Bilbasen Forum
Kia CEED PHEV - Forvarme kabinen
Martin Jensen
bruger siden
07-03-2020
15-04-2020 kl. 15:13
Da der ikke er indbygget varmepumpe i denne bil, så havde overvejet en varmekilde for kabinevarme, som kunne sørge for at den ikke var helt kold
Har fået tilbud på en ThermoConnect, Fyr Webasto TT-Evo 4kw løsning til ca. 20.000,-
Findes der ikke andre muligheder (læs billigere løsninger)?
J R
bruger siden
13-12-2013
15-04-2020 kl. 15:58
Spørgsmålet er om ikke det var bedre at investere 20k i bedre udstyrsniveu(forudsat der er varmepunpe) end noget eftermonteret dinge.
Hvis ikke der er varmepumpe eller andet varmelegeme som eks. brødrister, så skal din motor være varm for at du kan få varme/kulde i vognen. Er der ikke det, så skal du altså starte på benzin på hver tur til motoren er varm og kan levere til kabinevarmen.
Det lyder ikke optimalt i mine øre.
Lidt Google sige nej ingen varmepumpe i efteråret 2019 eks på en Niro hybrid:
https://fdm.dk/motor/biltest/kia-niro-smaa-elektriske-skridt
Så er der nok heller ikke i en Ceed Hybrid.
Dette indlæg blev 15-04-2020 16:13 redigeret af dets forfatter.
Martin Jensen
bruger siden
07-03-2020
15-04-2020 kl. 16:22
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Er du sikker på der ikke er varmepumpe i de modeller med højere udstyrs niveau?
Spørgsmålet er om ikke det var bedre at investere 20k i bedre udstyrsniveu(forudsat der er varmepunpe) end noget eftermonteret dinge.
Hvis ikke der er varmepumpe eller andet varmelegeme som eks. brødrister, så skal din motor være varm for at du kan få varme/kulde i vognen. Er der ikke det, så skal du altså starte på benzin på hver tur til motoren er varm og kan levere til kabinevarmen.
Det lyder ikke optimalt i mine øre.
Denne model kan ikke fås med mere udstyr end den jeg har bestilt :)
Har lige tjekket og det fremgår ikke umiddelbart nogle steder at det skulle være en mulighed
Jeg har læst mig til at det skulle kræve en del benzin at varme bilen op, mere end jeg lige havde regnet med.
Men nej, syntes heller ikke lige at dette er optimalt
Martin Jensen
bruger siden
07-03-2020
15-04-2020 kl. 16:44
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Prøv at kigge her: https://www.defa.com/dk/elektrisk-forvarmning/
Med lidt snilde tænker jeg, at en autoelektrikker kan koble det sammen med den strømforsyning, du alligevel har på.
Tak for linket, det ser spændende ud
Syntes dog ikke lige at der er nogle danske forhandlere, men de må vel kunne henvise til en fra den norske side
Martin Jensen
bruger siden
07-03-2020
16-04-2020 kl. 12:21
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Et hurtigt forsøg med Google: https://www.computersalg.dk/i/1798249/varmeblaeser-230-v-defa-warm-up
Ja, denne havde jeg også fundet flere steder
Ville du gerne have lidt styring på denne, som f.eks. https://www.defa.com/dk/produkt/warmup-1900-gps-link/
Dette ville jeg dog gerne have en mekaniker til at monterer
Prøver at høre min forhandler, om det er noget de kan stå for
J R
bruger siden
13-12-2013
18-04-2020 kl. 08:58
Jeg havde en firma bil til service, og han spurgte hvad med at prøve sådan en medens vi sericerer din bil.
OK, det kunne da være fedt, tænkte jeg.
Han sagde hvis du lige afleverer din bil, så gør jeg lige den klar..
Med klar mente han: starter lige motoren og lader den blive varm, for den vil ikke køre ren EL hvis ikke motoren er varm.
Derfor tænker jeg, hvis ikke din tilskudsvarmer kan varme motoren også, så vil den altid starte på ICE drift.
Det kunne godt være du lige skulle forhøre dig. Det er jo muligt der er sket udvikling på 1,5 år.
Men jeg har lidt på fornemmelsen at ICe producenter oversælger de der hybrider for at få nogle "mindre forurenende" modeller ud, at køre således de kan reducere EU bøden for samlet udledning af modelrækken.
Dette indlæg blev 18-04-2020 09:02 redigeret af dets forfatter.
Martin Jensen
bruger siden
07-03-2020
20-04-2020 kl. 11:28
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Jeg erindre for ca 1,5 år siden jeg var hos Kia og prøve en Niro PHEV.
Jeg havde en firma bil til service, og han spurgte hvad med at prøve sådan en medens vi sericerer din bil.
OK, det kunne da være fedt, tænkte jeg.
Han sagde hvis du lige afleverer din bil, så gør jeg lige den klar..
Med klar mente han: starter lige motoren og lader den blive varm, for den vil ikke køre ren EL hvis ikke motoren er varm.
Derfor tænker jeg, hvis ikke din tilskudsvarmer kan varme motoren også, så vil den altid starte på ICE drift.
Det kunne godt være du lige skulle forhøre dig. Det er jo muligt der er sket udvikling på 1,5 år.
Men jeg har lidt på fornemmelsen at ICe producenter oversælger de der hybrider for at få nogle "mindre forurenende" modeller ud, at køre således de kan reducere EU bøden for samlet udledning af modelrækken.
Tak for input
Den sælger jeg talte med da jeg købte bilen (han kørte vist selv Niro plugin), han sagde at man bare starter i CS-tilstand (hybrid), så bilen det første stykke kører med både el og benzin, så man lige kan få varmet bilen op/ned, derefter skifter man den over i CD-tilstand (elektrisk)
Jeg er bare blevet overrasket over hvor meget hybrid drift (forbrug af benzin) der skal til, før at ma kan kører på ren elektrisk drift
Men afventer et svar fra forhandleren, hvad de kan tilbyde af løsninger
T i
bruger siden
17-06-2006
20-04-2020 kl. 14:03
Der skal benz. motoren så starte for at varme kabinen? Eller man skal have værkstedet til at lave hjemmestrikkede løsninger (eller evt. sidde med vintertøj på ;-) )
Virker som fejlagtigt design
Martin Jensen
bruger siden
07-03-2020
20-04-2020 kl. 16:07
Afventer forhandleren ellers må der findes alternativer med Defa varmer, ellers bliver der bare opsat varmepumpe i garagen, så bilen altid har det godt :)
Omkring manglende varmepumpe fra start, så er det da en mangel, men når man køber en billig bil (330.000,-), så må man gå på kompromis et ellet andet sted :)
T i
bruger siden
17-06-2006
20-04-2020 kl. 16:43
Personligt ville jeg hælde mod at købe enten ren el eller ren benzin under de forudsætninger.
To systemer vil andet lige, betyde lidt mere service/vedligehold hen ad vejen og når det er en amputeret løsning som denne, ville jeg være meget forbeholden overfor den.
Da man reelt ikke får de fulde fordele, men stadig får ulemperne.....
Martin Jensen
bruger siden
07-03-2020
20-04-2020 kl. 16:58
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Synes at ideen med en plugin går lidt tabt på denne måde og at skulle ud og installere varmere i bil/garage, for at kompensere for bilens mangler, har jeg lidt svært ved at forstå.
Personligt ville jeg hælde mod at købe enten ren el eller ren benzin under de forudsætninger.
To systemer vil andet lige, betyde lidt mere service/vedligehold hen ad vejen og når det er en amputeret løsning som denne, ville jeg være meget forbeholden overfor den.
Da man reelt ikke får de fulde fordele, men stadig får ulemperne.....
Det er da så heldigt at du har ret til din egen mening
At jeg så ikke kan bruge denne til noget som helst, det er så noget andet :)
T i
bruger siden
17-06-2006
20-04-2020 kl. 17:30
Martin Jensen
bruger siden
07-03-2020
skrev:
Det er da så heldigt at du har ret til din egen mening
At jeg så ikke kan bruge denne til noget som helst, det er så noget andet :)
Ja, det er da heldigt, tak for det. Selvfølgelig altid irriterende at der kommer lidt modvind i forhold til ens nye grej....
