Bilbasen Forum
bremser og bremsestøv elbil.
J R
bruger siden
13-12-2013
05-07-2020 kl. 12:43
Det er tidligere diskuteret med bremser og slidtage på disse på elbiler.
Jeg har idag vasket fælge helt rene og påmonteret aerokapsler(det er bare hjulkapser på aluerne, som giver mindre luftmodstand). I morgen kører vi til Spanien, og tilbage igen om 3 uger, ialt ca 6-7.000 km, vil ikke vaske/rengøre dem på turen. Så vil jeg vise hver meget bremsestøv der kommer af elbilskørset over den distance.
Spoiler alert: har kørt 10.000 siden sommerdæk kom på, har godtnok været i vaskehal 2-3 gange, men det var altså begrænset hvad der sad.
Vil dog vedkende at den nok slider dækkene hårdere end eks den ICE vi har på sammenlignelig dimension. Men hvis man sammenligner med en anden med samme motorkraft og lokal kørsel med mange start stop og tung fod, så tænker jeg ikke der er den store forskel. Vi kører ca 70.000 km på et sæt 18"goodyear på ICE og den halve hk. Det bliver nok ikke meget over 40-45.000 med 350 hk lagt i asfalten.
Vil dog tro at sætter vi den på soft acceleration, så kører den nok også 20-25.000 længere på samme sæt dæk.
Dette indlæg blev 05-07-2020 12:48 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
H P
bruger siden
06-01-2004
05-07-2020 kl. 20:27
Iøvrigt når jeg kører igennem Europa så er mine fælge ikke specielt beskidte, det er altså ikke meget jeg bremser på 1300 km til Gardasøen under alle omstændigheder, jeg vil personligt ikke ligge søvnløs i spænding for at se et foto aF en fælg på din bil
Det kunne da være meget sjovere at høre dine erfaringer med at køre så langt i en elbil, feks. Hvor lang tid tager det ?
er ladestanderne optaget ?
og hvor langt kan en elbil køre med 150 km/t med 4 personer med fuld oppakning ?
Se det vil jeg meget gerne læse noget om
Dette indlæg blev 05-07-2020 20:46 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
05-07-2020 kl. 21:10
Henrik P Jeg kan love dig for at der komme en histore om køreturen.
MEN der kommer ikke nogen med 150 kmt med fuld oppakning. 1. Fordi jeg kun lyster at køre 150 ved overhalinger. 2 Fordi jeg skal på ferie med fruen og det bliver fanme en lang ferie hvis hun er eddike tosset det meste af tiden.
Forøvrigt bliver det spændende med 3 piger i vognen. Der skal sikkert stoppes hver halve time for at tisse eller købes snacks. Det bliver en lang tur, det er også derfor vi valgte at tage 2 overnatninger istedet for kun 1 når nu jeg er på døgn vagt lige til vi kører.
Dette indlæg blev 05-07-2020 21:17 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
05-07-2020 kl. 21:25
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
KS! Der er ikke samme dæk på. Den ene er Goodyear F1 og elbilen er Michelin, fordi det var dem med laveste støj i dB, hvilket nok også har lidt at gøre med blødere gummiblandning.
Henrik P Jeg kan love dig for at der komme en histore om køreturen.
MEN der kommer ikke nogen med 150 kmt med fuld oppakning. 1. Fordi jeg kun lyster at køre 150 ved overhalinger. 2 Fordi jeg skal på ferie med fruen og det bliver fanme en lang ferie hvis hun er eddike tosset det meste af tiden.
Forøvrigt bliver det spændende med 3 piger i vognen. Der skal sikkert stoppes hver halve time for at tisse eller købes snacks. Det bliver en lang tur, det er også derfor vi valgte at tage 2 overnatninger istedet for kun 1 når nu jeg er på døgn vagt lige til vi kører.
Valget med 2 overnatninger har naturligvis INTET at gøre med at i tager turen i en el-bil ? 🙄
Hvis du ikke, få forhånd, var så pokkers overbevist om elbilers fortræffeligheder så ville jeg glæde mig til at læse om din tur
J R
bruger siden
13-12-2013
05-07-2020 kl. 21:33
Vi ville have foretrukket at tage det med 1 overnatning bare for at fruens 4 værkstedskunder kunne se det kunne lade sige gøre.
Men fruen er ikke til go with the flow og sats på at finde en overnatning når vi bliver træt. Nej hun insisterer på at booke forlods, og idet jeg som sagt er på 7 dages døgntilkald med 1-4 timers notice, så kan man ikke planlægge hvor frisk man er forlods.
