Bilbasen Forum
Totalt overblik af leasing spredt ud som per-måned beløb
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
22-08-2019 kl. 18:27
Leasing er en jungle. Der er kampagnetilbud, almindelige tilbud, leasing med forsikring og dem uden, og så dem med både forsikring og grøn ejerafgift med. Fælles for dem er, at det er uoverskueligt at gennemskue.
Jeg har gået regneamok på 29 opstillinger, som jeg støvsuget fra nettet igennem den seneste måneds tid. BMW har f.eks. fordelagtige kampagner nu på deres nye 3-serie, og selvom det bestemt er interessant, er det så også lige så interresant som SimplyGo.dk kan tilbyde det til? SimplyGo og BMW2GO er samme selskab og i øvrigt under samme firma, som har importretten til BMW i Danmark.
FDM har også gode tilbud med forsikring inkluderet. Audi er underligt nok ret langt bagefter med at følge med på at give den her slags tilbud, men de findes dog. Audi kalder ikke minilease for minilease, men i stedet select lease. Så ved du det. Det fede ved minilease er, at du ikke tegner den typiske 36-måneders aftale.
Tag god inspiration i denne Excel, jeg har delt: https://1drv.ms/x/s!AiZ3yacEXWSsgVUUtaueb4BQMRjc?e=1Ljh4u
Linket åbner Excel-filen direkte i din browser, hvis du har Office installeret. Her kan man godt finde nogle interessant ting. Hvis vi bliver i familiebilsegmentet som en KIA Ceed (som jeg har haft i mange år, men lige solgt) eller en Ford Focus, så ligger vi typisk på 4.500 til 5.000 kroner om måneden med alt medregnet.
For at få nogle tal på forsikring har jeg forespurgt på TopDanmarks hjemmeside, og jeg har fundet prisen på kasko på bilen for en mand på 50 år og fejlfri kørsel i mindst 8 år.
Det andet som er interessant for BMW 3-serie er, at deres kampagne på lease på 12 måneder incl forsikring koster det samme om måneden (+/- 30 kroner), som hvis du tager en traditionel leasing med førstegangsbetaling og selv betaler forsikring. Der er de meget fair.
Mercedes i den klassiske sammenligning C-klasse imod BMW 3-serie er gerne 1.000 kroner dyrere om måneden end BMW. Husk at gøre det sammenlignelig på modellen og motorkraft. Altså 320i BMW imod en C200 og begge med automatgear. En C-klasse station car skal stå kamp mod en 3-serie Touring.
Du finder også ud af, at Merdedes egen leasing, hvor forsikring og grøn ejerafgift er med (minilease), er pænt meget dyrere per måned end deres traditionelle leasingaftale på 36-måneder, hvor du selv betaler forsikring og grøn ejerafgift. Se C-class 220d st.car.
Du finder også ud af, at hvis du vil gå til premium op fra almindelig familebil, så vil det koste minimum 1.500 kroner mere om måneden og det er gerne mere end det. Volvo har jeg ikke kunnet finde en kampagnepris på, der kommer i nærmheden af, hvad en kampagne bør være, så en V60 T4 (benzin) vil koste mere end 1.000 kroner mere om måneden end en Mercedes C220d st.car. Dog skal jeg måske pille de 525 kroner ud, som jeg har sat ind som tilvalgt læder på Volvoen, men selv da er det dyrere end en Mercedes C220 diesel st.car.
Elbil? Ja, så skal man lige huske, at man skal have en oplader installeret derhjemme før det spiller ordenlig med at køre Tesla 3. Den installation vil koste 10.000 kroner, og det vejer altså noget om måneden, når det spredes ud, selvom FDMs udmærkede tilbud siger ingen førstegangsbetaling.
Download Excel-filen til dit egen PC og leg lidt rundt med det. Har jeg lagt vinterhjul med i en aftale, kan du jo prøve at se, hvad der sker per måneden, hvis du fratager det i kolonnen "Tillæg per md".
Dette indlæg blev 22-08-2019 18:31 redigeret af dets forfatter.
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
22-08-2019 kl. 19:01
Er der mindre end 200 kroner om måneden i merpris mellem en dielsel-model i opstillingen i forhold til en benzin-model ved siden af, ja så ender det nok samme sted alligevel, når du tager brændstofforbruget med.
Den minilease af Merdeces C200 St.Car, der står til 8.161 kr/md mod Mercedes C220d st.car på samme længde aftale til 8.661 er altså noget tættere på hinanden end de 500 kroner i forskel som opstillingen siger, når brændstof tages med. Det har nok mere noget at gøre med, om du foretrækker bundtrækket i en diesel eller benzinbilens mere stille fremfærd.
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
15-09-2019 kl. 20:53
Der virker som en liste af fininddelte små regler, der ikke bliver råbt alt for højt om forlods, men som makiserer chancen for at kræve penge af dig. Så kan jeg kun være glad for, at jeg (tilfældigvis) valgte at lease fra SimplyGo, der på linje med FDM og GoMore virker mere reele end f.eks. Sixt.
Går man med selskabet Dribe, så må konen godt låne bilen, men kun hvis hun hver gang scanner dit kørekort i en app. Hvordan harmonerer det med argumentet om "brug bil uden problemer", som alle leasingselskaber har så travlt med at sælge varen på?
Artiklen mere end advarer om at tage for givet, at tilbudene er gennemsigtige. Det er de ikke. Så vær forsigtige.
Richard Brooks
bruger siden
14-12-2014
08-03-2020 kl. 10:13
Det er en rigtig fin oversigt, du har lavet. Jeg er selv i gang med at lave noget lignende. Jeg kan dog se, at en del af priserne er ændret; nogle er blevet dyrere, andre billigere. Fx synes jeg at Volvo V60 D3,4/T4 er blevet meget konkurrencedygtige. Jeg kan også så, at man kan få en Kia Ceed helt ned til 2599 (plus ekstra km) for den lille 1.0 motor. Jeg tror, at det man kan lære af det, er, at det med leasing virkelig handler om at finde de gode tilbud, for da du lavede denne, havde BMW nogle rigtig gode priser; nu er de blevet lidt dyrere. Omvendt er 320d stationcar ret billig hos BMW2Go. Så ja, det er sgu lidt en jungle.
Tak for det gode indlæg (selvom det er ved at være noget tid siden).