Bilbasen Forum
Hold nu fast, så kører karussellen en gang til!
J R
bruger siden
13-12-2013
07-02-2022 kl. 18:01
Propaganda karoussellen kører lige en tur igen.
<span></span>
Forventer,potentialet, lige snart, indenfor dette årti.
Men det afsløres først i sidste afsnit. Resten lyder som om Mercedes har fundet de vise sten og modellen er på lastbilen ud til forhandlerne.
Det er lidt ligesom Toyota's solid state batterier der har været på vej i en menneskealder. De kommer lige om 20 minutter i den nye B4X' what ever den hedder. Men NEJ det gør de ikke. Solids state satses på at kunne præsenteres i 2024 eller derefter!
Kom ind i kampen, og vis hvad I kan med nuværende tech. !
Dette indlæg blev 07-02-2022 18:03 redigeret af dets forfatter.
s ø
bruger siden
08-01-2020
07-02-2022 kl. 18:20
Jeg tror ikke at der kommer nogen revolution på batteri fronten men et langt sejt træk med 15-20 km mere rækkevidde om året i udviklingen.
s ø
bruger siden
08-01-2020
08-02-2022 kl. 12:19
s ø
bruger siden
08-01-2020
08-02-2022 kl. 14:01
H P
bruger siden
06-01-2004
08-02-2022 kl. 16:37
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Ladestandere/tankstationer er ikke de mest charmerende steder at holde pause, så jeg foretrækker at bruge mindst mulig tid på "opfyldning" og istedet holde pauserne lidt mere inspirerende steder. Det stiller krav til ladetid, infrastruktur og rækkevidde.
Det er næppe tilfældigt, at biler hidtil har haft en rækkevidde på 8-1.200km - trods at de kan fyldes på 5 min. stort set overalt. Hvorfor så lave et tilbageskridt?
Ved ikke om jeg er den eneste der bliver meget træt, når jeg hører dine argumenter imod el-biler.
"Hvorfor lave et tilbageskridt ?"
Jo. KS! man laver et tilbageskridt, fordi vi mennerker er blevet klogere, vi ved nu at det er begrænset hvor meget CO2 der kan være i atmosfæren, hvis dine (og mine) børnebørn skal kunne genkende planeten.
El-biler er forskellige fra fossil-bilerne, der er fordele og ulemper ved begge i daglig drift, og så må man tage det søde med det sure, godt hjulpet at politikerne i EU & England, ja selv USA ser nødvendigheden at sige farvel til fossil-biler.
PS. der er ikke ret mange biler som har en rækkevidde på 1200 km KS! det vil kræve 60 liters tank og 20 km/L, en normal tankstørrelse i en bil i Golf-klassen er 40-50 liter, en benzinbil kører måske 15 på literen, så det er ca. 675 km vi taler om.
J R
bruger siden
13-12-2013
09-02-2022 kl. 07:29
Billigere driftsomkostninger by far, både vedligehold såvel som "brændstof"
Mindre bremsestøv.
Mindre støj og vibrationer i bilen ved kørsel under motorvejsfart(ved motorvej, er det hjul og vind støj, som er det samme)
Mindre støj i byer og på villavejen.
Bedre luftkvalitet i byerne og på villavejen. Med færre luftvejssygdomme eller mindre alvorlige. Bare dette giver det største plus i min bog. Alt andet lige så vil jeg foretrække at sidde i garagen med en elbil end med en benzin/diesel bil "igang".
Ulemper:
Man skal de 3 gange om året man er på langtur bruge 20 minutter på at lade.
Vi kører 40-45.000 om året, sidst vi vi på udenbys lader var i september!? Altså for 4,5 måned siden. De 20 minutter overlever man nok.
Dette indlæg blev 09-02-2022 08:35 redigeret af dets forfatter.
Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
J R
bruger siden
13-12-2013
09-02-2022 kl. 19:04
Så vil du sammenlige, så er det ikke anderledes at en fossil motor kan stå af. Og finder du en der virkelig kan sparke røv. Så får du den heller ikke ved huggeren vor en slik.
Tænker en audi V10 motor ikke koster under 120.000, nok nærmere en del mere.
Med personligt kendskab til en simpelt halvsløv 1,8 TSI til 75.000 + montage fra ny og ca det halve fra huggeren. Så kan vi vel blive enige om det koster at have bil, om det er den ene omkostning eller den anden, kan afværges ved at lease skidtet. Hvis man er til den sikkerhed.
T i
bruger siden
17-06-2006
10-02-2022 kl. 10:44
Elbiler er nærmest roden til alt ondt, Stooooppp produktionen eller??.
Vi fortsætter med fossilbiler i fremtiden, det er nemlig meget bedre for miljø/klima etc??
Tåbeligt!
Elbiler er ikke perfekte, men pt. det eneste fornuftige alternativ til fossil og de bliver bedre hele tiden.
I nyere elbiler er batterierne meget stabile/holdbare. Der er avanceret styring af ladning, temp mm. De mister en smule kapacitet med alderen, men tabet er begrænset, hvilket er dokumenteret gentagne gange.
J R
bruger siden
13-12-2013
10-02-2022 kl. 14:04
Er standarden 2-3 års garanti de fleste har. Bortset fra Hyundai og Kia.
kan det være fordi producenterne ikke stoler på deres produkt?
s ø
bruger siden
08-01-2020
10-02-2022 kl. 14:40
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Lad os nu se på virkeligheden istedet for alle de krumspring. En motor holder i 99,9% af alle biler til hele bilens levetid - uden forringelse af rækkevidde eller andre funktioner. En motor er dermed ikke en sliddel.
Et batteri forringes for hver eneste opladning, og rækkevidden bliver kortere for hver tur. Det er fysikkens love, og kendes også fra al anden brug af batterier. Hvis ikke det skiftes (hvilket det typisk ikke gør pga. prisen), bliver bilen mindre brugbar og færre penge værd. I starten er folk ikke så opmærksomme på problemet, og derfor kan bilerne lidt endnu sælges brugt, men med tiden vil flere blive opmærksomme på det.
"Garantien" på batterier er så ringe, at den reelt er værdiløs, men den er lavet til de, der ikke læser det med småt for at have et salgsargument.
hvad med alle de dele som sidder monteret på eller i motoren på en benzin/diesel bil ?
tændrør,starter,generator,kobling,svinghjul,tandrem,termostat,vandpumpe,diverse følere,lamdasonde,dieselpumpe,dyser samt fødepumpe til dieselpumpe samt mange andre dele,det er noget som bliver skiftet jævnligt i forbindelse med service eller når det går i stykker.
T i
bruger siden
17-06-2006
10-02-2022 kl. 17:24
Nogen slæber rundt med på et "sneglehus på ryggen" året rundt, fordi de kører på ferie en gang imellem.
Andre vil gerne have en veludstyret bil, der er billig i drift.
Den primære årdag til at jeg kører på el, er at det er langt billigere end fossil.
Men det er da en fin bonus at det samtidigt er bedre for klimaet...
J R
bruger siden
13-12-2013
11-02-2022 kl. 07:19
En gammel Sierra døede motoren pga en kølevandspumpe der gik død på motorvejen.
En Skoda SuperB skred i svinget pga kæden hoppede et par takker.
Altså ca 10%