Havde vi valgt at blive hjemme en dag mere og kørt tidligt tirsdag, så var det kun blvet 1 overnatning. Vi har aldrig kørt længere end 3 timer før i ICE uden overnatning pga kørestress efter 2 gange opvågning på skadestue efter uheld.
1 dag bliver med 1 ladestop ved Schleswig/Busdorf 25 minutter, og så overnatning syd for Bremen.
Dag 2 bliver lidt spændende, der er 12 timers kørsel plus ladning, vejrudsigt siger start ved 12 grader ved Bremen, og slut med 34 grader i sydfrankrig. Det bliver en oplevelse med 20 grader forskel på en køretur.
Dag 3 planlagt til 9-10 timer ankomst kl 20'ish.
Dette indlæg blev 05-07-2020 21:35 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
05-07-2020 kl. 21:45
J R
bruger siden
13-12-2013
05-07-2020 kl. 22:48
bruger siden
06-01-2004
skrev:
Det bliver så 2 x 3 hele dage i en bil ( jeg forudsætter at du skal hjem igen) hvis jeg havde en elbil, så havde jeg sat mig i en flyver hvis jeg skulle til Spanien
Det plejer vi også de 3-4 gange om året.
Jeg kan bare godt lide tanken om at køre, og når nu fruen for en gangsskyld acceptere længere ture end 3 timer, så skal det altså være nu.
Dertil så cancellerede KLM vores billetter, og idet vi allerede har 4 vouchers fra foråret til KLM, så synes jeg ikke at vi har behov for flere ventebilletter.
En fordel ud over den samlede pris for kørsel og overnatning kontra flyver og billeje er 10-12.000 billigere at køre. Så er der lige det med hvis flyselskabet skulle aflyse hjemrejse eller vi er så uheldige at en af familien skulle få feber, så kan man køre hjem, men man kommer nok ikke med en flyver sammen med 180 andre.
Dette indlæg blev 06-07-2020 07:24 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
06-07-2020 kl. 07:27
Der er en strækning omrking AAL, hvor der er gammel meget larmende asfalt, når så man kommer på det nye stykke, så kommer en utrolig stilheden, det er simpelthen en fryd for sjælen.
J R
bruger siden
13-12-2013
08-07-2020 kl. 23:09
Sjældent mere end 2 andre Teslaer på ladestationer, nogen med op til 24 standere.
På den der var Hårdest besat, var der 2 biler til 6 standere før vi kom.
Flere steder ankom vi uden der var andre. Medens vi ladede kom der 1 eller 2 mere. Den travleste var der 7 andre til 18 standere.
Må indrømme køre turen ex hotel har taget 34 timer for 2700 km. Det er noget mere end forventet. Men det kommer sig af familien ikke er synkroniseret med El Rakettos. Så når de går sukker kold, så kan der ikke ventes til om 1 time, hvor vi alligevel holder og lader! Når så de alligevel lige er inde og spise, så har man også rigelig tid til at kigge giftshop og studere alle slikhylder nært!
Det var ved at tænde mig af de første dag, men så måtte jeg tage en chillpill og få det bedste ud af turen.
Alt ialt en god tur, hvor der ikke er mugget meget fra bagsædet, bortset fra lige det med at gå sukkerkold.
Der er holdt 100-120-125-135 kmt på fartpilot.
Vi holdt også i ren stau 45 minutter, og mange gange mindre vejarbejde men hvor der blev kørt 40-70 kmt. Dertil så holdt vi 45 minutter og ventede på færge istedet for at køre igennem Hamburg(det gav nok samme resultat om vi havde taget elbetunnel). Alt i alt kan man vel trække 2-2,5 time fra for kø og ventetid.
Det var hensigten at lave et regneark med kørsel, men det gik i vasken første dag, da der var tissepauser (arket hed "tour de tis") og snackpause, vente tid på færge og jeg var ved at brænde sammen til jeg indså, at det var bedre at go with the flow.
Dette indlæg blev 09-07-2020 00:39 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
10-07-2020 kl. 23:46
J R
bruger siden
13-12-2013
27-07-2020 kl. 21:02
Havde en mega sjov oplevelse igår.
Ved Luttenberg, tror jeg den hed. tankstation og Tesla/IONITY lader. Var der 4 elbiler til aldning på samlet 20 standere.
Der var altså ingen kø. Hvilket der på intet tidspunkt har været på turen. En gang har der været 10 biler til 18 standere.
På benzin stationen var der til gengæld 3-4 biler i kø til hver eneste stander på stationen. Men det tager jo også lidt tid når sådan en Panamera eller en RS6 skal suge 80-90 liter.
