Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

VW Golf 7.5 (2019) -> tandrem -> ny motor

Flemming Søjberg

Flemming Søjberg
bruger siden
05-03-2025

05-03-2025 kl. 16:57

Hej alle,

Min ellers så trofaste Golf "valgte" i dag at opleve en defekt tandrem og dommen fra mit VW værksted er klar: ny motor. Av.

Data:
VW Golf IQ-Drive 2019, 1,6TDI 115HK DSG, 87100km på blokken.
Købt ny ved VW og alle services udført ved VW.

Uden at kende det specifikke interval for udskiftning af tandrem på min model, så har jeg en ærgelig fornemmelse over at det kan gå så galt efter så (relativt) få kørte kilomenter. Men sket er sket - så hvad så nu?
VW laver et tilbud til mig på udskiftning af motor som jeg forventer at modtage i morgen. I følge værkføren/mekanikeren jeg talte med, "havde de hørt om der var noget at komme efter", underforstået spurgt VW omkring mulig kulance - og det var der eftersigende ikke. Dette skal jeg selvfølgelig have formelt bekræftet, men havde selvfølgelig håbet på noget goodwill grundet service historik og lavt km-tal. Naivt måske.
Jeg har ikke talt med min forsikring endnu, men kasko dækker ikke mekaniske og elektroniske skader med mindre de er sket pga ekstern påvirkning som lynnedslag, brand m.v.

Såå... er det virkelig bare at bide i det sure æble og gen-investere 50-100k i golfen? Eller bide i det andet sure æble og skrotte den, æde restgælden med udsøgt fornøjelse og finde en ny bil?
Tak :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

05-03-2025 kl. 18:09

Hej

Det er VAG i en nøddeskal.

Du kan evt kigge efter en huggermotor, men det løber også hurtigt op i 35-45.000 inden den gamle er pillet ud, og den nye er isat.

Fik selv tilbud på en 1,8 TSI fra Skoda. Den kostede 75.000 plus isætning. Fik en hugger for 40k isat.

1,8 TSI havde jo ikke kædeproblemet, ligesom de andre TSI....... Men det havde den altså.

Flemming Søjberg

Flemming Søjberg
bruger siden
05-03-2025

05-03-2025 kl. 20:02

Tak for dit svar JR!
Og enig, en huggermotor er naturligvis også en mulighed. Personligt frygter jeg bare potentielt bøvl, når/hvis der opstår yderligere problemer. Er det så en garantisag på motoren (antager 12mdr garanti på en sådan), eller er problemer forårsaget af noget andet ikke-garanti dækket i bilen. Og skulle DSG'en blive uvenner med den nye motor - så bliver det også en dyr omgang.

Jeg ved godt jeg opfinder problemer i mit hoved, men skal motoren skiftes vil jeg foretrække en fabrksny. Men hvis estimatet på 50-100k (måske mere) holder vand, bliver det bare svært at retfærdiggøre økonomisk.

Niels Kristian Larsen

Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011

05-03-2025 kl. 23:38

Prøv at kontakte FDM, hvis du er medlem

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

06-03-2025 kl. 09:10

Du kører tilsyneladende ikke ret mange km om året. Det kan umiddelbart undre du er blevet rådet til diesel kørsel.

Men smid det billigste alternativ i. Kør 2 år og fyr den af, så har du "afskrevet" lidt på reperationenen.

Sørg for at få skiftet Tandrem på huggermotoren, med mindre det er fordi bilen har været skadet, og tandremmen lige er skiftet.

Flemming Søjberg

Flemming Søjberg
bruger siden
05-03-2025

06-03-2025 kl. 09:44

JR, helt rigtigt. Ikke nok kilometer til at "retfærdiggøre" en diesel bil. Den blev købt med henblik på at køre 40-50k om året i arbejdssammenhæng, men så ramte corona og hverdagen blev markant anderledes en forventet.
Jeg havde også tænkt at partikelfilter, EGR ventil e.l. ville give ballade på et tidspunkt. Men have ikke lige tænkt tandremmen i den sammenhæng.

Jeg er ikke medlem af FDM. Jeg kunne selvfølgelig blive det, men hvis der ikke er en sag at komme efter - giver det nok ikke meget mening.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

06-03-2025 kl. 10:14

Jeg vil anbefale dig at undersøge dine muligheder:

1. Hvad vil værkstedet give for bilen ? og så overveje om en ny el-bil med 5 års garanti kunne give mening for dig.

2. En brugt motor, den vil nok koste halvdelen af en ny, og din bil vi være kørende igen billigst muligt.

Vedr. FDM, så er det spild af tid, VW giver 2 års garanti på bilen, og den er fra 2019, der er ikke noget at komme efter juridisk, garantien udløb for 4 år siden.

Held og lykke med det hele

Flemming Søjberg

Flemming Søjberg
bruger siden
05-03-2025

06-03-2025 kl. 10:53

Det giver god mening HP - og også mine tanker. Vi har i forvejen en el-bil som bil nr 1, så lade infrastrukturen er ligesom på plads herhjemme.

Såfremt det bliver noget nyt overvejer jeg også at lease i stedet for køb. Restglælden i golfen er væsentlig lavere end markedsværdien (da den have en motor vel at mærke), men lige i situationer som denne ville det have været rart bare at kunne levere den tilbage :D