Jeg ville dog være en smule bekymret for om andre end undertegnede, kunne have samme mening i forhold til denne løsning. Er det tilfældet kunne det godt betyde noget for gensalgsværdien...
Men hvis pris/udstyr på plugin er meget bedre end på en benzinmodel kan det jo godt give mening.....
J R
bruger siden
13-12-2013
21-04-2020 kl. 10:02
Hvis ikke nogen af disse, hvorfor er det så du ikke bare hører Kia om de kan levere en 64kW e-niro istedet med max udstyrspakke inklusiv den nye 11 kW hjemmelader.
Den har varmepumpe og er altså rigtig lækker, dertil er den væsenlig billigere i drift forudsat du kører nogen km og ikke bare har den holdende i garangen. Ved 20.000 km om året sparer du vel 11.000 kr om året. Det er vel at mærke 11.000 beskattede kr.
Kunne også foreslå en e-soul fra Kia, men den synes jeg selv er uhyggelig grim. Skulle dog være god at køre i, altså en k.ssebil
Dette indlæg blev 21-04-2020 10:42 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
21-04-2020 kl. 11:43
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
@Martin, Bor du i lejlighed, køre på camping med egen vogn eller kører du usædvanlig mange turer over 300 km?
Hvis ikke nogen af disse, hvorfor er det så du ikke bare hører Kia om de kan levere en 64kW e-niro istedet med max udstyrspakke inklusiv den nye 11 kW hjemmelader.
Den har varmepumpe og er altså rigtig lækker, dertil er den væsenlig billigere i drift forudsat du kører nogen km og ikke bare har den holdende i garangen. Ved 20.000 km om året sparer du vel 11.000 kr om året. Det er vel at mærke 11.000 beskattede kr.
Kunne også foreslå en e-soul fra Kia, men den synes jeg selv er uhyggelig grim. Skulle dog være god at køre i, altså en k.ssebil
E-Niro er en interessant bil, god rækkevidde og fornuftig plads/udstyr, men så vidt jeg ved er der laaang leveringstid. Talte med en forhandler for et par måneder siden og der var meldingen at de forventede mindst et år og muligvis op til 18 måneder....
J R
bruger siden
13-12-2013
21-04-2020 kl. 13:12
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Ved anskaffelse af en plug-in hybrid må man antage, at han har adgang til at lade hjemme.
Men det er jo ikke alle, der føler trang til at gamble med ufærdig teknik og risiko for dyre batteriudskiftninger - så besparelserne er yderst tvivlsomme (ikke mindst, da man ofte skal have skiftet bremser hyppigere på elbiler grundet rust, da de bruger bremserne for lidt). Derudover er det jo interessant, hvad prisen på el bliver, når nuværende ordning stopper og elbiler ikke længere subsidieres.
Du skrive som sædvanligt efter din egen overbevisning.
Mine model 3 bremser bruges næsten aldrig, ser ikke umiddelbart ud til at ruste, heller ikke overflade rust og ingen rusk selvom den har holdt stille i 1,5 uge medens vi var på ferie.
Meget i modsætning til de skiver der er på vores mercedes c klasse, som ruster bare der har været en høj luftfugtighed i vejrudsigten og rusker de første par bremsninger. Faktisk har de fået skiftet skiver både for og bag hos aut. værksted inden de har kørt 100.000 km. Faktisk er bagbremserne skiftet 2 gange.
Men det tænker jeg du har en eller anden ide om at må være noget der kun virker sådan, for reelt så ruster de af helvede til, det er bare usynligt rust, og pludsselig så forsvinder de helt.
Igen batteri udskiftinger hvorfor? Der er 160-192.000 km garanti på batterierne.
Jamen så falder prisen drastisk på brugtbilernen når de nærmer sig garanti udløb siger du så!.
Jamen så er det da mærkeligt at brugtprisen ikke falder drastisk når du runder 2 år i din VW, for der mener VAG jo ikke de kan garantere mere for deres produkt.
Jeg bliver så træt.
J R
bruger siden
13-12-2013
21-04-2020 kl. 20:29
Du kommer med hear say, og måske læst, rygter og frygt.
Du springer på alle tråde hvor folk spørger om erfaring med eldrift og nedgør alt der ikke er på olie, og kan overhovedet ikke se nogen ide i det. For man kan jo ikke trække en campingvogn 1000 km uden at stoppe for at pisse.
