Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ford Fiesta piver fra motorrummet ved høje omdrejninger (2000+ RPM)

August B

August B
bruger siden
07-05-2017

23-09-2018 kl. 21:14

Hej alle,


Jeg har et problem med min elskede Ford Fiesta fra 2010 (1,6 TDCI Econetic), som jeg håber I kan hjælpe mig med at komme nærmere til livs.


Problemet består i, at jeg, når jeg starter min bils motor, lyder der en kort pivelyd ude fra motorrummet - den varer knap et millisekund og går derefter væk igen. Derudover får jeg den samme lyd, når jeg kører med 2000 omdrejninger og derover (det er ligemeget, hvilket gear jeg kører i) - dog er den her konstant og stopper ikke, før jeg når under de 2000 omdrejninger igen.


Jeg troede i starten, at det var min kilerem, der var problemet, men efter den er blevet skiftet i dag og problemet stadig er der, kan vi udelukke denne. Ligeledes er det ligegyldigt for lydens fremkommen, om jeg har slået AC til eller fra.


Min mekaniker påpegede, at der var noget slør i akslerne til generatoren, og at det måske kunne være nogle lejer, der kunne være gået, men at jeg lige så godt kunne skifte hele generatoren, hvis et værksted skulle til at rode med det. Jeg kan få en brugt generator hos en ophugger til knap 1000 kr.


Hvad tror I, problemet kunne være? Kan min generator helt udelukkes, og hvad kunne det i så fald ellers være?


Lyden kan bedst beskrives som en pivelyd, der lyder som nogle bremser, der ikke er blevet smurt helt godt nok og derfor piver lidt. Med lukkede vinduer kan jeg ikke høre lyden i kabinen, men så snart jeg har vinduerne rullet ned (det har jo været en god sommer :-) ), kan jeg ikke undgå at lægge mærke til den, når omdrejningstallet sniger sig over de 2000.


Bilen har kørt 220.000 km. og er ellers fejlfri.


Jeg håber meget, at I er lidt mere motorkyndige end mig og kan give et bud på, hvor lyden kan komme fra! :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

claus jensen

claus jensen
bruger siden
03-11-2012

24-09-2018 kl. 17:06

August Bentholm

bruger siden
07-05-2017

skrev:
Hej alle,


Jeg har et problem med min elskede Ford Fiesta fra 2010 (1,6 TDCI Econetic), som jeg håber I kan hjælpe mig med at komme nærmere til livs.


Problemet består i, at jeg, når jeg starter min bils motor, lyder der en kort pivelyd ude fra motorrummet - den varer knap et millisekund og går derefter væk igen. Derudover får jeg den samme lyd, når jeg kører med 2000 omdrejninger og derover (det er ligemeget, hvilket gear jeg kører i) - dog er den her konstant og stopper ikke, før jeg når under de 2000 omdrejninger igen.


Jeg troede i starten, at det var min kilerem, der var problemet, men efter den er blevet skiftet i dag og problemet stadig er der, kan vi udelukke denne. Ligeledes er det ligegyldigt for lydens fremkommen, om jeg har slået AC til eller fra.


Min mekaniker påpegede, at der var noget slør i akslerne til generatoren, og at det måske kunne være nogle lejer, der kunne være gået, men at jeg lige så godt kunne skifte hele generatoren, hvis et værksted skulle til at rode med det. Jeg kan få en brugt generator hos en ophugger til knap 1000 kr.


Hvad tror I, problemet kunne være? Kan min generator helt udelukkes, og hvad kunne det i så fald ellers være?


Lyden kan bedst beskrives som en pivelyd, der lyder som nogle bremser, der ikke er blevet smurt helt godt nok og derfor piver lidt. Med lukkede vinduer kan jeg ikke høre lyden i kabinen, men så snart jeg har vinduerne rullet ned (det har jo været en god sommer :-) ), kan jeg ikke undgå at lægge mærke til den, når omdrejningstallet sniger sig over de 2000.


Bilen har kørt 220.000 km. og er ellers fejlfri.


Jeg håber meget, at I er lidt mere motorkyndige end mig og kan give et bud på, hvor lyden kan komme fra! :)

måske turbo er træt :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

August B

August B
bruger siden
07-05-2017

24-09-2018 kl. 17:14

Hej Claus,

Tak for dit input :).

Jeg vil desværre ikke udelukke turboen, for da jeg havde to mekanikere fra to forskellige værksteder til at lytte til bilen i dag, kunne de godt noK høre lyden, men ikke lokalisere den. Jeg kunne dog konstatere så meget, at lyden ikke kommer fra den side af motoren, hvor både kileremmen og generatoren sidder, hvorfor vi måske Kan udelukke sidstnævnte. Lyden kom derimod fra den side af motoren, hvor turboen sidder, og i og med, at turboen kommer i arbejde ved høje omdrejninger og lyden fremkommer ved høje omdrejninger må det være ergo = at vi nok ikke skal udelukke turboen alt for tidligt.

I tilfælde af, at det er turboen, kan det så svare sig at købe en brugt turbo, der måske “kun” har kørt 100.000 km, så jeg ikke skal gå ud og bruge 7-8000 på at få sat en helt ny i?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

August B

August B
bruger siden
07-05-2017

26-09-2018 kl. 20:21

-- UPDATE --

Nu har jeg lige været en tur ude hos Ford, og de konstaterede, at turboen lød til at have det fint. Det er jeg selvfølgelig rigtig glad for.

TIl gengæld sagde de, at det højst sandsynligt var tandremmen, jeg kunne høre. Den kunne enten være for stram, sat forkert på, eller den tidligere ejer af bilen kan have glemt at skifte vandpumpen sammen med tandremmen, hvorfor der kan være dryppet noget vand ned på selve remmen. Jeg ved, at tandremmen er skiftet for maks. et år siden (knap 30.000 km), og at den derfor burde kunne holde liidt mere. Jeg vil dog ikke udelukke den som problemet.

Nu vil jeg prøve at pille min kilerem af igen og starte motoren, så jeg kan udelukke generatoren og AC, som jeg ellers har haft under mistanke.

Er der nogen af jer, der har oplevet en lignende lyd med jeres biler - evt. med denne ellers populære HDI-motor?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg