Bilbasen Forum
Tesla Model 3 RWD 4d vs. Standard range +

Morten Mosen-Rieks
bruger siden
06-05-2022
02-04-2025 kl. 10:41
Jeg har lidt udfordringer med at gennemskue forskellen på Tesla model 3 RWD og model 3 Standard Range +. Kigger kun på modeller fra 2021 og frem.
Hvad er den reelle forskel egentlig? RWD modellen er oftest sat til en WLTP på 491, hvor Standard Range + er omkring de 448.
Men hvorfor? :) Så vidt jeg kan se, har de samme størrelse batteri mv. Og bilerne fås fra samme årgange. Så hvad er forskellen egentlig på disse to modeller?
Så vidt jeg har kunnet undersøge online, så har Standard Range + fået varmepumpe fra omkring 2021 og frem. Men jeg har svært ved at se om det også gælder for RWD modellerne?
Eller er det bare alle model 3 fra 2021 og frem der har varmepumpe? Det har måske også noget at gøre med, om det er en importeret bil eller ej.
Egentlig ville jeg aller helst bare have en Long Range model - men forsikringen på dem er bare væsentligt dyrere... :)
Er der nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig her? På forhånd tak.

J R
bruger siden
13-12-2013
02-04-2025 kl. 13:10
De udvikler løbende, i modsætning de gamle producenter der kommer med al udvikling når de skifter model år eks i august/september måned.
Dertil så skal du vide at biler sat til salg på eks Basen godt kan være sat på med forkerte oplysninger.
Jeg ville gå efter en RWD med varmepumpe og sikre mig at den har LFP batteri. Med LFP batteri kan du lade den til 100% nærmest dagligt uden skade på batteriet.
Når du lader !00% på en LFP med 490 km så får du ca 420-420 km i displayet. Nærmest det samme som en AWD har ved 80%.
Forskellen er at AWD modellen kan du så lade til 100, inden du skal på langtur og få 100 km mere på pakken fra start.

T i
bruger siden
17-06-2006
02-04-2025 kl. 13:14
Standard Range har 55 kWh
Vær dog opmærksom på at sælgere ikke altid har styr på hvilken variant de sælger. En del kalder deres RWD for SR

Morten Mosen-Rieks
bruger siden
06-05-2022
02-04-2025 kl. 14:32
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Tesla kører ikke med årgange på deres opdateringer.
De udvikler løbende, i modsætning de gamle producenter der kommer med al udvikling når de skifter model år eks i august/september måned.
Dertil så skal du vide at biler sat til salg på eks Basen godt kan være sat på med forkerte oplysninger.
Jeg ville gå efter en RWD med varmepumpe og sikre mig at den har LFP batteri. Med LFP batteri kan du lade den til 100% nærmest dagligt uden skade på batteriet.
Når du lader !00% på en LFP med 490 km så får du ca 420-420 km i displayet. Nærmest det samme som en AWD har ved 80%.
Forskellen er at AWD modellen kan du så lade til 100, inden du skal på langtur og få 100 km mere på pakken fra start.
Interessant :)
Så der er i princippet ingen forskel på en Standard Range + og en RWD udover størrelsen på batteriet?
Ved du om de laver de to modeller sideløbende, eller om de - lidt som du også siger - er et udtryk for den periode bilerne er produceret i?
F.eks. hed alle "ikke performance og ikke long range" model 3 i 2021 bare standard range + og alle model 3 i 2022 bare RWD osv.?
Det er vildt svært at gennemskue. Det står i hvert fald ikke udspecificeret nogen steder jeg har set.

Morten Mosen-Rieks
bruger siden
06-05-2022
02-04-2025 kl. 14:33
T i
bruger siden
17-06-2006
skrev:
RWD har 60 kWh batteri, gik så vidt jeg husker i salg fra omkring oktober 21 (men blev kaldt 22')
Standard Range har 55 kWh
Vær dog opmærksom på at sælgere ikke altid har styr på hvilken variant de sælger. En del kalder deres RWD for SR
Ok :)
Og man skal vel nærmest ind på skærmen i den enkelte bil for at se, specifikt hvilken model det er?

