Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

10-06-2008 kl. 11:30

Jeg har erfaringer med 3 typer: Dinitrol, Pava og Mercasol

Som de andre indlæg siger: udførelsen er vigtigere end produktet i sidste ende.
Men der er forskel.. mercasol og pava er af den ikke-hærdende type, og bliver aldrig "hård". Dinitrol derimod hærder op, og drypper så ikke mere.

Generelt plejer jeg at sige: nye - 2 år gl. biler = Dinitrol, 3år eller ældre: pava/mercasol.
Da nye biler (forhåbentligt) er mere "rene" og rustfri, er det en fordel at "indkapsle" metallet, hvorimod en bil med begyndende rust er bedre behandlet med en ikke-hærdende type som pava, som flyder "lidt rundt" i varmen.
Som sagt; hvis man "bare" renser bilen godt inden behandlingen, så er dinitrol såmænd lige så godt til ældre biler, men man er mere afhængig af at det gøres ordentligt.. jeg har set en 6 år gl. bil der var gennemtæret i bunden selvom den havde fået dinitrol.. og det viste sig at dem der havde behandlet den IKKE havde renset den godt nok inden, hvilket gjorde at begyndende rust blev kapslet inde, og bredte sig inden under beskyttelsen.

Dette er ikke et videnskabeligt bevis, men blot min erfaring/mening i den afdeling.

De lugter i øvrigt alle sammen lidt, men faktisk synes jeg mercasol lugter mindst.. Dinitrol lugter stort set ikke efter den er hærdet.

Sidst: brug kun et rust center der har fornuftig omtale, og som er autoriseret til de produkter de benytter.
Prøv ikke at spare 500,- ved at vælge et hjørneværksted til rustbehandling!

Priserne er meget ens når man regner det hele sammen. Sidst jeg kiggede, så skal man regne med 3-4.000 for en komplet "start" behandling.. ca. 2-2.500 for efterfølgende behandlinger.

Mercasol er ofte lidt billigere end Pava, men er lige så godt, bare det påføres af en professionel! En behandling SKAL tage 1½-2 døgn.. ellers gør de det ikke godt nok! Bilen skal først renses op, tørre natten over, og skal så behandles, og tørre igen.. hvis de siger de kan gøre det på en eftermiddag, så find et andet sted!

- Henrik

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

11-06-2008 kl. 12:22

Og du har forstået det helt rigtigt :-)

Kender desværre ikke de 2 centre.. men jeg ville vælge pava til en 9 år gl. ubehandlet bil. Og jeg ville få det gjort nu eller frem til august.. pga. varmen vil pava'en fordele sig bedre, og det er nemmere for firmaet at rense bilen, da der ikke er salt på vejene.

Men bare du får det gjort inden septmeber/oktober hvor kulden kommer retur.

Det er også nemmere at få tid på et rustcenter pt... pga. ferie er mange på bilferie, og så er der ikke så meget at lave for rustcentrene.

Og ja det er meget fornuftigt at få det gjort nu hvor den er rimelig sund.. få en komplet dobbelt behandling: dvs. både hulrum og undervogn 2 gange.. lidt dyrere, men den skal "mættes" nu hvor det er første gang.
Mazda er nemlig stort set ikke beskyttet fra fabrikken, så du er heldig hvis den stadig er pæn.

- Henrik

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

11-06-2008 kl. 12:42

http://www.pava4200.dk/default.asp?page=behandlingstyper&behandlingstype=kompletbehandling

Dvs: Komplet 2-lags 3.590,-

Puhh.. det er sgi blevet dyrere det skidt.. husk at hvis du er medlem af FDM får du rabat (10-15 % mener jeg)... ja det er ikke for at reklamere for FDM, men der er en del rabatter den vej.

Iøvrigt er den dyreste behandling mest til brug for biler, hvor der sidder gl. ikke vedligeholdt rustbeskyttelse, som skal fjernes først.. og da du siger din er ubehandlet (dvs. der sidder ikke sort/grå tykt voksagtigt snask i undervognen?), så er kompletbehandlingen (2 lag) tilstrækkelig

... og velbekomme :-).. glad for at kunne hjælpe lidt.

- Henrik

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

11-06-2008 kl. 20:57

Hmm.. det der "tyndt lag helt stivnet et eller andet " KUNNE godt være en form for plastik coating fra fabrikken.. mener ikke det er et problem, men hør lige det pava center du har kig på, hvorvidt det er noget de skal fjerne først..

Sagen er den at HVIS der er huller i det lag, og der kommer snavs ind (eller måske allerede er der), så kan der opstå rust inden under al din fine nye pava.. ikke så sandsynligt dog, og hvis det er et prof center, så vil de kunne fortælle om det er nødvendigt med en 3 dobbelt special behandling, hvor de først fjerner den gl. coating (som jeg gætter på er at et plast lignende materiale).

Men selv om du skal gi 7-800 ekstra for dette, så vil det være måden at gøre det på.. men spørg som sagt centeret.. de ved bedre end jeg :-)

Godt du får lidt rabat.. og held og lykke... lad mig høre i denne tråd evt. hvad I finder ud af, så jeg måske lære lidt nyt :-)

Held og lykke.. og dejligt at du passer på din bil.. så holder den i mange år endnu.. det er jo en mazda.. gode biler!

- henrik

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

20-06-2008 kl. 19:50

Jeg har ikke egen erfaring med suvo, men hører fra andre at det er lige så godt som Pava.

MEN som tidligere nævnt, så er det vigtigste at det bliver påført af en professionel, som ved hvordan det skal gøres!.. så hvis du føler dig overbevist om det, så er der vel ingen problemer i det...

Men måske der er andre i forumet der kan anvise et suvo center der ved hvad de laver?.. du skal måske lige oplyse et postnummer hvor du bor, så vi kan prøve at finde et center i nærheden :-)

- Henrik

Profil slettet

Profil slettet

21-06-2008 kl. 01:02

I firmaet hvor jeg er ansat i, havde vi dinitrol, men er skiftet til suvo. Vores undervognsmand, mærker ingen forskel i kvailitet siger han, og er tilfreds med suvo... Min brors vogn blev sprøjtet for et år siden, og den ser fin ud, uden at være tør...

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

01-07-2008 kl. 08:56

.. og mange tak for tilbagemeldingen! Det er noget vi ka li :-)

Ja den må meget gerne "svede" uf af hullerne.. og det kan godt gentage sig hvis det bliver "rigtig" sommer igen. Men det er helt ok.

- Henrik