Bilbasen Forum
Vil gerne spare op til at købe eller lease en bil
Ellen s h
bruger siden
09-02-2023
09-02-2023 kl. 17:54
Jeg har en stor passion for biler, og har lige taget mit kørekort.
Jeg vil gerne kunne spare penge op til at få en bil nu, men jeg har ikke helt forstand på hvordan jeg skal starte, og hvad det evt vil betyde at fx. lease en bil. Min far lever ikke længere så måske der er en venlig sjæl med forstand på biler, som kan give mig et godt råd?
Jeg vil gerne havde en bil inden for 2 år ca.
jeg har nogle forskellige biler i tankerne...
Købe/lease en Audi tt
Købe/lease en jaguar Convertible XKR
jaguar s type
Ved leasing af en bil kan jeg forstå man betaler et førstegang ydelse, og derefter et månedligt beløb... og så til sidst et stort beløb? som er værdien på bilen... (som firmaet køber bilen tilbage for)
ved leasing af en jaguar Convertible XKR
1. gangsydelse: 80.000 kr. inkl. moms.
Mdl. ydelse: 3.315 kr. inkl. moms,
Restværdi: 245.000 kr. inkl moms (ekskl. dk afgift)
kan jeg så bare leje den i flere år uden at skulle betale de 80.000 hvert år? og de 245.000 kr og så til sidst "eje bilen" eller hvordan kan de hænge sammen? og vil det overhoved kunne lade sig gøre...
og er det dumt at lease en gammel bil? jeg kan også godt lide en jaguar s type, som måske koster 100.000,- som jeg ville kunne betale på afbetaling og så eje bilen
har i nogle gode råd til hvor mange penge jeg skal havde.. og hvordan jeg kan lease en fed bil...
jeg tænker at spare omkring 100.000 op (måske mindre) og så havde en månedligt udgift på nogle tusind hvis det kan køre rundt?
vh Ellen
Dette indlæg blev 10-02-2023 23:24 redigeret af dets forfatter.
Ellen s h
bruger siden
09-02-2023
Henrik Håkon Lundtofte
bruger siden
29-12-2004
16-02-2023 kl. 18:09
Måske lidt sen respons, men velment.
Selv er jeg godt på vej mod de 54 år, så tag mit indslag derefter.
Jeg ville ønske jeg selv havde haft forældre med bedre råd ang. bil da jeg var knægt, men sådan var det så ikke ,og jeg endte op med afdrage længere på en bil end jeg havde den.
I dag holder jeg alt op mod hvad det bidrager af positivt i min hverdag, hvad det koster, og hvad jeg er villig til at give afkald på for at få det.
Du har passion for biler, hvilket er super cool, men også potientielt lidt en dyr passion.
Hvis jeg fx vælger en super fed sporty bil ala dem du forslår, hvor længe vil nyerhvervelsen så bringe smilet frem, når jeg ved at den koster X kr. mere i brændsotf, forsikring og ejerafgift, sammenlignet med "fornuftigere valg" (kedelig sætning I know)?
Ting man forelsker sig i kan drive gæk med en, i sådan en grad, at man måske mister overblikket af hvad det koster på den lange bane. En bil må siges at være en længere investering uanset køb eller leasing.
Leasing har jeg nada forstand på, men husk der er forskel på om du står med ansvaret når aftalen udløber. Operationel vs finansiel leasing.
"Ved operationel leasing tager forhandleren eller leasingselskabet sig af alle uforudsete udgifter, og når aftalen slutter, afleverer du det leasede tilbage igen. Ved finansiel leasing står du selv for alle uforudsete udgifter, og når leasingaftalen slutter på fx en bil, står du selv for at finde en køber til bilen."
En ting jeg dog har lært, er at få afprøvet så mange mærker og modeller, som jeg synes min økonomi rækker til. Nogle af de biler jeg på papiret synes bare var fede, har ofte vist sig at være (for mig) elendige at køre i.
Vh Henrik
Henrik Håkon Lundtofte
bruger siden
29-12-2004
16-02-2023 kl. 18:27
Du bør overveje at melde dig ind i FDM.
De har 50% rabat lige nu (normalpris 700,- pr. år) og du har så adgang til juridisk hjælp (til fx gennemgang af leasingaftale), samt meget andet.
Husk du hæfter for evt. skader (ridser og buler) på den leasede bil. Det kan koste lidt når den skal tilbageleveres.
Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020
18-02-2023 kl. 11:33
Forstår til fulde din passion for biler, den har jeg også haft hele livet og jeg har haft bil siden jeg var 19 år. Du skal dog være forberedt på det koster penge, mange penge.
De biler du nævner er relativt gamle og især Jaguar'ne kan blive dyre at holde kørende, så min anbefaling vil være at finde en bil som er lidt yngre og knap så eksotisk.
Da jeg for 3 år siden besluttede at købe en "legetøjsbil" ved siden af familiebilen (Volvo XC60) valgte jeg en knap 10 år gammel BMW 325i cabriolet som kun havde kørt godt 100.000 km og som jeg fik testet grundigt hos FDM inden jeg købte den. Dengang overvejede jeg også flex-leasing, men nåede frem til, at det bedre kunne betale sig at betale fuld afgift og selv eje bilen. Leasing-selskaberne tager sig nemlig godt betalt, så det skal være en dyrere bil (over 4-500.000 kr. inklusiv afgift) end min BMW som kun kostede cirka 100.000 kr. før afgift og 135.000 kr. i registreringsafgift.
Mit råd vil også være at undersøge om den model du gerne vil købe har potentiale til at blive en klassiker som holder prisen bedre. Eksempelvis koster en velholdt E30 BMW 325i cabriolet fra 1985-1992 det samme som min E93 BMW 325i cabriolet fra 2010. Og min har faktisk holdt prisen de 3 år jeg har haft den, så jeg har intet værditab haft på den endnu. Fordi det var et ordentligt eksemplar (jf. FDM brugttesten) har jeg heller ikke haft nogle reparationer på den udover almindelig service en gang om året (hvert andet år kun olieskift og filtre), så den har kun kostet cirka 10.000 kr. at holde kørende i de 3 år.
Husk også, at ved flexleasing skal du selv betale al service/reparation og du bærer selv ansvaret for, at den kan sælges til den restværdi, som er aftalt med leasingselskabet.
Så kort fortalt er min anbefaling enten at vælge en mindre billig bil at starte med (jeg delte en Peugeot 106 med min mor de første 10 år, mens jeg gik i gymnasiet og læste) eller finde en specialbil som har potentiale til at blive en klassiker som ikke har kørt for meget og få den testet grundigt inden du køber den.
Jeg vil ikke råde dig til at flexlease med det budget du har, fordi det giver kun mening hvis du kan bruge mindst 8-10.000 kroner på en dyr specialbil om måneden. Det eksempel du nævner med Jaguar'en svarer jo til en månedlig udgift på 10.000 kr. alene til flexleasing, dertil kommer forsikring og ejerafgift som vel koster 3-4.000 kr. om måneden + service og reparationer som er en joker. De 80.000 kr. i engangsudgift er tabt og går til at dække det forventede værditab på et år, så du skal betale et lignende beløb (lidt lavere) ved forlængelse af leasingaftalen.
Til sammenligning koster min BMW mig cirka 2.000 kr. om måneden udover de 240.000 kr. jeg gav for den og som jeg i øjeblikket også kan sælge den for.
Dette indlæg blev 18-02-2023 11:44 redigeret af dets forfatter.
Ellen s h
bruger siden
09-02-2023
20-02-2023 kl. 21:24
Henrik Håkon Lundtofte
bruger siden
29-12-2004
skrev:
Hej Ellen
Måske lidt sen respons, men velment.
Selv er jeg godt på vej mod de 54 år, så tag mit indslag derefter.
Jeg ville ønske jeg selv havde haft forældre med bedre råd ang. bil da jeg var knægt, men sådan var det så ikke ,og jeg endte op med afdrage længere på en bil end jeg havde den.
I dag holder jeg alt op mod hvad det bidrager af positivt i min hverdag, hvad det koster, og hvad jeg er villig til at give afkald på for at få det.
Du har passion for biler, hvilket er super cool, men også potientielt lidt en dyr passion.
Hvis jeg fx vælger en super fed sporty bil ala dem du forslår, hvor længe vil nyerhvervelsen så bringe smilet frem, når jeg ved at den koster X kr. mere i brændsotf, forsikring og ejerafgift, sammenlignet med "fornuftigere valg" (kedelig sætning I know)?
Ting man forelsker sig i kan drive gæk med en, i sådan en grad, at man måske mister overblikket af hvad det koster på den lange bane. En bil må siges at være en længere investering uanset køb eller leasing.
Leasing har jeg nada forstand på, men husk der er forskel på om du står med ansvaret når aftalen udløber. Operationel vs finansiel leasing.
"Ved operationel leasing tager forhandleren eller leasingselskabet sig af alle uforudsete udgifter, og når aftalen slutter, afleverer du det leasede tilbage igen. Ved finansiel leasing står du selv for alle uforudsete udgifter, og når leasingaftalen slutter på fx en bil, står du selv for at finde en køber til bilen."