J R
bruger siden
13-12-2013
02-04-2025 kl. 16:54
MEN som TI også skriver så er der forvirring iblandt både forhandlere og private sælgere over hvad de har stående.
Der står såvidt jeg ved ikke noget på skærmen der kan opklare det.
Se
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
og
https://tesla-info.com/model-history/M3
Man kunne antage ud fra:
2021 M3
SR+ becomes just the "Model 3" or "Model 3 RWD" with a slightly longer range but increased 0-60 times. The spec going into 2022 also includes heated rear seats and heated steering wheel.
At har en ikke ratvarme så er det en SR+ og ikke en RWD....... MEN...
Også vær opmærksom på at Model 3 kunne ikke eftermonteres med træk før det blev til Highland. Altså køber du en 21 uden træk så er det altså bare too bad. Ligesom model 3 produceret før 12/4 2019 kunne slet ikke få træk. Det ved jeg fordi vores første blev leveret samme dag som som den mulighed blev givet fri!
En anden hack kunne være at kigge efter om den har en Ryzen chip(det kan man se på skærmen) som kom i løbet af 2021. Ryzen chip er bare lyn hurtig og mange af de irriterende fejl som intel/MCU2,5 havde forsvandt da vi skiftede til en model 3 med Ryzen chip.
Dette indlæg blev 02-04-2025 17:04 redigeret af dets forfatter.

Morten Mosen-Rieks
bruger siden
06-05-2022
03-04-2025 kl. 09:28
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
De lavede ikke SR+ sideløbene med RWD.
MEN som TI også skriver så er der forvirring iblandt både forhandlere og private sælgere over hvad de har stående.
Der står såvidt jeg ved ikke noget på skærmen der kan opklare det.
Se
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
og
https://tesla-info.com/model-history/M3
Man kunne antage ud fra:
2021 M3
SR+ becomes just the "Model 3" or "Model 3 RWD" with a slightly longer range but increased 0-60 times. The spec going into 2022 also includes heated rear seats and heated steering wheel.
At har en ikke ratvarme så er det en SR+ og ikke en RWD....... MEN...
Også vær opmærksom på at Model 3 kunne ikke eftermonteres med træk før det blev til Highland. Altså køber du en 21 uden træk så er det altså bare too bad. Ligesom model 3 produceret før 12/4 2019 kunne slet ikke få træk. Det ved jeg fordi vores første blev leveret samme dag som som den mulighed blev givet fri!
En anden hack kunne være at kigge efter om den har en Ryzen chip(det kan man se på skærmen) som kom i løbet af 2021. Ryzen chip er bare lyn hurtig og mange af de irriterende fejl som intel/MCU2,5 havde forsvandt da vi skiftede til en model 3 med Ryzen chip.
Tusind tak for al den information - og ikke mindst din tid :) Det er super brugbart!
Må jeg tillade mig at spørge, hvad du selv kører i og har kørt i af Tesla? Jeg kan forstå på dit svar, at du har haft et par stykker :)
Og hvis du skulle anbefale en model 3 - hvad ville du så anbefale? En RWD eller en Long Range?
Jeg ved godt at der er flere parametre som kørselsbehov osv. Men måske bare generelt?
Vi har et meget klassisk kørselsbehov selv. Vi kører ca. 20.000 om året. Vi bor i Esbjerg og har familie i Sæby og Malmø, som vi besøger relativt ofte. Så vi bor lige smæk i midten af de to steder med hhv. 325 og 327 km begge steder.
Umiddelbart ville jeg helst have en Long range - bare fordi den længere rækkevidde er rar at have tænker jeg. Men jeg ved ikke om behovet nødvendigvis er til det. Og så er der jo også lige forskellen på forsikringen. I mit tilfælde er der en forskel på ca. 1000kr. om året imellem de to. Og en RWD er i forvejen noget dyrere i forsikring end min nuværende bil.

J R
bruger siden
13-12-2013
03-04-2025 kl. 10:01
Byttede til en importeret 10/22 LR AWD i foråret 23.
De har begge været helt vildt gode. Det er meget begrænset med udgifter der har været med vedligehold..... Som i 1 service på en Audi , Passat eller en Mercedes C klasse, har haft dem alle. Og sjældent er vi kommet fra værkstedet med mindre end 6000 kr for et besøg. Ca det samme som den første kostede på 170.000 km.
Der var til gengæld et par recalls på første bil. Noget med bagklappen, forlygterne blev skiftet på garantien og bærearmene blev også skiftet til stærkere model efter 120.000 km på garantien, de første bærearme var for svage.
Du kan sagtens nøjes med en RWD. Men du skal nok regne med et besøg på superchargere hver vej. Kan du lade på destinationen, så bliver det 5 minutter på lader. Kan du ikke så regn med 20-25 minutter.
Vi bor på en grusvej der ikke rydes om vinteren, derfor har vi AWD. Og så er den bare det hurtigere...... Man tænker jamen 4,4 til 100 er jo vanvittigt.... Ja det er/var det. Idag kunne jeg godt tænke med der var lidt mere smæk i røven. Men er alligevel for nærrig til at trykke på tilkøbsknappen i appen og på 0,5 sekunder hurtigere for 13000 kr.
Aller bedst ville jeg vælge en Highland, men det er fra sidst i 23 de kom. Derefter ville jeg vælge en med sorte ruderamme og insert i døren samt varmepumpe, ratvarme og Ryzen chip for ikke at glemme trækket. Om det er RWD eller AWD er nærmest ligemeget bortset fra optrækket.
PS i regnestykket har jeg ikke regnet dækskifte og smøring af bremser med, idet alle biller skal have det.
Dette indlæg blev 03-04-2025 10:10 redigeret af dets forfatter.

Morten Mosen-Rieks
bruger siden
06-05-2022
03-04-2025 kl. 10:36
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Vi havde en LR AWD fra 2019 som vi kørte 170.000 km i på små 4 år. Samlede omkostninger inklussiv vedligehold, strøm, forsikring og værditab(og husk de blev sat ned med 100K i perioden) var 1,84 kr/km
Byttede til en importeret 10/22 LR AWD i foråret 23.
De har begge været helt vildt gode. Det er meget begrænset med udgifter der har været med vedligehold..... Som i 1 service på en Audi , Passat eller en Mercedes C klasse, har haft dem alle. Og sjældent er vi kommet fra værkstedet med mindre end 6000 kr for et besøg. Ca det samme som den første kostede på 170.000 km.
Der var til gengæld et par recalls på første bil. Noget med bagklappen, forlygterne blev skiftet på garantien og bærearmene blev også skiftet til stærkere model efter 120.000 km på garantien, de første bærearme var for svage.
Du kan sagtens nøjes med en RWD. Men du skal nok regne med et besøg på superchargere hver vej. Kan du lade på destinationen, så bliver det 5 minutter på lader. Kan du ikke så regn med 20-25 minutter.
Vi bor på en grusvej der ikke rydes om vinteren, derfor har vi AWD. Og så er den bare det hurtigere...... Man tænker jamen 4,4 til 100 er jo vanvittigt.... Ja det er/var det. Idag kunne jeg godt tænke med der var lidt mere smæk i røven. Men er alligevel for nærrig til at trykke på tilkøbsknappen i appen og på 0,5 sekunder hurtigere for 13000 kr.
Aller bedst ville jeg vælge en Highland, men det er fra sidst i 23 de kom. Derefter ville jeg vælge en med sorte ruderamme og insert i døren samt varmepumpe, ratvarme og Ryzen chip for ikke at glemme trækket. Om det er RWD eller AWD er nærmest ligemeget bortset fra optrækket.
PS i regnestykket har jeg ikke regnet dækskifte og smøring af bremser med, idet alle biller skal have det.
Igen tusind tak for fantastisk input!
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi ikke har budgettet til en ny, så jeg kigger på brugt omkring de 200.000kr. Der er jo heldigvis masser at kigge på lige pt.
Alt omkring Musk rør mig ikke, jeg kigger kun på bilen som et produkt - og indenfor den prisramme, så er det meget svært at komme udenom Tesla, eller finde noget bedre. Og så vil jeg bare skide gerne have en... :)
Men i forhold til at købe brugt. Og hvis jeg må tillade mig at bruge lidt mere af din tid :)
Ville du så være betænkelig ved at købe en Tesla der har kørt på den gode side af 100.000 km?
Her er der også igen forskel på, hvad man kan få. Kigger jeg på Tesla for 200.000 kr., så kan man sagtens finde RWD fra 2022 der har kørt et godt stykke under de 100.000 km. Og LR modellerne er fra start 2021 ca. og har så gerne kørt omkring de 100.000 km. +/-.
Hvad tænker du? Mest i forhold til at købe en Tesla der som sagt har rundet de 100.000km.

