Bilbasen Forum
UHA - Den nye Passat er lækker !
Profil slettet
08-09-2014 kl. 19:38
Profil slettet
08-09-2014 kl. 20:31
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
09-09-2014 kl. 21:44
Jeg ved ikke om der er en officiel definition på hvad en premium bil kan/skal indeholde, men for mig handler det i høj grad om den samlede pakke man får, og der indgår pålidelighed, køreoplevelse, design, udstyr og i nogen grad interiøret.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
10-09-2014 kl. 00:23
Dette indlæg blev 10-09-2014 00:24 redigeret af dets forfatter.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
11-09-2014 kl. 18:05
I mine øjne er den mindre modeller fra både MB og BMW ikke andet end husholdningsbiler, selvom mærkerne er mere kendt for deres større luksusmodeller.
Både MB og BMW har i test tabt til f.eks VW på enkelte modeller, men de har så sandelig også vundet tests
Hilsen Lars
H P
bruger siden
06-01-2004
11-09-2014 kl. 18:45
Mercedes og BMW laver mange af den slags biler, men det betyder ikke, som jeg ser det, at alt hvad der har en "stjerne eller en propel på fronten" fortjener den slags hyldest, som også Lars er inde på.
Mazda laver, i mine øjne, også en PREMIUM-bil, nemlig MX 5.
Er en Passat PREMIUM?, jeg tvivler, den skal altså slå nogle seriøse konkurrenter af banen først, deriblandt AUDI A6, og det tvivler jeg VAGs ledelse tillader.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
12-09-2014 kl. 14:30
Ordet bruges som en betegnelse for noget der er mere end forventet i klassen. Hverken mere eller mindre. Og det har intet med holdbarhed at gøre.
Hvis oplevelsen i en Passat er lige så god som oplevelsen i en tilsvarende MB. BMW eller et andet mærke i den dyre ende, kan man fodt kalde det PREMIUM.
Det at BMW. MB og til dels Audi og Lexus mf. kaldes Premiummærker skyldes at de fleste af deres modeller er lækrere end de fleste.
At en bil til 1000.000 kr er bygget af bedre materialer og derfor holder længere har altså intet med Premium at gøre, men med kvalitet, da det er forventet at den holder længe.
De mennesker der køber en Premiumbil, gør det ud fra at de vil have en god køreoplevelse, og ikke efter om bilen holder til 500.000 eller 1000.000 km. De beholder sjældent bilen i mere end 3-5 år.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
15-09-2014 kl. 18:02
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det er så din definition, men det bliver den nu ikke korrekt af ;-)
En VW er bygget som en husholdningsbil - med forhjulstræk etc. for at spare, og et forsøg på at få kabinen til at ligne en bedre bil, gør ikke bilen til premium - lige så lidt som Citroëns DS-serie eller Fiat 500 kan betegnes som "Premium" - selv om de hæver sig over andre i klassen (og endda i højere grad end VW).
En Premium-bil er en bil, der er bygget fra grunden af til bedre kvalitet, holdbarhed og med fokus på køreoplevelsen - med færre kompromisser end i en husholdningsbil som VW, Skoda, Nissan, Citroën, Ford, Opel og hvad de ellers hedder.
Vi er ganske enige om at bare fordi jeg skriver det, gør det ikke rigtigt. I modsat fald, behøver det ikke være rigtigt at en premiunbil "skal" være baghjulstrukket, bare fordi du skriver det.
Der er ingen beviser på at baghjulstræk holder bedre end forhjulstræk, og de fleste bilister mærker ikke den store forskel i hverdagen.
Vi er også enige om at en premiumbil er bygget med fokus på køreoplevelsen, og her kan jeg ikke lade være med at bemærke, at Audi A4 flere gange er kåret med en mere lækker kabine end en BMW 3-serie, samt en bedre retningsstabilitet, og roligere motorgang.
Om en A4 er en premiumbil eller ej vil jeg ikke blande mig i, men den er lige så meget premium som BMW 3-serie.
Alt dette religionssnak rokker så ikke ved at den nye Passat er hoppet op i lækkerhedsfornemmelse, premium eller ej.
Jeg kan forresten heller ikke glemme at Golf 7 i topydstyr med 1,4 tfsi. har vundet i test over MB B-klasse, men tabt til Audi A3.
Hilsen Lars
H P
bruger siden
06-01-2004
15-09-2014 kl. 20:32
BMW 2 er i klasse med Golf Plus..........det er , som jeg ser det, ikke prisen der afgør hvad der er premium...
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
16-09-2014 kl. 01:08
Iøvrigt sammenligner man med segmentet bilerne er i....
Profil slettet
16-09-2014 kl. 19:49
Hvad er en premiumbil så ? Mercedes er nævnt som et muligt "premium-mærke", men de stakler der satte sparepengene i en E-klasse W210 fandt ud af, at den rustede ligeså slemt som en Kadett E, eller en Astra A.
Hvor lang tid diskvalificerer sådan et dårligt produkt så Mercedes fra at være et premiummærke? Jeg ved det ikke - men hvor lang tid diskvalificerer tvivlsomme DSG-gearkasser, TSI-motorer, rustbeskyttelse osv. VAG-biler for at blive regnet som premiumbiler? Tja - nogle mennesker mener fortsat, at det er et premiummærke (trådstarter som eksempel), andre mener slet ikke de er i den kategori.
Det var nemmere dengang Henry Ford regerede, for han lod selv folket vælge farven på deres Ford T, blot den var sort. Eric Honecker i det tidligere DDR var mere large i det, for derovre kunne befolkningen vælge mellem hele 2 mærker, Trabant og Wartburg - dog med det lille "men", at der var 18 års ventetid på disse premiummærker.
Diskusionen slutter aldrig, så skal vi ikke bare glæde os over, at der er lidt forskelligt at vælge imellem, og hvis trådstarter bliver mere lykkelig af at have en Passat i carporten - så fred med det - jeg er lykkelig, hvis jeg ikke har sådan én stående.
I øvrigt har jeg selv en bil som vel falder i kategorien "premium" - hvis kategorien ellers findes? Den er fra 1999, jeg købte den i begyndelsen af 2007, dengang havde den kørt 120.000 km. Nu har den kørt 250.000 km. Kører 13 km/l i stedet for de officielle 11 km/l, og jeg har ikke en let speederfod. Den officielle topfart var 191 eller 193 km/t...(kan ikke lige huske det) - men den klarer stadig 199 km/t jf. GPS´en. Eneste ting jeg har skiftet - og som vel ikke er en normal sliddel - har været en blæsermotor ved køleren. Det er vel egentlig ganske godt klaret af denne "premiumbil", som er en XXXXXXX (kan i gætte hvem jeg er, kan i gætte hvem jeg er... :-) ?
Profil slettet
16-09-2014 kl. 20:19
Profil slettet
16-09-2014 kl. 20:20
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
16-09-2014 kl. 21:07
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Enig - det handler hverken om, hvad du eller jeg skriver ;-)
Baghjulstrækket i sig selv kan du sige ikke er afgørende, men der er en grund til, at man anvender baghjulstræk - selv om det er dyrere og tager kabine plads. Når du deler arbejdet mellem hjulene, så det ikke er de samme hjul, der både skal overføre træk og styring, kan du overføre flere hk sikrere. Derfor er de kraftigste biler altid med baghjulstræk - eller evt. 4wd (hvor de fleste kræfter overføres til baghjulene). Samtidig giver baghjulstræk mulighed for at bilen kan dreje skarpere (medvirkende årsag til, at MB er populære som Taxa - de er nemme at komme rundt med trods størrelsen). Konstruktionen er samtidig stærkere, da kardanledene er et svagt punkt på mange forhjulstrækkere.
Ulempen er som nævnt, at det er en dyrere konstruktion, og den tager plads i kabinen. Af samme årsag sparer man den væk i billigere biler/"husholdningsbiler" som Passat.
En fin kabine er ikke alt - det er bare lidt glasur på kagen.
Vil du betegne Fiat 500 og Citroën DS som premiumbiler?
Jeg vil ikke udråbe hverken den ene eller anden bil til premiumbil, da begrebet kun dækker over noget der er bedre end det normale, og alle derfor har lov til at betegne nogle bedre ydstyrede modeller som premium.
Jeg vil blot påpege at flere såkaldte hverdagsbiler, laver nogle modeller, der kan måel sig med de dyere mærker.
F.eks kan man få en Passat, hvor der skal en endog velvoksen BMW til at følge med.
Om det er premium eller ej er underordnet, men lad dog andre mene at en bil er lækker, uden altid at fare frem med "premium vs husholdningsbil"
Hilsen Lars.
PS. til Lasse Hansen: hvor er det dog dejligt at se nogen er glad for deres bil på trods af alderen.
Gert Smed
bruger siden
13-08-2007
17-09-2014 kl. 10:50
a w
bruger siden
06-01-2004
skrev:
Den ny passat er ganske givet en dejlig vogn.
