Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Er det bare mig eller er bilmarkedet helt skævt?!
Jonas Robus
bruger siden
20-01-2024
20-01-2024 kl. 08:29
Hej alle
Min kone og jeg er så småt ved at kigge på en arvtager for vores Skoda Octavia st.car. fra 2016.
I den forbindelse kigger vi primært på elbiler, herunder tesla model Y og Skoda Enyaq.
Denne proces har naturligt ledt mig forbi bilbasen ved flere lejligheder hvor jeg har kigget på diverse brugte biler...
Jeg må indrømme at jeg synes at bilmarkedet er helt skævt i øjeblikket. Dels ser jeg gentagne gange brugte elbiler som koster det samme eller mere end en tilsvarende ny bil af samme mærke og model. Dette kan måske forklares af, at Tesla trækker elbilsmarkedet ned i pris og at forhandlerne ikke formår at justere deres priser så de tilsvarer producenternes nybilspriser - enten fordi de ikke når det, fordi de ikke ved at det sker (tvivlsomt), eller fordi de ikke kan matche prisen uden at sælge med tab...
Én ting er elbilsmarkedet, men når jeg kigger over på de tilsvarende benzinbiler, så synes jeg bare på ingen måde at priserne matcher dét man kan få med en tilsvarende elbil..? Jeg ved godt at det ikke er alle der har mulighed for eller lyst til at eje en elbil og dét respekterer jeg fuldt ud. Jeg sidder bare tilbage med en følelse af, at man i dag ville blive snydt, hvis man gik ud og købte en (brugt) benzinbil..?
En anden ting, som også lader til at være en ting der er forsvundet som dug for solen er den "regel" min far lærte mig som knægt - og som jeg kan høre at min kone også har fået af sin far; "det koster 40% af nybilsprisen at være den der kører den ud over kantstenen hos forhandleren". Det lader bare på ingen måde til at være tilfældet hvor nu ser biler der er 1-2 år gamle og har kørt 20.000-30.000 km og "kun" er faldet 10-20% af nybilsprisen? Er det bare mig, eller har I andre oplevet det samme?
Min kone og jeg er så småt ved at kigge på en arvtager for vores Skoda Octavia st.car. fra 2016.
I den forbindelse kigger vi primært på elbiler, herunder tesla model Y og Skoda Enyaq.
Denne proces har naturligt ledt mig forbi bilbasen ved flere lejligheder hvor jeg har kigget på diverse brugte biler...
Jeg må indrømme at jeg synes at bilmarkedet er helt skævt i øjeblikket. Dels ser jeg gentagne gange brugte elbiler som koster det samme eller mere end en tilsvarende ny bil af samme mærke og model. Dette kan måske forklares af, at Tesla trækker elbilsmarkedet ned i pris og at forhandlerne ikke formår at justere deres priser så de tilsvarer producenternes nybilspriser - enten fordi de ikke når det, fordi de ikke ved at det sker (tvivlsomt), eller fordi de ikke kan matche prisen uden at sælge med tab...
Én ting er elbilsmarkedet, men når jeg kigger over på de tilsvarende benzinbiler, så synes jeg bare på ingen måde at priserne matcher dét man kan få med en tilsvarende elbil..? Jeg ved godt at det ikke er alle der har mulighed for eller lyst til at eje en elbil og dét respekterer jeg fuldt ud. Jeg sidder bare tilbage med en følelse af, at man i dag ville blive snydt, hvis man gik ud og købte en (brugt) benzinbil..?
En anden ting, som også lader til at være en ting der er forsvundet som dug for solen er den "regel" min far lærte mig som knægt - og som jeg kan høre at min kone også har fået af sin far; "det koster 40% af nybilsprisen at være den der kører den ud over kantstenen hos forhandleren". Det lader bare på ingen måde til at være tilfældet hvor nu ser biler der er 1-2 år gamle og har kørt 20.000-30.000 km og "kun" er faldet 10-20% af nybilsprisen? Er det bare mig, eller har I andre oplevet det samme?
J R
bruger siden
13-12-2013
20-01-2024 kl. 09:05
Tidligere kostede det 40% at købe en ny bil og køre i 3 år.
Men du har ret, markedet er fortsat underligt. Det har det været siden Corona og chips krisen. Brugte biler har ikke tabt i samme niveau i 2-3 år.
Så er spørgsmålet om man pga omstilling til EL risikerer at det mindre tabte kan kommet tilbage som dobbelt tab næste år??
Man kan også være heldig, at der er så mange der ikke vil/kan EL at de begrænsede brugte benzin/diesel(ikke idage men måske om 5-6 år) går hen og holder prisen. Producenterne afvikler jo deres produktion af benzin og diesel biler over de næste 5-10 år. Nogen stopper jo vist allerede i 2025.
Der skal en større universitetgrad til for at forudsige den, uden at det er med forbehold for : jeg tror, måske, ifald, hvis etc.
Vil du se noget der er endnu mere skævt, så kig på Micro biler der er 4-6 år gamle! De koster nærmest det samme eller mere end der lev betalt for dem i sin tid.
Men du har ret, markedet er fortsat underligt. Det har det været siden Corona og chips krisen. Brugte biler har ikke tabt i samme niveau i 2-3 år.
Så er spørgsmålet om man pga omstilling til EL risikerer at det mindre tabte kan kommet tilbage som dobbelt tab næste år??
Man kan også være heldig, at der er så mange der ikke vil/kan EL at de begrænsede brugte benzin/diesel(ikke idage men måske om 5-6 år) går hen og holder prisen. Producenterne afvikler jo deres produktion af benzin og diesel biler over de næste 5-10 år. Nogen stopper jo vist allerede i 2025.
Der skal en større universitetgrad til for at forudsige den, uden at det er med forbehold for : jeg tror, måske, ifald, hvis etc.
Vil du se noget der er endnu mere skævt, så kig på Micro biler der er 4-6 år gamle! De koster nærmest det samme eller mere end der lev betalt for dem i sin tid.
Dette indlæg blev 20-01-2024 09:40 redigeret af dets forfatter.