På trods af at du ikke har prøvet en elbil der er nyere end 2013.
Fakta om Tesla model 3:
Fakta er med 34.000 km på et år, har jeg ikke haft noget problem med range.
Fakta er vi har sparet ca 25.000 kr på brændstof i samme periode i forhold til tidligere benzin drift. (kører rigtig mange korte turer 1-25 km)
Fakta er jeg ikke har bemærket noget sønderlig tab af range på de 34.000 km.
Fakta er Tesla ikka kræver du overholder service eller rusteftersyn på årsbasis for at opretholde din 4 års garanti ej heller 8 års batteri garanti.
Fakta er vi næsten ikke bruger bremserne, og er nødsaaget til at huske at masserer dem på ugebasis.
Fakta er Tesla udsender updates der forbedre bilen og oplevelsen jævnligt uden vi skal bruge tid på at køre til forhandler.
Fakta er den er dyrere i forsikring. VI giver 8000 imod 5500 for en mercedes C klasse.
Fakta er den måske ikke føles ligeså feinsmækker samlet som en Mercede/BMW/Porsche eller Audi i samme prisklasse eller dobbelt op.
Fakta er der er ikke tilskud til elbiler. Der er bare ingen afgift på biler under 400.000 kr, og begrænset afgift på biler over. Forøvrigt er det meget begrænset hvad en benzin eller diesel bil der køre langt på literen reelt betaler i afgift op til 250-300.000 kr.
Fakta er den har et ganske udmærket hifi anlæg.
Fakta er den tager dem alle i lyskryds såvel som mellemaccellerationer, og det er pisse sjovt.
Fakta er den ikke knirker eller vibrerer.
Fakta er den er stille, og mest generes af dækstøj når den kommet op i hastighed 100+ kmt. Dertil er det mest pga elendig asfalt.
Fakta er model 3 napper 1000 kg på krogen.
Fakta er den kan køre 500+ km på et batteri om sommeren, hvis du følger hastighedsgrænserne på landevej. Om vinteren napper den 400 km på samme forudsætninger.
Fakta er den kan køre 430 km på motorvej med 120 kmt i snit om sommeren og 330 km om vinteren.
Fakta er du kan lade bilen køre selv på motorvej og andre godt opmærkede veje, du skal kun følge med og lade blien vide du er vågen. Det er vildt afslappende og faktisk ganske ok. (Kia og formentlig Hyundai kan næsten det samme). AAL til Motorvejsudfletningen mod tyskland/fyn kan den køre selv, altså 2 timer.
Fakta er hvis den kan holde til de kræfter den har uden at vibrere og knirke, så er den sgu nok ikke så ringe samlet.
Fakta er jeg har tilbudt dig at tage dig med på en 500 km prøvetur på landevej og en ladning, i rap uden stop. Men du har ikke gidet at svare på tilbuddet eller turdet få afklaret dine fordomme.
Fakta er den nye model Y får træk til 1600 kg(men det kan jeg godt se er for lidt hvis man måske i dette liv kunne tænkes at ville trække en 15 meter motorbåd over alperne, så den går sgu nok heller ikke)
Fakta er Kia e-niro+ Kona electric er udmærkede vogne. SOm ikke er speielt ringere end model 3. (eneste anke jeg har på KIA er de RIo'er vi har og har haft i firmaet, der er billige i indkøb og drift, indtil 60.000 km, så skal forbremser og skiver skiftes for 3500 kr)
Fakta er e-tron, EQC og Taycan nok er rimelig lækre at køre i, jeg har ikke prøvet dem. Men de er ikke specielt gode til at økonomere med kWatt'ene. Dertil så har eks. Porsche en formaning om supercharging ikke bør foregå tit, og i såfald max med 50 kWt. Så tænker jeg alligevel ikke de etablerede mærker helt har styr på deres BMS og nok må forventes at have en stejl lærekurve de næste år.
Namaste, stay safe.
Dette indlæg blev 22-04-2020 09:30 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
22-04-2020 kl. 11:09
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Jeg er da nærmest ligeglad med hvad du vælger at køre i. Jeg oplyser om mine oplevelser og nært kendskab til eldrift.
