Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Forskel på BMW 530dA og 525dA
Jan Rytter
bruger siden
05-09-2005
28-07-2011 kl. 21:05
Hej Bimmer-nørder derude,
Næste bil ER udpeget til en af disse to (touring), via tysk import (årgang ca. 2008/ ca. 125000 km). Men, foruden en forskel på 35 HK, hvad er der så forskelle på det tekniske/holdbarhedsmæssige?
Går man en større regning i møde for 530 HVIS der skulle komme noget ift. 525?
Er sandsynligheden for "noget kritisk" større på 530 end på 525?
Jeg tænker primær-teknikken, gearkasse, kobling, motor, elektronik, undervogn, etc.
Har I anbefaling i den ene eller den anden retning ift brugtvognsværdi (om 4-5 år)?
Bonus-spørgsmål: BMW xdrive, 4 hjulstræk. Det lyder jo besnærende på en glat vinterdag, og giver måske også en tand mere bid rundt i svinget - er det et sats på den fornuftige/pålidelighed/økonomiske plan? Teknik er godt, men mere teknik er også mere der kan gå istykker - eller har BMW bare 110% styr på firhjulstræk i 5-serien?
Sidste spørgsmål (i denne runde): Hvor gammel en motor konstruktion er den række-6'er der ligger i disse biler (2008), og er der sket nogle markante design forbedringer i motoren til den nyeste model, eller undervejs? Kører lige nu Volvo D5, og her lyder kritikken jo at man i dagens nye modeller godt kan mærke at det er en 10 år gammel motorkonstruktion (med diverse mindre updates over årene) som er gået lidt bag ud af dansen ift. konkurrenternes nyeste motor-designs. Jeg kigger jo på en udgået BMW generation i sit "efterår" (altså efter en lang årrække på markedet, og lige før den afløses af ny generation), og tænker om jeg køber en out-dated motor. Egentligt vil jeg nok ikke høre svaret, nu jeg er rimeligt fastlåst på mærke, model og årgang....hum-hum...hvad siger eksperterne?
På forhånd tak for forhåbentligt seriøst og uddybende svar :-)
Mvh Jan