T i
bruger siden
17-06-2006
03-04-2025 kl. 13:30
Som JR nævner er bilerne løbende forbedrede, så nyere er bedre. Så vidt jeg ved er det også primært de ældre modeller der har problemer med hjulophæng etc.
De nyere er i øvrigt bygget i Kina, som giver et løft i samlekvaliteten.
Personligt ville jeg vægte lavere km/nyere årgang i en RWD over en evt. ældre LR med højere km.
Har haft et par Model 3, i forskellige versioner og synes at RWD versionen er en rigtig god pakke, fornuftig ydelse/rækkevidde, lavt forbrug og lidt lavere pris.
Ift. rækkevidden ville jeg ikke være bekymret, du burde kunne nå dine langture uden opladning (evt. med en lille snaps undervejs, især på kolde dage). Du skal bare køre over Viborg på turen til Sæby, så sparer du både km og strøm (og tiden er meget tæt på det samme) ;-)
Hvis økonomien kan strækkes, ville jeg overveje en Highland RWD model meget seriøst. Det er et stort løft af modellen, med bedre støjdæmpning/undervogn/rækkevidde og diverse andre forbedringer.
Rent økonomisk ville jeg evt se tiden en smule an, hvis du ikke har travlt (selvom nyt grej selvfølgelig trækker ;-) ).
Det er købers marked på brugte Teslaer pt. Priserne falder og man hører om at sælgere får virkeligt lave bud på nyere brugte biler (også Highland) ved forhandlerne.

Morten Mosen-Rieks
bruger siden
06-05-2022
03-04-2025 kl. 14:39
Mange tak for dit indput også! Herligt at få nogle kloge Tesla folk ind over :)
Jeg hælder også mere og mere til RWD, i forhold til det behov vi nu engang har. Selvom de 4,4 til 100 km/t også trækker lidt... :P Men 6 sekunder er nu også dobbelt så hurtigt som nuværende bil, så mon ikke vi oplever et løft alligevel :)
Turen til Sæby over Viborg er vi bestemt også bekendt med :) Også en tur der helt sikkert bliver væsentligt mere behagelig i en elbil tænker jeg. Jeg synes virkelig at det er træls at køre landevej, hvor man skal gear'e op og ned hele tiden, når fartgrænsen springer fra 80 til 70 til 90 og så tilbage igen...
Og uha, det var et farligt forslag med at kigge på en RWD Highlander.... Det er dog i omegnen af 40-50.000 mere der skal punges ud med. Men måske med lidt mere tid :)
Det er i hvert fald værd at overveje!

T i
bruger siden
17-06-2006
04-04-2025 kl. 17:42
Derefter ville jeg se tiden an de næste måneder, hvis den nuværende negative stemning overfor USA/Musk og større pres fra konkurrenterne fortsætter, så skal priserne ned.
Virker som der er lidt træghed i brugtpriserne pt. En 2024 med lav km koster fra lige over 270k. Så skal en 2023 med 40k km på tælleren ikke koste 260k.
Så hold øje med priserne og se om der evt. kommer flere private til salg (efter de er blevet budt meget lave priser ved forhandlerne)

J R
bruger siden
13-12-2013
04-04-2025 kl. 19:30
Enig i folket tror det er guld der holder i carporten.
Uh hvad farve kigger du på?
Vi solgte selv vores 4/2019 i marts 2023, satte den til samme pris som en tilsvarende SR+ med lavere km og samme alder. Den var væk på 4 dage. Fik alligevel 30k over forhandler bud.
Og jeg ved ham der købte den, selvom det ikke lød sådan på samtalen, satte den direkte til salg 3 dage efter nysynet for 12k mere end han gav. Den gik ikke ud af døren. 8 måneder efter så jeg den sat igen til salg med 15kkm mere på tælleren til 4000 kr mindre end jeg fik. Alt andet lige billige km.
Dette indlæg blev 04-04-2025 19:33 redigeret af dets forfatter.

Morten Mosen-Rieks
bruger siden
06-05-2022
05-04-2025 kl. 15:52
Har I erfaring med det? JR, det lyder som om, at du solgte din privat?
Men ja, det kan godt være, at man skal se tiden lidt an. Selvom det er svært... :)
Udfordringen er også lidt den, at vi købte bil for lidt over to år siden, og vi skylder pt. stadig lidt mere i bilen end den umiddelbart er værd. Men jeg er også lidt bange for at brænde inde med den. Hvis jeg kunne, ville jeg aller helst lave byttet nu.
Angående farve, så ville jeg helst have den i rød eller hvid - men jeg synes faktisk at Highland (og den gamle M3) er pæne i alle farverne.
Pt. er der dog en grå Highland der er gået 56.000kr. til 254.900 kr., som jeg er inde og sige godnat til hver dag :D

J R
bruger siden
13-12-2013
06-04-2025 kl. 11:22
Men vores køber, som tidligere nævnt havde videre salg for øjet" og jeg har set han har haft måske 5-6 andre biler slået op siden.
Han testede fuld acc 2-3 gange i rap. Katastrofe opbremsning 2 gange inden for et par minutter for at se den både bremsede og lige. Så testede han nødbrems ved at trykke park ind til den havde bremset farten godt ned.
Og det var vist det.

T i
bruger siden
17-06-2006
06-04-2025 kl. 13:32
Check op på evt. restgæld på tinglysning.dk
Check bilens historik på diverse hjemmesider/apps
Se om bilen ser pæn og fornuftig ud (få evt. en bilkyndig med/få lavet en brugttest ved FDM eller lign)
Brug motorstyrelsens app til omregistrering (her vises også evt. restgæld)
Mht. salg af ding egen kan du sætte den på Bilbasen/andre tilsvarende sider og/eller Solgt.com

T i
bruger siden
17-06-2006
06-04-2025 kl. 17:22
Morten Mosen-Rieks
bruger siden
06-05-2022
skrev:
- Pt. er der dog en grå Highland der er gået 56.000kr. til 254.900 kr., som jeg er inde og sige godnat til hver dag :D
Checkede den lige.
Du må ikke betale i nærheden af 255k for en 23' med 56k km på uret. Det er alt for mange km ift. alder/andre biler. Den bør være langt billigere

J R
bruger siden
13-12-2013
06-04-2025 kl. 20:49
Der er rigtig mange der ikke VIL køre el, og eftersom der indregistreres færre og færre nye, som der ikke er leaset og ryger ud af landet straks leasing er overstået. Så står man pludselig med den ene af 3 på markedet som kan købes for penge.

Morten Mosen-Rieks
bruger siden
06-05-2022
06-04-2025 kl. 22:26
Men det er rigtigt - med vores kørselsbehov vil der ikke være meget mere end et års kørsel tilbage på garantien. Vi vil i hvert fald nå de 80.000 km før dec 2027. Det er 4 års garanti eller indtil 80.000 km garantien dækker ikke?
Mange Highland ligger fortsat omkring d. 260.000-270.000kr. med omkring 10.000-15.000 færre km på uret. Og bilen koster 299.990 fra ny.
Bilen vi har nu er en Renault Clio V fra 2021 der er gået 75.000 km. En fin bil, og nej jeg brænder nok ikke inde med den.

T i
bruger siden
17-06-2006
07-04-2025 kl. 13:31
Det er det sælgeren vil sige til dig, for at begrunde en høj pris ;-)
Det er en 2023 bil, så den opfattes som "to år gammel" selvom den kun er lidt over ét år gammel. Samtidig er garantien snart væk, da den, som du nævner, er 4 år/80k km...
Mht. pris er det ikke noget du kan regne ud på decimaler, slet ikke nu, hvor priserne presses af at mange ikke vil have en Tesla, uanset hvad.
Men overordnet set: En grov tommelfingerregel er at en ny bil taber omkring +/- 40% på de første 3 år (med moderat km, 15-20k km/år)
Lidt mere det første år (ca. 15%?) og lidt mindre de næste 2 år (ca. 12,5%?)
Men taler vi så købs- eller salgs-pris, hvordan er udbud/efterspørgsel, leveringstid på nye, modelskifte/facelift etc.?
Men i grove træk...
En ét år gammel RWD med en nypris på 300k, bør koste noget i retning af +/-260 og det gør de billigste https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-3/rwd-4d/6500976
Dette er efter min mening stadig højt, givet at Teslas manglende popularitet, vil lægge en dæmper på efterspørgslen og dermed priserne.
Derfor bør en 2023 med moderat km (måske max. 40k) koste i omegnen af 230k ellers er den for dyr, sammenlignet med 2024 bilen.
Jeg ville beholde Clio'en lidt endnu og så holde øje med priserne de kommende måneder. Jeg tror at priserne på Tesla skal yderligere ned....

