Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Forklar mig lige det der med flexleasing

Lauge Abildgaard

Lauge Abildgaard
bruger siden
09-02-2017

29-06-2017 kl. 11:08

Efter at have set en støt stigende mængde luxusbiler som forsøges solgt af - hvad jeg må formode er desperate eller opportunistiske flexleasere. Bilerne bliver solgt uden afgift til helt urealistiske priser - et hurtigt check på autoscout viser med al tydelighed hvor dyre bilerne er. Ofte er annoncerne ledsaget af en tekst som "velegnet til flexlease" - som om det skulle hjælpe noget.

Det får mig til at undres over hvad fidusen er ved flexlease? Altså antaget at man selv kan låne penge til en rimelig rente f.eks. friværdi eller man er lidt ved muffen og bare trækker dankortet. Man hæfter selv for restværdien og skal både betale rente og diverse gebyrer til leasingselskabet - så hvad er fidusen? Det kan godt være at man kun "betaler" registreringsafgift pro rata, men når leasen udløber så skal man jo enten exportere eller betale afgiften. Er det er pyramidespil hvor aben sendes videre til det næste fjols? eller er det mig der oveser noget?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Lech Pedersen

Thomas Lech Pedersen
bruger siden
28-03-2005

06-07-2017 kl. 14:36

Jeg har gennem et års tid regnet på et utal af eksempler og talt med 5 forskellige leasingselskaber - store og små.

Min konklusion er, at det ikke kan svare sig, med mindre der er tale om biler til en meget høj pris, som man ikke forventer at beholde særligt længe eller kun bruge få måneder om året. Her vil den voldsomme danske afgift gøre, at værditabet vil blive meget stort - det reduceres med flex-leasing.

Biler til "almindelige mennesker", som mange forhandlere og leasingselskaber mener er fordelagtige at flex-lease, vil jeg sætte et meget stort spørgsmålstegn ved.

Tag fx en BMW 116 diesel, aut.gear, 50.000 km. fra 2013. Den koster kr. 245.000 kontant i Danmark.

Den kan også flex-leases:

Samlet pris i 12 måneder (inkl. førstegangsydelse og leasingydelse) kr. 59.000

Allerede her kan man diskutere, om man ikke kunne køre i bilen som ejer til samme pris - altså værditab på de kr. 245.000.

Men det hele ramler for alvor, når man ser den restværdi, som man forpligter sig til at stå inde for: kr. 123.000 ekskl. moms...

Det er altså den pris, du skal anvise en køber til om 12 måneder.

Selvsamme bil koster i dag hos aut. forhandler med garanti i Tyskland EUR 15.000, altså ca. kr. 112.000 inkl. moms...!

Realistisk set skal man i dette tilfælde således regne med et tab i forbindelse med udløb af aftalen på mindst kr. 40.000, som så skal lægges til de kr. 59.000. Du har med andre ord betalt næsten halvdelen af bilens danske værdi inkl. afgift og moms på 12 måneder...

Flex-leasing ville være genialt, hvis vi private kunne få lov at betale forholdsmæssig afgift til staten. I ovenstående eksempel er det forhandleren, der tjener en god skilling, mens kunden ikke får noget ud af flex-leasing - overhovedet.

Det regnestykke, som leasingselskaberne nødigt lægger frem er:

- Hvad er den præcise forholdsmæssige afgift, der afregnes til staten? (inkl. moms og "rente" til staten?

- Hvilken rente betaler du for finansieringen af beløbet, som forhandleren giver for bilen?

- Restværdien på bilen: reel sammenligning med forhandler-salgspriser i Tyskland. Husk, at efter endt leasingperiode sælges bilen engros, dvs. uden garanti - du kan altså ikke sammenligne med udsalgspriserne hos en tysk autoforhandler, men skal regne baglæns og tænke på, hvad forhandleren har givet for den brugte bil inden videresalg.

Tilbage til min konklusion: Flex-leasing er for 95 % vedkommende ikke interessant på nogen måde - man lader sig forblænde af den lave leasingydelse og glemmer de samlede, ofte skjulte, omkostninger, særligt restværdien.

Kigger du 3 år gammel Mercedes S-klasse med nyværdi på +2,5 mio - og skal have virksomheden til at betale, som også kan trække momsen fra, så ja - måske...

Lad os gerne få nogle forhandlere eller leasingselskaber ind i debatten med fremlæggelse af de reelle tal og samlede omkostninger ved flex-leasing.

Jeg tror de mange danskere, der i løbet af det sidste års tid har flex-leaset, står med en stor efterregning, når perioden udløber.

Beklager længden af indlægget, men emnet er for spændende til at lade ligge...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

06-07-2017 kl. 15:18

Godt indlæg Thomas.

Leasing er et spørgsmål om vi ikke stjæler fra os selv.

Vi tillader leasing selskaberne at få en så fordelagtig afgift, at almindelige dødelige taber kassen på at købe.
Samtidig så sælge leasing selskaberne hovedparten til export efterfølgende. hvilket betyder markedet for brugte er markant mindre.

De eneste der vinder er leasing selskaberne.
Ikke staten, eller leaseren.

Fatter simpelthen ikke eks. Mercedes vil accepterer at leasing kan købe den samme C-Klasse til 415, som en privat betaler 550 for.
Hvis de ville sælge nogen C-klasser så sæt da for fanden prisen ned til 415 for alle.
Jeg vil vædde med Mercedes' regnskab vil ikke kunne mærke forskellen på de 2-3 der bliver hældt over disken til fuld pris i privat handel om året, og så sætte alle c-klasse ned til eks 420.000.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg