Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Temperaturmåler svinger op og ned??

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

31-08-2013 kl. 22:11

Har for nyligt skiftet min køler i min Toyota Carina E '95, hvor der så blev sat en helt ny køler ind, da den gamle var utæt. Nu her 1,5 måned senere cirka, så har jeg i dag bemærket at temperaturindikatoren har svinget lidt op og ned. Den holder sig over midtpunktet, hvor den burde ligge, men er begyndt at stige til cirka 3/4 også falde ned igen lidt efter. Har lige tjekket kølervæskebeholderen og der var vandet blevet sån brunt og lugtede lidt af olie/benzin. Har skiftet vandet osv, tjekkede også motorolien - intet forandret her. Defekt termometer eller er det på tide, jeg skal købe en ny bil?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

01-09-2013 kl. 14:17

Hvad går sådan en reparation for cirka?

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

01-09-2013 kl. 15:29

Hvor lang tid kan jeg køre med dette? Lige nu er der ikke noget galt med vandet eller temperaturindikatoren.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

01-09-2013 kl. 15:29

Altså.
Det KAN være en toppakning, men det er altså ikke muligt, ud fra de få oplysninger at lave en diagnose på bilen.
@Christian. Det er godt nok nemt for dig at slynge en diagnose og en pris ud. Hvor mange kilometer har bilen feks kørt ? Dernæst er det helt normalt at planslibe topstykket efter en udskiftning af toppakningen, så holder din fantasipris endnu mindre.Og hvad med tandremmen? den skal normalt også skiftes når den har været afmonteret, har du taget højde for det? Og vandpumpen? Kunne det ikke også være en defekt termostat, eller et flækket topstykke ?

Bilal, jeg vil anbefale dig at høre et værksted du har tillid til, hvad de siger, og så en kvalificeret pris

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

01-09-2013 kl. 16:05

Okay. Det gør jeg. Tak for svaret ;)

Problemet er blot, at jeg først kan nå over til en mekaniker på torsdag, da jeg er booket på arbejde og skole de kommende dage. Må vel bare satse på, at bilen kan holde indtil da.

Profil slettet

Profil slettet

01-09-2013 kl. 18:24

Nu kan hverken du eller jeg vel udtale sig om hvorvidt H P kan/vil skrue selv, men ja, hvis man både kan skrue selv og skaffe dele til indkøbspris er der MANGE penge at spare.

Men nu spurgte trådstarter jo til hvad sådan en reparation koster at få lavet, så... :-)

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

03-09-2013 kl. 14:12

Vender lige tilbage med en mindre opdatering.

Da jeg først kan køre til mekanikeren på torsdag, så er jeg desværre nødt til at ofre bilen lidt. Har dog oplevet et andet problem. Temperaturmåleren har tendens til at svinge op til det røde felt også lige pludselig falde ned igen til midtpunktet - som om bilen ikke ved, hvornår der skal sendes vand ind.
Efter at have tømt beholderen for lidt olie og vand, så fyldte jeg fuld op med vand og siden da har der ikke været noget olie derinde - ej hellere ser det ud til at bilen overhovedet tager vand derfra.

Lige nu fylder jeg vand op hver morgen i selve køleren for at forhindre, at temp. måleren stiger og falder hele tiden. Inde i køleren lugter der dog lidt af olie.

Hjælper det lidt på en tidlig diagnose? Altid rart at have flere meninger i baghovedet, når mekanikeren nu tjekker bilen.

EDIT: Tjekkede på thansens hjemmeside, at en toppakning koster omkring de der 600kr. Hvordan får folk det op til 2000-3000kr.? Skal man købe flere ting eller er det blot mekanikeren der tager så mange penge pr. time?

Dette indlæg blev 03-09-2013 14:13 redigeret af dets forfatter.

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

06-09-2013 kl. 09:07

Udover toppakning skal der som minimum ofres et sæt strækbolte (ca 500,-) og topstykket skal planslibes (ca 800,-).
Desuden bør følgende også skiftes: tandrem inkl. strammer/medløber (ca ca 800,-), motorolie inkl. filter (ca 300,-) og kølervæske (ca 100,-).

Og husk at mekanikeren ikke køber stumper hos Thansen... :-)

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

18-09-2013 kl. 11:12

Kører stadig rundt i min Carina, hvor jeg fylder kølervæske op cirka hver anden dag.
Den har kørt fint indtil nu, da der er begyndt at komme hvid røg/damp fra kølervæskebeholderen. Bilen skal først på værkstedet på mandag - kan bilen overleve indtil da, tror I, hvis jeg fortsat fylder kølervæske?

Har ikke kunnet skaffe en reservebil indtil nu. Mekanikeren ordner toppakningen med planslib samt udskiftning af tændkabler for cirka 4000kr.
Motoren er lidt ujævn når den er i gang - derfor skal kablerne skiftes.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

18-09-2013 kl. 12:53

Bilal Nawaz bruger siden 22-09-2012 skrev:
Kører stadig rundt i min Carina, hvor jeg fylder kølervæske op cirka hver anden dag.
Den har kørt fint indtil nu, da der er begyndt at komme hvid røg/damp fra kølervæskebeholderen. Bilen skal først på værkstedet på mandag - kan bilen overleve indtil da, tror I, hvis jeg fortsat fylder kølervæske?

Har ikke kunnet skaffe en reservebil indtil nu. Mekanikeren ordner toppakningen med planslib samt udskiftning af tændkabler for cirka 4000kr.
Motoren er lidt ujævn når den er i gang - derfor skal kablerne skiftes.

Lettere dumdristigt at blive ved med at køre rundt i en bil der næppe bliver kølet ordentlig og tilsyneladende blander vand og olie etc....

Hvis der kommer damp op fra beholderen er det vel fordi der ikke er væske i den, så der bliver næppe fyldt væske nok i?

Personligt ville jeg undgå at køre i den indtil den er reppet, men det er jo en smagssag...

Dette indlæg blev 18-09-2013 20:44 redigeret af dets forfatter.

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

18-09-2013 kl. 15:48

Der kommer hvid røg/damp når der er helt fyldt med væske. Har observeret det.

Men har fået presset mekanikeren til at tage bilen ind i dag til rep. Vender tilbage fredag aften med Update, da jeg kan afhente den der.