Morten Mosen-Rieks
bruger siden
06-05-2022
08-04-2025 kl. 15:52
Det kloge er nok at vente... Det bliver i hvert fald spændende at se, hvor langt ned i pris Teslaerne ender med at komme og hvor upopulære de bliver.
De almene medier har da også fået øjnene op for det... :)
https://www.dr.dk/nyheder/indland/salget-af-brugte-teslaer-gik-som-varmt-broed-nu-har-baade-forhandlere-og-private?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR5oobCH4LMcMpju-gmmRKMhjmQ9zkDVOJ8ezyitNn8WekarX4imdW1jHM-hjg_aem_5XtDkYuQu0x_fN7AA3Fn3Q

Morten Mosen-Rieks
bruger siden
06-05-2022
08-04-2025 kl. 16:02
Er det noget I har mærket til som Tesla ejere, eller er I også mere eller mindre ligeglade med, hvad der sker på den anden side af atlanten? :)

J R
bruger siden
13-12-2013
08-04-2025 kl. 18:33
på den anden, så er det da træls at Kylo Musk og Darth Trump skaber uro i hele verden. MEN skille sig af med vogne er vel bare at give sin dårlige samvittighed videre. Lidt ligesom katolikkerne, har du fejlet, så tænd et lys.
Vi skal ikke lige pt have en ny. Men hvis ikke europæerne kan levere holdbart og ligenede udstyret og performende produkter, så ender det sgu nok med en Tesla igen.
For slet ikke at tale om ladenetværket, som bare slår alt. Det er nemt, det er tilgængeligt over alt i europa(måske lidt mindre i østeuropa).
Men der er folk der skal kommenterer derpå konstant. Men er det værre end folk der vælger gamle Hitler biler, eller hælder Putin/araber olie i tanken...
Europæerne kan bare ikke følge med. For det første så har de ikke drivlinien til at få de samme km ud af en kWh. for det andet så leveres de fleste uden tilkøbs pakker, og når så du har tilvalgt det man mangler, så stigerprisen 40-60-80.000. Og så får du alligevel, trods jounalisternes forsøg på at sælge dig en ID.3 med GTI egenskaber, en halv bovlam æske. OK den er sgu da hurtig 5,6 sekunder..... Men du betaler 409k for den.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/id3/79-gtx-performance-5d/6489073
for 19k for du en der er væsentli større og næsten dobbelt så hurtig!
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-3/performance-awd-4d/6427861
Dertil så vil Journalister gerne sammenligne eks Model U med ID4/5 eller Explorer, men de er mindst en halv hvis ikke en hel model størrelse mindre. Den nærmeste er Skoda Eniaq der nærmest er 1 til 1 i mål.
Som jeg hørte en forhandler af Hongqi sige han havde fået at vide af den kinesiske representant " bare bilerne er billige nok, så er det europæernes pung der taler og ikke deres modvilje"
Så når Tesla'erne bliver billigere brugt, så er der også en flok der køber dem. Man kunne ligefram risikere at Musk'en lavede slag tilbud og satte dem ned pris igen, og så skal du se folket valgfarte med pungen fremme.
Ps har lige være på langtur. AAL- Korsør og retur. 431 km før første ladning. der var 26 km tilbage på pakken. kørte 115-120 kmt, men nok godt hjulpet af vejarbejde syd for århus. Holdt ind 13 minutter, var på det lillehus og købte en kaffe, og så var bilen klar igen da jeg kom ud.
Dette indlæg blev 08-04-2025 18:45 redigeret af dets forfatter.

Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
08-04-2025 kl. 20:31

J R
bruger siden
13-12-2013
08-04-2025 kl. 20:59
Eller der er da heller ikke nogen der har mugget over Citroen C4 med centerdisplay.....
Det generer ikke mig overhovedet at det mangler, som nogen mener.

