Bilbasen Forum
Cibor renten
Profil slettet
02-08-2012 kl. 20:42
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
03-08-2012 kl. 08:29
Men lige nu og i den nærmeste fremtid vil det variable lån som regel være billigere end det fastforrentede lån. DIBA har f.eks en forskel på 1 % pt mellem variabelt og fast.
Er det vovet? Nej, det kan man ikke sige. Er det det bedste? Det er op til en selv at afgøre. Låner man f.eks. 200.000 kr hos DIBA, så sparer man lige nu 100 kr med det variable lån. Men er det nok i besparelse i forhold til, at renten jo kan stige? Det er op til ens egen mavefornemmelse.
Profil slettet
03-08-2012 kl. 11:23
Johannes Gregersen skrev:
Alle (bil- og privat)lån med variabelrente er i praksis CIBOR plus et (stort) tillæg. Så stiger CIBOR (hvad den nok gør engang) så stiger den variable rente.
Men lige nu og i den nærmeste fremtid vil det variable lån som regel være billigere end det fastforrentede lån. DIBA har f.eks en forskel på 1 % pt mellem variabelt og fast.
Er det vovet? Nej, det kan man ikke sige. Er det det bedste? Det er op til en selv at afgøre. Låner man f.eks. 200.000 kr hos DIBA, så sparer man lige nu 100 kr med det variable lån. Men er det nok i besparelse i forhold til, at renten jo kan stige? Det er op til ens egen mavefornemmelse.
Men det du nævner ved diba er så et billån, ikke?
Sagen er den, at jeg har et boliglån i banken, som er steget meget,
faktisk er det helt oppe på 13 %.
Mit billån, også i banken, er steget samtidig, og nu oppe på 11,5 %.
Ved pengeautomaten.dk, kan jeg låne 250.000 kr, til en åop på 7,4.
Der kunne umiddelbart godt være en fidus ved at låne penge der i stedet så.
Inde på låneberegner.dk, ar jeg regnet ud, at jeg vil kunne spare 45.000 kr
i renter, ca.
Billånet er færdig om 52 mdr, og boliglånet om 68 mdr, og hvis jeg lægger lånene
sammen, er jeg færdig med hele om 52 mdr.
Lyder det fornuftigt?
Profil slettet
03-08-2012 kl. 13:17
Johannes Gregersen skrev:
Alle (bil- og privat)lån med variabelrente er i praksis CIBOR plus et (stort) tillæg. Så stiger CIBOR (hvad den nok gør engang) så stiger den variable rente.
Det kan godt være man som udgangspunkt sparer 100kr i afdraget om måneden, men når renten så stiger 2-3 gange om året, så forsvinder den besparelse hurtigt.
Jeg har en svoger som startede et billån på 5-6 % i variabel rente i '07 og den var da han solgte bilen i år på omkring 12 %, så er det sjove sq ikke til at finde.
Profil slettet
03-08-2012 kl. 13:34
Jess Reichstein skrev:
Ja det lyder meget fornuftigt.
Du skal dog tage i betragtning at du har betalt en stor sum i oprettelse af de oprindelige lån. Og samtidig risikerer du der er en straf for at indfri dem før tid.
Ydermere vil du komme til at betale oprettelse og sikkert stempel for at oprette det nye lån.
Prøv i første omgang at presse banken med det 7,4% tilbud i hånden.
Jess
Det var faktisk også min tanke, at jeg ville ansøge først, og hvis jeg så blev godkendt, så kunne jeg gå i banken, og spørge om de vil gøre det billigere.
Jeg har trods alt været stabil kunde i 9 år.
T i
bruger siden
17-06-2006
03-08-2012 kl. 17:15
Rasmus Hougaard skrev:
Det var faktisk også min tanke, at jeg ville ansøge først, og hvis jeg så blev godkendt, så kunne jeg gå i banken, og spørge om de vil gøre det billigere.
Jeg har trods alt været stabil kunde i 9 år.
Hvorfor bruge tid på at ansøge først? (og risikerer du ikke at være "låst" til at tage lånet?)
Hvis du er en stabil kunde og "kendt" i din bank ville jeg bede om et møde med min bankrådgiver for generelt at gennemgå økonomi, lån etc.
Herunder ville jeg så tale med vedkommende om en justering af renteniveau. Det er ligesom i alle andre handelssituationer, lad være med at true/forlange etc. men spil ud med at du har undersøgt markedet og konstateret at du kan låne til en rente, der ligger langt under den du betaler nu og så lad dem komme med et udspil.
Hvis man har en fornuftig økonomi, kan man ihvertfald roligt droppe bare automatisk at betale "hvad det koster". Der er altid noget at handle om og bankrådgiverne er sælgere/handelsfolk som så mange andre...
Lidt inspiration: http://www.finanshus.dk/finanshuset/fh_newsletterpage.aspx?nlid=110
Så kan du også teste hvilken kategori din økonomi ligger i....