En ting jeg dog har lært, er at få afprøvet så mange mærker og modeller, som jeg synes min økonomi rækker til. Nogle af de biler jeg på papiret synes bare var fede, har ofte vist sig at være (for mig) elendige at køre i.
Vh Henrik
Tusind tak for dit svar Henrik! Du har helt ret i det med hvor meget glæde det vil give en i forhold til en dyr passion med mange udgifter, det vil jeg huske i fremtiden når jeg vælger bil. og god ide at prøve mange forskellige typer biler af inden man vælger en, som du nævner - rigtig god aften
Ellen s h
bruger siden
09-02-2023
20-02-2023 kl. 21:25
Henrik Håkon Lundtofte
bruger siden
29-12-2004
skrev:
PS
Du bør overveje at melde dig ind i FDM.
De har 50% rabat lige nu (normalpris 700,- pr. år) og du har så adgang til juridisk hjælp (til fx gennemgang af leasingaftale), samt meget andet.
Husk du hæfter for evt. skader (ridser og buler) på den leasede bil. Det kan koste lidt når den skal tilbageleveres.
Tak, kendte ikke til FDM, men vil jeg undersøge:)
Ellen s h
bruger siden
09-02-2023
20-02-2023 kl. 21:30
Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020
skrev:
Hej Ellen
Forstår til fulde din passion for biler, den har jeg også haft hele livet og jeg har haft bil siden jeg var 19 år. Du skal dog være forberedt på det koster penge, mange penge.
De biler du nævner er relativt gamle og især Jaguar'ne kan blive dyre at holde kørende, så min anbefaling vil være at finde en bil som er lidt yngre og knap så eksotisk.
Da jeg for 3 år siden besluttede at købe en "legetøjsbil" ved siden af familiebilen (Volvo XC60) valgte jeg en knap 10 år gammel BMW 325i cabriolet som kun havde kørt godt 100.000 km og som jeg fik testet grundigt hos FDM inden jeg købte den. Dengang overvejede jeg også flex-leasing, men nåede frem til, at det bedre kunne betale sig at betale fuld afgift og selv eje bilen. Leasing-selskaberne tager sig nemlig godt betalt, så det skal være en dyrere bil (over 4-500.000 kr. inklusiv afgift) end min BMW som kun kostede cirka 100.000 kr. før afgift og 135.000 kr. i registreringsafgift.
Mit råd vil også være at undersøge om den model du gerne vil købe har potentiale til at blive en klassiker som holder prisen bedre. Eksempelvis koster en velholdt E30 BMW 325i cabriolet fra 1985-1992 det samme som min E93 BMW 325i cabriolet fra 2010. Og min har faktisk holdt prisen de 3 år jeg har haft den, så jeg har intet værditab haft på den endnu. Fordi det var et ordentligt eksemplar (jf. FDM brugttesten) har jeg heller ikke haft nogle reparationer på den udover almindelig service en gang om året (hvert andet år kun olieskift og filtre), så den har kun kostet cirka 10.000 kr. at holde kørende i de 3 år.
Husk også, at ved flexleasing skal du selv betale al service/reparation og du bærer selv ansvaret for, at den kan sælges til den restværdi, som er aftalt med leasingselskabet.
Så kort fortalt er min anbefaling enten at vælge en mindre billig bil at starte med (jeg delte en Peugeot 106 med min mor de første 10 år, mens jeg gik i gymnasiet og læste) eller finde en specialbil som har potentiale til at blive en klassiker som ikke har kørt for meget og få den testet grundigt inden du køber den.
Jeg vil ikke råde dig til at flexlease med det budget du har, fordi det giver kun mening hvis du kan bruge mindst 8-10.000 kroner på en dyr specialbil om måneden. Det eksempel du nævner med Jaguar'en svarer jo til en månedlig udgift på 10.000 kr. alene til flexleasing, dertil kommer forsikring og ejerafgift som vel koster 3-4.000 kr. om måneden + service og reparationer som er en joker. De 80.000 kr. i engangsudgift er tabt og går til at dække det forventede værditab på et år, så du skal betale et lignende beløb (lidt lavere) ved forlængelse af leasingaftalen.
Til sammenligning koster min BMW mig cirka 2.000 kr. om måneden udover de 240.000 kr. jeg gav for den og som jeg i øjeblikket også kan sælge den for.
Hej Mikkel
Mange tak for dit svar! og gode råd, det er en stor hjælp - vil jeg huske til fremtiden.
Rigtig god aften!
hilsen Ellen
Jens Jakobsson Jens Jakobsson
bruger siden
21-02-2023
22-02-2023 kl. 09:54
Thorbjørn Nielsen
bruger siden
08-04-2021
22-02-2023 kl. 10:50