Men man venter aldrig på benzin standere, der er rigeligt af dem på hver eneste hjørne, ikke.
J R
bruger siden
13-12-2013
28-07-2020 kl. 09:58
Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017
skrev:
Du bliver nød til at forholde dig til nogle ting her
elbiler er slet ikke lige så udbredte som dem der køre på forsile brændstoffer
så ligger du lige corona til den . Forstil dig nu at det var omvendt så var der ikke nok lade standere fordi hver bil tager 20-30 min til 80%
jeg syntes det er fedt du elsker din bil det skal man jo helst men jeg syntes ikke du ser nok på det fra alle sider
forørigt var ungerne og min kone i legoland i uge 26 der var ingen kø til noget og de havde en super tur. hvis der ikke sr corona havde de nok måtte vente en del i kø
Nej du har da ret i der er corona. Men det havde så betydet, at der var eks dobbelt så mange elbiler.
Men havde det ikke også betydet dobbelt så mange fossilbrændere i kø?
Masker, håndsprit 1,5 meters afstand og kø fra toilet og ud til indgangen, der er alligevel noget udfordring i udlandet. Men jeg bemærkede at i Spanien kunne man ikke gå ind i butik uden at spritte af, ellers fik man hurtigt fortalt hvor den stod. Det var der ingenting af i Frankrig eller Tyskland.
Forøvrigt kan jeg godt se 200+ kmt i en Panamera må være sagen. Jeg havde Rakettten på 170 et par gange i en overhaling med et motorvejsmissil på vej i bakspejlet(skal jo ikke ligge i vejen), og alt andet lige så synes jeg 170 er meget på nogen af de lappede motorveje i tyskland.
På de forholdsvis ny asfalterede uden lapper og revner er det fint. Men der er altså mange km der er temmelig slidte, og der er 140 alt rigeligt for mig.
H P
bruger siden
06-01-2004
28-07-2020 kl. 10:29
Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017
skrev:
Du bliver nød til at forholde dig til nogle ting her
elbiler er slet ikke lige så udbredte som dem der køre på forsile brændstoffer
så ligger du lige corona til den . Forstil dig nu at det var omvendt så var der ikke nok lade standere fordi hver bil tager 20-30 min til 80%
jeg syntes det er fedt du elsker din bil det skal man jo helst men jeg syntes ikke du ser nok på det fra alle sider
forørigt var ungerne og min kone i legoland i uge 26 der var ingen kø til noget og de havde en super tur. hvis der ikke sr corona havde de nok måtte vente en del i kø
Jeg er helt enig med Esben.
Du er så glad for din Tesla at du ikke kan se " en rynke i røven på den" 🙄
Jeg vil gerne give dig at elbiler er fremtiden på den lange bane, men du er nødt til at forstå at det ikke er en teknik som er overlegen på alle parametre, jeg ville nødig køre til Spanien som du har gjort, og kom nu ikke og påstå at benzinbiler bruger længere tid i kø end du bruger på at oplade din bil......
P.S jeg ser sjældent en kø på 4-5 Porscher der alle skal have 90 liter.....
Du er god til at dele dine oplevelser, men kunne du bare være en anelse mere objektiv, så kunne det være SÅ meget mere interessant at læse....
J R
bruger siden
13-12-2013
28-07-2020 kl. 11:05
Dog eksl. de 2 overnatninger. Tænker ikke det var gået meget hurtigere i en benziner når præmissen er vi ikke ønsker at køre over 140, undtagen ved overhalinger hvor der kommer missiler bagfra, og der er kilometervis af motorvejsarbejder i Tyskland.
Vi har ladt 9 gange af ca 25 minutter. Dog længere ved frokosterne. 9. ladning var ikke nødvendig for at komme hjem, men 6 minutter i Haverslev gør lige at man kommer hjem med 200 på batteriet istedet for 30 km, så er der også til indkøb til køleskab.
Forøvrigt så sidder de missilpiloter og skærer tænder når missilet ikke kan tænde på alle cylindre efter et vejarbejde med 60 og der pludselig bliver 4 spor, men holder stille når Raketten er på 140, før missilet har nået at geare ned og hælde fuel i cylindren.
Missilerne er virkelig lækre og kører også fantastisk, forskellen ligger i hvor man ønsker oplevelsen, ved kilometervis med 200+ eller accellerationen. 200+ i tæt trafik på 2 sporet motorvej føles farligt for mine nerver.
Det gør en accelleration på motorvej efter vejarbejde fra 60 til 140 ikke.