. kobling og få en endnu mere dybgående forklaring, på dens åbenlyse svagheder.
Profil slettet
01-03-2009 kl. 07:44
Jeg har også lige snakket med 2 fagfolk, fra et andet Peugeot værksted, end det jeg bruger til dagligt. !! De nikkede anerkendende til at der er problemer med kort levetid på Hdi kobliger.
Den ene af dem arbejdeder endda som værkfører, så jeg var faktisk forundret over, at han åbentlys indrømmede, at Peugeot's koblinger ikke er af god kvalitet nu om dage.
Jeg har også været omkring den kobling ekspert, som jeg omtalte i sidste mail.
Han's umiddelbare kommentar var, at min gl. kobling ikke er nævneværdigt slidt, både ud fra, hvad han fysiske kan se, og hvad han kan måle med en skydelære.
Endvidere konstaterede han, at kun ca de yderste 3 cm af lamel-skivens fulde bredde, kan man se lidt slitage på. Og ligeså på anlægsfladen på tryksiden.
Dette indikerer at koblingen måske ligepludselig skal overføre dobbelt så mange kræfter, på en mindre trykflade. ??
Hvad er din erfaring med dette Christian, og hvad kan du se på din gl. kobling. ??
Jeg fik endvidere at vide, at anlægsfladen på tryksiden, fra ny af, er konisk....dvs højest på ydre diameter, og lavere på den indre diameter.
Samt at hvis ikke svinghjulet har den same koniske form, så er det såre logisk, at koblingen ikke er god for mange km.
""Denne sidste del, vil jeg dog lige forhøre mig lidt mere om, ved forskellige fagfolk. Så jeg vender tilbage, når jeg ved noget mere.""
Mvh Kim
PS....Er der mulighed for, at vi på en eller anden måde kunne kontakte hinanden, på tlf / mail. ??
Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007
16-03-2010 kl. 16:37
Dette indlæg blev 16-03-2010 16:40 redigeret af dets forfatter.
Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007
16-03-2010 kl. 16:44
Profil slettet
26-03-2010 kl. 10:31
Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
28-02-2012 kl. 11:11
Men der er altid god service i Brønderslev (selv om bilen ikke er købet der, men altid serviceret der): 1/3 af 6.000 til mig at betale.