Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Støj fra bilens venstre forhjul?

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

14-12-2012 kl. 00:32

Hej, Jeg har en Toyota Carina E '97, hvor der i nogle uger har været en særlig "hvislende" lyd, hvis man kan kalde det det, fra bilens venstre forhjul. Helt decideret er jeg ikke sikker på om det netop er fra hjulet, men jeg fik det da tjekket af en mekaniker som mente at det skyldtes bicola(stave?) eller Ball joints som var ødelagt i den ene side og næsten ødelagt i den anden.. Jeg købte så nogle nye som han så fik skiftet i begge sider foran. Men lyden er der stadig...! Nu siger samme mekaniker at det nok skyldes hjullejeren i venstre forhjul. Jeg har dog tænkt mig at få det undersøgt af en anden og mere erfaren mekaniker for en sikkerhedsskyld. Mit spørgsmål til jer: hvad tror I det er? Hvordan ved man om hjul lejeren er slidt? Lyden kommer kun når koblingen IKKE er trådt i bunden. Dvs når bilen kører ligeud med foden på speederen. Lyden forsvinder helt når jeg træder på koblingen. Er det hjul lejeren, tror I? Lyden er svær at forklare - beklager..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

14-12-2012 kl. 08:46

Det lyder mere som et udrykkerleje i gearkassen/koblingen. Det er de typiske symptomer, og med den alder bilen har, vil det også være oplagt at skifte koblingen samtidigt.

Mvh C S
www.e-bil.dk

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

14-12-2012 kl. 09:30

Noget kune tyde på at CS har en pointe, lyden forsvinder når koblingen er trådt ned, så er det sansynligvis udrykkerlejet.

CS har, i teorien, ret omkring koblingen, men du kører i en gammel bil, og sådan et udrykkerleje kan formentlig holde ret lang tid før der sker noget, så det haster , sådan som jeg ser det, ikke med at få det lavet.

Men under alle omstændigheder, så er det en supergod idé at få en erfaren mekaniker til at se på bilen

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

14-12-2012 kl. 15:12

Tak for svarene. Vil lige tilføje at lyden kun er der, når bilen er i bevægelse. Træder jeg på speederen er lyden der, fjerner jeg foden fra speederen er lyden der. Kun når jeg træder på koblingen forsvinder lyden helt, ellers er lyden der stort set hele tiden under kørsel. Har ikke fået tjekket om lyden forsvinder hvis jeg kun bruger bremsepedalen til at bremse.

Men hvis det er denne udrykkerlejer, så hvor lang tid kan den holde endnu? Et cirka bud..?

Profil slettet

Profil slettet

15-12-2012 kl. 15:08

Abdul Saladin skrev:
Tak for svarene. Vil lige tilføje at lyden kun er der, når bilen er i bevægelse. Træder jeg på speederen er lyden der, fjerner jeg foden fra speederen er lyden der. Kun når jeg træder på koblingen forsvinder lyden helt, ellers er lyden der stort set hele tiden under kørsel. Har ikke fået tjekket om lyden forsvinder hvis jeg kun bruger bremsepedalen til at bremse.

Men hvis det er denne udrykkerlejer, så hvor lang tid kan den holde endnu? Et cirka bud..?

Hvis lyden forsvinder når du træder koblingen ned, så vil jeg næsten vædde med det er udrykkerlejet. Prøv og giv den lidt omdrejninger i tomgang, det kan nogle gange godt forværre lyden. Trækaksler kan udelukkes, og hvis gearskiftet ellers føles normalt, kan denne også udelukkes.

Men et udrykkerleje der er ved at dø kan sagtens holde længe, alt afhænigt af hvornår første symptomer viste sig. Jeg ville nu få den skiftet hurtigst muligt, da det er pisse irriterende at høre på!

Mvh C S
www.e-bil.dk

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

19-12-2012 kl. 00:03

Jeg fik det tjekket af to mekanikere - den ene var "ekspert" inden for lige det område med dæk, motor osv.
Han testede bilen og konkluderede, at lyden på ingen måde var farlig eller noget og at det blot er en lyd fra motoren, når den er i brug. Lyden er også pænt svag. Det var vel bare mig, der overdrev lidt.

Tak for hjælpen alligevel, gutter ;)