T i
bruger siden
17-06-2006
08-04-2025 kl. 21:12
Morten Mosen-Rieks
bruger siden
06-05-2022
skrev:
Er det noget I har mærket til som Tesla ejere, eller er I også mere eller mindre ligeglade med, hvad der sker på den anden side af atlanten? :)
Har ikke Tesla pt. og skulle ikke have en, hvis jeg skulle skifte bil nu.
Både pga. usikkerhed om værditab etc. Men er også gået i "begrænset-indkøb-af-US-varer-mode" og i særdeleshed af US produkter med en chef/medejer som tér sig som Musk, det gider jeg ikke støtte.
Men havde jeg stadig en Tesla, havde jeg formentlig bare beholdt den, selvom man måske ville få et par spørgsmål hen ad vejen.
Men hele situationen/opmærksomheden omkring Musk/Tesla, gør det vigtigt at man er meget kritisk når man kigger på brugt Tesla. Man kan nemt komme til at "give for meget" pt. og derfor få et kedeligt værditab. Jeg mener som nævnt at brugtpriserne skal længere ned. Jeg ville kun overveje køb, hvis man kom igennem med et "skambud".
Samtidig tænker jeg, som JR nævner, at en en nedsættelse af nypriserne ikke er urealistisk, såfremt salgstallene er sløje i den kommende tid. Det kommer næppe til at ske lige om lidt. Men hvis salgstallene halter efter 1. halvår, uden udsigt til ændring, så tænker jeg nok at priserne kunne få et nøk nedad. Ikke som i 2023, men....

Morten Mosen-Rieks
bruger siden
06-05-2022
10-04-2025 kl. 09:13
Men jeg tænker også lidt - hvor meget kan disse biler falde yderligere i pris?
Nu kigger jeg selvfølgelig også på den billigste model. Den koster nu fra ny 300.000
Jeg har lidt svært ved at se, at den kan blive meget billigere...? Men de har selvfølgelig bevist tidligere, at de er i stand til at sætte priserne markant ned. Det kan de vel bare ikke blive ved med.
Jeg tænker også, at det bliver så meget sværere at gå den anden vej, når de så på et tidspunkt ønsker at tjene penge på deres biler igen :)
Genvinder de velviljen hos folket, så er det nok ikke det bedste move, at sætter priserne op igen lige bagefter... :)
Men hvad ved jeg - har ikke forstand på det :)

T i
bruger siden
17-06-2006
10-04-2025 kl. 16:12
Men
der er fortsat et nedadgående pres på nypriserne generelt og hvis modviljen mod Tesla fortsætter, tænker jeg at der godt kunne blive justeret på priserne.
Men mangler en spåkugle ;-)
Dette indlæg blev 10-04-2025 16:13 redigeret af dets forfatter.

J R
bruger siden
13-12-2013
10-04-2025 kl. 16:23
Der var uensartede priser på det europæiske marked.
Således at i Tyskland kune man købe bilen væsentlig billigere. Ja der var tilskud i Tyskland, men det er ikke hele historien.
Forhandlere i DK valgfartede til Tyskland og hentede 100'vis af model Y'ere til ca 400k, og langede dem over diske for 540, som var det varmt brød.
At forhendlerene så brændte inde med deres laget lige på det tidspunkt, er jo træls. Men der var ingen af dem der klagede da de lavede 140.000 på en bil.
Da Tesla satte prisen ned dengang, så var det just fra 540 og ned til ca 420(som jeg husker det).
Det var altså en homologering af priserne i EU der gjorde at de danske priser blev sat ned så drastisk i DK.
Det er tidliger været fremme at TEsla tjente 9 gange så meget som andre mærker pr bil. Så der er klart fortsat et råderum til de kunne sætte prisen ned.
Europæsiske producenter bør indse at de skal ikke tjene penge på bilerne de næste 2-4 år. Men bare se at få langet så mange over disken som muligt og hævet produktionen, således at stykprisen falder.

T i
bruger siden
17-06-2006
11-04-2025 kl. 17:21
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Når allle falder på halen over den tidligere prisnedsættelse, så skal man lige have i bahovedet på hvilken bagrund prisen faldt.
Der var uensartede priser på det europæiske marked.
Således at i Tyskland kune man købe bilen væsentlig billigere. Ja der var tilskud i Tyskland, men det er ikke hele historien.
Forhandlere i DK valgfartede til Tyskland og hentede 100'vis af model Y'ere til ca 400k, og langede dem over diske for 540, som var det varmt brød.
Der var reel prisforskel, men ikke i den størrelsesorden.
I Tyskland, hvor en stor del af importen skete/sker fra, handlede det om flere ting, dels en forskel i moms, hvor den tyske moms er lavere (19%). Samtidig var der tilskud fra staten, op til 9.000 € i starten, hvilket løbende blev nedsat, indtil det blev afskaffet ultimo 2023 og endelig var der en også en mindre forskel i selve priserne.
Særligt tilskuddet betød at de tyske ejere solgte deres elbiler til eksport, så snart de kunne få tilskuddet udbetalt og derefter købte en ny.