Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Afskaf grøn ejerafgift

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

21-08-2013 kl. 17:06

Grøn ejerafgift er officielt en adfærdsregulerende afgift, men i praksis reducerer den ikke forureningen men stavnsbinder i stedet folk til deres biler (pga. store værditab) og gør danskerne fattigere. De fleste er vel enige i princippet om "forureneren betaler", men hvorfor skal man så betale for at have en bil holdende i carporten eller langs kantstenen? Hvis politikerne virkelig vil reducere CO2-udslippet og den kræft- og allergifremkaldende forurening, så afskaf "grøn" ejerafgift og hæv brændstofpriserne og indfør kørselsafgifter. Så vil folk køre mindre, aftale samkørsel og flytte tættere på jobbet. Folk der køber brændstofslugere med høj ejerafgift ved jo udmærket godt, at der typisk også er store udgifter til dæk, service og reparationer, så de køber jo kun bilen af nødvendighed (campingvogn/trailer/mange børn) eller af lyst, og de kører typisk få kilometer om året, så hvorfor skal de straffes? Hvis man kører under 10.000 km årligt og har behov for en stor bil, giver det jo et kæmpe værditab at købe en nyere bil med lavere ejerafgift, når bilen ikke bliver brugt så tit. Jo dyrere de faste udgifter bliver, desto billigere bliver det forholdsmæssigt at køre i bilen, og dermed bliver man ligeglad. Ligesom de faste udgifter til vand og strøm er meget større end de variable.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

21-08-2013 kl. 17:29

Jeg går ind for omvendt kørselsfradrag, så man belønner folk til at finde et arbejde i yderområdet, det er der mange fordele ved, mindre kø på vejene, folk får mere tid til familien eller hvad det nu er og flere ville cykle til arbejde.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

21-08-2013 kl. 18:42

Tjah, man har fjernet mange af de gamle klassikere som jeg godt kunne lide, men som brugte meget brændstof og dermed udledte meget co2. Det er ikke længere rentabelt at holde liv i en Volvo med "evigt liv".

Men, modsat de fleste er jeg af den overbevisning, at de grønne afgifter har skabt nye miljøproblemer og jeg er ikke sikker på, at disse ikke er lige så voldsomme som før - bare på en anden måde:

1) Der er væsentlig flere, der har fået råd til at købe og eje bil end tidl.= flere biler på vejene.

2) Der er rigtig mange, der har fået råd til bil nr. 2 = flere biler

3) De helt billige biler er blevet konkurrenter til den kollektive trafik= mindre kollektiv trafik.

4-7) Når man kan købe en ny bil til 69.000 kr., så er interessen for vedligehold og genopbygning stærk reduceret= kort levetid, flere skrotbiler, miljøbelastning ved produktion af biler og dårligere betalingsbalance for ikke-bilproducerende lande.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

21-08-2013 kl. 18:47

Men i øvrigt er det beviseligt, at de grønne afgifter har sparet bilisterne for mange penge. Jeg er ikke sikker på tallene, men mener at man får 3000-4000 kr. i rabat for hver km. en bil kører længere literen end 17 (benzin) 20 (diesel). Og en lille dieselbil som kører 30 km/l er dermed 30.000-40.000 kr. billigere end den ville være før end afgiftsomlægningen. Det er da adfærdsregulerende.-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

21-08-2013 kl. 20:22

Og? så finder du et andet arbejde, hvorfor skal alle arbejde i de større byer, hvis man lavede nogle tiltag, så virksomheder fik bedre vilkår hvis de ligger i yderområdet, så ville der også være arbejdspladser nok.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

21-08-2013 kl. 22:05

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Du forveksler både i dette og forrige indlæg grøn ejerafgift med registreringsafgiften - det er et helt andet emne ;-)

Ja, det er rigtigt! Det er en helt anden pointe:-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

21-08-2013 kl. 22:33

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Afgift på kørsel - hvad enten det er roadpricing eller brændstofafgifter - lægger en voldsom dæmper på arbejdskraftens bevægelighed. Det har store konsekvenser - både for den enkelte, men også for samfundet. Yderområder ("udkantsDamark") vil blive affolket og de få virksomheder, der eksisterer i områderne, vil lukke.

Personligt vil jeg hellere betale min Grønne Ejerafgift end at blive tvunget til at flytte for at have råd til gå på arbejde og betale min skat.

Ganske enig. Hvis noget skulle de ændre på registreringsafgiften, så folk havde råd til at købe nyere biler. Kender flere der bliver nødt til at pendle i en bil i Passat størrelse, fordi det er for dyrt at have en anden som pendler.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

21-08-2013 kl. 22:57

Det er så historien om hønen og ægget eller hvad KS?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

22-08-2013 kl. 09:18

Man kan kalde den grøn ejerafgift, carportafgift eller Afgift til isbjørnenes bevarelse. Det korte af det lange er, at det ikke ændrer nævneværdigt ved folks bilvalg, som vel ellers burde være den officielle begrundelse.

Det absurde er, at grøn ejerafgift er fastsat efter en laboratorietest, men det er en helt anden historie...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg