Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Stationcar til ca. 225.000,- kr ??

Tom Abildgaard

Tom Abildgaard
bruger siden
12-09-2011

07-11-2011 kl. 08:43

Er på jagt efter min/vores første bil - korrekt - første bil. Jeg er lidt på herrens mark med hensyn til bilmærke og type, jeg er dog nået så langt at det er en stationcar jeg godt kunne tænke mig. Jeg har haft kig på flere forskellige og prøvet få. Udstyrsmæssigt passer Opels Enjoy eller Skoda's Ambient lige til mig. Jeg skal låne pengene i Danske Bank, derfor skal bilen være betalt af indenfor 10 år fra registreringsdato. Der er en smule til en evt. udbetaling og forsikring mv. Hvis bilen er helt ny, har jeg råd til at sidde for ca. 225.000,-, er den 2 år gammel falder det til ca. 190.000,- Da det er min første bil, vægter forsikring også højt. Fx. har Kia en kasko + ansvar til 10.000,- pr. år i øjeblikket. Ved Opel kunne jeg få forsikret den gamle Astra Wagon til 9.000,-. Det er begge meget acceptable priser og indenfor budget. Jeg regner med at køre maks. 20.000 km om året - derfor en benziner. Jeg kan godt lide at der er noget motor i bilen og man ikke skal have pedalen i bund hver eneste gang den skal fremad. Jeg har haft kig på og regner med at prøvekøre følgende modeller: - Opel Astra Enjoy ST mod. 2011, 1.6 eller 1.4T. 1.4T er måske en smule over budget. - Opel Astra Wagon 1.6 eller 1.6T 2010/2011 - Skoda Octavia Combi Ambient 1.2 / 1.4 tsi (2010 eller 2011 - nogen forskel?) - Renualt Megane III ST - Seat Ibiza ST 1.2 tsi - Denne model ligger størrelsesmæssigt en del under de andre, korrekt? Som bilentusiaster, hvilken model ville i vælge og hvorfor? Er der nogle modeller jeg har udeladt som jeg burde prøvekøre? Hvis den rigtige bil dukker op, regner jeg med at købe den omkring jul/nytår eller før hvis det rigtige tilbud er der. Jeg takker og bukker for alt den hjælp jeg kan få!

Dette indlæg blev 07-11-2011 08:45 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Tom Abildgaard

Tom Abildgaard
bruger siden
12-09-2011

07-11-2011 kl. 09:03

Jess Reichstein skrev:
Hej

Jeg ved godt du talte om octavia størrelse og stc. Men hvorfor ikke kigge på Chevrolet Cruze, Chevrolet har nogle super forsikringstilbud lige for tiden.

Så også forleden at de tilbød en Aveo(den er alvorligt mindre end forespurgte størrelse) til 4500-4900 om året i forsikring. Hvis der ikke er udsigt til familie forøgelse de første 2-3 år, så kunne man jo nøjes og få noget anciennitet på bogen, inden det er nødvendigt med pladsen.

Alternativt hvis du kan klare dig med en Ibiza, så ser jeg jævnt tit Fabia med rabat ned til 165-170k for en stc og 1,2 TSI, og af og til også med de 105 hk. 179kkr er en sport model set til fornylig. Sport har lidt bedre sæder og el-ruder bag.

Synes selv Ibiza'en er lidt bedre stylet, men er den ikke også 30-40kkr højere prissat?

Ellers har jeg selv prøvet 1,2 i Octavia og den gjorde det meget fornuftigt efter min mening. Det var ikke nogen racer, men den føles ikke specielt meget langsommere end vores Mondeo 2,0 TDCI og 130 hk.

Jess

Chevrolet Cruze fås vidst kun som sedan?

Grunden til jeg gerne vil have en stationcar, er på grund af lyden (Ofte svagere lyd fra motor og hjul) og at man kan have nogle voksne med på bagsædet. Da min kærestes fremtid endnu ikke er på plads, kan en mindre nemt komme på tale.
Jeg høre også tit folk snakke om Fabia, størrelsen bekymre mig dog en smule.

Det er korrekt at Ibizaen ligger over Fabia prismæssigt, og måske det er tæt på at være samme størrelse.

Lyder godt med Octavien, frygtede lidt at jeg skulle have en 1.4 tsi bare for at mærke en smule til motoren.

Edit: Og mange tak for dit input!