Profil slettet
03-08-2012 kl. 17:37
T l skrev:
Hvorfor bruge tid på at ansøge først? (og risikerer du ikke at være "låst" til at tage lånet?)
Hvis du er en stabil kunde og "kendt" i din bank ville jeg bede om et møde med min bankrådgiver for generelt at gennemgå økonomi, lån etc.
Herunder ville jeg så tale med vedkommende om en justering af renteniveau. Det er ligesom i alle andre handelssituationer, lad være med at true/forlange etc. men spil ud med at du har undersøgt markedet og konstateret at du kan låne til en rente, der ligger langt under den du betaler nu og så lad dem komme med et udspil.
Hvis man har en fornuftig økonomi, kan man ihvertfald roligt droppe bare automatisk at betale "hvad det koster". Der er altid noget at handle om og bankrådgiverne er sælgere/handelsfolk som så mange andre...
Lidt inspiration: http://www.finanshus.dk/finanshuset/fh_newsletterpage.aspx?nlid=110
Så kan du også teste hvilken kategori din økonomi ligger i....
Udfra den "test", så ligger jeg nok på anstrengt til jævn økonomi. Tror jeg.
Jeg er under uddannelse, og har 3000 kr. til mig selv, som skal dække
mad, tøj, brændstof, og andre små ting, så det jo ikke fordi der er meget at forhandle med.
Jeg lånte penge til bil for et år siden, og der lavede de bare en forhøjelse
på mit nuværende forbrugslån.
De satte så renten lidt ned, til 9,5 %, men den er steget til 11,5 nu, på
under 1 år.
T i
bruger siden
17-06-2006
03-08-2012 kl. 18:10
Rasmus Hougaard skrev:
Udfra den "test", så ligger jeg nok på anstrengt til jævn økonomi. Tror jeg.
Jeg er under uddannelse, og har 3000 kr. til mig selv, som skal dække
mad, tøj, brændstof, og andre små ting, så det jo ikke fordi der er meget at forhandle med.
Jeg lånte penge til bil for et år siden, og der lavede de bare en forhøjelse
på mit nuværende forbrugslån.
De satte så renten lidt ned, til 9,5 %, men den er steget til 11,5 nu, på
under 1 år.
Selvom du ikke tjener masser af penge pt. og/eller har masser på kontoen, betyder det ikke at der ikke er noget at handle med.
Hvis du ellers er stabil og betaler det du skal, er der jo ikke nødvendigvis noget problem i begrænset økonomi. Så længe du har lån du betaler af på, tjener de jo penge på dig.
Som jeg læser den test er den primært rettet mod folk med arbejde, evt. egen bolig, pension etc. så tror ikke at den kan bruges til det store, når man er under uddannelse, så lad være med at hænge dig for meget i den.
Som sagt ville jeg tage et møde med banken og få snakket økonomi generelt, det er altid en god ide og her kan man så diskutere renteniveau. Under alle omstændigheder er du jo pt. en fast indtægt for dem, så hvis du er stabil mht. økonomien er de næppe interesseret i at du smutter et andet sted hen, så der skal da bare pruttes om prisen.
For banken er der jo også et længere perspektiv: Der kommer en dag, hvor du er færdiguddannet, tjener flere penge, skal låne flere penge = flere penge til dem. Der skulle du jo helst stadig være kunde hos dem.....
Dette indlæg blev 03-08-2012 18:11 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
03-08-2012 kl. 19:11
ikke stort nok. Jeg prøvede flere forskellige..
Men uanset hvor god en kunde jeg har været, og at jeg betaler mine regninger,
er det så ikke naivt at tro, at de vil sænke renten henholdsvis 4 % på det ene lån, og 5,5 % på det andet?
T i
bruger siden
17-06-2006
03-08-2012 kl. 19:33
Meget kan jo afgøres af om banken kender én, hvis de har tillid til en, strækker de sig selvfølgelig lidt længere end de måske ellers ville gøre.
Men som sagt ville jeg tale med dem om et bedre tilbud (og nævne at der findes tilbud med lavere rente). Det kan da godt være at de ikke sænker renten helt ned på det samme, men hvis det er en bank der ellers har behandlet dig fornuftigt ville det måske også være ok, hvis de skar 2-3% af renten?
Personligt har jeg ikke den store tillid til diverse alternative udlånssteder, så hvis min bank bare kunne give mig et tilbud der var nogenlunde i nærheden af alternative tilbud ville jeg blive hos dem.
Men det kommer jo også an på ens forhold til banken (men det lyder da til at de måske har strukket sig lidt længere end ellers, når du siger at der ikke er andre banker der er interesserede)
Profil slettet
11-08-2012 kl. 17:44
Jeg gik i banken, og de kunne ikke gøre alverden. De satte 2 lån ned, med
0,5 %.
Jeg regnede ud, at det ville give en måned kortere løbetid, på begge lån.
Jeg prøver at finde på noget andet så..