Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Køler problem

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

21-07-2013 kl. 23:52

Hej, Jeg har en toyota Carina 1.6 '94, der har kørt godt 245.000km. For cirka 2-3 uger siden, da det var en meget varm sommerdag opdagede jeg at temperatur indikatoren i instrumentbrættet var tæt på det røde felt. Her bremsede jeg så med det samme og opdagede at der manglede vand - min fejl at jeg ikke havde tjekket det til tiden. Så her i går, da jeg kørte skete det igen. Der manglede igen vand. Her fyldte jeg så køler beholderen og selve køleren med det i alt 1,5l vand. Her i morges - mens bilen havde stået kold hele natten - tjekkede jeg så vand igen. Der manglede vand i både vand beholderen og selve køleren. Påfyldte cirka 2l tilsammen. Efter at have kørt rundt en hel dag i varmen, parkerer jeg så bilen og opdager damp/røg fra motorrummet - det kom fra beholderen. Efter den var kølet af, åbnede jeg den og der manglede så vand igen. Fyldte atter igen vand dog kun i beholderen, kørte en tur på 10km og parkerede igen. Her var der så brugt en del vand igen i beholderen og fyldte så fuld igen. Hvad er der galt med den skide Carina? Bruger den bare ekstra meget vand når det er varmt og kan det virkelig passe at den bruger vand så hurtigt?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

22-07-2013 kl. 04:03

Med stor sansynlighed, er der gået en toppakning

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

22-07-2013 kl. 10:42

Har først fri lidt senere, så har først mulighed for at køre til mekanikeren der.

Men efter at have kørt cirka 12-13km til arbejde og standset bilen, kunne jeg høre at vandet kogte/boblede i beholderen. Kan bilen mon klare de 12-13km hen til mekanikeren bagefter?

Jeg fylder løbende vand.

Ellers, hvad er symptomerne for en revnet toppakning?

Profil slettet

Profil slettet

22-07-2013 kl. 13:35

Toppakning eller termostat + vandpumpe.

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

22-07-2013 kl. 15:49

Intet Hvidt røg/damp eller lignende fra udstødning.

Mekanikeren siger at køleren er utæt - den skal jeg have skiftet i morgen. Tager måske også bare termostaten med i udskiftningen.

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

22-07-2013 kl. 16:21

Skal sælge bilen næste år uanset hvad, så det bliver næste ejers hovedpine.

Håber bare, at problemet bliver løst med udskiftningen af denne køler.

Jeg opdaterer tråden efter mekanikeren har skiftet skidtet.

Profil slettet

Profil slettet

22-07-2013 kl. 16:42

jens sørensen

bruger siden
05-05-2006

skrev:
Havde en Carina E 1,6 årgang 95 engang som firmabil. Havde den i 4 år. Toyota service var super. En af de ting de skiftede på garantien 2 gange på de 4 år var køleren. De sagde at sådan en kun holder ca 2-3 år på carina e fra 95. Men det gør jo intet så længe bilen kører under garantien. Jeg har en Mondeo der kører på 16. år med original køler. Men sådan er verden og bilmærker jo så forskellige

De nægter jeg simpelthen at tro på - jeg har set flere Carina E'er der kører med originale kølere. Nok kan den i første årgange måske have været svag, men det er hvertfald sidenhen løst.

Og til Bilal: En brugt køler koster ikke det store, ellers kan du få diverse tætnere - eller bare smidt et æg i køleren. Så må du se om det holder et års tid.

Bilal Nawaz

Bilal Nawaz
bruger siden
22-09-2012

22-07-2013 kl. 17:07

Har smidt tætner ind - det har hjulpet en smule, da der ikke bliver brugt lige så meget vand nu. Men blev tilbudt en brugt køler til Carina for 500kr af en mekaniker, hvoraf en helt ny køler koster 760kr hos autobremsen. Så jeg ligger bare de lidt ekstra, så jeg er sikker på, at den brugte køler ikke har været utæt.

Men tak for svarene, allesammen. Jeg vender lige tilbage efter turen hos mekanikeren i morgen.