Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Citroen erfaringer ?

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

17-09-2013 kl. 22:24

Hej derude.jeg har ikke kunnet undgå at bemærke at Franske biler i almindelighed og Citroen-Peugeot i særdeleshed har et blakket ry herinde. Jeg vil derfor gerne høre fra folk der SELV har eget sådan en bil om jeres personlige oplevelser, ikke en der kender een , eller "min svoger" eller "på mit arbejde". Da jeg selv elsker Citroen, erklærer jeg på forhånd mig selv for inhabil.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

17-09-2013 kl. 23:27

Har indtil nu haft 5 citroën'er på samvittigheden (og en enkelt Ford):

Familiebil (og konens bil):

før: en Berlingo 2,0 hdi fra 2003 (havde den fra 2004-08 (fra 35.000 til 185.000 km). Fik skiftet ratmodul 2 gange på garantien, en enkelt abs-føler, loddet et airbagstik under førersædet samt en remskive på motoren. Derudover kun alm. service med bremser og sådan. Ikke så meget som en bøsning skulle skiftes i vores ejertid.

Nu: en Berlingo (ny model) 1,6 hdi fra 2008 (købt fra ny og har nu kørt godt 155.000). Ny kobling ved 100.000 (DET var jeg ikke tilfreds med), ny aircon-kondenser og senest en egr-ventil. Nu er den begyndt at kræve lidt reservedele i form af bærekugler, stabilisator-arme og sådan.

Bil nr. 1 er udelukkende valgt efter praktiske hensyn (det er tit vi bruger alt pladsen i den), og behøver ikke nødvendigvis at være en citroen næste gang.
Dog har jeg selv et blødt punkt for hydraulisk undervogn, så derfor har vi også:

Nr. 2 bil (og MIN bil):

Allerførst en gammel MEGET slidt BX diesel st.car, som jeg købte meget billigt. Kørte i den et halvt år inden den blev slagtet til syn. Den var mæt af dage, men havde også kørt 500.000 km

Derefter en Xantia st.car fra '97, som jeg købte nysynet. Den var der ikke så meget ballade med, men har for nylig solgt den til fordel for en anden Xantia st.car fra '98 (faceliftet model), som var meget pænere og havde kørt meget mindre. Den er jeg rigtig glad for. Super komfortabel og jeg tænker slet ikke over at jeg kører i en 15 år gammel bil. Tiden vil vise om den opfører sig pænt.

Jeg synes generelt at man får en udmærket bil til en fornuftig penge, når man køber en Citroën. De er ikke perfekte, men fortjener ikke det ry de har fået.

Måske er jeg ligesom H P lidt inhabil, da jeg har haft for mange Citroën'er til at have noget sammenligningsgrundlag ;-)

Dette indlæg blev 18-09-2013 09:07 redigeret af dets forfatter.

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

18-09-2013 kl. 21:58

Vi har ejet fransk bil gennem flere år en BX 1,6 dejlig bil, XM 2,1 diesel, dumt køb, gammel udtjent Taxa/representant bil der havde kørt den halve jord rundt dyr i reservedele skiftede en del sliddele i den, Xantia st. car 2,0hdi lækker bil kører godt, havde en del problemer med EGR ventil, Berlingo 1,8 den bedste bil vi har haft 110000km til 250000km det eneste der blev lavet ved den var alm service og et airbag stik under sædet, to stk ZX 1,8 og 1,4 gode biler, Picasso 1,8 gl model den fejlede ikke noget mekanisk men den rustede meget, og havde mange el fejl, sidste franske var en Peugeot 806 2,1 diesel. Vi ville prøve noget andet da vi solgte Peugeoten så vi faldt for en VW Touran 2,0tdi siden vi købte den i 2010 og til nu har vi brugt 100000kr på den i rep + at der er rust i bund, døre og bagklap og turboen og trækaksler skal skiftes snart, når nogle skriver at de slet ikke kan forstå nogen kan finde på at købe fransk og det er de værste biler overhovedet, det kan jeg slet ikke forstå, bevares jeg kan da have fået en mandags bil men det er der så også mange andre vw ejere der åbenbart også har fået. Vi kan sagtens finde på at købe Fransk igen ingen tvivl om det.

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

28-09-2013 kl. 21:35

Ja og lavet i Tjekkiet det er en værre blanding :-)