Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Hvad tror I gik galt?

Lars Juul Mikkelsen

Lars Juul Mikkelsen
bruger siden
22-01-2006

07-09-2013 kl. 16:59

Hey Sidder spændt og venter på dommen over min Skoda Octavia Combi 1.9 tdi fra 2007. Lige nu står bilen og venter på at mekanikerne kommer tilbage fra weekend, så de forhåbentlig kan se hvad der præcist gik galt. Historien er; Jeg kommer kørende på vej hjem fra arbejde på landevejen mod Kolding, der kører en bil med trailer ud foran mig lidt fremme, og da jeg når op til den virker den ikke til at ønske at køre mere end 60 kmt, så derfor bestemmer jeg mig for at overhale. Der bliver frit, og jeg gearer ned i 3. gear og giver lidt gas. Trækker ud, men efter få sekunder, er oppe på siden af bilen jeg vil overhale, lyder det som om at der er en der ryster en gryde med møtrikker ude under motorhjelmen, der står en oliesky ud bag bilen og jeg skynder mig at bremse ned og holde ind. Den resterende olie på motoren løber på kort tid ud under bilen, men når jeg åbner motorhjelmen kan jeg ikke se noget. Ingen røg eller lign. Var ellers godt tilfreds med bilen, og havde netop købt 1.9eren fordi den skulle være fri for alle de problemer 2.0eren har. Men nu, tjaa, nu kan jeg bare vente på dommen. Er bange for at der er en plejlstang der er kommet på afveje, og der derfor skal en ny maskine i, men jeg håber det er mindre dramatisk. Bilen har kørt 209.000 km, så den er jo godt kørt til, men den burde på ingen måder være udtjent. Den har altid overholdt service på autoriceret værksted, og er ikke kørt hårdt. Hvad tror I der er gået galt? Og er håbet om en forholdsvis lille fejl blot en tosset mands håb? /Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-09-2013 kl. 18:08

Ud fra din beskrivelse lyder det godt nok ikke rart :-(

En fra vores familie oplevede også at deres Seat Toledo 1,9 tdi (vist også fra omkring 2007) skød en plejlstang ud af siden, og den havde ikke kørt 100.000 km endnu, så det sker af og til, selvom man ellers næsten kun hører godt om 1,9-motoren...

Lars Juul Mikkelsen

Lars Juul Mikkelsen
bruger siden
22-01-2006

07-09-2013 kl. 19:24

Puha, hvis det er en plejlstang, er det så hele motoren der skal skiftes?

Og hvad tror I sådan en operation løber op i?

Og lige et bonusspørgsmål, kan man argumentere for at Skoda bør tage den under reklamationsretten da det er lige under to år siden jeg købte den?

Lars Juul Mikkelsen

Lars Juul Mikkelsen
bruger siden
22-01-2006

07-09-2013 kl. 19:52

Ja, tviivler også på at Skoda vil gøre noget for mig.

Nu må vi se hvad de siger, men tror også at det handler om hvad det kommet til at koste at sætte en ny brugt motor i.

Og dyrt, det bliver det helt sikkert!

Lars Juul Mikkelsen

Lars Juul Mikkelsen
bruger siden
22-01-2006

08-09-2013 kl. 20:40

Pt står den ved Skoda hvor jeg fåe den diagnosticeret, hvor den så bliver lavet henne må vi se.

Der er fordele og ulemper ved begge former for værksteder, og sådan er det jo. Men for en som mig, der godt kan lidt at køre i biler, men ikke rode med dem, så er værkstedet eneste mulighed.

Lars Juul Mikkelsen

Lars Juul Mikkelsen
bruger siden
22-01-2006

08-09-2013 kl. 21:04

Faktisk hælder jeg til at bruge autoriseret værksted generelt, og især i denne situation, da det ikke blot er en bule der skal rettes ud. I min verden er skodamekanikere bedre til Skoda end de lokale nede på hjørnet, og når hjertet skal skiftes ud, så vil jeg gerne at alt er gjort rigtigt første gang.