Du kommer med hear say, og måske læst, rygter og frygt.
...........
Namaste, stay safe.
Hold da op, det var mange bogstaver ;-)
Men tror desværre ikke at der kommer noget fornuftigt ud af det.
Enkelte er åbenbart helt overbevist om at eldrift er det rene ondskab og kommer med påstande i øst og vest, for at understøtte denne overbevisning..
Når den ene påstand bliver tilbagevist, kommer der bare en ny.
Så hvis det ikke er bremserne det er galt med, er det rækkevidden.
Er det ikke rækkevidden, er det batteriets holdbarhed.
Er det ikke holdbarheden, er det at batteriet bliver for varmt.
Bliver batteriet ikke for varmt, bliver det for koldt,
Er det ikke batteriet det er galt med er det strømmen, som ikke er grøn nok.
Er det ikke strømmen, er det fremstillingsprisen på bil/batteri. Etc. Etc...
Men for mange bilister kan elbil eller hybridbil være en fin ide....
Dette indlæg blev 22-04-2020 11:11 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
22-04-2020 kl. 11:15
Du har stadig ikke ønsket en tilbudt gratis prøvetur på 6 timer på en ladning. Jeg har endda lovet dig en burger medens vi venter 25 minutter på den lader 430 km.
Batteriproduktionen er tung på miljøkontoen. Men det er altså kun 1,5 års drift, så er det sommerfugle og frisk luft for resten. Det bliver aldrig grønt med en diesel eller en benzin bil.
Underholdende som luftforureningen er drastisk faldet under corona lockdown. but dont mention the war, for det var da godt nok uheldigt at folk pludselig kunne få frisk luft i staden.
Du er altså ikke en dart interesseret i at få klarlagt om dine læste påstande er korrekte eller noget mumbo jumbo witchcraft, olie industrien prakker dig på.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
22-04-2020 kl. 21:18
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Du skal vist slå "Fakta" op i ordbogen - og holde dig fra usandheder fremover.
Jo, jeg har skam kørt i nye batteribiler - også Tesla. Det ændrer ikke på fysikkens love, selv om du prøver at bilde andre ind, at de ikke gælder, hvis bare der står "Tesla" på bilen.
Nej, jeg har aldrig interesseret mig for campingvogne, men en brugbar rækkevidde og en kort "optankningstid" er en nødvendighed for mange.
Nej, du "fortæller ikke bare om dine oplevelser". Enhver, der spørger til en bil - uanset type - prøver du at prakke en Tesla (helst model 3) på.
Så bliv nu lige lidt realistisk og drop reklameindslagene.
En bil dieselbil til 443.550kr koster reelt 180.096kr. De 263.454kr. er afgifter. Desuden er markante afgifter på brændstof og ejerafgift. Til sammenligning får batteribiler, der forurener lige så meget, afgiftslempelser/-fritagelse på alle 3 dele.
Hvilke nye "batteribiler" efter årgang 2013 har du så kørt i?
Du skriver at en brugbar rækkevidde og kort optankningtid er en nødvendighed for mange.
Jeg har læst at gennemsnitsdanskeren pendler 22km pr dag, og hvis man har en carport/garage med egen ladestandere, så kan man (selv om det ikke er nødvendigt), starte med "fuld" tank hver dag på elbilen.
Jeg syntes ikke selv at "JR" forsøger at prakke folk en Tesla 3 eller anden elbil på, men at han blot oplyser om sine egne erfaringer - og ikke blot dem som du Google dig til.
Vedr. afgift på nye biler, så er det vist igen et selvmål fra din side. Nye elbiler er afgiftsfritaget op til C 400.000kr, men brandbeskattes derefter.
Alm. biler har også en (mindre) bundfradrag, og beskattes til sidst med 150%.
Men hvis man som du køber en krydsning mellem en kassevogn og en campingvogn bliver man "belønnet" og slipper med sølle 60% beskatning - til trods for at man slæber rundt på en masse overflødig vægt når man ikke lige er ude at campere - så miljømessigt set burde din campingvogn også beskattes med mindst 150%
J R
bruger siden
13-12-2013
22-04-2020 kl. 22:05
J R
bruger siden
13-12-2013
23-04-2020 kl. 10:50
Kørte du mere end 20 minutter? Har du på den baggrund nogen personlig belæg for. at vurdere rangen på en given elbil?
