Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Tuning af Golf VI 1.6 TDI

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

16-07-2013 kl. 11:49

Hej alle Jeg har læst, at man kan OBD tune denne lille 1.6 TDI'er, så den får lidt flere krafter og mulighed for bedre brændstof økonomi. Dette overvejer jeg meget kraftigt, men har dog mine bekymringer, som jeg vil høre jeres mening om. <span> </span><span>Det er ikke en bil som køres hårdt, men den kører dog 50.000 km om året fordelt på 5% by, 20% landevej og 75% motorvej. Hvilket jeg syntes må være nogle gode kilometer. Jeg har planer om at beholde bil i mindst 5 år.</span><span> </span>Kan mekanikken holde til de ekstra krafter (ca. 140 hk og 310nm)? <span>Hvordan skal man forholde sig ifht. syn, service og forsikring med en tunet bil? På forhånd mange tak for jeres input. </span>

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

16-07-2013 kl. 15:40

Selvfølgelig kan den holde til det, og hverken til syn eller service kan de se at der er pillet ved bilen, medmindre de smider den på et rullefelt.

Mht. forsikringen er det samme sag.

Inden alle de gamle og snæversynede kommer på banen, så er det virkelig noget der gavner bilen - og så længe du ikke kører dørtræk, så skal koblingen nok også holde. Og så længe du lader en som Landberg køre bilen ind, så er der ikke noget at frygte. Brug ALDRIG det lort man kan købe på Ebay og smide i - en som Landberg kører hver enkelt bil specifikt ind, så den overholder alle krav til forurening, gode mellemaccelerationer osv.

Sørg for at få bilen rullet før og efter, og få i samme omgang blændet din EGR af.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

16-07-2013 kl. 16:58

Enig med Rune. Det skal gøres ordenligt, og overholde diverse krav.

Havde det derimod været xenonlys du skulle montere, så ku du roligt købe
billigt skrammel, som ikke overholder nogen krav...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

16-07-2013 kl. 18:24

Mange tak for input, det gør ikke ligefrem min tuningslyst mindre.

Nu nævner i Landberg, jeg ville meget gerne havde det lavet hos ham, men der skal jeg jo helt til Nordjylland og det giver ikke rigtig nogen mening. Så overvejer derfor JR i Stenløse eller BSR i Birkerød, nogle erfaringer med dem?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

16-07-2013 kl. 19:01

Så vidt jeg ved, så sælger BSR kun sådan nogle bokse der bare skal monteres, og ingen indkøring? Og det samme ved JR? Det vil jeg ikke anbefale - det kræver en ordentlig indkøring, og at du får den rullet før og efter. Hver bil reagerer lidt forskelligt på optimeringen, og så vidt jeg ved er det også kun Landberg der kan blænde EGR af.

Cartrends i Malmø eller Bruno Hansen Motorsport på Fyn er de udbydere af Landberg der ligger tættest på dig. Dem på Fyn har også rullefelt, så dem ville jeg tage, og de kan også blænde EGR af.

Og når det er sagt, så mener jeg faktisk endda at Landberg er den eneste der kan optimere en 1.6 TDI - andre har ikke haft succes med det endnu.

Cartrends har en demobil - Polo 1.6 TDI, som er optimeret til over 150hk, og de har smidt en lille video op af den:
http://www.facebook.com/photo.php?v=576366619074352&set=vb.500275536683461&type=2&theater

Dette indlæg blev 16-07-2013 19:02 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

16-07-2013 kl. 19:20

Rune L

bruger siden
14-02-2010

skrev:
Så vidt jeg ved, så sælger BSR kun sådan nogle bokse der bare skal monteres, og ingen indkøring? Og det samme ved JR? Det vil jeg ikke anbefale - det kræver en ordentlig indkøring, og at du får den rullet før og efter. Hver bil reagerer lidt forskelligt på optimeringen, og så vidt jeg ved er det også kun Landberg der kan blænde EGR af.

Cartrends i Malmø eller Bruno Hansen Motorsport på Fyn er de udbydere af Landberg der ligger tættest på dig. Dem på Fyn har også rullefelt, så dem ville jeg tage, og de kan også blænde EGR af.

Og når det er sagt, så mener jeg faktisk endda at Landberg er den eneste der kan optimere en 1.6 TDI - andre har ikke haft succes med det endnu.

Cartrends har en demobil - Polo 1.6 TDI, som er optimeret til over 150hk, og de har smidt en lille video op af den:
http://www.facebook.com/photo.php?v=576366619074352&set=vb.500275536683461&type=2&theater

Tak for svar.

Ok, det er alligevel mærkeligt, når de tilbyder det, men er åbenbart ikke med samme optimering.