Dette indlæg blev 07-11-2011 09:04 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

07-11-2011 kl. 11:57

Til TA: Jeg mener ikke, at lydniveauet er svagere i en st.car-udgave (som du skriver),end i en sedan-/hatchback af samme mærke og model. Så det er ikke et argument.

Tom Abildgaard

Tom Abildgaard
bruger siden
12-09-2011

07-11-2011 kl. 12:12

Harald Syvsten skrev:
Til TA: Jeg mener ikke, at lydniveauet er svagere i en st.car-udgave (som du skriver),end i en sedan-/hatchback af samme mærke og model. Så det er ikke et argument.

Okay, så blev man lidt klogere.

Hvordan med pladsen? Her tænker jeg på barnevogn? Der kunne måske komme børn indenfor 5 år.

Hvordan er det med værditab - hvad er fornuftigt? 4-6 år for en ny bil eller er det x km?

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

07-11-2011 kl. 12:14

TA.

Enig med de andre ang støjniveau i st.car. vs sedan/hatchback.
Støjniveauet er lidt højere i st.car. Men ikke noget der ødelægger oplevelsen af bilen.

Omvendt er st.car langt mere praktisk, da der kan være mere i den end 4d/5d.
I nogle modeller, ikke alle, er der også bedre plads i højden på bagsædet, altså så man man ikke rammer loftet hvis man f.eks er 180 cm.

Og generelt holder en st.car bedre på prisen.

Med dit budget er der trods alt gode muligheder.
Opel Astra wagon bør efter min mening dog vælges med 1,4 T motor. Der skal nok komme nogen med få tusinde km på tælleren.
Skoda Octavia combi er bestemt heller ikke noget dårligt valg, og det er godt nok til alm kørsel med 1,2 TSI, selv om jeg ville foretrække 1,4 TSI.
Men 1,2 TSI 105 hk gør det forbavsende godt.

Huyndai i30 og Kia Cee´d burde du også lige prøve, selv om de er noget bagefter på motorfronten på benzinsiden.

Kig evt efter den nye Ford Focus også, der kommer nok også snart nogle lettere brugte.

Som andet alternativ kunne være biler der er ca 3 år gamle. Deres brugtpris ligger LANGT under nyvognsprisen, og i f.eks Opel Vectra wagon kan du sagtens finde noget fornuftigt til under 200 k.

Niels Kristian Larsen

Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011

07-11-2011 kl. 20:15

Hvorfor ikke kigge på Renault
De har både Megane og Scenic

Tom Abildgaard

Tom Abildgaard
bruger siden
12-09-2011

07-11-2011 kl. 21:53

@Niels: Som jeg skriver i første tråd, så har jeg også kig på en Megane III ST, den ser fantastisk ud. Ved du noget om kvaliteten?

@Christian: Man kan næppe få en ny Mondeo for 225.000,- kr. Og så er benzin økonomien også piv elendig for slet ikke at snakke om afgift.

@Kim K: Har haft lidt kig på en Focus, var ude hos Ford og se på lidt forskelligt, men deres priser skræmte mig. Nøøj Ford er blevet dyrt ! En demo kan dog stadig fås indenfor budgettet, helt sikkert et kig værd.

Listen hedder:
- Astra - ny eller gammel model
- Skoda Octavia combi 1.2 tsi og 1.4 tsi
- Ford Focus
- Megane III ST

Outsidere:
- Cruze
- Skoda Octavia

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

08-11-2011 kl. 09:04

Hvis du har mulighed for at justere på lånebeløb bør du ikke stirre dig blind på anskaffelsespris alene. Totaløkonomien kan være meget forskellig for samme købspris.
Der findes bl.a. en FDM test mellem Kia Ceed og VW Golf, hvor totaløkonomien er stort set identisk, selvom Golfen koster omkring 60-70k mere i indkøb.

Bilpriser.dk har bl.a. nogle analyser der viser totaløkonomien for forskellige biler.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

08-11-2011 kl. 10:20

T A skrev:
@Kim K: Har haft lidt kig på en Focus, var ude hos Ford og se på lidt forskelligt, men deres priser skræmte mig. Nøøj Ford er blevet dyrt ! En demo kan dog stadig fås indenfor budgettet, helt sikkert et kig værd.

Nu skal du ikke tage Ford's listeprisen for gode varer.
Der er en hel del at handle med, når man ser på en Ford - især fra Focus størrese og op.
Men det er dog klart, at du ikke får meget helt ny Focus for den nævnte pris.

Måske kunne du istedet kigge i retning af Kia Ceed st.car eller Hyundai i30 st.car.

Ellers passe dit budget jo netop til en Octavia VM edition, men en masse lækkert udstyr: http://www.skoda.dk/Microsite/VM-cykling-2011/KODA-VM-edition/

Tom Abildgaard

Tom Abildgaard
bruger siden
12-09-2011

08-11-2011 kl. 10:56

S. H. skrev:

Nu skal du ikke tage Ford's listeprisen for gode varer.
Der er en hel del at handle med, når man ser på en Ford - især fra Focus størrese og op.
Men det er dog klart, at du ikke får meget helt ny Focus for den nævnte pris.

Måske kunne du istedet kigge i retning af Kia Ceed st.car eller Hyundai i30 st.car.

Ellers passe dit budget jo netop til en Octavia VM edition, men en masse lækkert udstyr:http://www.skoda.dk/Microsite/VM-cykling-2011/KODA-VM-edition/

Har også haft lidt kig på en Ceed, problemet er blot at der ikke er nogle lettere brugte SW Exclusive til salg pt. Og det er en udstyrsliste jeg gerne vil have :/

Den der VM edition har jeg haft kig på, men hvilken motor er den med, ved du det? 1.2 tsi?

Tom Abildgaard

Tom Abildgaard
bruger siden
12-09-2011

08-11-2011 kl. 10:57

K S skrev:
Kvaliteten er fuldt på højde med de øvrige. Du kan evt. tilkøbe (eller hande med i prisen) en forlængelse af garantien til 5 år, hvis du er i tvivl.

Det er faktisk en af mine favoritter når man udelukkende kigger på udseendet. Kan være man lige skal slå et smut forbi Renault i denne uge.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

08-11-2011 kl. 13:03

T A skrev:

Den der VM edition har jeg haft kig på, men hvilken motor er den med, ved du det? 1.2 tsi?

Jeg ved det faktisk ikke 100%.
Men de kriver jo, at udstyret er "gratis", samt at prisen er fra 224.000 kr.
Og 224.000 kr passer jo på prisen på Classic 1,4 TSI eller en Ambiente 1,2 TSI.
Men når man ser på indholdet af udstyrspakken, så lader det til at være en Ambiente, som de har proppet udstyret i.
Og en Ambiente til 224.000 kr er som nævnt en 1,2 TSI.

Når det så er sagt, så er 1,2 TSI faktisk en glimrende motor.
Den er kraftig nok til de fleste situationer.
Faktisk er kun lyden lidt tarvelig. Men den er såmænd så godt støjdæmpet, at du alligevel ikke hører meget til den.

Tom Abildgaard

Tom Abildgaard
bruger siden
12-09-2011

08-11-2011 kl. 13:21

S. H. skrev:
Jeg ved det faktisk ikke 100%.
Men de kriver jo, at udstyret er "gratis", samt at prisen er fra 224.000 kr.
Og 224.000 kr passer jo på prisen på Classic 1,4 TSI eller en Ambiente 1,2 TSI.
Men når man ser på indholdet af udstyrspakken, så lader det til at være en Ambiente, som de har proppet udstyret i.
Og en Ambiente til 224.000 kr er som nævnt en 1,2 TSI.

Når det så er sagt, så er 1,2 TSI faktisk en glimrende motor.
Den er kraftig nok til de fleste situationer.
Faktisk er kun lyden lidt tarvelig. Men den er såmænd så godt støjdæmpet, at du alligevel ikke hører meget til den.

Så en Combi 1.2 tsi må stå i 240.000,- som VM edition? Er der noget rabat at få på sådan et tilbud?

Jeg tænker at forhandlere ofte giver tilbud i forhold til listepriser, men nu når der er meget udstyr med, er forhandlerne så også presset på prisen, eller er det noget skoda tilbyder for at sælge flere biler?

Tom Abildgaard

Tom Abildgaard
bruger siden
12-09-2011

09-11-2011 kl. 17:43

Martina Nielsen skrev:
Var det en idë at visse personer oprettede en ny tråd vedr. benzinslugende Mondeoer og gamle Xantiaer?

Til emnet:

Den bedste bil til dig i denne prisklasse er en Skoda Octavia Combi TSI.

Køb en spritny med 4 års garanti og udstyrspakke pt. uden merpris.

Bilen er bundsolid med en fremragende rustbeskyttelse, særdeles udmærkede sæder, kæmpestort bagagerum og en suveræne motorer.

Det der trækker lidt ned er pladsen på bagsædet til fuldvoksne personer samt at der er tale om en bedaget model. Dette betyder dog samtidig at børnesygdomme er ikke eksisterende. Bilen er lige så driftsikker som en Toyota.

Den "gamle" Astra er en god bil men slet ikke lige så god til prisen som Octavia.

Du har helt ret i at det ikke skal handle om hurtige biler eller benzinslugere - selvom det helt sikkert giver lidt ekstra :)

Lyder godt med Skoda'en, er dog stadig i tvivl omkring prisen. Den står til 240k, hvilket er over midt budget. Det er godt nok listepris og så er der "gratis" udstyr i form af VM edition tilbudet. Men burde jeg kunne forvente noget nedslag i pris på sådan en Combi 1.2 tsi VM edition? Og hvor meget?

Tom Abildgaard

Tom Abildgaard
bruger siden
12-09-2011

09-11-2011 kl. 19:31

Martina Nielsen skrev:
T A jeg ønsker ikke at være ubehøvlet men du er vel næppe født i går?

Henvend dig godt forberedt og via personligt fremmøde hos 3 - 4 forskellige Skoda Forhandlere i lokalområdet og spil dem ud mod hinanden.

Det er altså ikke nødvendigt at være professor for at købe en bil.

Selv ville jeg aldrig købe en demo men du kan evt. finde en med få km til en supergod pris. Husk at første bud fra forhandleren aldrig er hans bedste.

Grunden til jeg spørger, er at det er en speciel model med ekstra udstyr og derfor er jeg i tvivl om hvem der betaler det "gratis" udstyr. Tjener forhandleren stadig det samme på at sælge mig sådan en bil eller mindre nu det er en VM edition med ekstra udstyr?

Og da den ligger over mit budget, så var jeg meget i tvivl om hvad jeg kunne presse den i pris. Er 5k realistisk, 10, 15 eller 20k?

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

10-11-2011 kl. 12:55

har du tænkt på en mazda 6?

noget af det mest driftsikre du kan inverstere i men Mazda kræver at alle service er fulgt og indskrevet i servicebogen desuden kræver de at alle rusteftersyn er overholdt russå bortfalder tgarantien og muligvis bortfalder rustgarantien også hvis bilen har fået spuulerende undervognsbehanling men dette er jeg i tvivl om

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mazda/6/20-advance-stcar/882555

husk derudover at

1: ingen røg/dyr

2: hvordan bilen er holdt

3:antal ejere spørg forhandler om dette hvis der ikke står i annoncen at det er en 1 ejers bil

4: tjæk/spørg efter trafikskader

6: børenefamilie biler kan godt være temmelig hærget indvendig

Tom Abildgaard

Tom Abildgaard
bruger siden
12-09-2011

10-11-2011 kl. 13:15

Christian Hansen skrev:
har du tænkt på en mazda 6?

noget af det mest driftsikre du kan inverstere i men Mazda kræver at alle service er fulgt og indskrevet i servicebogen desuden kræver de at alle rusteftersyn er overholdt russå bortfalder tgarantien og muligvis bortfalder rustgarantien også hvis bilen har fået spuulerende undervognsbehanling men dette er jeg i tvivl om

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mazda/6/20-advance-stcar/882555

husk derudover at

1: ingen røg/dyr

2: hvordan bilen er holdt

3:antal ejere spørg forhandler om dette hvis der ikke står i annoncen at det er en 1 ejers bil

4: tjæk/spørg efter trafikskader

6: børenefamilie biler kan godt være temmelig hærget indvendig

De ligger desværre over midt budget. Da den har nogle år på bagen, vil jeg ikke kunne låne 225.000,-, da jeg så ville sidde for hårdt i det. En 2 år gammel bil, skal ligge på maks 200.000,-.

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

Profil slettet

Profil slettet

10-11-2011 kl. 21:44

T A skrev:
Er på jagt efter min/vores første bil - korrekt - første bil. Jeg er lidt på herrens mark med hensyn til bilmærke og type, jeg er dog nået så langt at det er en stationcar jeg godt kunne tænke mig.

Jeg har haft kig på flere forskellige og prøvet få. Udstyrsmæssigt passer Opels Enjoy eller Skoda's Ambient lige til mig.

Jeg skal låne pengene i Danske Bank, derfor skal bilen være betalt af indenfor 10 år fra registreringsdato. Der er en smule til en evt. udbetaling og forsikring mv.

Hvis bilen er helt ny, har jeg råd til at sidde for ca. 225.000,-, er den 2 år gammel falder det til ca. 190.000,-

Da det er min første bil, vægter forsikring også højt. Fx. har Kia en kasko + ansvar til 10.000,- pr. år i øjeblikket. Ved Opel kunne jeg få forsikret den gamle Astra Wagon til 9.000,-. Det er begge meget acceptable priser og indenfor budget.

Jeg regner med at køre maks. 20.000 km om året - derfor en benziner. Jeg kan godt lide at der er noget motor i bilen og man ikke skal have pedalen i bund hver eneste gang den skal fremad.

Jeg har haft kig på og regner med at prøvekøre følgende modeller:
- Opel Astra Enjoy ST mod. 2011, 1.6 eller 1.4T. 1.4T er måske en smule over budget.

- Opel Astra Wagon 1.6 eller 1.6T 2010/2011
- Skoda Octavia Combi Ambient 1.2 / 1.4 tsi (2010 eller 2011 - nogen forskel?)
- Renualt Megane III ST
- Seat Ibiza ST 1.2 tsi - Denne model ligger størrelsesmæssigt en del under de andre, korrekt?

Som bilentusiaster, hvilken model ville i vælge og hvorfor? Er der nogle modeller jeg har udeladt som jeg burde prøvekøre?

Hvis den rigtige bil dukker op, regner jeg med at købe den omkring jul/nytår eller før hvis det rigtige tilbud er der.

Jeg takker og bukker for alt den hjælp jeg kan få!

Som du selv er inde på i starten, vil jeg foreslå at du kikker på den nye Astra, gerne 1.4t. Jeg har ikke prøver 1.6 men vil umiddelbart tro at den også klarer opgaven udemærket, men det er jo en lidt ældre konstruktion. 1.4t kører i hvertfald rigtig godt og kører vist også lidt længere pr liter. Så er der jo det med udseende. Det er jo som bekendt en smagssag, jeg synes bare ikke at der pt laves noget i prisklassen 0 - 350000 der bare nærmer sig at være så flot som den.

Tom Abildgaard

Tom Abildgaard
bruger siden
12-09-2011

15-11-2011 kl. 21:16

Niels Kjær skrev:
Jeg tror forhandleren tjener nogenlunde det samme. Grunden til kampagne modellerne er at der kommer ny Octavia næste år. Det er en relativt gammel model efterhånden, såvidt jeg husker kun med 4 stjerner hos NCAP.
Da jeg købte ny Fabia for nogle år siden var det med cirka 10% rabat på en fabriksny, så hvis det var mig skulle metallak, levering og vinterdæk være gratis, som minimum.

Hvis jeg kunne få i nærheden af 10% på en ny Octavia VM Model, så ville det jo være fantastisk...

Morten KD

Morten KD
bruger siden
05-12-2005

16-11-2011 kl. 18:11

Har haft en Octavia II og nu en Megane III begge stc.

Megane III er en nyere konstruktion og det mærkes.. Det hele kører bare lidt mere smooth, plus at den er mere sikker.

Bagagerummet i Octavia er større, men i daglig brug er det meget nemmere at omgås det i Meganen pga. en meget lavere læssekant.

Personligt sidder jeg bedre i Meganen og føler mig generelt bedre tilpas. Prøvede også en ny Astra, men følte mig klemt i kabinen, hvorfor prøveture blev meget kort.. ;-)

Profil slettet

Profil slettet

21-05-2012 kl. 15:49

Audi-interiører er sgu det kedeligste i verden, men K S har ret i sine betragtninger. Og så er det jo ikke luksusbiler eller sportsvogne der bliver diskuteret, men helt almindelige kedelige leverpostejbiler. Så det er ikke noget at tage sådan på vare Over ;-)

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

21-05-2012 kl. 20:51

Nu er tråden jo også et halvt år gammel, så mon ikke trådstarter har købt bil....