Kunne du klarlægge hvorledes de subsidier til eldrift virker? Vi er da enige i at kWatt'ene i din stikkontakt er væsenlig højere beskattet end energien i en liter benzin eller diesel. Der er 9,5 eller 10,5 kW i henholdsvis en liter benzin og diesel.
diesel koster vel 9-10 kr literen(hvis ikke lige der en pandemi i nabolaget) altså kosten en kW ca 100 øre med afgifter. Sidst jeg kigge på min elregning, så betale je 186 øre pr kW for el med afgifter. På den liter kører du vel i snit over hele vognparken i dk 16 km. svarende til ca 0,5 kW/km
Ønsker jeg at lade udenbys og ikke har en aftale, så koster det ca 8 kr/kW. Men det kan jeg jo heldigvis lade være med. På den kW kommer man ca 5 km i snit på eldrift. svarenden til 0,2 kW/km.
Din ICE er altså en energi frådser af dimensioner. Så er det nærmest ligegyldigt hvilken ICE du vælger at sammenligne med hvilkensom helst elbil. Vil måske tro hvis du laver sammenligningen mellem en UP og en Porsche Taycan, at Taycan stadig kører længst på en kW.
Så kan du jo selvfølgelig sige jamen leverandørerne af den el du lader udebys, de får process strøm og til ingen penge...... Hvordan er det forskellig fra olieselskaberne(de får endda penge for at aftage olien i USA dog kun lige i denne pandemi tid).
T i
bruger siden
17-06-2006
23-04-2020 kl. 11:10
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
........
http://www.magacin.dk/camping/staten-har-sugeroeret-dybt-nede-i-autocamperfolkets-lommer/ar9154/
Slutresultatet er stadig, at en camper er billigere i afgift en en tilsvarende bil på hvide plader. Det kan man mene er rigtigt eller forkert. Det har bare ikke rigtigt noget med denne diskussion at gøre. Da jeg højere oppe skrev om subsidiering, handlede de om prisen på el til kørsel - og ikke registreringsafgift. J R valgte så åbenbart at skrive om registreringsafgift (hvor batteribiler også begunstiges) istedet.
Så jeg vil foreslå, at I begge øver jer i at læse indenad før i svarer - det kniber åbenbart ;-)
Sikke et dog et fint partsindlæg ham Ole Mose har fået strikket sammen. Det er godt nok synd for de stakkels ejere af campingbusser, som bliver behandlet så urimeligt?
Betale moms, ligesom andre bilister gør (og som der er er på stort set alt muligt andet). Nej, det er da helt urimeligt!!
Reg afgift på 45% på campingbussen: Nej, det er da heeeelt urimeligt, se dog på Tyskland, langt lavere afgift!!!
Grøn afgift på en campingbus: Nej Nej Nej, nu må urimeligheden stoppe!!
Personligt er jeg ikke fan af vores bilafgifter, men har svært ved at se hvorfor autocampere skulle undtages.
Især såfremt man bruger dem til hverdag!
Såfremt der evt. skulle findes nogen enkelte, der kunne finde på at køre rundt i eks. en VW California til hverdag som deres alm. køretøj, burde den vel principielt være belagt med fuld reg afgift som alle andre biler?
Og disse personer der (rent hypotetisk) kører rundt i en VW California til hverdag, er da i hvert fald de sidste der skal tale om subsidier/slippe billigere i afgifter
Dette indlæg blev 23-04-2020 12:36 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
23-04-2020 kl. 18:48
Så fjern da de skaldede subsidier. Der er væsentlig mere at spare på at handle strøm.
indenfor de sidste 2 år har jeg haft altaler om alt fra 1,60 til 1,90 pr kW.
Seneste måned lå på 1,76.
T i
bruger siden
17-06-2006
23-04-2020 kl. 23:33
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Du skal virkelig tage et læsekursus - du fatter jo ikke en bjælde.
Hvad i al videste verden har afgifter på campere at gøre med, om det er billigt eller dyrt at køre batteribil, når/hvis afgifterne normaliseres på elektricitet?
Nej-vel?
Artiklen var blot for at dokumentere, at Klaus-bil (heller) ikke har styr på, hvad han udtaler sig om. At vedkommende i artiklen klager over afgiften må stå for hans egen regning, men det har intet med sagen at gøre.
Altid godt med en ordentlig tone i debatten....
Det er dig selv der trækker afgifter/subsidier etc. ind i diskussionen, hvilket du har gjort både nu og også i tidligere versioner af samme diskussion og der skal man jo se på hle billedet, både ved indkøb og drift. Samtidig linker du til en artikel, hvor der er en masse ynk om afgift/moms på autocampere, så er det jo naturligt at formode at du står bag det budskab.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
24-04-2020 kl. 06:52
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Du skal virkelig tage et læsekursus - du fatter jo ikke en bjælde.
Hvad i al videste verden har afgifter på campere at gøre med, om det er billigt eller dyrt at køre batteribil, når/hvis afgifterne normaliseres på elektricitet?
Nej-vel?
Artiklen var blot for at dokumentere, at Klaus-bil (heller) ikke har styr på, hvad han udtaler sig om. At vedkommende i artiklen klager over afgiften må stå for hans egen regning, men det har intet med sagen at gøre.
Interessant at se at både J R, TI, samt jeg selv, hverken kan læse, og ikke "fatter en bjælde", og at vi åbenbart er "fanboys" der alle benægter virkeligheden - mens du som den eneste i dette 4 kløver kender sandheden om de emner der bliver diskuteret, uanset om det er betjeningen og holdbarheden af cvt gear (tiltrods for at din erfaring begrænser sig til en køretur i en ældre Yaris Hybrid), eller om debatten går på elbiler (tiltrods for at J R selv har kørt 34.000km på et år i sin elbil, og derved har gjort sig nogle erfaringer), eller om det er kabinetemperaturer (tiltrods for at TI har sat flere termometre op i sin bil parkeret direkte i solen).
Jeg undrer mig også over at batteriet, der bliver boltet på vognbunden af bilen nedefra, nu pludselig er en integreret del af kabinen - det må vel betyde at din diesel tank på din campingkassevogn også er en integreret del af kabinen på den? (for god ordens skyld, jeg ved ikke hvor tanken sidder på campingvognen, men på de fleste biler er den boltet på vognbunden nedefra).
Jeg beklager også at jeg ikke har styr på afgifterne, idet jeg kunne huske at man engang slap med at 60% afgift for en camper, men der er jo så nu sænket til sølle 45%, så afgiften er endnu lavere på en camper, end hvis man ønsker f.eks en Golf som van (der betales 50% i afgift) og man skal tilmed (modsat campere) betale ca 6.000kr i "misundelsesafgift" om året hvis den bruges privat - så campisterne er som elbilejene også i høj grad afgiftsmæssigt begunstiget.
Men vi glæder os til endnu flere berigende indlæg fra din hånd, hvor du gavmildt strøer om dig, med dine egne solide erfaringer indenfor bla. Hybridbiler, opladning af elbiler, og batteriernes holdbarhed og temperatur.
Og også en stor tak for at du altid holder en pæn og sober tone herinde.
T i
bruger siden
17-06-2006
25-04-2020 kl. 12:30
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
........
Er en dieseltank integreret i en bil? Ja, selvfølgelig er den det. Af samme årsag oplever folk, der tanker helt til randen (det er gjort sværere i moderne biler) på en varm sommerdag, at brændstoffet flyder over, hvis det parkerer lige efter tankningen. Brændstoffet kommer nemlig køligt op fra jordtanken, og når det opvarmes i bilen, udvider det sig og flyder over.
..........
Nu var spørgsmålet og din formulering ikke om noget var integreret i en bil. Det er alt på bilen i et eller andet omfang.
Du hævdede at batterierne var integreret i kabinen i en elbil, hvilket vel er rigeligt dokumenteret at det er ikke er tilfældet (hvor Klaus Bil så spurgte om tanken også var integret i kabinen).
Nu ændrer du så din formulering til at være integreret i bilen, (i stedet for "i kabinen") hvilket er noget helt andet!