Cartrends kan ikke lave det, da den skal afkrypteres først.
Hvis han kan lave det på fyn, så kunne jeg godt finde på at køre efter det hos ham.

Den ser rimelig hurtig ud den polo.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

16-07-2013 kl. 19:26

Ja, den skal lige i boote-mode før den kan "flashes"/optimeres - dog vidste jeg ikke at Cartrends ikke kunne det.

Enhver kan i praksis chiptune/optimere sin bil - det er så vidt bare at sætte en boks til og "flashe" ECU'en. Men som før nævnt er alle biler ikke fuldstændig ens, så finjusteringen/indkøringen er en meget væsentlig faktor. Det gør at bilen lever op til forureningskrav, miljøkrav, støj osv. Desuden vil du få mest mulig kraft for pengene - dvs: Ikke kun tophastighed, men mere moment i de lave omdrejninger og mellemaccelerationer.

Ellers er der Fredslunds i Ribe og som du selv var inde på, i Hjallerup. En lang køretur, men bestemt også pengene værd, når det bliver gjort ordentligt. Min egen 1.9 TDI skal også indkøres ved Landberg snarest.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

17-07-2013 kl. 13:58

Tak for tilbage meldinger fra jer alle.

Fredslund i Ribe kan lave en fuld Landberg tuning på rullefelt, så det er nok den vej jeg trækker.

Hvad plejer forsikringsselskaberne at sige til det? De finder vel aldrig ud af det, men man skal måske melde det?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

17-07-2013 kl. 17:12

Forsikringen opdager det ALDRIG, medmindre bilen kommer på et rullefelt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

17-07-2013 kl. 17:37

Henrik S

bruger siden
31-01-2011

skrev:
Nå, en laptop og det rigtige software, det tager ca 1 min at se.

Det er tydeligt at høre du ikke aner hvad du snakker om! Da flash-count ikke rykkes når den optimeres, er det ikke på nogen måde, selv med VAG-com, muligt at se at bilen er optimeret. Det er som sagt KUN på rullefelt dette kan måles. Ingen værdier ændres, og VW kan ikke engang selv udlæse direkte fra ECU'en, da denne er låst.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

17-07-2013 kl. 23:47

Henrik S

bruger siden
31-01-2011

skrev:
Nej åbenbart ikke så, jeg lever ellers af at lave software.

Låst, LOL, nøjagtig som din hoveddør, du skal bare ha fat i den rigtige og ikke en kornfed mekaniker :
ved du overhovedet hvad flash-count betyder....det er en tæller!
du skal da ikke bruge tælleren til noget du skal bare læse værdierne, så tror jeg nok VW ved om det er deres "værdier" eller ej.
Til orintering så bruger tyske synshaller det i stor stil, det kommer også her inden længe.

Til SB
Det er ikke særlig sandsynligt du bliver taget men den dag du har kørt galt med person skade til følge så vil forsikrings selskabet sikkert gerne se lidt nærmere på din bil.

Held og lykke.

Men de kan ikke komme efter noget, med mindre de kan bevise at den øgede motoreffekt direkte eller indirekte var skyld i ulykken. De kan muligvis forlange noget mere i selvrisiko, men det er også alt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

18-07-2013 kl. 00:39

Jannik Christensen

bruger siden
02-09-2008

skrev:
Men de kan ikke komme efter noget, med mindre de kan bevise at den øgede motoreffekt direkte eller indirekte var skyld i ulykken. De kan muligvis forlange noget mere i selvrisiko, men det er også alt.

Det ville jeg ikke satse på! Ikke for at male fanden på væggen, men kan det bevises at forsikringsselskabet har forsikret en "ulovlig" bil, så er dette faktisk ret godt stillet. De kan i forbindelse med mindre erstatninger vælge at betale præmien tilbage til kunden - som om der aldrig er tegnet en forsikring. Og i forbindelse med større erstatninger, vil forsikringsselskabet med helt eller delvist succes kunne gøre regres mod kunden!

Det er jo ikke den aftalte bil, som er forsikret!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

18-07-2013 kl. 13:28

Tak for alle jeres svar om end tråden har taget en drejning over mod forsikring og om det kan ses.

Hvad siger et forsikringsselskab til det, hvis man spørger dem omkring en tunet bil?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon Bagger

Simon Bagger
bruger siden
30-08-2012

18-07-2013 kl. 13:38

Nick M

bruger siden
06-03-2011

skrev:
S B, nogle forsikringsselskaber vil gerne forsikre dem. Andre vil ikke... Det nemmeste er at ringe og spørge dem.

Tak for svar, men hvordan takserer de det?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg