Bilbasen Forum
Tesla 3 LR AWD eller Volvo V90 inscription D4?
NJ P
bruger siden
03-02-2014
08-02-2021 kl. 20:52
Jeg skal have ny (brugt) bil i stedet for min Megane 3 fra 2012.
Den skal køre 30.000 km årligt (pendler 2 x 60 km landevej to-tre dage om ugen, kører 2 x 150 km motorvej en gang om måneden, derudover småture).
Vi har to børn på 3 og 7 i autostole. Ingen barnevogne eller lignende, men lidt weekend og feriebagage i ny og næ.
Jeg har øje på to koksgrå biler:
2019 Tesla model 3 Long Range med FSD, kørt 31.000. Byttepris incl. uoriginale vinterhjul: 415.000,-
2017 Volvo V90 inscription D4 med sportssæder, kørt 44.000. Byttepris incl. originale vinterhjul: 415.000,-
Jeg er 193 høj, og sidder virkelig godt i Volvoen med den ekstra sædelængde. Teslaen sidder jeg dog også godt i, og her er faktisk (er min oplevelse) bedre benplads - sædet kan gå længere tilbage end i Volvoen, og der er stadig plads til barnet bag mig. Jeg er glad for komforten i begge biler, også assistent programmerne.
Så hvad skal jeg vælge?
Hvilken bil er det bedste køb?
Hvad vil bilerne koste mig over en periode på fem år, hvis vi går ud fra, de ikke skal repareres?
Og vil jeg blive træt af at holde øje med rækkevidden i Teslaen?
Dette indlæg blev 08-02-2021 21:32 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
08-02-2021 kl. 23:48
Hvis nej, så nap Volvo'en. Den er altså også ultra lækker.
Hvis ja, så nap Tesla'en. Du kommer ud til frisk 400 km hver morgen, og skal ikke bekymre dig om range.
De er begge fede biler. Volvo'er vil nok være bedre samlet. Og der vil nok ikke være mindre støj i Tesla'en, V90'eren er jo ved at nærme sig ren luksus.
Du kunne sikkert finde en billigere Model 3 med samme km, hvis du undlod FSD. FSD er fedt fremtidsscenarie, men ikke merprien værd idag i forhold til det du får standard.
Standard kan den køre "selv" forudsat der er streger den kan læse. Den kan ikke overhale selv. Den slår selvkør fra hver gang du blinker ud og ind. du skal holde hånden på rattet så den kan mærke du stadig er med. Mindst hver 10-15 sekund(EU regel)
Det kan den med FSD, MEN du skal selv blinke ud og ind og muligvis også hjælpe den igang med at dreje ud.
Med FSD kan den til gengæld hvis du har tålmodigheden, følge indersporet og dreje af ved den afkørsel din GPS siger du skal af på. Når du kommer på afkørsel rampen beder den dig overtage. Når jeg siger tålmodighed er det fordi der kommer garanteret lastiler på vejen og så kører du kun 90, hvis ikke du blinker ud.
Du skal dog stadig holde hånden på rattet således bilen kan mærke modstand i rattet og forstå at du stadig er der. (EU regel, i US kan FSD selv køre fra en ende af byen og tage både rundkørsler og lyskryds)
Tesla'en bliver billigst i "brændstof" med 30.000 km om året kan du spare ca 14-15.000 kr i forhold til Volvo'en. Men du skal sætte dig ind i det. Ganske ligesom der var nogen der skulle forstå at en Volvo skulle have diesel istedet for hesten fik hø for nogle år siden. :-)
Hvor er det du forventer at skulle køre 2x150 km 1 gang om måneden? ER det på motorvejsnettet strækning CPH-nordjylland? hvis det er det så holder du ved en lader 10 minutter den ene gang om måneden om vinteren. Om sommeren kører du bare frem og tilbage.
Vær obs på biler produceret før ca 12/4 2019 har vesion 2,5. Nyere biler har version 3,0. Tror ikke det har den store betydning før FSD kommer til at virke i EU. Om det bliver i din ejertid eller ej vides ikke. HAr den FSD så er den formentlig opgraderet til 3.0 ellers så ligger der i FSD en gratis opgradering, når FSD bliver så krævende at 2.5 ikke har nok beregninger i sekundet til rådighed.
Sidst hvis du har lidt tung fod, så vil volvo'en være langsom, lidts om en snegl ved siden af model 3 AWD. Den vil måske begynde at hente den over 160 kmt, men hvor tit er det lige vi rammer det i en lyskeyds acceleration?
Vær ligeledes opmærksom på du kan ikke få eftermonteret træk på en model 3. Det skal monteret ab fabric. SSå forventer du at skulle i ikea eller genbrugspladsen, så skal du sørge for at købe en med træk. Den må forøvrigt trække 910/1000 kg afhængig af tidspunktet den er leveret.
Se evt:
https://www.bilbasen.dk/forum/generelt/valg-af-ladeloesning-til-elbil/47644
Dette indlæg blev 09-02-2021 08:16 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
09-02-2021 kl. 08:21
V90 inscription har sikkert med ekstra udstyr koste tættere på 900k end 800 k.
Den har altså smidt tæt på den halve mill på 4 år.
Prøv at lave en hurtig undersøgelse af 60-70-80-90 serien. De taber som en sten, i hvert fald de første 2-5 år.
Du kan finde eksempler på biler der er under 2 år gamle som har tabt 250k+
NJ P
bruger siden
03-02-2014
09-02-2021 kl. 08:29
Tak for gode og brugbare svar. Jeg vil klart overveje at droppe FSD hvis det skal være en Tesla - og gå efter en med træk.
Jeg kan få opsat en ladeboks hjemme, ja.
Forsikringen hos LB er nogenlunde samme pris.
Hvis vi nu alene ser på omkostninger over 5 år og 150.000km, er det her så helt hen i vejret?
Tesla:
Brændstof: 53.000 (installation af ladeboks 8.000, 750/måned i abb.)
Grøn afgift: 3.000 (600 årligt)
Dæk og bremser: 30.000
Service og smårep: 5.000 (et gæt)
I alt: 91.000, -
Volvo:
Brændstof: 89.250 (15 km/l, 8,5 kr/l)
Grøn skat: 21.900 (4380 årligt)
Dæk og bremser: 30.000
Service og smårep: 20.000 (et gæt)
I alt: 161.150, -
Kan det passe? Det vil jo være en besparelse på 70.150 over 5 år. 14.030 årligt. 1.169,- om måneden, hvis jeg går med Teslaen.
Dette indlæg blev 09-02-2021 08:50 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
09-02-2021 kl. 08:35
NJ P
bruger siden
03-02-2014
skrev:
Hej igen
Tak for gode og brugbare svar. Jeg vil klart overveje at droppe FSD hvis det skal være en Tesla - og gå efter en med træk.
Jeg kan få opsat en ladeboks hjemme, ja.
Forsikringen hos LB er nogenlunde samme pris.
Hvis vi nu alene ser på omkostninger over 5 år og 150.000km, er det her så helt hen i vejret?
Tesla:
Brændstof: 53.000 (installation af ladeboks 8.000, 750/måned i abb.)
Grøn afgift: 3.000 (600 årligt)
Dæk og bremser: 30.000
Service og smårep: 5.000 (et gæt)
I alt: 91.000, -
Volvo:
Brændstof: 89.250 (15 km/l, 8,5 kr/l)
Grøn skat: 21.900 (4380 årligt)
Dæk og bremser: 30.000
Service og smårep: 20.000 (et gæt)
I alt: 161.150, -
Kan det passe? Det vil jo være en besparelse på 70.150 over 5 år. 14.030 årligt. 1.169,- om måneden.
Jeg tror ikke du kan få lavet service og smårep på Volvoen for kun 20.000kr over 5 år/150.000km
NJ P
bruger siden
03-02-2014
09-02-2021 kl. 08:36
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Til gengæld har volvo generelt et højt værdi tab.
V90 inscription har sikkert med ekstra udstyr koste tættere på 900k end 800 k.
Den har altså smidt tæt på den halve mill på 4 år.
Prøv at lave en hurtig undersøgelse af 60-70-80-90 serien. De taber som en sten, i hvert fald de første 2-5 år.
Du kan finde eksempler på biler der er under 2 år gamle som har tabt 250k+
Ja, den V90-model jeg kigger på, som er knap 4 år, har tabt 325.000,-
Om det fortsætter, er umuligt at vde - så lad os bare holde afskrivningen ude af ligningen :-)
NJ P
bruger siden
03-02-2014
09-02-2021 kl. 08:42
Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008
skrev:
Jeg tror ikke du kan få lavet service og smårep på Volvoen for kun 20.000kr over 5 år/150.000km
Hvad er et bud så? 30k? 40k?
Hvad med Teslaen, tror du beløbet passer dér?
NJ P
bruger siden
03-02-2014
09-02-2021 kl. 09:51
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Afskrivningen er den suverænt største post i et bilregnskab, så den bør medtages.
Ja, det er jeg med på. Men ingen kan jo gætte hvad den vil være på de to biler. Som du også skriver, så kan diesel jo være eftertragtet om 5 år - eller helt ude i kulden. Jeg tror nok personligt mest på det sidste, men jeg er ikke sikker. Derfor vil jeg gerne regne på det, der er nogenlunde sikkerhed omkring: De løbende omkostninger.
NJ P
bruger siden
03-02-2014
09-02-2021 kl. 10:09
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
1: Forvent reparationer på Tesla'en - så dit beløb er alt for lavt.
2: Afsæt et beløb til batteri. Måske slipper du - måske ikke, men batteri er en sliddel på linie med dæk og bremser.
3: Reparationer på Volvo'en er nok heller ikke sjældne - begge ligger i bunden her:
https://www.theverge.com/2020/6/25/21302804/tesla-ranks-last-on-influential-jd-power-quality-survey
Men der er 5 års garanti på Teslaen - og 8 år på batteriet, ikke? Så alt andet lige, må det da være noget lavere rep. udgifter end til Volvoen - eller tager jeg helt fejl?
T i
bruger siden
17-06-2006
09-02-2021 kl. 12:23
NJ P
bruger siden
03-02-2014
skrev:
Men der er 5 års garanti på Teslaen - og 8 år på batteriet, ikke? Så alt andet lige, må det da være noget lavere rep. udgifter end til Volvoen - eller tager jeg helt fejl?
Du har helt ret, alle undersøgelser peger i retning af at elbiler er billigere i drift/vedligehold.
Tesla har 4 års garanti på hele bilen og 8 på batteri/motorer, (dog kun 80.000/192.000km)
Ville også forvente at Tesla er billigere i drift. Måske endda billigere end dit regnestykke.
Bremser på elbiler bruges stort set ikke pga. regenerering, Så du slider dem ikke op, men de skal renses/smøres for ikke at sætte sig fast.
Hvis du kigger dig lidt for, vil du også have overskud på refusion af strøm, så det er billigere end abonnementet.
Jeg vil dog anbefale at du får undervognsbehandlet en evt. Model 3, rustbeskyttelse er ikke Tesla's stærke side. Samtidig ville jeg gå efter en 2020 model, der er kommet flere små forbedringer hen ad vejen og 2020 har HW 3.0 (og enig med JR: uden FSD)
Ps.
Når det kommer til elbilers batteri/rækkevidde mm. skal man generelt se bort fra KS bemærkninger. Hans mantra er at batterier er en sliddel, som skal udskiftes jævnligt, hvilket er helt skævt.
Batterier mister lidt effekt med tiden, men vi taler generelt om ca. 10-12% over 5 år, så ikke det store problem.
NJ P
bruger siden
03-02-2014
09-02-2021 kl. 12:29
Så 2020 er lige så fin som 2021 ( der jo er faceliftet og med varmepumpe)?
Fint tip med rustbeskyttelse, det vil jeg gøre.
Må man få renset bremser på ethvert værksted - fx i forbindelse med ombytning af sommer/vinterhjul?
Mvh
J R
bruger siden
13-12-2013
09-02-2021 kl. 12:41
Men du kan ikke komme efter 4 år med skrigende bremse og fastgroede kalipre og bede om nye, det er en sliddel, ligesom på alle andre biler.
Hvis du sætter dig ind i elpriser og ladning, så kan du spare ca 15-18.000 om året på teslaen i forhold til volvo. Se link til anden tråd ovenfor.
NJ P
bruger siden
03-02-2014
09-02-2021 kl. 13:07
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Tesla er lige glad med hvor du får lavet dit service. De har forøvrigt ingen krav om service for at overholde garantien.
Men du kan ikke komme efter 4 år med skrigende bremse og fastgroede kalipre og bede om nye, det er en sliddel, ligesom på alle andre biler.
Hvis du sætter dig ind i elpriser og ladning, så kan du spare ca 15-18.000 om året på teslaen i forhold til volvo. Se link til anden tråd ovenfor.
Perfekt! Så bliver det jo blot med hjul-hotel, og gratis service af bremser i forbindelse med skift.
Ja, tak for link også.
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
09-02-2021 kl. 16:32
NJ P
bruger siden
03-02-2014
skrev:
Hvad er et bud så? 30k? 40k?
Hvad med Teslaen, tror du beløbet passer dér?
Hvis du forventer at bruge autoriseret service til Volvo`en så forvent omkring 7.000kr om året deres priser er sjofle og nok til jeg ikke vælger Volvo igen.
Deres to liters dieselmotorer har i øvrigt også haft en del sodproblemer. Om det er løst ved jeg ikke, men der har været et hav af tilbagekaldelser.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
09-02-2021 kl. 20:12
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Husk at læse det med småt. Garantien på batteriet gælder en tilbageværende kapacitet på 70% - dvs. at selv om bilen kører 29% kortere på en opladning, får du intet fra garantien - selv om din bil er kraftigt forringet.
Tilhængere af elbiler forsøger at tale problemet ned, men du kan jo overveje, om din telefon, laptop, elværktøj m.m. mister kapacitet med tiden. Teknologien er grundlæggende den samme - i en bil lever batterierne bare et langt hårdere liv.
Nu er det jo ingen hemmelighed at du gør alt hvad du kan for at skræmme porentielle købere af elbiler langt væk.
Men hvis elbilens batterier teoretisk "kun" har mistet 29% kapacitet efter de 8 års batteri garanti der er på bilen, så giver det jo stadigvæk en langt større tryghed end på din VW, hvor motor, gearkasse, dieseldyser/partikkelfilter, turbolader, toppakning osv kun er dækket af en 2 års garanti - råder du derfor også potentielle VW købere at sætte penge af til ny motor, gearkasse osv efter blot 2 år?
Het er et link om elbilbatteriernes holdbarhed:
https://www.hvilkenbil.dk/elbilers-batterier-holder-laengere-end-bilen/
Bemærk som skrevet i linket, at køling er afgørende for holdbarheden på battetierne - derfor er de ofte væskekølede. Og væskekølede batterier ses ikke så ofte på telefoner, elværktøj laptop m.m.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
10-02-2021 kl. 13:12
T i
bruger siden
17-06-2006
10-02-2021 kl. 13:31
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
.... Nej - men hvis nogen vil købe en VAG bil med DQ200 vil jeg advare om problemer med DSG gearkassen. I de øvrige tilfælde er det irrelevant, da motor/gearkasse ikke er sliddele, der giver kortere rækkevidde for hver tur således som det er tilfældet med batterier.
.... Rækkevidden på elbiler idag er meget beskeden. En reduktion på 29% af en oprindelig rækkevidde på 200-300km (afhængig af model - nogle lidt længere - andre meget kortere) vil gøre bilen mere eller mindre værdiløs. ....
..... I seneste nr. af Motor var en elbil, hvor FDM måtte hjælpe ejeren til garantihjælp, da kapaciteten var på 68% - et tab på 32% så problemet er ganske reelt, selv om du ikke kan lide at høre det.
Det er lidt ærgerligt at du bliver ved med at turnerer rundt med de samme, få skrækhistorier om elbiler. Det diskvalificerer de evt. relevante pointer du måtte have.
Der er klart ting at være opmærksom på mht. til elbiler, både i forhold til dagligdags praktik, slid etc. Men det har intet at gøre med de enkeltsager om elbiler, hvor batteriet har tabt rigtigt meget kapacitet.
Generelt holder de nyere elbiler, med aktiv temp styring af batteri etc. kapaciteten rigtig fornuftigt. Så at forsøge at fremføre de enkelte skrækhistorier, som om det er det generelle billede er helt skævt.
T i
bruger siden
17-06-2006
10-02-2021 kl. 13:40
NJ P
bruger siden
03-02-2014
skrev:
Tak for svaret.
Så 2020 er lige så fin som 2021 ( der jo er faceliftet og med varmepumpe)?
....
Mjaaeh er vel det mest præcise svar ;-)
På papiret er 2021 klart bedre, med varmepumpe, der giver mindre forbrug og dermed længere rækkevidde, og bla. el-bagklap, ændret centerkonsol, med indbyggede trådløse mobilladere, dobbeltlagsglas på forrreste sideruder og nogen mener også at forlygterne er matrix, (der bare ikke er aktiveret endnu).
Der har dog også været nogle lidt kedelige historier med 2021, i forhold til performance, pga. afkøling af batteriet (pga. varmepumpe/Octovalve) og opladning hvor der har været problemer pga. brug af en anden batteritype.
Rygterne vil vide at der er ved at komme styr på det, med software opdateringer etc. Men hvem ved....
J R
bruger siden
13-12-2013
10-02-2021 kl. 20:30
Igen igen, det var en Renault Fluence, med et batteri i version stenalder.
Nye batterier idag er version toptech 2021.
Det svarer lidt til at FDM hjælper en bilejer imod en motor fra 60'erne der skulle ompakkes efter 50.000 km. Dengagn var det sjældent nogen der gik 100.000 uden at stå af.
NJ P
bruger siden
03-02-2014
11-02-2021 kl. 12:21
https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil
Med en brugt Volvo V90 til 420.000, der måske taber 50 % på 5 år og 150.000km (og har en samlet km-stand på 190.000), og en (ny) Tesla 3 LR til 480.000, der måske også taber 50 % på de 5 år, vil der være en årlig besparelse på 10.000,- på elbilen. 50.000 i alt over 5 år.
Hvis ellers vi kan nøjes med rækkevidden i en Tesla, og degradationen på batteriet ikke løber løbsk (hvad det ikke ser ud til på diverse test, at den gør) ser elbilen ud til at være den bedste forretning.
Skulle elbilen falde mere i værdi end volvoen, har vi altså stadig en buffer på 50.000,- at gøre med.
Tak for jeres svar, allesammen.
Dette indlæg blev 11-02-2021 12:22 redigeret af dets forfatter.
NJ P
bruger siden
03-02-2014
11-02-2021 kl. 19:54
Hvornår lader man elbilen? Lige når man kommer hjem fra arbejde, eller først i løbet af natten, hvor strømmen måske er billigere?
Hvis det sidste er tilfældet, så risikerer man vel at have tomt batteri, hvis man pludselig skal køre et barn til vagtlæge om aftenen eller lignende?
Hvad gør jer med elbiler?
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
11-02-2021 kl. 21:13
NJ P
bruger siden
03-02-2014
11-02-2021 kl. 21:41
Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006
skrev:
Findes stadig taxa'er hvis vigtige ting som barn til lægen mv
Jo jo, men jeg ville nu foretrække at kunne køre selv. Så hvad gør man så? Er ladetidspunkt underordnet for prisen, hvis man fx har clever abb?
J R
bruger siden
13-12-2013
11-02-2021 kl. 22:24
Og så stopper du den. Så fortsætter den som vanligt kl 00 eller 02, what ever du har bedt den om normalt.
Du bør, selvom du har Clever(hvor jeg ville vælge EON), lade om natten, sørge for at køre enten intro priser på el, eller melde dig til noget fælleskøb af el. Således kan du få nul pris på el om natten(ikke transport) således vil du kunne lade for 1,7 kr og få refunderet 2,02 (eller 2,28 ved EON)
Så falder din månedlige pris variabelt med km tallet du kører. Jo mere, jo billigere. Dog max ca 3500-4000 km.
NJ P
bruger siden
03-02-2014
T i
bruger siden
17-06-2006
12-02-2021 kl. 21:08
Men i praksis vil du meget sjældent komme hjem med meget lav batteristand. 120 km landevej bruger måske +/- 25% så hvis du altid har den stående med 80% i garagen, vil du med dit forbrug i hverdagene yderst sjældent løbe ind i at returnere med næsten fladt batteri.
Mht. strøm er EON en overvejelse værd. Men jeg ville måske lige holde vejret et øjeblik. Rapporten angående fremtidens bilefgifter etc. er lige offentliggjort i dag og en af anbefalingerne er, at alle skal kunne købe strøm til ladning af elbiler med minimal afgift, hvilket nok vil betyde at EON/Clever løsningerne bliver mindre attraktive, især hvis man har begrænset brug for ladning ude.....
Dette indlæg blev 12-02-2021 21:09 redigeret af dets forfatter.
NJ P
bruger siden
03-02-2014
13-02-2021 kl. 08:47
T l
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Det JR sagde ;-)
Men i praksis vil du meget sjældent komme hjem med meget lav batteristand. 120 km landevej bruger måske +/- 25% så hvis du altid har den stående med 80% i garagen, vil du med dit forbrug i hverdagene yderst sjældent løbe ind i at returnere med næsten fladt batteri.
Mht. strøm er EON en overvejelse værd. Men jeg ville måske lige holde vejret et øjeblik. Rapporten angående fremtidens bilefgifter etc. er lige offentliggjort i dag og en af anbefalingerne er, at alle skal kunne købe strøm til ladning af elbiler med minimal afgift, hvilket nok vil betyde at EON/Clever løsningerne bliver mindre attraktive, især hvis man har begrænset brug for ladning ude.....
Ok, mange tak for det.
Ja, jeg følger lidt med i forslaget om lavere afgifter - det bliver spændende med nogle beregninger på det.
Mvh
T i
bruger siden
17-06-2006
13-02-2021 kl. 23:35