Men premium? skal vi ikke op på de øverste hylder så? De virkelig rige køre sku ikke VW. Men pæn og nydelig er den da ;-)
Man bliver ihvertfald ikke ved med at være det :-) Rig altså!
Mvh en Vw ejer som har kostet en formue i rep på bilen som takker mig ved at stille og rolig at ruste op medens VW trækker på skulderen og siger "sådan er det bare, det skal man regne med når man køber en vw"
Profil slettet
19-09-2014 kl. 18:39
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det er bare endnu et af VWs forsøg på at påberåbe sig at være "premium" - de så, hvordan MB rustede for nogle år siden ;-)
Mvh.
En tidligere MB årgang 2004-ejer - der solgte pga. rust :-(
(Det lader dog til, at MB har fået styr på det siden)
Nu så jeg lige at endelig laver Renault en Premium bil, i følge dig. Nemlig den nye Twingo. Den har baghjulstræk og denne temmelig gammeldags konstruktion er jo lig med premium bil siger du, såh deeet....
Dette indlæg blev 19-09-2014 18:40 redigeret af dets forfatter.
Joakim S
bruger siden
15-04-2013
20-09-2014 kl. 21:28
K S har en lille diller
bruger siden
17-09-2014
skrev:
Hvorfor købe en Fjolswagen Pissat når man kan få 2 Renault Grand Scenic for samme pris?
Svarer da Bilbasen skal konfronteres med ovennævnte signatur.
Joakim S
bruger siden
15-04-2013
20-09-2014 kl. 21:29
K S ER IMPOTENT
bruger siden
19-09-2014
skrev:
Alle Renaulter er premium biler det ved folk bare ikke endnu men det kommer!
Svarer da Bilbasen skal konfronteres med ovennævnte signatur.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
22-09-2014 kl. 17:41
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
I så fald må du vist til at læse igen. Jeg har på intet tidspunkt påstået, at du kunne konkludere, at en bil med baghjulstræk var "premium" - blot at en bil med forhjulstræk som udgangspunkt ikke er det.
Om baghjulstræk er "gammeldags" kan vist diskuteres - hestevogne trækker som bekendt foran - så biler, der trækker foran må jo - iflg. din definition - være endnu mere gammeldags ;-)
Det handler selvfølgelig om, at en konstruktion har et formål. Forhjulstræk anvendes i de fleste biler idag fordi det er en billig og pladsbesparende løsning, der er tilstrækkeligt til den - relativt - beskedne motorkraft. Det er ikke tilfældigt, at denne konstruktion ikke anvendes i biler med stor motorkraft - de samme hjul har ganske enkelt ikke greb nok til at overføre både motorkraft og styring.
Renault Twingo har fået sin konstruktion fordi den også skal sælges af Mercedes under Smart-mærket.
Det er ikke altid tilfældet at forhjulstræk er valgt for at spare penge og plads.
Da Audi sidst i tresserne i al hemmelighed udviklede den første Audi 100, blev forhjulstræk valgt for at gøre den mere sporty.
Indtil da havde Audi siden krigen kun lavet biler for VW, men nu kom man med en bil i eget navn.
Den var udstyret med en 1,9l motor på 115hk. Det var ikke en sløv motor i datidens øjne.
Allerede ved næste generation Audi 100 havde man udviklet den første 5cyl motor på 2,2 liter, men man bibeholst forhjulstrækket fordi det gav en god kørekomfort.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
25-09-2014 kl. 18:06
Siden Audi blev dannet ved an sammenløgning af 4 bilfabrikker, havde man udelukkende lavet VW-bobler for VolksWagen.
Set i det lys så er en forhjulstrukket bil med motoren foran en sportsvogn.
Der var aldeles ikke tale om besparelser af den ene eller anden slags
Bilen var en Cupe´ der blev lavet i al hemmelighed, og kun på grund af sine køreegenskaber, fik Audi lov til at sætte den i produktion.
Vi kan godt blive enige om at et baghjulstræk er mere sporty HVIS man forstår at håndterer det, hvilket ikke er tilfældet for flertallet.
Og hvis man alligevel skal bruge 100 kg elektronik for at holde bagenden på plads, falder det sporty af.
Hilsen Lars
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-09-2014 kl. 18:28
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
25-09-2014 kl. 22:19
Men derimod at Audi lavede en god og velkørende bil med hele 115 hk, hvilket var meget i tresserne.
Hilsen Lars