Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Chip tuning af Fiat Grande Punto
Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004
29-06-2007 kl. 09:55
Hej.
Jeg har set lidt på den fikse lille Fiat Grande Punto.
Det er en lækker bil, og man kan jo kun være imponeret over, at de kan levere den i en veludstyret dieseludgave til under 150.000 kr.
Men jeg synes, at den lige er lidt for brystsvag med sine 75 hk.
Selvfølgelig kan jeg bare vælge 130 hk udgaven, men så er det jo til en noget anden pris.
Hvis bare man kunne klemme ca. 15 hk mere ud af den, så ville det sikkert være fint.
Og præcis derfor tænker jeg "chip tuning". Det plejer normalt at give ca 15 hk ekstra på en lille motor, men jeg kan ikke finde noget på nettet om chip tuning af netop denne model.
Er der nogen, der har set noget omkring chip tuning af Grande Punto?
Hvad gør en chip tuning egentlig ved bilens garanti?
Allan Hartmann
bruger siden
06-01-2004
29-06-2007 kl. 11:29
Jeg kender ikke noget til chip-tuning af lige præcis Grande Punto, men jeg ved at garantien som hovedregel bortfalder, hvis du chipper den (gælder alle biler). Nogle forhandlere af chip-bokse tilbyder at overtage garantiforpligtelsen på bilens motor efter tuningen, men det er ikke alle. Nogle bilmærker har også "originale" chip-tuningssæt, fx Mercedes-Benz, og så tilbyder de oftest fortsat garanti på bilen efter tuning. Mit bedste råd er at spørge FIAT, hvad deres erfaringer er.
Næste problem du støder på kommer, når du på et tidspunkt skal til syn med bilen. Efter chip-tuning overholder de fleste biler ikke emissionskravene (udstødningsgasser), fordi der er ændret på motorstyringen. Jeg ved dog, at der er et enkelt tuningsfirma som tilbyder chipsæt der er godkendt jf. emissionskravene (men kan desværre ikke huske, hvad de hedder).
God fornøjelse :-)
Næste problem du støder på kommer, når du på et tidspunkt skal til syn med bilen. Efter chip-tuning overholder de fleste biler ikke emissionskravene (udstødningsgasser), fordi der er ændret på motorstyringen. Jeg ved dog, at der er et enkelt tuningsfirma som tilbyder chipsæt der er godkendt jf. emissionskravene (men kan desværre ikke huske, hvad de hedder).
God fornøjelse :-)