Men nu må vi hvor galt det er gået og hvor meget de skal have for operationen.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

09-09-2013 kl. 09:14

Christian Lang

bruger siden
16-08-2013

skrev:
Vælger han at få det lavet ved Skoda, så er prisen unægteligt en del højere end et lille, lokalt værksted, med de samme kompetencer.

Ingen tvivl om at et lokalt værksted har lavere timepriser, men at tro de har samme kompetencer som et aut. værksted med serviceteknikere som jævnligt kommer på kursus og har adgang til de sidste nye servicemeddelelser fra fabrikken og som samtidig ikke laver andet end at skrue på samme mærke, det er direkte naivt.

Lars Juul Mikkelsen

Lars Juul Mikkelsen
bruger siden
22-01-2006

09-09-2013 kl. 13:26

Så kom dommen.

Det var en plejlstang der har foresaget misæren, og motoren er kaput.

En reperation hvor de isætter en brugt motor(160.000 km) anslåes til at komme til at koste mig 33.000 - 35.000 kr.

Puha, så er der vist ikke meget andet at gøre end at græde... Bæ!

Peter Jørgensen

Peter Jørgensen
bruger siden
15-08-2006

09-09-2013 kl. 18:04

Check også bildelsbasen.se (husk at vælge dansk).

Her er fx. en der har gået 160 kkm til 13.900,- (kan det mon være den samme????)

http://da.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21619989

Lars Juul Mikkelsen

Lars Juul Mikkelsen
bruger siden
22-01-2006

09-09-2013 kl. 20:51

Jeg har brugt noget tid på at undersøge hvad og hvordan i dag.

Fandt en motor hos en hugger der havde kørt 166k km, den skulle koste 18k + moms. så tror det ca. er prisen for sådan en motor i DK.

Jeg kunne selvfølgelig finde en motor i udlandet og få den lavet på et uautoriseret værksted, men det vil jeg ikke. Kan godt være jeg kunne spare 4 - 7k, men mener ikke at det er den samme kvalitet man får for pengene, og så er der også hele garantidelen af det.

Synes selv at 35k for at få den lavet lød af meget, og derfor kontaktede jeg noget familie som har et større autoværksted for at spørge mig til råds. Han mente ikke at 33 - 35 k lød urealistisk, og faktisk ville jeg ikke kunne spare det store ved at få det lavet ved ham, selv om han ville give lidt rabat.
Hans råd var, at lave Skoda købe bilen og finde en nyere med lavere kilometertal, og så lade bilskiftet komme et par år før beregnet. Dette også fordi der ud over motoren er arbejde for 10 - 12k på bilen der skal laves.

Så nu skal jeg ud og kigge ved min bilpusher i morgen og se hvad han har regnet sig frem til.

Pt. kigger jeg på en Opel Astra 1.7 CDti sport.

Så det er der jeg står lige nu.

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

10-09-2013 kl. 14:13

Surt show - er ked af det på dine vegne!

Jeg tror dog at prisen er ok - har en bekendt, hvor motoren også stod af (Passat 1,9 TDI) og her løb den samlede udgift til en ny brugt motor inkl. montering og alt op i lige over 40k.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

10-09-2013 kl. 16:59

Send eks vis skoda i flensborg en mail på en forespørgsel på en brugt motor i lagt....

Lars Juul Mikkelsen

Lars Juul Mikkelsen
bruger siden
22-01-2006

10-09-2013 kl. 17:23

Jeg endte med at købe en Astra 1.7CDti Sport hatcback fra 2010.

Fik en fin byttepris for min Octavia og helt igennem en meget fair behandling hos Tegllund i Kolding, som er under samme ejer som Skoda i Vejen.
Kan kun anbefale at handle med Claus, deres salgschef.

Tak for alle kommentarer og indspark, fedt at have et forum som dette at hælde tingene ud i:)

Profil slettet

Profil slettet

10-09-2013 kl. 20:34

Tillykke med den nye bil :-)