Bilbasen Forum
God behandling af dieselmotor??
Mikael Sørensen
bruger siden
21-03-2011
19-08-2014 kl. 20:11
Jeg er ved at handle anden bil. En nyere mondeo 2,0 Tdci 140 hk med ca 80.000 på klokken.
mit kørselsbehov er nok ikke umiddelbart til Diesel - kører 25-30.000 årligt - men, med ret mange små ture ind i mellem. Men det har jeg valgt jeg vil have - med de ulemper, det kan indebære. Så derfor mit spørgsmål - Hvad gør jeg for at behandle min dieselmotor ekstra godt, så jeg prøver at undgå problemer med den pga. de mange korte ture? Synes jeg har læst noget engang med at det var en god ide at lade den stå lidt i tomgang når man havde kørt lange ture? Og noget med, at det ikke var så godt at den gik for meget i tomgang når den var kold? Og er der noget med man kan putte nogle additiver i tanken engang i mellem? Ellers nogen af jer der har en "opskrift" på at behandle en diesel motor godt og prøåve at forbygge de problemer man evt. kan få?
Ser frem til nogle gode input!
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
19-08-2014 kl. 21:07
Som jeg ser det, så er et af de helt store problemer med dieselmotorer, at de simpelthen bliver kørt for blødt. Mange køber diesel for at spare hver en dråbe de kan, men en dieselmotor har også brug for at "strække ben" engang imellem. Nu har jeg ikke diesel mere, men da jeg havde gjorde jeg gerne det, at når jeg skulle på motorvej, så gav jeg den en god spand kul ud af tilkørslen. Lige hurtigt op gennem første og anden, og så i tredje fuld gas indtil omkring 3500 omdr. og så fuld gas igennem fjerde til jeg nåede den tilladte hastighed. Selvfølgelig ved varm motor, aldrig gøre det ved kold.
Og så sørg for at skifte olie lidt oftere. Gerne ved ca. 15000km.
Der er mange forskellige meninger om hvordan man "sikrer sig" mod tilsodning ved korte ture, en af dem er at køre på motorvej i tredje eller fjerde med 3000-4000 omdr. i 10-20min. Det vil jeg ikke anbefale.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
18-09-2014 kl. 17:14
Resultat: ca 18 km/l i en gammel A6 2,5 5cyl. Nu kørt 455.000 med samme motor.
Jeg er ikke i tvivl.
Hilsen Lars